۱۴٬۲۰۵
ویرایش
خط ۲۲: | خط ۲۲: | ||
و كسانى را كه راه يافته اند، هدايتشان را بيشتر مى كند و از مراحل تقوا، آنچه را كه اهليت آن را دارند، به ايشان مى دهد (۱۷). | و كسانى را كه راه يافته اند، هدايتشان را بيشتر مى كند و از مراحل تقوا، آنچه را كه اهليت آن را دارند، به ايشان مى دهد (۱۷). | ||
آيا اين كفار منتظر آنند كه قيامت ناگهانى بيايد، آن وقت ايمان آورند، اينك علامت هاى آن آمده، ايمان بياورند و اما خود قيامت، اگر بيايد، ديگر كجا مى توانند به خود آيند و از تذكر خود بهره مند شوند (۱۸). | آيا اين كفار منتظر آنند كه قيامت ناگهانى بيايد، آن وقت ايمان آورند، اينك علامت هاى آن آمده، ايمان بياورند و اما خود قيامت، اگر بيايد، ديگر كجا مى توانند به خود آيند و از تذكر خود بهره مند شوند(۱۸). | ||
پس بدان كه هيچ معبودى جز او نيست و براى گناه خود و مؤمنان و مؤمنات استغفار كن، كه خدا به سكونت و انتقال شما آگاه است (۱۹). | پس بدان كه هيچ معبودى جز او نيست و براى گناه خود و مؤمنان و مؤمنات استغفار كن، كه خدا به سكونت و انتقال شما آگاه است (۱۹). | ||
خط ۴۲: | خط ۴۲: | ||
چطور است حالشان وقتى كه ملائكه جانشان را مى گيرند و به صورت و پشتشان مى كوبند (۲۷). | چطور است حالشان وقتى كه ملائكه جانشان را مى گيرند و به صورت و پشتشان مى كوبند (۲۷). | ||
و براى اين مى كوبند كه همواره دنبال چيزى هستند كه خدا را به خشم مى آورد و از هرچه مايه خشنودى خدا است، كراهت دارند، خدا هم اعمالشان را بى نتيجه و اجر كرد (۲۸ | و براى اين مى كوبند كه همواره دنبال چيزى هستند كه خدا را به خشم مى آورد و از هرچه مايه خشنودى خدا است، كراهت دارند، خدا هم اعمالشان را بى نتيجه و اجر كرد (۲۸) | ||
بلكه اين بيماردلان پنداشته اند كه خدا كينه هاى درونى شان را بيرون نمى كند (۲۹). | بلكه اين بيماردلان پنداشته اند كه خدا كينه هاى درونى شان را بيرون نمى كند (۲۹). | ||
خط ۵۵: | خط ۵۵: | ||
سياق اين آيات طبق سياق آيات قبلى جريان يافته و در آن متعرض حال كسانى شده كه منافق و بيمار دلند، و بعد از ايمان به كفر برمى گردند. | سياق اين آيات طبق سياق آيات قبلى جريان يافته و در آن متعرض حال كسانى شده كه منافق و بيمار دلند، و بعد از ايمان به كفر برمى گردند. | ||
«'''و منهم من يستمع اليك حتى اذا خرجوا من عندك قالوا للذين اوتوا العلم ما ذا قال انفا...«'''»: | |||
كلمه ((آنفا(( اسم فاعل است كه بنا بر ظرفيت منصوب شده . ممكن هم هست نصب آن از اين جهت باشد كه مفعول فيه قرار گرفته و معناى آن ((لحظه اى قبل از اين لحظه (( است . بعضى گفته اند: معناى ((آنفا(( همين ساعت است . به هر حال اين كلمه از واژه ((انف : بينى (( گرفته شده . | كلمه ((آنفا(( اسم فاعل است كه بنا بر ظرفيت منصوب شده . ممكن هم هست نصب آن از اين جهت باشد كه مفعول فيه قرار گرفته و معناى آن ((لحظه اى قبل از اين لحظه (( است . بعضى گفته اند: معناى ((آنفا(( همين ساعت است . به هر حال اين كلمه از واژه ((انف : بينى (( گرفته شده . | ||
و ضمير در جمله ((و منهم من يستمع اليك (( به كفار برمى گردد. و مراد از گوش دادنشان به رسول خدا گوش دادن به قرآن خواندن آن جناب و بياناتى است كه در اصول معارف و احكام دين داشته . | و ضمير در جمله ((و منهم من يستمع اليك (( به كفار برمى گردد. و مراد از گوش دادنشان به رسول خدا گوش دادن به قرآن خواندن آن جناب و بياناتى است كه در اصول معارف و احكام دين داشته . | ||
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۸ صفحه : ۳۵۶ </center> | <center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۸ صفحه : ۳۵۶ </center> | ||
«'''حتى اذا خرجوا من عندك'''» - ضمير در ((خرجوا(( به كلمه ((من : كسى كه (( بر مى گردد و اگر آن را جمع آورده ، به اعتبار معناى آن است ، همچنان كه اگر ((يستمع (( را مفرد آورده به اعتبار لفظ آن است . | |||
و استفهام در جمله ((ما ذا قال انفا(( به قول بعضى براى به دست آوردن حقيقت مطلب است ، چون آنها غرق در كبر و غرور و پيروى هواهاى خود بودند و اين هواها نمى گذاشت سخن حق را بفهمند، همچنان كه در جاى ديگر فرموده : ((فمال هولاء القوم لا يكادون يفقهون حديثا((. بعضى هم گفته اند: استفهام به منظور استهزاء است . بعضى گفته اند: براى تحقير است ، تو گويى سخن حق در نظرشان پر از اباطيل بوده و اصلا معناى درستى نداشته . و براى هر يك از اين سه قول وجهى است . | |||
«'''اولئك الذين طبع اللّه على قلوبهم'''» - اين جمله در مقام معرفى كفار است ، و جمله ((و اتبعوا اهواءهم (( تعريفى ديگر و به منزله عطف تفسير است براى تعريف اول و از آن بر مى آيد كه در حقيقت معناى پيروى هواها، امارت و فرماندهى طبع بر قلب و عقل است ، پس قلبى كه محكوم طبع نبوده و بر طهارت فطرى و اصلى خود باقى مانده باشد، در فهم معارف دينى و حقائق الهى درنگى ندارد. | |||
<span id='link239'><span> | <span id='link239'><span> | ||
ویرایش