تفسیر:المیزان جلد۱۸ بخش۱: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
خط ۸۶: خط ۸۶:
<span id='link4'><span>
<span id='link4'><span>


==حق مطلب درباره حروف مقطعه ==
اما حق مطلب اين است كه هيچ يك از اين وجوه آدمى را قانع نمى سازد.
اما حق مطلب اين است كه هيچ يك از اين وجوه آدمى را قانع نمى سازد.
اما قول اول كه ما در بحث پيرامون محكم و متشابه قرآن در اوائل جلد سوم اين كتاب گفتيم كه يكى از اقوال در معناى متشابه همين قول اول است ، و در آنجا گفتيم محكم بودن و متشابه بودن از صفات آياتى است كه الفاظش بر معنايش دلالت دارد چيزى كه هست از آنجايى كه معانى آن الفاظ با عقايد مسلمه سازش ندارد، مى گوييم اين آيه متشابه است )، و باز در آنجا گفتيم كه تاءويل از قبيل معنا كردن لفظ نيست ، بلكه تاءويل ها عبارتند از حقايق واقعى كه مضامين بيانات قرآنى از آن حقايق سرچشمه گرفته چه محكماتش و چه متشابهاتش و بنابراين نه حروف مقطعه قرآن از متشابهات مى تواند باشد و نه معانى آنها از باب تاءويل .
 
اما قول اول كه ما در بحث پيرامون محكم و متشابه قرآن در اوائل جلد سوم اين كتاب گفتيم كه يكى از اقوال در معناى متشابه همين قول اول است. و در آن جا گفتيم: محكم بودن و متشابه بودن از صفات آياتى است كه الفاظش بر معنايش دلالت دارد. چيزى كه هست از آن جايى كه معانى آن الفاظ با عقايد مسلمه سازش ندارد، مى گوييم اين آيه متشابه است). و باز در آن جا گفتيم كه: تأويل از قبيل معنا كردن لفظ نيست، بلكه تأويل ها، عبارتند از: حقايق واقعى كه مضامين بيانات قرآنى از آن حقايق سرچشمه گرفته، چه محكماتش و چه متشابهاتش. و بنابراين، نه حروف مقطعه قرآن از متشابهات مى تواند باشد و نه معانى آن ها از باب تأويل.
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۸ صفحه : ۷ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۸ صفحه : ۷ </center>
و اما ده قول ديگر كه اصلا نمى توان تفسيرش ناميد، بلكه تصويرهايى است كه از حد احتمال تجاوز ننموده ، و هيچ دليلى كه بر يكى از آنها دلالت كند در دست نيست .
و اما ده قول ديگر كه اصلا نمى توان تفسيرش ناميد، بلكه تصويرهايى است كه از حد احتمال تجاوز ننموده، و هيچ دليلى كه بر يكى از آن ها دلالت كند، در دست نيست.
بله در بعضى از روايات كه به رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله وسلّم ) و ائمه اهل بيت (عليهم السلام ) نسبت داده شده مؤ يداتى براى قول چهارم و هفتم و هشتم و دهم ديده مى شود كه ان شاءاللّه در بحث روايتى آينده نقل آن و بحث در پيرامونش خواهد آمد.
 
نكته اى كه در اينجا نبايد از آن غافل بود اين است كه اين حروف در چند سوره تكرار شده ، يعنى در بيست و نه سوره حروف مقطعه آمده كه بعضى با يك حرف افتتاح شده ، مانند سوره ((ص (( و ((ق (( و ((ن ((. و بعضى ديگر با دو حرف چون ((طه (( و ((طس ((، و ((يس (( و ((حم (( و بعضى ديگر با سه حرف چون ((الم (( و ((الر(( و ((طسم (( و بعضى ديگر با چهار حرف چون ((المص (( و ((المر(( و بعضى با پنج حرف چون سوره ((كهيعص (( و ((حمعسق ((.
بله در بعضى از روايات كه به رسول خدا «صلّى اللّه عليه و آله و سلّم» و ائمّه اهل بيت «عليهم السلام» نسبت داده شده، مؤيداتى براى قول چهارم و هفتم و هشتم و دهم ديده مى شود، كه إن شاء اللّه در بحث روايتى آينده، نقل آن و بحث در پيرامونش خواهد آمد.
از سوى ديگر اين حروف هم با يكديگر تفاوتى دارند، و آن اين است كه بعضى از آنها تنها در يك جا آمده ، مانند ((ن (( و بعضى ديگر در آغاز چند سوره آمده ، مانند ((الم ((، و ((الر(( و ((طس (( و ((حم ((.
 
نكته اى كه در اين جا نبايد از آن غافل بود، اين است كه: اين حروف در چند سوره تكرار شده. يعنى در بيست و نه سوره، حروف مقطعه آمده كه بعضى با يك حرف افتتاح شده. مانند: سوره «ص» و «ق» و «ن». و بعضى ديگر با دو حرف، چون «طه» و «طس»، و «يس» و «حم»، و بعضى ديگر با سه حرف، چون «الم» و «الر» و «طسم»، و بعضى ديگر با چهار حرف، چون «المص» و «المر»، و بعضى با پنج حرف، چون سوره «كهيعص» و «حمعسق».
 
از سوى ديگر، اين حروف هم با يكديگر تفاوتى دارند و آن، اين است كه: بعضى از آن ها، تنها در يك جا آمده، مانند «ن». و بعضى ديگر در آغاز چند سوره آمده، مانند: «الم»، و «الر» و «طس» و «حم».
<span id='link5'><span>
<span id='link5'><span>
==نكته اى قابل توجه در سوره هايى كه حروف مقطعه اولشان يكى است ==
==نكته اى قابل توجه در سوره هايى كه حروف مقطعه اولشان يكى است ==
با در نظر گرفتن اين دو نكته اگر كمى در سوره هايى كه حروف مقطعه سرآغاز آنها يكى است مانند ((الم ((، ((المر((، ((طس (( و ((حم (( - دقت كنى ، خواهى ديد كه آن سوره ها از نظر مضمون نيز بهم شباهت دارند و سياقشان يكى است ، به طورى كه شباهت بين آنها در ساير سوره ها ديده نمى شود.
با در نظر گرفتن اين دو نكته اگر كمى در سوره هايى كه حروف مقطعه سرآغاز آنها يكى است مانند ((الم ((، ((المر((، ((طس (( و ((حم (( - دقت كنى ، خواهى ديد كه آن سوره ها از نظر مضمون نيز بهم شباهت دارند و سياقشان يكى است ، به طورى كه شباهت بين آنها در ساير سوره ها ديده نمى شود.