تفسیر:المیزان جلد۱۹ بخش۲۰: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
جزبدون خلاصۀ ویرایش
خط ۶: خط ۶:
<span id='link175'><span>
<span id='link175'><span>
==شرح روايتى راجع به علم خداوند ==
==شرح روايتى راجع به علم خداوند ==
و در توحيد سند خود از ابو بصير روايت كرده كه گفت : از امام صادق (عليه السلام ) شنيدم مى فرمود: همواره خداى عزوجل پروردگار ما بوده ، و علم ذات او بود، بدون اين كه معلومى داشته باشد، و بعد از آنكه موجودات را آفريد آن وقت علمش بر آن مخلوقات تعلق گرفت ، و علمش داراى معلوم شد.
و در توحيد، به سند خود، از ابوبصير روايت كرده كه گفت: از امام صادق «عليه السلام» شنيدم مى فرمود: همواره خداى عزّوجلّ پروردگار ما بوده، و علم ذات او بود، بدون اين كه معلومى داشته باشد، و بعد از آن كه موجودات را آفريد، آن وقت علمش بر آن مخلوقات تعلق گرفت، و علمش داراى معلوم شد.
مؤ لف : مراد از اين علم ، چيزى نظير علم ما عبارت است از صورتهاى ذهنى ، نيست ، و علم او به عالمى كه بعدها آفريد نظير علم يك معمار به قيافه خانه اى كه بعدها مى خواهد بسازد نيست ، يك معمار وقتى مى خواهد خانه اى را بسازد صورتى از آن خانه را در ذهن خود ترسيم نموده ، طبق آن نقشه بنا را مى سازد، به طورى كه اگر بعد از ساختنش خرابش كرد، باز آن صورت ذهنى به حال خود باقى است ، چنين علمى را علم كلى مى نامند، كه در مورد خداى تعالى صدقش محال است ، بلكه علم او عبارت است از ذات او، و ذاتش عين علم او به معلومات است ، و وقتى هم كه معلوم در خارج تحقق مى يابد ذات آن معلوم عين علم خداى تعالى به آن چيزى كه هست علم اولى علم ذاتى و صفت ذات اوست ، و علم دومى علم فعلى و صفت فعل اوست .
 
مؤلف: مراد از اين علم، چيزى نظير علم ما که عبارت است از صورت هاى ذهنى نيست، و علم او به عالمى كه بعدها آفريد، نظير علم يك معمار به قيافه خانه اى كه بعدها مى خواهد بسازد، نيست. يك معمار وقتى مى خواهد خانه اى را بسازد، صورتى از آن خانه را در ذهن خود ترسيم نموده، طبق آن نقشه بنا را مى سازد، به طورى كه اگر بعد از ساختنش خرابش كرد، باز آن صورت ذهنى به حال خود باقى است. چنين علمى را «علم كلى» مى نامند، كه در مورد خداى تعالى صدقش محال است، بلكه علم او عبارت است از ذات او، و ذاتش عين علم او به معلومات است، و وقتى هم كه معلوم در خارج تحقق مى يابد، ذات آن معلوم عين علم خداى تعالى به آن است. چيزى كه هست، علم اولى علم ذاتى و صفت ذات اوست، و علم دومى، علم فعلى و صفت فعل اوست.
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۹ صفحه ۲۶۲ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۹ صفحه ۲۶۲ </center>
و در همان كتاب خطبه اى از اميرالمؤ منين (صلوات اللّه عليه ) نقل كرده ، و در آن آمده كه علم خدا به وسيله ابزار و آلات نيست ، و جز به ذات او نمى باشد، و بين او و معلوماتش علمى كه غير ذات او باشد واسطه نيست .
و در همان كتاب، خطبه اى از اميرالمؤمنين «صلوات اللّه عليه» نقل كرده، و در آن آمده كه: علم خدا به وسيله ابزار و آلات نيست، و جز به ذات او نمى باشد، و بين او و معلوماتش علمى كه غير ذات او باشد، واسطه نيست.
مؤ لف : منظور از اين كلام اين است كه : ذات خداى تعالى عين علم او است ، نه اين كه صورت علميه اى زايد بر ذات او واسطه باشد.
 
مؤلف: منظور از اين كلام، اين است كه: ذات خداى تعالى، عين علم او است، نه اين كه صورت علميه اى زايد بر ذات او واسطه باشد.
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۹ صفحه ۲۶۳ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۹ صفحه ۲۶۳ </center>
<span id='link176'><span>
<span id='link176'><span>
==آيات ۷ - ۱۵، سوره حديد ==
==آيات ۷ - ۱۵، سوره حديد ==
ءَامِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسولِهِ وَ أَنفِقُوا مِمَّا جَعَلَكم مُّستَخْلَفِينَ فِيهِ فَالَّذِينَ ءَامَنُوا مِنكمْ وَ أَنفَقُوا لهَُمْ أَجْرٌ كَبِيرٌ(۷)
ءَامِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسولِهِ وَ أَنفِقُوا مِمَّا جَعَلَكم مُّستَخْلَفِينَ فِيهِ فَالَّذِينَ ءَامَنُوا مِنكمْ وَ أَنفَقُوا لهَُمْ أَجْرٌ كَبِيرٌ(۷)