تفسیر:المیزان جلد۷ بخش۳۸: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
خط ۱۶۱: خط ۱۶۱:
و آيه شريفه: «افمن شرح الله صدره للاسلام فهو على نور من ربه... ذلك هدى الله يهدى به من يشاء»، به همين معنا اشاره نموده، و اين حالت را «نور» خوانده است. چون قلب با داشتن اين حالت، نسبت به اينكه چه چيزهايى را بايد در خود جاى دهد، و چه چيزهايى را قبول نكند روشن و بينا است.
و آيه شريفه: «افمن شرح الله صدره للاسلام فهو على نور من ربه... ذلك هدى الله يهدى به من يشاء»، به همين معنا اشاره نموده، و اين حالت را «نور» خوانده است. چون قلب با داشتن اين حالت، نسبت به اينكه چه چيزهايى را بايد در خود جاى دهد، و چه چيزهايى را قبول نكند روشن و بينا است.


خداى تعالى، براى اين قسم هدايت، رسم ديگرى را هم ترسيم كرده. آن جا كه هدايت انبيا (عليهم السلام) و اختصاصات ايشان را ذكر كرده، دنبالش مى فرمايد: «و اجتبيناهم و هديناهم الى صراط مستقيم ذلك هدى الله يهدى به من يشاء من عباده». و اين آيه، همچنان كه در تفسيرش بيان داشتيم، دلالت دارد بر اين كه يكى از خواص هدايت الهى افتادن، به راه مستقيم و طريقى است كه انحراف و اختلاف در آن نيست، و آن، همانا دين او است كه نه معارف اصولى و شرايع فروعی اش با هم اختلاف دارد، و نه حاملين آن دين و راهروان در آن راه با يكديگر مناقضت و مخالفت دارند.  
خداى تعالى، براى اين قسم هدايت، رسم ديگرى را هم ترسيم كرده. آن جا كه هدايت انبيا (عليهم السلام) و اختصاصات ايشان را ذكر كرده، دنبالش مى فرمايد: «و اجتبيناهم و هديناهم الى صراط مستقيم ذلك هدى الله يهدى به من يشاء من عباده».  
 
و اين آيه، همچنان كه در تفسيرش بيان داشتيم، دلالت دارد بر اين كه يكى از خواص هدايت الهى افتادن، به راه مستقيم و طريقى است كه انحراف و اختلاف در آن نيست، و آن، همانا دين او است كه نه معارف اصولى و شرايع فروعی اش با هم اختلاف دارد، و نه حاملين آن دين و راهروان در آن راه با يكديگر مناقضت و مخالفت دارند.  


براى اين كه منظور از تمامى معارف و شرايع دين الهى، يك چيز است و آن، توحيد خالص است، كه خود حقيقت واحدى است ثابت و تغيير ناپذير. و نيز خود آن معارف هم، همه مطابق با فطرت الهى است، كه نه خود آن فطرت عوض شدنى است و نه احكام و مقتضياتش قابل تغيير است. به همين جهت حاملين دين خدا، يعنى انبيا (عليهم السلام) نيز با يكديگر اختلاف ندارند، همه به يك چيز دعوت نموده، خاتم آنان همان را مى گويد كه آدم آنان گفته بود. تنها اختلاف آنان، از جهات اجمال دعوت و تفصيل آن است.
براى اين كه منظور از تمامى معارف و شرايع دين الهى، يك چيز است و آن، توحيد خالص است، كه خود حقيقت واحدى است ثابت و تغيير ناپذير. و نيز خود آن معارف هم، همه مطابق با فطرت الهى است، كه نه خود آن فطرت عوض شدنى است و نه احكام و مقتضياتش قابل تغيير است. به همين جهت حاملين دين خدا، يعنى انبيا (عليهم السلام) نيز با يكديگر اختلاف ندارند، همه به يك چيز دعوت نموده، خاتم آنان همان را مى گويد كه آدم آنان گفته بود. تنها اختلاف آنان، از جهات اجمال دعوت و تفصيل آن است.