گمنام

تفسیر:المیزان جلد۱ بخش۴: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
خط ۶۹: خط ۶۹:
==صراط مستقيم، صراطى است كه هيچ يك از ضلالت، شرك و ظلم در آن راه ندارد ==
==صراط مستقيم، صراطى است كه هيچ يك از ضلالت، شرك و ظلم در آن راه ندارد ==


حال كه اين معنى را دانستى، معلوم شد كه: صراط مستقيم كه صراط غير گمراهان است، صراطى است كه به هيچ وجه، شرك و ظلم در آن راه ندارد. همچنان كه ضلالتى در آن راه نمى يابد، نه ضلالت در باطن و قلب، از قبيل كفر و خاطرات ناشايست، كه خدا از آن راضى نيست، و نه در ظاهر اعضا و اركان بدن. چون معصيت و يا قصور در اطاعت، كه هيچ يك از اين ها در آن صراط يافت نمى شود، و اين همانا حق توحيد علمى و عملى است. و توحيد هم، همين دو مرحله را دارد. ديگر شقّ سومى برايش نيست، و به فرموده قرآن، بعد از حق، غير از ضلالت چه مى تواند باشد؟  
حال كه اين معنى را دانستى، معلوم شد كه: صراط مستقيم كه صراط غير گمراهان است، صراطى است كه به هيچ وجه، شرك و ظلم در آن راه ندارد. همچنان كه ضلالتى در آن راه نمى يابد، نه ضلالت در باطن و قلب، از قبيل كفر و خاطرات ناشايست، كه خدا از آن راضى نيست، و نه در ظاهر اعضا و اركان بدن. چون معصيت و يا قصور در اطاعت، كه هيچ يك از اين ها در آن صراط يافت نمى شود، و اين همانا حق توحيد علمى و عملى است. و توحيد هم، همين دو مرحله را دارد. ديگر شقّ سومى برايش نيست، و به فرموده قرآن، بعد از حق، غير از ضلالت چه مى تواند باشد؟
آيه: «۸۲ سوره انعام»، كه چند سطر قبل گذشت نيز، بر همين معنا منطبق است  كه در آن امنيت در طريق را اثبات نموده، به اهتداء تامّ و تمام وعده مى دهد. البته اين كه گفتيم وعده می دهد، براساس آن نظريه ادبى است كه مى گويند: اسم فاعل، حقيقت در آينده است. (دقت بفرمایيد). اين يك صفت بود از صفات صراط مستقيم.
آيه: «۸۲ سوره انعام»، كه چند سطر قبل گذشت نيز، بر همين معنا منطبق است  كه در آن امنيت در طريق را اثبات نموده، به اهتداء تامّ و تمام وعده مى دهد. البته اين كه گفتيم وعده می دهد، براساس آن نظريه ادبى است كه مى گويند: اسم فاعل، حقيقت در آينده است. (دقت بفرمایيد). اين يك صفت بود از صفات صراط مستقيم.
<span id='link53'><span>
<span id='link53'><span>
۱۴٬۲۸۳

ویرایش