گمنام

تفسیر:المیزان جلد۱۳ بخش۳۸: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۴: خط ۴:




و از آنجائى كه ولايت مختص به ذات بارى تعالى است همچنانكه خودش فرموده ((فالله هو الولى (( ولى نبوت چنين نيست ، زيرا غير خدا از قبيل ملائكه كرام نيز در آن دخالت داشته ، وحى وامثال آن را انجام مى دهند، لذا مى توان گفت منظور از جمله ((رحمة من عندنا(( - كه با نون عظمت (من عندنا) آورده شده و نفرموده ((من عندى - از ناحيه من (( - همان نبوت است ، نه ولايت . وبه همين بيان تفسير آن كسى كه كلمه مذكور را به نبوت معنا كرده تاييد مى شود.
و از آن جایى كه ولايت مختص به ذات بارى تعالى است، همچنان كه خودش فرموده: «فَاللهُ هُوَ الوَلِىُّ»، ولى نبوت چنين نيست. زيرا غير خدا از قبيل ملائكه كرام نيز در آن دخالت داشته، وحى و امثال آن را انجام مى دهند. لذا مى توان گفت منظور از جمله «رَحمَةً مِن عِندِنَا: - كه با نون عظمت (مِن عِندِنَا) آورده شده و نفرموده «مِن عِندِى: از ناحيه من» - همان نبوت است، نه ولايت. و به همين بيان، تفسير آن كسى كه كلمه مذكور را به نبوت معنا كرده، تأييد مى شود.


«'''و علمناه من لدنا علما'''» - اين علم نيز مانند رحمت علمى است كه غير خدا كسى در آن صنعى ودخالتى ندارد، وچيزى از قبيل حس وفكر در آن واسطه نيست . وخلاصه ، از راه اكتساب واستدلال به دست نمى آيد. دليل بر اين معنا جمله ((من لدنا(( است كه مى رساند منظور از آن علم ، علم لدنى وغير اكتسابى ومختص به اولياء است . واز آخر آيات استفاده مى شود كه مقصود از آن ، علم به تاويل حوادث است .
«'''وَ عَلَّمنَاهُ مِن لَدُنّا عِلماً'''» - اين علم نيز مانند رحمت، علمى است كه غير خدا كسى در آن صنعى و دخالتى ندارد، و چيزى از قبيل حس و فكر در آن واسطه نيست. و خلاصه، از راه اكتساب و استدلال به دست نمى آيد. دليل بر اين معنا، جمله «مِن لَدُنّا» است كه مى رساند منظور از آن علم، علم لدنّى و غير اكتسابى و مختص به اولياء است. و از آخر آيات استفاده مى شود كه مقصود از آن، علم به تأويل حوادث است.
<span id='link319'><span>
<span id='link319'><span>
==تقاضاى تعليم از طرف موسى «ع» و پاسخ حضرت خضر«ع» ==
==تقاضاى تعليم از طرف موسى «ع» و پاسخ حضرت خضر«ع» ==
۱۳٬۹۱۶

ویرایش