گمنام

تفسیر:المیزان جلد۲۰ بخش۴۴: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
خط ۱۲۰: خط ۱۲۰:
==آيات ۱ - ۳  سوره عصر ==
==آيات ۱ - ۳  سوره عصر ==
سوره «عصر»، مكّى است و سه آيه دارد.
سوره «عصر»، مكّى است و سه آيه دارد.
اقوال مختلف درباره مراد از «'''عصر'''» كه بدان قسم ياد فرموده است:


بِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ *
بِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ *
خط ۱۳۴: خط ۱۳۲:
سوگند به عصر. (۱)
سوگند به عصر. (۱)


كه انسان ها، همه در خسران و زيانند. (۲)
كه انسان ها، همه در خسران و زيان اند. (۲)


مگر افراد و اقليتى كه ايمان آورده و اعمال صالح انجام داده اند و يكديگر را به حق سفارش كرده و به صبر توصيه نموده اند. (۳)
مگر افراد و اقليتى كه ايمان آورده و اعمال صالح انجام داده اند و يكديگر را به حق سفارش كرده و به صبر توصيه نموده اند. (۳)
خط ۱۴۳: خط ۱۴۱:


«'''وَ الْعَصرِ'''»:
«'''وَ الْعَصرِ'''»:
اقوال مختلف درباره مراد از «'''عصر'''» كه بدان قسم ياد فرموده است:


در اين كلمه، به «عصر» سوگند ياد شده، و از نظر مضمونى كه دو آيه بعد دارد، مناسب تر آن است كه: منظور از «عصر»، عصر ظهور رسول خدا «صلّى اللّه عليه و آله و سلّم» باشد، كه عصر طلوع اسلام بر افق مجتمع بشرى، و ظهور و غلبۀ حق بر باطل است. چون مضمون دو آيه بعد اين است كه: «خسران»، عالَم انسان را فراگير است و تنها كسانى را فرا نمى گيرد كه از حق پيروى نموده، و در برابر آن صبر كنند. و اين اقليت، عبارتند از كسانى كه: به خدا و روز جزا ايمان آورده و عمل صالح كنند.
در اين كلمه، به «عصر» سوگند ياد شده، و از نظر مضمونى كه دو آيه بعد دارد، مناسب تر آن است كه: منظور از «عصر»، عصر ظهور رسول خدا «صلّى اللّه عليه و آله و سلّم» باشد، كه عصر طلوع اسلام بر افق مجتمع بشرى، و ظهور و غلبۀ حق بر باطل است. چون مضمون دو آيه بعد اين است كه: «خسران»، عالَم انسان را فراگير است و تنها كسانى را فرا نمى گيرد كه از حق پيروى نموده، و در برابر آن صبر كنند. و اين اقليت، عبارتند از كسانى كه: به خدا و روز جزا ايمان آورده و عمل صالح كنند.
خط ۱۵۷: خط ۱۵۷:
* «'''إِنَّ الانسنَ لَفِى خُسرٍ'''»:
* «'''إِنَّ الانسنَ لَفِى خُسرٍ'''»:


مراد از كلمه «'''انسان '''» جنس انسان است ، و كلمه «'''خسر'''» و «'''خسران '''» و «'''خسار'''» «'''خساره '''» همه به معناى نقص در سرمايه است .
مراد از كلمۀ «'''انسان'''» جنس انسان است، و كلمۀ «'''خُسر'''» و «'''خُسران'''» و «'''خسار'''» «'''خساره'''»، همه به معناى نقص در سرمايه است.
راغب مى گويد: اين كلمه هم در مورد انسان استعمال مى شود، و گفته مى شود: فلانى خسران كرد، و هم در مورد عمل انسان بكار مى رود و مى گويند: تجارت فلانى خسران كرد.
 
و اگر در آيه مورد بحث كلمه «'''خسر'''» بدون الف و لام آمده به منظور بزرگداشت آن بوده ، و خواسته است بفهماند انسان در خسرانى عظيم است ، احتمال هم دارد به منظور تنويع باشد، و بفهماند آدمى در نوعى مخصوص از خسران قرار دارد، غير خسران مالى و آبرويى ، بلكه خسران در ذات كه خداى تعالى در باره اش فرموده : «'''الذين خسروا انفسهم و اهليهم يوم القيمه الا ذلك هو الخسران المبين '''»
راغب مى گويد: اين كلمه، هم در مورد انسان استعمال مى شود، و گفته مى شود: فلانى خسران كرد. و هم در مورد عمل انسان به كار مى رود و مى گويند: تجارت فلانى خسران كرد.
 
و اگر در آيه مورد بحث، كلمۀ «'''خُسر'''»، بدون الف و لام آمده، به منظور بزرگداشت آن بوده، و خواسته است بفهماند: «انسان در خسرانى عظيم است». احتمال هم دارد به منظور تنويع باشد، و بفهماند آدمى، در نوعى مخصوص از خسران قرار دارد. غير خسران مالى و آبرويى، بلكه خسران در ذات كه خداى تعالى در باره اش فرموده: «'''الّذين خسروا أنفسهم و أهليهم يوم القيامة ألا ذلك هو الخسران المبين'''».
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۲۰ صفحه ۶۱۰ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۲۰ صفحه ۶۱۰ </center>
<span id='link424'><span>
<span id='link424'><span>
۱۴٬۱۸۵

ویرایش