تفسیر:المیزان جلد۱۹ بخش۳۱: تفاوت میان نسخهها
از الکتاب
خط ۹۶: | خط ۹۶: | ||
==معناى آيه شريفه:«'''و ان فاتكم شى ء من ازواجكم ...'''»== | ==معناى آيه شريفه:«'''و ان فاتكم شى ء من ازواجكم ...'''»== | ||
راغب گفته: كلمه «'''فوت '''» به معناى دور شدن چيزى از آدمى است ، به نحوى كه دسترسى به آن ممكن نباشد، و در آيه «'''و ان فاتكم شى ء من ازواجكم الى الكفار'''» به همين معنا است و كلمه «'''معاقبه '''» و «'''عقاب '''» به معناى رسيدن به آخر و عاقبت هر چيز تفسير شده ، و منظور از آن در آيه اين است كه اگر از كفار غنيمتى كه عاقبت جنگ است به شما رسيد. و بعضى گفته اند كه : «'''عاقبتم '''» با اينكه از باب مفاعله است به معناى «'''عقبتم '''» - با تشديد قاف - از باب تفعيل است . بعضى ديگر گفته اند: از عقبه به معناى توبه گرفته شده . | |||
«'''فوت '''» به معناى دور شدن چيزى از آدمى است ، به نحوى كه دسترسى به آن ممكن نباشد، و در آيه «'''و ان فاتكم شى ء من ازواجكم الى الكفار'''» به همين معنا است و كلمه «'''معاقبه '''» و «'''عقاب '''» به معناى رسيدن به آخر و عاقبت هر چيز تفسير شده ، و منظور از آن در آيه اين است كه اگر از كفار غنيمتى كه عاقبت جنگ است به شما رسيد. و بعضى گفته اند كه : «'''عاقبتم '''» با اينكه از باب مفاعله است به معناى «'''عقبتم '''» - با تشديد قاف - از باب تفعيل است . بعضى ديگر گفته اند: از عقبه به معناى توبه گرفته شده . | |||
و آنچه به ذهن نزديك تر مى رسد اين است كه مراد از كلمه «'''شى ء'''» در آيه شريفه مهريه باشد، و حرف من در جمله «'''من ازواجكم '''» ابتداى غايت را برساند، و جمله «'''الى الكفار'''» متعلق باشد به جمله «'''فاتكم '''» و مراد از جمله «'''الذين ذهبت ازواجهم '''» بعضى از مؤ منين باشد، و ضمير در «'''انفقوا'''» به همانان برگردد، در نتيجه معناى آيه چنين باشد: و اگر از شما مهريه اى از همسران كافرتان نزد كفار مانده و از دست رفته باشد، و همسرانتان به كفار پيوسته باشند، اگر مؤ منين در جنگ به غنيمتى رسيدند، مهريه اين گونه افراد را به همان مقدارى كه از چنگشان رفته به آنان بدهند. | و آنچه به ذهن نزديك تر مى رسد اين است كه مراد از كلمه «'''شى ء'''» در آيه شريفه مهريه باشد، و حرف من در جمله «'''من ازواجكم '''» ابتداى غايت را برساند، و جمله «'''الى الكفار'''» متعلق باشد به جمله «'''فاتكم '''» و مراد از جمله «'''الذين ذهبت ازواجهم '''» بعضى از مؤ منين باشد، و ضمير در «'''انفقوا'''» به همانان برگردد، در نتيجه معناى آيه چنين باشد: و اگر از شما مهريه اى از همسران كافرتان نزد كفار مانده و از دست رفته باشد، و همسرانتان به كفار پيوسته باشند، اگر مؤ منين در جنگ به غنيمتى رسيدند، مهريه اين گونه افراد را به همان مقدارى كه از چنگشان رفته به آنان بدهند. | ||
البته آيه شريفه به وجوهى ديگر نيز تفسير شده ، اما وجوهى است كه از فهم دور است ، و به همين جهت از نقل آنها چشم پوشيديم . | البته آيه شريفه به وجوهى ديگر نيز تفسير شده ، اما وجوهى است كه از فهم دور است ، و به همين جهت از نقل آنها چشم پوشيديم . | ||
خط ۱۰۴: | خط ۱۰۳: | ||
تا علت لزوم تقوى را بيان كرده باشد، در نتيجه معنايش مى شود كه : از خدا پروا كنيد، براى اينكه به او ايمان داريد. | تا علت لزوم تقوى را بيان كرده باشد، در نتيجه معنايش مى شود كه : از خدا پروا كنيد، براى اينكه به او ايمان داريد. | ||
<span id='link272'><span> | <span id='link272'><span> | ||
==حكم بيعت زنان مؤ من با رسول خدا(ص ) و شرايط آن == | ==حكم بيعت زنان مؤ من با رسول خدا(ص ) و شرايط آن == | ||
يَأَيهَا النَّبىُّ إِذَا جَاءَك الْمُؤْمِنَت يُبَايِعْنَك ... | يَأَيهَا النَّبىُّ إِذَا جَاءَك الْمُؤْمِنَت يُبَايِعْنَك ... |