گمنام

تفسیر:المیزان جلد۲۰ بخش۴۵: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
خط ۸۹: خط ۸۹:


==رد پندار غلط انسانى كه خيال مى كند مال دنيا به او جلودانگى مى بخشد ==
==رد پندار غلط انسانى كه خيال مى كند مال دنيا به او جلودانگى مى بخشد ==
«'''يحسب ان ماله اخلده '''» - يعنى او خيال مى كند مالى كه براى روز مبادا جمع كرده زندگى جاودانه به او مى دهد، و از مردنش جلوگيرى مى نمايد، بنابر اين منظور از جمله «'''اخلده '''» كه صيغه ماضى است ، معناى مضارع - آينده - است ، به قرينه جمله «'''يحسب '''» كه آن نيز مضارع است .
«'''يحسب أنّ ماله أخلده'''»:
پس انسان نامبرده به خاطر اخلاد در ارض و چسبيدنش به زمين و زندگى مادى زمينى ، و فرو رفتنش در آرزوهاى دور و دراز، از مال دنيا به آن مقدارى كه حوائج ضرورى زندگى كوتاه دنيا و ايام گذراى آن را كفايت كند قانع نمى شود، بلكه هر قدر مالش زيادتر شود حرصش تا بى نهايت زيادتر مى گردد، پس از ظاهر حالش پيداست كه مى پندارد مال ، او را در دنيا جاودان مى سازد، و چون جاودانگى و بقاى خود را دوست مى دارد، تمام همش را صرف جمع مال و شمردن آن مى كند، و وقتى جمع شد و خود را بى نياز احساس كرد، شروع به ياغى گرى نموده ، بر ديگران تفوق و استعلا مى ورزد، همچنان كه در جاى ديگر فرمود: «'''ان الانسان ليطغى ان راه استغنى '''»، و اين استكبار و تعدى اثرى كه براى آدمى دارد همز و لمز است .
يعنى او خيال مى كند مالى كه براى روز مبادا جمع كرده، زندگى جاودانه به او مى دهد، و از مُردنش جلوگيرى مى نمايد. بنابراين، منظور از جملۀ «'''أخلده'''» كه صيغه ماضى است ، معناى مضارع (آينده) است؛ به قرينه جملۀ «'''يَحسَبُ'''» كه آن نيز مضارع است.
از اينجا روشن مى گردد كه جمله «'''يحسب ان ماله اخلده '''» به منزله تعليل است براى جمله «'''الذى جمع مالا و عدده '''»، و مى فهماند اگر مال پشيز دنيا را جمع مى كند و مى شمارد، انگيزه و علتش پندار غلطى است كه دارد، و اين خطاى عمليش مستند به خطاى فكرى او است ، كه پنداشته مال او را جاودان مى سازد،
 
پس انسان نامبرده، به خاطر اخلاد در ارض و چسبيدنش به زمين و زندگى مادى زمينى، و فرو رفتنش در آرزوهاى دور و دراز، از مال دنيا به آن مقدارى كه حوائج ضرورى زندگى كوتاه دنيا و ايام گذراى آن را كفايت كند، قانع نمى شود؛ بلكه هر قدر مالش زيادتر شود، حرصش تا بى نهايت زيادتر مى گردد.
 
پس از ظاهر حالش پيداست كه مى پندارد مال، او را در دنيا جاودان مى سازد، و چون جاودانگى و بقاى خود را دوست مى دارد، تمام همّش را صرف جمع مال و شمردن آن مى كند. و وقتى جمع شد و خود را بى نياز احساس كرد، شروع به ياغیگرى نموده، بر ديگران تفوق و استعلا مى ورزد. همچنان كه در جاى ديگر فرمود: «'''إنّ الإنسان ليطغى أن رآه استغنى'''»، و اين استكبار و تعدّى، اثرى كه براى آدمى دارد، همز و لمز است.
 
از اين جا روشن مى گردد كه جملۀ «'''يَحسَبُ أنّ ماله أخلده'''»، به منزله تعليل است براى جملۀ «'''الّذى جمع مالا و عدّده'''»، و مى فهماند اگر مال پشيز دنيا را جمع مى كند و مى شمارد، انگيزه و علتش پندار غلطى است كه دارد، و اين خطاى عملی اش، مستند به خطاى فكرى اوست، كه پنداشته «مال» او را جاودان مى سازد.
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۲۰ صفحه ۶۱۷ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۲۰ صفحه ۶۱۷ </center>
و نيز جمله «'''الذى جمع ...'''» به منزله تعليل است براى جمله «'''ويل لكل همزه لمزه '''»، و مى فهماند علت اينكه ويل را نثار هر همزه و لمزه كرديم اين است كه او مال پشيز دنيا را جمع مى كند و مى شمارد.
و نيز جمله «'''الذى جمع ...'''» به منزله تعليل است براى جمله «'''ويل لكل همزه لمزه '''»، و مى فهماند علت اينكه ويل را نثار هر همزه و لمزه كرديم اين است كه او مال پشيز دنيا را جمع مى كند و مى شمارد.
خط ۱۲۴: خط ۱۲۹:
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۲۰ صفحه ۶۲۰ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۲۰ صفحه ۶۲۰ </center>
<span id='link433'><span>
<span id='link433'><span>
==آيات ۱ - ۵  سوره فيل ==
==آيات ۱ - ۵  سوره فيل ==
سوره «فيل»، مكّى است و پنج آيه دارد.
سوره «فيل»، مكّى است و پنج آيه دارد.
۱۴٬۱۱۵

ویرایش