ریشه عجل: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
(Edited by QRobot)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۲: خط ۲:


[[ ویژه:پیوند_به_این_صفحه/ریشه عجل‌ | '''لیست کلمات مشتق شده ''']]
[[ ویژه:پیوند_به_این_صفحه/ریشه عجل‌ | '''لیست کلمات مشتق شده ''']]
خواستن با عجله است [نحل:1]. * [بقره:203]. بنظر مى‏آيد كه عدم اثم در هر دو جا راجع به تعجيل و تأخير است يعنى: هر كه در دو روز بعد از نحر در خروج از «منى» تعجيل كند و بعد از ظهر روز دوازدهم ذوالحجة از «منى» خارج شود بر او گناهى نيست و هر كه تأخير كرده روز سيزدهم بيرون رود گناهى ندارد. عيّاشى در ضمن حديثى از امام باقر «عليه السلام» نقل كرده « ... وَ مَن تَأخَّرَ فَلا اِثمَ عَلَيهِ لَمَن اتَّقى‏»، «مِنهُمُ الصَّيدَ وَاتَّقى‏ الرَّفَثَ وَالفسُوقَ وَالجِدالَ وَ ما حَرَّمَ اللَّهُ عَلَيهِ فى اِحرامِهِ». از روايات اهل بيت عليهم السلام ظاهر مى‏شود كه «فَلا اِثمَ عَلَيهِ» راجع به تعجيل و تأخير نيست بلكه منظور آنست: كه گناهان حاج در هر دو صورت مغفور است الميزان در اين باره بيان عالى دارد به آن رجوع شود و هم از فقيه نقل مى‏كند كه از آيه فوق از امام صادق «عليه السلام» سؤال شد فرمود: «لَيسَ هُوَ عَلى‏ اَنَّ ذلِكَ واسِعٌ اِن شاءَ صَنَعَ ذا، لكِنَّهُ يَرجِعُ مَغفُوراً لَهُ لاذَنبَ لَهُ».


__TOC__
__TOC__
خط ۱۱: خط ۱۳:
|الْعِجْلَ‌ || ۶  
|الْعِجْلَ‌ || ۶  
|-
|-
|تَعَجَّلَ‌ || ۱  
|تَعَجَّلَ‌ || ۱  
|-
|-
|تَسْتَعْجِلُونَ‌ || ۶  
|تَسْتَعْجِلُونَ‌ || ۶  
خط ۱۹: خط ۲۱:
|عَجِلْتُمْ‌ || ۱  
|عَجِلْتُمْ‌ || ۱  
|-
|-
|يُعَجِّلُ‌ || ۱  
|يُعَجِّلُ‌ || ۱  
|-
|-
|اسْتِعْجَالَهُمْ‌ || ۱  
|اسْتِعْجَالَهُمْ‌ || ۱  
خط ۳۵: خط ۳۷:
|الْعَاجِلَةَ || ۳  
|الْعَاجِلَةَ || ۳  
|-
|-
|عَجَّلْنَا || ۱  
|عَجَّلْنَا || ۱  
|-
|-
|لَعَجَّلَ‌ || ۱  
|لَعَجَّلَ‌ || ۱  
|-
|-
|تَعْجَلْ‌ || ۲  
|تَعْجَلْ‌ || ۲  
خط ۵۱: خط ۵۳:
|يَسْتَعْجِلُونَ‌ || ۲  
|يَسْتَعْجِلُونَ‌ || ۲  
|-
|-
|عَجِّلْ‌ || ۱  
|عَجِّلْ‌ || ۱  
|-
|-
|اسْتَعْجَلْتُمْ‌ || ۱  
|اسْتَعْجَلْتُمْ‌ || ۱  
خط ۵۷: خط ۵۹:
|تَسْتَعْجِلْ‌ || ۱  
|تَسْتَعْجِلْ‌ || ۱  
|-
|-
|فَعَجَّلَ‌ || ۱  
|فَعَجَّلَ‌ || ۱  
|-
|-
|يَسْتَعْجِلُونِ‌ || ۱  
|يَسْتَعْجِلُونِ‌ || ۱  

نسخهٔ ‏۱۹ تیر ۱۳۹۳، ساعت ۰۰:۲۹

تکرار در قرآن: ۴۷(بار)

لیست کلمات مشتق شده

خواستن با عجله است [نحل:1]. * [بقره:203]. بنظر مى‏آيد كه عدم اثم در هر دو جا راجع به تعجيل و تأخير است يعنى: هر كه در دو روز بعد از نحر در خروج از «منى» تعجيل كند و بعد از ظهر روز دوازدهم ذوالحجة از «منى» خارج شود بر او گناهى نيست و هر كه تأخير كرده روز سيزدهم بيرون رود گناهى ندارد. عيّاشى در ضمن حديثى از امام باقر «عليه السلام» نقل كرده « ... وَ مَن تَأخَّرَ فَلا اِثمَ عَلَيهِ لَمَن اتَّقى‏»، «مِنهُمُ الصَّيدَ وَاتَّقى‏ الرَّفَثَ وَالفسُوقَ وَالجِدالَ وَ ما حَرَّمَ اللَّهُ عَلَيهِ فى اِحرامِهِ». از روايات اهل بيت عليهم السلام ظاهر مى‏شود كه «فَلا اِثمَ عَلَيهِ» راجع به تعجيل و تأخير نيست بلكه منظور آنست: كه گناهان حاج در هر دو صورت مغفور است الميزان در اين باره بيان عالى دارد به آن رجوع شود و هم از فقيه نقل مى‏كند كه از آيه فوق از امام صادق «عليه السلام» سؤال شد فرمود: «لَيسَ هُوَ عَلى‏ اَنَّ ذلِكَ واسِعٌ اِن شاءَ صَنَعَ ذا، لكِنَّهُ يَرجِعُ مَغفُوراً لَهُ لاذَنبَ لَهُ».

کلمات مشتق شده در قرآن

کلمه تعداد تکرار در قرآن
الْعِجْلَ‌ ۶
تَعَجَّلَ‌ ۱
تَسْتَعْجِلُونَ‌ ۶
عِجْلاً ۲
عَجِلْتُمْ‌ ۱
يُعَجِّلُ‌ ۱
اسْتِعْجَالَهُمْ‌ ۱
يَسْتَعْجِلُ‌ ۲
بِعِجْلٍ‌ ۲
يَسْتَعْجِلُونَکَ‌ ۴
تَسْتَعْجِلُوهُ‌ ۱
عَجُولاً ۱
الْعَاجِلَةَ ۳
عَجَّلْنَا ۱
لَعَجَّلَ‌ ۱
تَعْجَلْ‌ ۲
أَعْجَلَکَ‌ ۱
عَجِلْتُ‌ ۱
عَجَلٍ‌ ۱
تَسْتَعْجِلُونِ‌ ۱
يَسْتَعْجِلُونَ‌ ۲
عَجِّلْ‌ ۱
اسْتَعْجَلْتُمْ‌ ۱
تَسْتَعْجِلْ‌ ۱
فَعَجَّلَ‌ ۱
يَسْتَعْجِلُونِ‌ ۱
لِتَعْجَلَ‌ ۱

ریشه‌های مرتبط