گمنام

تفسیر:المیزان جلد۱۴ بخش۳۲: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۶۸: خط ۶۸:
و در مجمع البيان در ذيل جمله ((هذا ذكر من معى و ذكر من قبلى (( از امام صادق (عليه السلام ) حديث آورده كه فرمود: ((ذكر من معى (( يعنى ذكر عصرى كه در آن زندگى مى كنم ، كه در اين عصر چه حوادثى رخ خواهد داد، و ذكر من قبلى ، يعنى آنچه در اعصار گذشته رخ داده .
و در مجمع البيان در ذيل جمله ((هذا ذكر من معى و ذكر من قبلى (( از امام صادق (عليه السلام ) حديث آورده كه فرمود: ((ذكر من معى (( يعنى ذكر عصرى كه در آن زندگى مى كنم ، كه در اين عصر چه حوادثى رخ خواهد داد، و ذكر من قبلى ، يعنى آنچه در اعصار گذشته رخ داده .
<span id='link287'><span>
<span id='link287'><span>
==رواياتى درباره شفاعت در قيامت در ذيل (و لا يشفعون الا لمن ارتضى ) ==
==رواياتى درباره شفاعت در قيامت ==
و در كتاب عيون ، به سند خود، از حسين بن خالد، از على بن موسى الرضا، از پدرش ، از پدرانش ، از امير المؤ منين (عليه السلام ) روايت آمده كه فرمود: رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم ) فرمود: كسى كه به حوض من ايمان نياورد خدا او را به كنار آن نياورد، و از آن بهره مندش ‍ نكند، و كسى كه به شفاعت من ايمان نداشته باشد خداوند شفاعتم را نصيبش نفرمايد، آنگاه فرمود: شفاعت من براى گنهكاران از امت من است ، كه گناهان كبيره مرتكب شده اند، و اما محسنون و نيكوكاران احتياجى به آن پيدا نمى كنند.
و در كتاب عيون، به سند خود، از حسين بن خالد، از على بن موسى الرضا، از پدرش، از پدرانش، از امير المؤمنين «عليه السلام» روايت آمده كه فرمود:  


حسين بن خالد مى گويد، به حضرت رضا (عليه السلام ) عرضه داشتم : يا بن رسول اللّه پس معناى اين كلام خدا كه فرموده : ((و لا يشفعون الا لمن ارتضى (( چيست ؟ فرمود: يعنى كسانى كه خدا دين آنان را پسنديده باشد.
رسول خدا «صلى اللّه عليه و آله و سلم» فرمود: كسى كه به حوض من ايمان نياورد، خدا او را به كنار آن نياورد، و از آن بهره مندش ‍ نكند، و كسى كه به شفاعت من ايمان نداشته باشد، خداوند شفاعتم را نصيبش نفرمايد. آنگاه فرمود: شفاعت من براى گنهكاران از امت من است، كه گناهان كبيره مرتكب شده اند، و اما محسنون و نيكوكاران، احتياجى به آن پيدا نمى كنند.


و در الدر المنثور است كه حاكم ، (وى حديث را صحيح دانسته )، و بيهقى در كتاب البعث از جابر روايت كرده اند كه گفت : رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم ) اين آيه را تلاوت كرد: ((و لا يشفعون الا لمن ارتضى (( و سپس فرمود: شفاعت من براى اهل كبائر از امتم است .
حسين بن خالد مى گويد، به حضرت رضا «عليه السلام» عرضه داشتم: يابن رسول اللّه! پس معناى اين كلام خدا كه فرموده: «وَ لَا يَشفَعُونَ إلّا لِمَنِ ارتَضَى» چيست؟ فرمود: يعنى كسانى كه خدا دين آنان را پسنديده باشد.
 
و در الدر المنثور است كه حاكم (وى حديث را صحيح دانسته)، و بيهقى در كتاب البعث، از جابر روايت كرده اند كه گفت: رسول خدا «صلى اللّه عليه و آله و سلم» اين آيه را تلاوت كرد: «وَ لَا يَشفَعُونَ إلّا لِمَنِ ارتَضَى»، و سپس فرمود: شفاعت من براى اهل كبائر از امتم است.
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۴ صفحه ۳۹۸ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۴ صفحه ۳۹۸ </center>
و در احتجاج گفته : و روايت شده كه عمرو بن عبيد بر امام باقر (عليه السلام ) وارد شد تا او را با چند سؤ ال امتحان كند، از آن جمله گفت : فدايت شوم معناى آيه ((اولم ير الذين كفروا ان السموات و الارض كانتا رتقا ففتقنا هما(( چيست و مقصود از اين رتق و فتق كدام است ؟
و در احتجاج گفته: و روايت شده كه عَمرو بن عُبَيد، بر امام باقر «عليه السلام» وارد شد تا او را با چند سؤال امتحان كند. از آن جمله گفت: فدايت شوم! معناى آيه «أوَ لَم يَرَ الَّذِينَ كَفَرُوا أنَّ السَّمَاواتِ وَ الأرض كَانَتَا رَتقاً فَفَتَقنَاهُمَا» چيست و مقصود از اين رتق و فتق كدام است؟


فرمود: آسمان رتق بود، يعنى باران نمى باريد، و زمين رتق بود، يعنى گياه نمى رويانيد، خداوند آسمان را فتق كرد يعنى باران از آن فرو فرستاد، و زمين را فتق كرد يعنى گياهان از آن رويانيد. عمرو بن عبيد مجاب شد، و ديگر هيچ اعتراضى نكرد و رفت .
فرمود: آسمان رتق بود، يعنى باران نمى باريد، و زمين رتق بود، يعنى گياه نمى رويانيد. خداوند آسمان را فتق كرد، يعنى باران از آن فرو فرستاد، و زمين را فتق كرد، يعنى گياهان از آن رويانيد.  


مؤ لف : اين معنا در روضه كافى از آن جناب به دو طريق روايت شده .
عَمرو بن عُبَيد مجاب شد، و ديگر هيچ اعتراضى نكرد و رفت.


و در نهج البلاغه امام على (عليه السلام) فرموده: خداوند بعد از بسته بودن، آن را گشود و درهاى بسته اش را باز كرد.
مؤلف: اين معنا در روضه كافى، از آن جناب، به دو طريق روايت شده.
 
و در نهج البلاغه، امام على «عليه السلام» فرموده: خداوند بعد از بسته بودن، آن را گشود و درهاى بسته اش را باز كرد.
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۴ صفحه ۳۹۹ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۴ صفحه ۳۹۹ </center>
<span id='link288'><span>
<span id='link288'><span>
==آيات ۳۴ - ۴۷ سوره انبياء ==
==آيات ۳۴ - ۴۷ سوره انبياء ==
وَ مَا جَعَلْنَا لِبَشرٍ مِّن قَبْلِك الْخُلْدَ أَ فَإِين مِّت فَهُمُ الخَْلِدُونَ(۳۴)
وَ مَا جَعَلْنَا لِبَشرٍ مِّن قَبْلِك الْخُلْدَ أَ فَإِين مِّت فَهُمُ الخَْلِدُونَ(۳۴)
۱۴٬۱۱۵

ویرایش