گمنام

المائدة ٦٩: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
۱۰٬۰۷۲ بایت اضافه‌شده ،  ‏۲۳ مرداد ۱۳۹۶
QRobot edit
(افزودن سال نزول)
(QRobot edit)
خط ۲۶: خط ۲۶:
<tabber>
<tabber>
المیزان=
المیزان=
{{ نمایش فشرده تفسیر|
*[[تفسیر:المیزان جلد۶_بخش۷#link46 | آيات ۸۶ - ۶۸، سوره مائده]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۶_بخش۷#link46 | آيات ۸۶ - ۶۸، سوره مائده]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۶_بخش۸#link47 | نكته درباره جمله : ((لستم على شى ء)) در آيه شريفه :((قل يا اهل الكتاب لستم على شى ء...))]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۶_بخش۸#link47 | نكته درباره جمله : ((لستم على شى ء)) در آيه شريفه :((قل يا اهل الكتاب لستم على شى ء...))]]
خط ۵۸: خط ۵۹:
*[[تفسیر:المیزان جلد۶_بخش۱۳#link76 | (درباره اعتقاد به ودت عددى خداوند و رد آن در سخنان امام على (ع ))]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۶_بخش۱۳#link76 | (درباره اعتقاد به ودت عددى خداوند و رد آن در سخنان امام على (ع ))]]


}}
|-|نمونه=
|-|نمونه=
{{ نمایش فشرده تفسیر|
*[[تفسیر:نمونه جلد۵_بخش۲۷#link7 | تفسیر آیات]]
*[[تفسیر:نمونه جلد۵_بخش۲۷#link7 | تفسیر آیات]]
}}
|-| تفسیر نور=
===تفسیر نور (محسن قرائتی)===
{{ نمایش فشرده تفسیر|
إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ الَّذِينَ هادُوا وَ الصَّابِئُونَ وَ النَّصارى‌ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ عَمِلَ صالِحاً فَلا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ «69»
همانا كسانى كه ايمان آوردند ومؤمنان و يهوديان و صابئان و مسيحيان، هر كدام به خدا و روز قيامت ايمان آورده و كار شايسته انجام دهند، بيم و اندوهى بر آنان نيست.
===نکته ها===
كلمه‌ى «صابئين» كه سه بار در قرآن و در كنار يهود و نصارا آمده است، به كسانى گفته مى‌شود كه پيرو يكى از اديان آسمانى بودند؛ ولى به مرور زمان انحرافاتى در آنان پيدا شده است، از جمله اعتقاد به تأثير ستارگان و كناره‌گيرى از معاشرت با مردم و داشتن آداب مخصوصى در زندگى.
پيروان اديان مختلف، پس از آمدن دين جديد، بايد به آن ايمان آورند، وگرنه بعثت انبياى بعدى بيهوده خواهد بود. يهود و نصارا و صابئان، هر كدام مثل مسلمانان به پيامبر اسلام ايمان آورند و عمل صالح انجام دهند، بيم و اندوهى نخواهند داشت.
از ميان همه‌ى اديان گذشته، نام يهود و نصارا و صابئين برده شده، چون از اديان الهى هستند كه از سايرين براى قبول دعوت حقّ سزاوارترند.
===پیام ها===
1- از اصول مشترك همه اديان آسمانى، ايمان به خدا و قيامت و رسالت انبيا است. مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ‌ ...
2- ملاك سعادت در همه‌ى اديان آسمانى، ايمان و عمل صالح است، نه ادّعا و نام. مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ ...
