النساء ١٦٩: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=مگر به راه دوزخ جاودانند در آن همیشه و همانا آن است بر خدا آسان | |-|معزی=مگر به راه دوزخ جاودانند در آن همیشه و همانا آن است بر خدا آسان | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره النساء | نزول = | {{آيه | سوره = سوره النساء | نزول = [[نازل شده در سال::18|٦ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::169|١٦٩]] | قبلی = النساء ١٦٨ | بعدی = النساء ١٧٠ | کلمه = [[تعداد کلمات::12|١٢]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«یَسِیراً»: آسان. ساده. | «یَسِیراً»: آسان. ساده. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۴۰
ترجمه
النساء ١٦٨ | آیه ١٦٩ | النساء ١٧٠ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«یَسِیراً»: آسان. ساده.
تفسیر
نکات آیه
۱- خداوند در قیامت کافران ظالم را جز به راه جهنم هدایت نخواهد کرد. (و لالیهدیهم طریقاً. الا طریق جهنم) در برداشت فوق ظرف و زمان هدایت در جمله «و لالیهدیهم ...» روز قیامت گرفته شده است ; یعنى خداوند در آن روز کافران را تنها به سوى جهنم رهنمون خواهد ساخت.
۲- کفر، گرایش به ادیان باطل و انجام کردارهاى ناروا، راهى است به سوى دوزخ. (و لالیهدیهم طریقاً. الا طریق جهنم) برداشت فوق بر این اساس است که مراد از ظرف و زمان هدایت در جمله «و لالیهدیهم ...» حیات دنیا باشد ; بر این مبنا مقصود از هدایت کافران به راه جهنم، فراهم سازى زمینه هاى کفرپیشگى و اعمال ناروا براى آنان است که سرانجام آن دوزخ خواهد بود.
۳- خداوند، راهنماى کافران ستم پیشه به کفرپیشگى و انجام اعمال ناروا (إنّ الذین کفروا و ظلموا ... و لالیهدیهم طریقاً. الا طریق جهنم)
۴- کافران ستم پیشه، مورد استهزاى خداوند* (و لالیهدیهم طریقاً. الا طریق جهنم) به کارگیرى واژه هدایت در مورد کشانیدن کافران به سوى جهنم، مى تواند به منظور استهزاى کافران ایراد شده باشد.
۵- کفر و ظلم گروهى از اهل کتاب، موجب خلود آنها در جهنم (إنّ الذین کفروا و ظلموا ... و لالیهدیهم طریقاً. الا طریق جهنم خلدین فیها) با توجه به آیات قبل مصداق مورد نظر از آیه کافران اهل کتاب مى باشند.
۶- کفر به قرآن و انکار رسالت پیامبر (ص) و بازدارى مردمان از پیوستن به اسلام، مایه خلود در جهنم (إنّ الذین کفروا و ظلموا ... خلدین فیها ابداً)
۷- جاودانگى در جهنم، کیفر کافران ستمگر (إنّ الذین کفروا و ظلموا ... خلدین فیها ابداً)
۸- جهنم، ابدى و همیشگى است. (الا طریق جهنم خلدین فیها ابداً)
۹- جاودانه ساختن دوزخ و دوزخیان، امرى سهل و آسان براى خداوند (الا طریق جهنم خلدین فیها ابداً و کان ذلک على اللّه یسیراً)
موضوعات مرتبط
- اهل کتاب: ظلم اهل کتاب ۵ ; کفر اهل کتاب ۵
- جهنّم: جاودانگى جهنّم ۸، ۹ ; جاودانگى در جهنّم ۵، ۶، ۷ ; موجبات جهنّم ۲، ۵، ۶
- جهنّمیان: جاودانگى جهنّمیان ۹
- خدا: استهزاهاى خدا ۴ ; افعال خدا ۱، ۳، ۹
- ظالمان:۷
- ظلم: آثار ظلم ۵
- عمل: ناپسند ۲ ; موجبات عمل ناپسند ۳
- کافران: استهزاى کافران ۴ ; کافران در جهنّم ۱، ۷ ; کافران در قیامت ۱ ; کافران ظالم ۳، ۴، ۷ ; کیفر کافران ۷
- کفر: آثار کفر ۲، ۵، ۶ ; کفر به قرآن ۶ ; موجبات کفر ۳
- گرایش: ناپسند ۲
- محمّد (ص): تکذیب نبوّت محمّد (ص) ۶