گمنام

تفسیر:المیزان جلد۷ بخش۲۰: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
جز
بدون خلاصۀ ویرایش
(Edited by QRobot)
 
جزبدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
{{تغییر صفحه | قبلی=تفسیر:المیزان جلد۷ بخش۱۹ | بعدی = تفسیر:المیزان جلد۷ بخش۲۱}}
__TOC__
__TOC__


خط ۲۳: خط ۲۵:
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۷ صفحه : ۲۵۱ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۷ صفحه : ۲۵۱ </center>
همچنانكه قسمت ديگر از كلمات وى كه فرمود: «''' يا ابت لم تعبد ما لا يسمع و لا يبصر و لا يغنى عنك شيئا '''» و همچنين اين قسمت از كلماتش كه قرآن كريم آنرا حكايت كرده و فرموده : «''' اذ قال لابيه و قومه ما تعبدون ، قالوا نعبد اصناما فنظل لها عاكفين ، قال هل يسمعونكم اذ تدعون ، او ينفعونكم او يضرون ، قالوا بل وجدنا آبائنا كذلك يفعلون '''» اشاره به اين معنا دارد. زيرا نخست از آنان مى پرسد چه مى پرستيد؟ مثل اينكه اصلا از معبود آنان اطلاعى ندارد. و وقتى در جوابش اجسام و هيكل هاى بى شعور را به خدائى معرفى مى كنند، اين بار مى پرسد آيا اين خدايان شما داراى علم و قدرت هستند يا نه . و در اين سؤ ال نيز مانند آيه مورد بحث ، وصف مخصوص صاحبان عقل يعنى : «''' يسمعون '''» ، «''' ينفعون '''» و «''' يضرون '''» را به كار برده ، و همه اينها همانطورى كه گفته شد، براى اشاره به اين است كه معبود بايستى داراى عقل و شعور باشد.
همچنانكه قسمت ديگر از كلمات وى كه فرمود: «''' يا ابت لم تعبد ما لا يسمع و لا يبصر و لا يغنى عنك شيئا '''» و همچنين اين قسمت از كلماتش كه قرآن كريم آنرا حكايت كرده و فرموده : «''' اذ قال لابيه و قومه ما تعبدون ، قالوا نعبد اصناما فنظل لها عاكفين ، قال هل يسمعونكم اذ تدعون ، او ينفعونكم او يضرون ، قالوا بل وجدنا آبائنا كذلك يفعلون '''» اشاره به اين معنا دارد. زيرا نخست از آنان مى پرسد چه مى پرستيد؟ مثل اينكه اصلا از معبود آنان اطلاعى ندارد. و وقتى در جوابش اجسام و هيكل هاى بى شعور را به خدائى معرفى مى كنند، اين بار مى پرسد آيا اين خدايان شما داراى علم و قدرت هستند يا نه . و در اين سؤ ال نيز مانند آيه مورد بحث ، وصف مخصوص صاحبان عقل يعنى : «''' يسمعون '''» ، «''' ينفعون '''» و «''' يضرون '''» را به كار برده ، و همه اينها همانطورى كه گفته شد، براى اشاره به اين است كه معبود بايستى داراى عقل و شعور باشد.
فَلَمَّا رَءَا الْقَمَرَ بَازِغاً قَالَ هَذَا رَبى ...
فَلَمَّا رَءَا الْقَمَرَ بَازِغاً قَالَ هَذَا رَبى ...
«''' بزوغ '''» به معناى طلوع است . قبلا بيان كرديم كه چگونه كلمه «''' فلما '''» قضيه را به ما قبل خود مربوط و متصل مى سازد و نيز گفتيم كه جمله «''' هذا ربى '''» بر سبيل افتراض و يا مماشات با خصم است .
«''' بزوغ '''» به معناى طلوع است . قبلا بيان كرديم كه چگونه كلمه «''' فلما '''» قضيه را به ما قبل خود مربوط و متصل مى سازد و نيز گفتيم كه جمله «''' هذا ربى '''» بر سبيل افتراض و يا مماشات با خصم است .