3- ايمان از عمل جدا نيست. آمَنَ‌ ... وَ عَمِلَ‌
4- آرامش واقعى، در سايه‌ى ايمان و عمل صالح است. مَنْ آمَنَ‌ ... وَ عَمِلَ صالِحاً
جلد 2 - صفحه 342
فَلا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ»
}}
|-|
اثنی عشری=
===تفسیر اثنی عشری (حسینی شاه عبدالعظیمی)===
{{نمایش فشرده تفسیر|
إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ الَّذِينَ هادُوا وَ الصَّابِئُونَ وَ النَّصارى‌ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ عَمِلَ صالِحاً فَلا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ (69)
إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا: بدرستى كه آنانكه ايمان آوردند به زبان‌ وَ الَّذِينَ هادُوا: و آنانكه دين يهود دارند وَ الصَّابِئُونَ وَ النَّصارى‌: و صايبان (ستاره پرستان) و نصارى‌ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ: هر كه ايمان آورد از اينها به دل صاف و نيت خالص به خدا و روز قيامت‌ وَ عَمِلَ صالِحاً: و كار شايسته و عمل خير بجا آرند فَلا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ‌: پس هيچ ترسى نيست بر ايشان از هجوم عذاب‌ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ‌: و نيستند ايشان كه غمگين باشند از فوت ثواب.
تبصره- حضرت بارى تعالى نظر به رحمت واسعه كه «رحمتى وسعت كلّ شى‌ء» اذن عام داده نسبت به عموم ملل عالم، و مى‌فرمايد: هر كه به صدق و اخلاص مؤمن گردد به خدا و روز قيامت، و عمل صالح كه شرط مقوّم وجود
تفسير اثنا عشرى، ج‌3، ص: 144
ايمان است بجا آورد، خوف و حزنى در روز جزا براى او نخواهد بود. پس مبادرت كنيد اى غافلين، از اين سعادت عظمى فرصت غنيمت شمرده، خود را از فيوضات رحمت سبحانى محروم ننمائيد.
در اسرائيليات حق تعالى فرمايد: يابن آدم تقدّم على عملك فانّك فى هدم عمرك و من يوم خرجت من بطن امّك تدنو فى كلّ يوم قبرك فلا تكن كالخشب الّذى يحرق نفسه بالنّار لغيره لا اله الّا اللّه حقا حقّا و محمّد عبدى و رسولى. اى پسر آدم، سبقت بگير بر عمل خود. پس بدرستى كه تو در تمام كردن عمر خود هستى و از روزى كه از شكم مادرت بيرون آمده‌اى نزديك مى‌شوى هر روز به قبر خود. پس مباش مانند هيزم كه مى‌سوزاند خودش را به آتش به جهت غير خود، نيست معبودى مستحق عبادت مگر اللّه به حق و حقيقت، و محمّد صلى اللّه عليه و آله بنده من و رسول من است.
}}
|-|
روان جاوید=
===تفسیر روان جاوید (ثقفى تهرانى)===
{{نمایش فشرده تفسیر|
إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ الَّذِينَ هادُوا وَ الصَّابِئُونَ وَ النَّصارى‌ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ عَمِلَ صالِحاً فَلا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ (69)
بيان‌
ترجمه و تفسير اين آيه در اوائل سوره بقره گذشت و تفاوت مهمّى ندارد جز رفع صابئون كه ظاهرا بابتدائيّت و خبر آن معلوم بخبر انّ ميباشد ..
}}
|-|
اطیب البیان=
===اطیب البیان (سید عبدالحسین طیب)===
{{نمایش فشرده تفسیر|
إِن‌َّ الَّذِين‌َ آمَنُوا وَ الَّذِين‌َ هادُوا وَ الصّابِئُون‌َ وَ النَّصاري‌ مَن‌ آمَن‌َ بِاللّه‌ِ وَ اليَوم‌ِ الآخِرِ وَ عَمِل‌َ صالِحاً فَلا خَوف‌ٌ عَلَيهِم‌ وَ لا هُم‌ يَحزَنُون‌َ (69)
محققا كساني‌ ‌که‌ ايمان‌ آوردند و كساني‌ ‌که‌ انتساب‌ بيهود دارند و صابئين‌ و نصاري‌ كساني‌ ‌که‌ ايمان‌ بخدا و روز آخرت‌ دارند و عمل‌ صالح‌ ‌از‌ ‌آنها‌ صادر ميشود ‌پس‌ نيست‌ خوفي‌ ‌بر‌ ‌آنها‌ و نيستند ‌آنها‌ غمناك‌.
