النبإ ٣١: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
(Edited by QRobot)
 
(افزودن سال نزول)
خط ۱۶: خط ۱۶:
|-|معزی=همانا برای پرهیزکاران است برخوردارگاهی‌
|-|معزی=همانا برای پرهیزکاران است برخوردارگاهی‌
|-|</tabber><br />
|-|</tabber><br />
{{آيه | سوره = سوره النبإ | نزول = | نام = [[شماره آیه در سوره::31|٣١]] | قبلی = النبإ ٣٠ | بعدی = النبإ ٣٢  | کلمه = [[تعداد کلمات::3|٣]] | حرف =  }}
{{آيه | سوره = سوره النبإ | نزول = [[نازل شده در سال::2|٢ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::31|٣١]] | قبلی = النبإ ٣٠ | بعدی = النبإ ٣٢  | کلمه = [[تعداد کلمات::3|٣]] | حرف =  }}
===معنی کلمات و عبارات===
===معنی کلمات و عبارات===
«مَفَازاً»: نجات و رستگاری از دوزخ. دستیابی به بهشت. مصدر میمی، و یا اسم مکان است و به معنی کامگاه.
«مَفَازاً»: نجات و رستگاری از دوزخ. دستیابی به بهشت. مصدر میمی، و یا اسم مکان است و به معنی کامگاه.

نسخهٔ ‏۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۵:۳۳


ترجمه

مسلّماً برای پرهیزگاران نجات و پیروزی بزرگی است:

|مسلما براى پارسايان كاميابى بزرگى است
مسلماً پرهيزگاران را رستگارى است:
متقیان را در آن جهان مقام گشایش و هر گونه آسایش است.
بی تردید برای پرهیزکاران پیروزی و کامیابی است.
پرهيزگاران را جايى است در امان از هر آسيب؛
بی‌گمان پرهیزگاران را رستگاری است
همانا پرهيزگاران را رستگارى است
مسلّماً پرهیزگاران، رستگاری (از دوزخ) و دستیابی (به بهشت) بهره‌ی ایشان می‌گردد.
بی‌گمان برای پرهیزگاران کامیابی‌ای بی‌رنج است.
همانا برای پرهیزکاران است برخوردارگاهی‌


النبإ ٣٠ آیه ٣١ النبإ ٣٢
سوره : سوره النبإ
نزول : ٢ بعثت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٣
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«مَفَازاً»: نجات و رستگاری از دوزخ. دستیابی به بهشت. مصدر میمی، و یا اسم مکان است و به معنی کامگاه.


تفسیر

نکات آیه

۱ - تقواپیشگان در آخرت، اهل بهشت، سعادتمند و رهیده از عذاب اند. (إنّ للمتّقین مفازًا) «مفاز» (مانند «فوز» و «مفازة») مصدر و به معناى دستیابى به خیر و رهایى از شرّ است (لسان العرب). هم چنین ممکن است اسم مکان و کنایه از بهشت نیز باشد که مکان رستگارى و سعادت است. آیات بعد - که بیان «مفازاً» است و از بوستان ها و دیگر لذت هاى بهشتى سخن مى گوید - این احتمال را تقویت مى کند.

۲ - پرهیز از طغیان گرى، ترس از حسابرسى اعمال و پذیرش آیات الهى، مصداق تقواپیشگى است. (للطّ-غین ... إنّهم کانوا لایرجون حسابًا . و کذّبوا بایتنا ... إنّ للمتّقین مفازًا) از تقابل بین متقین و طغیان گران، دانسته مى شود که منزّه بودن از صفات طغیان گران، تقواپیشگى است.

۳ - بهشت، جایگاه خوشبختى و به دور از آزار و نوشیدنى هاى ناگوار و رنج گرما و تشنگى است. (لایذوقون فیها بردًا و لاشرابًا . إلاّ حمیمًا و غسّاقًا ... إنّ للمتّقین مفازًا) رهایى از شرّ - که جزئى از معناى «مفاز» است - ناظر به شرورى است که دامنگیر دوزخیان است و آیات پیشین، گوشه هایى از آن را بیان کرده است.

موضوعات مرتبط

  • ایمان: ایمان به آیات خدا ۲
  • بهشت: سعادت در بهشت ۳; ویژگیهاى بهشت ۳
  • بهشتیان :۱
  • ترس: ترس از حسابرسى اخروى ۲
  • تقوا: نشانه هاى تقوا ۲
  • طغیان: اعراض از طغیان ۲
  • عذاب: نجات از عذاب ۱
  • متقین: سعادت اخروى متقین ۱; متقین در بهشت ۱; نجات اخروى متقین ۱

منابع