«''' لئن لم يهدنى ربى لاكونن من القوم الضالين '''» اين جمله به منزله كنايه از بطلان ربوبيت قمر است ، چرا كه آنجناب در آغاز بحث ، ربوبيت كوكب را به ملاك غروب كردن كه ملاكى است عام ، ابطال كرده بود. آنگاه وقتى به ماه مى رسد و مى بيند كه آن نيز غروب كرد، برمى گردد به آن حرفى كه در باره كوكب فرموده بود: «''' من غروب كنندگان را دوست نمى دارم '''» لاجرم بدون اينكه دوباره همان حرف را تكرار كند، به كنايه از آن گفت : «''' اگر پروردگار هدايتم نكند... '''» ، و اين كلام به خوبى مى فهماند كه گفتار قبلياش كه فرموده بود: ماه پروردگار من است نيز ضلالت است ، و اگر بخواهد بر آن ضلالت ايستادگى به خرج دهد، يكى از همان گمراهانى خواهد بود كه قائل به ربوبيت قمر بودند.
«''' لئن لم يهدنى ربى لاكونن من القوم الضالين '''» اين جمله به منزله كنايه از بطلان ربوبيت قمر است ، چرا كه آنجناب در آغاز بحث ، ربوبيت كوكب را به ملاك غروب كردن كه ملاكى است عام ، ابطال كرده بود. آنگاه وقتى به ماه مى رسد و مى بيند كه آن نيز غروب كرد، برمى گردد به آن حرفى كه در باره كوكب فرموده بود: «''' من غروب كنندگان را دوست نمى دارم '''» لاجرم بدون اينكه دوباره همان حرف را تكرار كند، به كنايه از آن گفت : «''' اگر پروردگار هدايتم نكند... '''» ، و اين كلام به خوبى مى فهماند كه گفتار قبلياش كه فرموده بود: ماه پروردگار من است نيز ضلالت است ، و اگر بخواهد بر آن ضلالت ايستادگى به خرج دهد، يكى از همان گمراهانى خواهد بود كه قائل به ربوبيت قمر بودند.
خط ۳۱: خط ۳۳:
دوم اينكه : ابراهيم (عليهالسلام ) در اين حرفى كه در باره ستاره و خورشيد و ماه زده است ، نظر صحيح و يقينى و هدايت الهى و فيض ‍ پروردگار خود را جستجو مى كرده و اين معنا به يكى از آن دو وجهى كه گذشت از كلام آنجناب استفاده مى شود. و آن دو وجه يكى اين بود كه كلام را حمل بر معناى حقيقى نموده و بگوييم منظور آن حضرت اين بوده كه از راه فرضيه به حق مطلب رسيده و براى خود اعتقاد يقينى كسب كند. و ديگرى اين بود كه كلام را حمل بر ظاهر نموده و بگوييم ابراهيم (عليهالسلام ) از راه مماشات و تسليم اين سخن را گفته و خواسته است فساد آن را بيان كند.
دوم اينكه : ابراهيم (عليهالسلام ) در اين حرفى كه در باره ستاره و خورشيد و ماه زده است ، نظر صحيح و يقينى و هدايت الهى و فيض ‍ پروردگار خود را جستجو مى كرده و اين معنا به يكى از آن دو وجهى كه گذشت از كلام آنجناب استفاده مى شود. و آن دو وجه يكى اين بود كه كلام را حمل بر معناى حقيقى نموده و بگوييم منظور آن حضرت اين بوده كه از راه فرضيه به حق مطلب رسيده و براى خود اعتقاد يقينى كسب كند. و ديگرى اين بود كه كلام را حمل بر ظاهر نموده و بگوييم ابراهيم (عليهالسلام ) از راه مماشات و تسليم اين سخن را گفته و خواسته است فساد آن را بيان كند.
