النساء ١٥٢: تفاوت میان نسخهها
از الکتاب
QRobot edit
(افزودن سال نزول) |
(QRobot edit) |
||
خط ۳۲: | خط ۳۲: | ||
<tabber> | <tabber> | ||
المیزان= | المیزان= | ||
{{ نمایش فشرده تفسیر| | |||
*[[تفسیر:المیزان جلد۵_بخش۱۲#link1 | تفسیر آیات]] | *[[تفسیر:المیزان جلد۵_بخش۱۲#link1 | تفسیر آیات]] | ||
}} | |||
|-|نمونه= | |-|نمونه= | ||
{{ نمایش فشرده تفسیر| | |||
*[[تفسیر:نمونه جلد۴_بخش۳۸#link178 | تفسیر آیات]] | *[[تفسیر:نمونه جلد۴_بخش۳۸#link178 | تفسیر آیات]] | ||
}} | |||
|-| تفسیر نور= | |||
===تفسیر نور (محسن قرائتی)=== | |||
{{ نمایش فشرده تفسیر| | |||
وَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ لَمْ يُفَرِّقُوا بَيْنَ أَحَدٍ مِنْهُمْ أُولئِكَ سَوْفَ يُؤْتِيهِمْ أُجُورَهُمْ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِيماً «152» | |||
جلد 2 - صفحه 201 | |||
و كسانى كه به خدا و پيامبرانش ايمان آورده و ميان هيچ يك از آنان جدايى نيفكندهاند، اينانند كه بزودى پاداششان را به آنان خواهد داد و خداوند، همواره بخشاينده و مهربان است. | |||
===پیام ها=== | |||
1- بايد به خدا وتمام پيامبرانش ايمان داشت. با اينكه درجات انبيا وشعاع مأموريّت آنها متفاوت است، ولى ايمان به همه آنها ضرورى است. «آمَنُوا بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ» | |||
2- با اينكه هستى ما و توفيقات ما و تمام امكانات و ابزارهاى ما از اوست، ولى باز هم به ما پاداش مىدهد. «أُجُورَهُمْ» | |||
}} | |||
|-| | |||
اثنی عشری= | |||
===تفسیر اثنی عشری (حسینی شاه عبدالعظیمی)=== | |||
{{نمایش فشرده تفسیر| | |||
وَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ لَمْ يُفَرِّقُوا بَيْنَ أَحَدٍ مِنْهُمْ أُولئِكَ سَوْفَ يُؤْتِيهِمْ أُجُورَهُمْ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِيماً (152) | |||
بعد از ذكر وعيد منافقان، بيان وعده مؤمنان حقيقى را فرمايد: | |||
وَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ: و آن كسانى كه ايمان آوردند به خدا و پيغمبران او، وَ لَمْ يُفَرِّقُوا بَيْنَ أَحَدٍ مِنْهُمْ: و جدا نكردند بين يكى از ايشان در ايمان، بلكه به تمام انبياء ايمان آوردند. أُولئِكَ سَوْفَ يُؤْتِيهِمْ أُجُورَهُمْ: آن گروه مؤمنان حقيقى زود باشد كه عطا فرمائيم اجر ايشان را، يعنى بهشت عدن و نعيم ابديه كه به آن | |||
---- | |||
«1» بحار الانوار، جلد 8، صفحات 310 و 311، حديث 77. | |||
تفسير اثنا عشرى، ج2، ص: 633 | |||
وعده داده شدهاند. وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِيماً: و هست خداى تعالى آمرزنده سيئات ايشان، مهربان به تضعيف حسنات ايشان. | |||
در حق اليقين- ابو بصير روايت نموده كه: خدمت حضرت صادق عليه السّلام عرض كردم: فداى تو شوم اى فرزند رسول خدا، مرا مشتاق گردان به بهشت. حضرت فرمود: بوى خوش بهشت از هزار سال راه احساس مىشود. | |||
و پستترين اهل بهشت، به حسب منزل، چنان است كه اگر جميع جن و انس مهمان او شوند، هر آينه از طعام و شراب اين قدر نزد او باشد كه همه را كافى است و از نعم الهى كم نمىشود. | |||
}} | |||
|-| | |||
روان جاوید= | |||
===تفسیر روان جاوید (ثقفى تهرانى)=== | |||
{{نمایش فشرده تفسیر| | |||
وَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ لَمْ يُفَرِّقُوا بَيْنَ أَحَدٍ مِنْهُمْ أُولئِكَ سَوْفَ يُؤْتِيهِمْ أُجُورَهُمْ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِيماً (152) | |||
ترجمه | |||
و آنانكه گرويدند بخدا و پيغمبرانش و جدائى نينداختند ميان هيچ يك از آنها زود باشد كه بدهيم بايشان مزدهاشان را و باشد خدا آمرزنده مهربان.. | |||
تفسير | |||
فرق نبايد گذارد بين انبيا در اقرار برسالت نه در فضيلت و عموم دعوت و كتاب و شريعت و چون لفظ احد نكره در سياق نفى است مفيد عموم است و قابل اضافه لفظ بين و كلمه سوف براى تأكيد و اشاره بآنستكه اجر كامل در قيامت است و كلمه | |||
---- | |||
جلد 2 صفحه 148 | |||
اجور براى اشاره باستحقاق و انواع نعمت است و وعده مغفرت براى عاصيان است و رحمت كه تفضل است شامل آنها و مطيعان است. | |||
}} | |||
|-| | |||
اطیب البیان= | |||
===اطیب البیان (سید عبدالحسین طیب)=== | |||
{{نمایش فشرده تفسیر| | |||
وَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللّهِ وَ رُسُلِهِ وَ لَم يُفَرِّقُوا بَينَ أَحَدٍ مِنهُم أُولئِكَ سَوفَ يُؤتِيهِم أُجُورَهُم وَ كانَ اللّهُ غَفُوراً رَحِيماً (152) | |||
و كساني که ايمان بخدا و جميع انبياء آوردند و بين آنها تفرقه نگذاردند بزودي خداوند اجر آنها را عنايت ميفرمايد و او است آمرزنده مهربان. | |||
وَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللّهِ به اينكه واجب الوجود است و شريك و عديل و مثل و مانندي از براي او نيست و عبادت منحصر باوست و كامل است فوق الكمال و تام است فوق التمام، متّصف بجميع صفات كمال و منزّه از جميع عيوب و صفاتش عين ذات و خالق جميع مخلوقات و افعالش تمام موافق با حكم و مصالح و كار قبيح | |||
جلد 6 - صفحه 257 | |||
و لغو و ظلم از او محال است صادر شود که معني عدل است و تمام اينها در مفهوم ايمان باللّه مندرج است. | |||
و رسله و تمام انبياء و رسل از آدم تا خاتم همه معصوم بوده که مفاد تصديق بما جاءوا به است و معني ايمان برسل است. | |||
وَ لَم يُفَرِّقُوا بَينَ أَحَدٍ مِنهُم از حيث رسالت و نبوت و اما از حيث افضليت بنصّ قرآن فرق دارند چنانچه ميفرمايد تِلكَ الرُّسُلُ فَضَّلنا بَعضَهُم عَلي بَعضٍ بقره آيه 253، و بضرورت دين اسلام و نص اخبار متواتره و صراحت قرآن مجيد پيغمبر ما صلّي اللّه عليه و آله و سلّم افضل از جميع آنها بوده از جميع جهات: كتابش، دينش، امّتش اوصيائش از همه آنها افضل بودند. | |||
أُولئِكَ سَوفَ يُؤتِيهِم أُجُورَهُم سوف اشاره بيوم المعاد است و تعبير باجر نه از جهت استحقاق است چنانچه مفسرين توهم كردند زيرا تمام نعم الهي دنيوي و اخروي همه تفضل است بلكه تعبير باجر فقط قابليت تفضل است که غير مؤمن قابليت ندارد و شاهد بر اينکه جمله آخر است که فرمود وَ كانَ اللّهُ غَفُوراً رَحِيماً چون مغفرت و ترحم تفضل است اگر استحقاق بود احتياج بمغفرت و ترحم نداشت بلكه حق مطالبه داشت. | |||
}} | |||
|-| | |||
برگزیده تفسیر نمونه= | |||
===برگزیده تفسیر نمونه=== | |||
{{نمایش فشرده تفسیر| | |||
}} | |||
|-|تسنیم= | |-|تسنیم= | ||
{{ نمایش فشرده تفسیر| | |||
*[[تفسیر:تسنیم | تفسیر آیات]] | *[[تفسیر:تسنیم | تفسیر آیات]] | ||
}} | |||
|-|</tabber> | |-|</tabber> | ||