‌اينکه‌ ‌آيه‌ شريفه‌ باندك‌ اختلافي‌ ‌در‌ سوره‌ بقره‌ ‌آيه‌ 61 ‌که‌ ‌در‌ مجلد دوم‌ صفحه‌ 48 گذشت‌ احتياج‌ بشرح‌ ندارد مختصر كلامي‌ ‌که‌ بايد متذكر شويم‌ چند جمله‌ ‌است‌ يكي‌ وجه‌ اينكه‌ ‌در‌ ‌اينکه‌ ‌آيه‌ و الصابئون‌ مرفوع‌ ‌شده‌ بخلاف‌ سوره‌ بقره‌ چيست‌، مفسرين‌ اختلاف‌ شديدي‌ دارند و رد و ايراد بيكديگر ‌که‌ ذكر ‌آنها‌ ‌لا‌ يسمن‌ و ‌لا‌ يغني‌ ‌من‌ جوع‌ ‌است‌، و آنچه‌ بنظر ميرسد و الصابئون‌ خبر مبتداء محذوف‌ ‌است‌ ‌هم‌ الصابئون‌ و جمله‌ عطف‌ بجمله‌ آمنوا و جمله‌ هادوا ‌است‌ ‌يعني‌ و ‌الّذين‌ ‌هم‌ الصابئون‌ و النصاري‌. جمله‌ دوم‌‌-‌ مراد ‌از‌ صابئون‌ چيست‌ بعضي‌ گفتند ‌که‌ فرقه‌اي‌ هستند ‌که‌ دين‌ ‌آنها‌ مأخوذ ‌از‌ يهود و نصاري‌ و مجوس‌ ‌است‌، بعضي‌ گفتند معتقد بنوح‌ هستند و كليه‌ انبياء ‌بعد‌ ‌از‌ ‌او‌ ‌را‌ منكرند، لكن‌ خبر ‌از‌ حضرت‌ رضا ‌عليه‌ ‌السلام‌ ‌است‌ فرمود عبده‌ نجوم‌ هستند. جمله‌ سوم‌‌-‌ ‌در‌ ‌اينکه‌ ‌آيه‌ شريفه‌ ‌اينکه‌ چهار طائفه‌ ‌را‌ دو دسته‌ ميكند: دسته‌ اول‌ مؤمنيني‌ ‌که‌ ايمان‌ ظاهري‌ آورده‌ و يهود و نصاري‌ و صابئيني‌ ‌که‌ بشرف‌ اسلام‌ مشرف‌ نشده‌اند ‌که‌ مستحق‌ عذاب‌ ابدي‌ هستند و قابليت‌ بهشت‌ و نعم‌ ‌آن‌ ‌را‌ ندارند، دسته‌ دوم‌ كساني‌ ‌که‌ ‌از‌ ‌اينکه‌ چهار طائفه‌ موفق‌ بايمان‌ حقيقي‌
جلد 6 - صفحه 429
بخدا و روز جزاء دارند و اعمال‌ صالحه‌ ‌از‌ ‌آنها‌ صادر ميشود اينها هيچ‌ خوفي‌ ‌از‌ عذاب‌ ندارند و اهل‌ نجات‌ هستند و ‌از‌ هيچ‌ گونه‌ نعمي‌ محروم‌ نخواهند شد ‌که‌ موجب‌ خسران‌ ‌آنها‌ گردد.
}}
|-|
برگزیده تفسیر نمونه=
===برگزیده تفسیر نمونه===
{{نمایش فشرده تفسیر|
}}
|-|تسنیم=
|-|تسنیم=
{{ نمایش فشرده تفسیر|
*[[تفسیر:تسنیم | تفسیر آیات]]
*[[تفسیر:تسنیم | تفسیر آیات]]
|-|نور=
}}
*[[تفسیر:نور  | تفسیر آیات]]
 
|-|</tabber>
|-|</tabber>


کاربر ناشناس