سوم اينكه : ابراهيم (عليهالسلام ) يقين به اين معنا داشته كه او داراى پروردگارى است كه هدايت و ساير امورش را متكفل است ، و اگر در اين آيات واقعا يا ظاهرا از پروردگار خود جستجو و بحث كرده ، منظورش ‍ اين بوده كه بفهمد آيا آن كسى كه امورش را عهده دار است ، همان آفريدگار آسمان و زمين است ، يا آنكه يكى از آفريده هاى او است ؟ و وقتى برايش معلوم شد كه ستاره و ماه شايستگى ربوبيت را ندارندچون از نظرش ناپديد شدند ناگزير اظهار اميدوارى كرد و گفت : اگر پروردگارم مرا به سوى خود راهنمائى نكند، از گمراهان خواهم بود.
سوم اينكه : ابراهيم (عليهالسلام ) يقين به اين معنا داشته كه او داراى پروردگارى است كه هدايت و ساير امورش را متكفل است ، و اگر در اين آيات واقعا يا ظاهرا از پروردگار خود جستجو و بحث كرده ، منظورش ‍ اين بوده كه بفهمد آيا آن كسى كه امورش را عهده دار است ، همان آفريدگار آسمان و زمين است ، يا آنكه يكى از آفريده هاى او است ؟ و وقتى برايش معلوم شد كه ستاره و ماه شايستگى ربوبيت را ندارندچون از نظرش ناپديد شدند ناگزير اظهار اميدوارى كرد و گفت : اگر پروردگارم مرا به سوى خود راهنمائى نكند، از گمراهان خواهم بود.
فَلَمَّا رَءَا الشمْس بَازِغَةً قَالَ هَذَا رَبى هَذَا أَكبرُ
فَلَمَّا رَءَا الشمْس بَازِغَةً قَالَ هَذَا رَبى هَذَا أَكبرُ
كلام در اينكه چگونه لفظ «''' فلما '''» دلالت بر ارتباط كلام به ما قبل خود دارد، و اينكه معناى جمله «''' هذا ربى '''» چيست ، عينا همان كلامى است كه در آيه قبل ذكر شد.
كلام در اينكه چگونه لفظ «''' فلما '''» دلالت بر ارتباط كلام به ما قبل خود دارد، و اينكه معناى جمله «''' هذا ربى '''» چيست ، عينا همان كلامى است كه در آيه قبل ذكر شد.
ابراهيم (عليهالسلام ) در اين جستجوى خود، دو نوبت به خطا بودن فرضيه اش پى برده بود، و با اين حال ديگر جا نداشت كه در باره آفتاب ، همان فرضيه غلط را تكرار كرده و بگويد: «''' اين پروردگار من است '''» . لذا براى اينكه بهانه اى در دست داشته باشد اضافه كرد كه : «''' اين بزرگتر است '''»  
ابراهيم (عليهالسلام ) در اين جستجوى خود، دو نوبت به خطا بودن فرضيه اش پى برده بود، و با اين حال ديگر جا نداشت كه در باره آفتاب ، همان فرضيه غلط را تكرار كرده و بگويد: «''' اين پروردگار من است '''» . لذا براى اينكه بهانه اى در دست داشته باشد اضافه كرد كه : «''' اين بزرگتر است '''»  
خط ۷۵: خط ۷۷:
«''' من بدون هيچ انحرافى روى خود را متوجه آنكسى مى كنم كه آسمانها و زمين را آفريده است و من از مشركين نيستم '''» يعنى هيچكدام از آفريده هاى او را شريك او قرار نخواهم داد.
«''' من بدون هيچ انحرافى روى خود را متوجه آنكسى مى كنم كه آسمانها و زمين را آفريده است و من از مشركين نيستم '''» يعنى هيچكدام از آفريده هاى او را شريك او قرار نخواهم داد.


{{تغییر صفحه | قبلی=تفسیر:المیزان جلد۷ بخش۱۹ | بعدی = تفسیر:المیزان جلد۷ بخش۲۱}}


[[رده:تفسیر المیزان]]
[[رده:تفسیر المیزان]]
۸٬۹۳۳

ویرایش