تفسیر:المیزان جلد۱۷ بخش۴۲: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
خط ۶: خط ۶:
<span id='link341'><span>
<span id='link341'><span>
==معناى اينكه فرمود: ذلكم بما كنتم تفرحون بغيرالحق ... ==
==معناى اينكه فرمود: ذلكم بما كنتم تفرحون بغيرالحق ... ==
ذَلِكُم بِمَا كُنتُمْ تَفْرَحُونَ فى الاَرْضِ بِغَيرِ الْحَقِّ وَ بِمَا كُنتُمْ تَمْرَحُونَ
«'''ذَلِكُم بِمَا كُنتُمْ تَفْرَحُونَ فى الاَرْضِ بِغَيرِ الْحَقِّ وَ بِمَا كُنتُمْ تَمْرَحُونَ'''»:
 
كلمه ((تفرحون (( مضارع از ((فرح (( است و ((فرح (( به معناى مطلق خوشحالى است ، ولى ((مرح (( به معناى افراط در خوشحالى است كه از اعمال مذموم بشمار مى رود. راغب گفته : ((فرح (( به معناى گشادگى دل است ، به وسيله لذتى زودگذر كه بيشتر در لذتهاى بدنى است ، ولى ((مرح (( به معناى شدت فرح و بى بند و بارى در آن است .
كلمه ((تفرحون (( مضارع از ((فرح (( است و ((فرح (( به معناى مطلق خوشحالى است ، ولى ((مرح (( به معناى افراط در خوشحالى است كه از اعمال مذموم بشمار مى رود. راغب گفته : ((فرح (( به معناى گشادگى دل است ، به وسيله لذتى زودگذر كه بيشتر در لذتهاى بدنى است ، ولى ((مرح (( به معناى شدت فرح و بى بند و بارى در آن است .
و جمله ((ذلكم بما كنتم (( اشاره است به عذابى كه كفار در آن قرار دارند، و حرف ((با(( در كلمه ((بما(( باى سببيت و يا باى مقابله است .
و جمله ((ذلكم بما كنتم (( اشاره است به عذابى كه كفار در آن قرار دارند، و حرف ((با(( در كلمه ((بما(( باى سببيت و يا باى مقابله است .
و معنايش اين است كه : اين عذابى كه شما در آن قرار گرفته ايد به سبب (و يا در مقابل ) فرحى است كه در زمين بدون حق مى كرديد، از لذات عاجل دنيا كام مى گرفتيد. و نيز به سبب (و يا در مقابل ) افراطى است كه در فرح خود مى كرديد، چون دلهايتان شيفته لذات دنيا و زينت آن بود و با هر حقى كه مخالف باطل شما بود دشمنى مى كرديد، در نتيجه به خاطر احياى باطل خود و از بين بردن حق و كوبيدن آن فرح و مرح مى كرديد.
و معنايش اين است كه : اين عذابى كه شما در آن قرار گرفته ايد به سبب (و يا در مقابل ) فرحى است كه در زمين بدون حق مى كرديد، از لذات عاجل دنيا كام مى گرفتيد. و نيز به سبب (و يا در مقابل ) افراطى است كه در فرح خود مى كرديد، چون دلهايتان شيفته لذات دنيا و زينت آن بود و با هر حقى كه مخالف باطل شما بود دشمنى مى كرديد، در نتيجه به خاطر احياى باطل خود و از بين بردن حق و كوبيدن آن فرح و مرح مى كرديد.
در مجمع البيان گفته : اگر فرح را مقيد به قيد ((بغير الحق (( كرد، ولى ((مرح (( را مطلق آورد، براى اين است كه گاهى فرح به خاطر حق دست مى دهد، و چنين فرحى ممدوح است ، گاهى هم مى شود كه به باطل دست مى دهد كه آن مذموم است ، ولى مرح جز مذموم و باطل نمى تواند باشد.
در مجمع البيان گفته : اگر فرح را مقيد به قيد ((بغير الحق (( كرد، ولى ((مرح (( را مطلق آورد، براى اين است كه گاهى فرح به خاطر حق دست مى دهد، و چنين فرحى ممدوح است ، گاهى هم مى شود كه به باطل دست مى دهد كه آن مذموم است ، ولى مرح جز مذموم و باطل نمى تواند باشد.
ذَلِكُم بِمَا كُنتُمْ تَفْرَحُونَ فى الاَرْضِ بِغَيرِ الْحَقِّ وَ بِمَا كُنتُمْ تَمْرَحُونَ
 
«'''ذَلِكُم بِمَا كُنتُمْ تَفْرَحُونَ فى الاَرْضِ بِغَيرِ الْحَقِّ وَ بِمَا كُنتُمْ تَمْرَحُونَ'''»:
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۷ صفحه ۵۳۴ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۷ صفحه ۵۳۴ </center>
يعنى داخل درهاى جهنم شويد كه برايتان تقسيم كرده اند، در حالى كه در آن جاودانه باشيد، و چه بسيار بد مقامى است كه متكبرين از حق دارند. در سابق هم گذشت كه گفتيم مراد از ((ابواب جهنم (( دركات آنست .
يعنى داخل درهاى جهنم شويد كه برايتان تقسيم كرده اند، در حالى كه در آن جاودانه باشيد، و چه بسيار بد مقامى است كه متكبرين از حق دارند. در سابق هم گذشت كه گفتيم مراد از ((ابواب جهنم (( دركات آن است.
فَاصبرْ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقُّ ...
 
«'''فَاصبرْ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقُّ ...'''»:
 
بعد از آنكه مال امر جدال كنندگان در آيات خدا را بيان كرد كه آتش ‍ دوزخ است ، و نيز فرمود خدا ايشان را به كيفر كفرشان گمراه نمود، اينك در اين جمله متفرع بر آن بيان ، رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ) را امر به صبر مى كند و علتش را هم اين مى داند كه وعده خدا حق است .
بعد از آنكه مال امر جدال كنندگان در آيات خدا را بيان كرد كه آتش ‍ دوزخ است ، و نيز فرمود خدا ايشان را به كيفر كفرشان گمراه نمود، اينك در اين جمله متفرع بر آن بيان ، رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ) را امر به صبر مى كند و علتش را هم اين مى داند كه وعده خدا حق است .
((فاما نرينك بعض الّذى نعدهم (( - منظور از اين بعض ، عذاب دنيا است .
 
((او نتوفينك (( - و يا تو را با مرگت بگيريم و آن را نشانت ندهيم . ((فالينا يرجعون (( - خلاصه مى فرمايد: چه اينكه مختصرى از عذابى كه به آنان وعده داديم ، در اين دنيا با بودن تو در حيات به ايشان بچشانيم ، و تو آن را ببينى و چه اينكه قبل از اين نشان دادن وعده خود تو را با مرگت بگيريم ، به هر حال اين كفار نزد ما خواهند برگشت و از چنگ ما بيرون شدنى نيستند، آن وقت وعده خود را در حقشان عملى مى كنيم .
«'''فاما نرينك بعض الّذى نعدهم'''» - منظور از اين بعض ، عذاب دنيا است .
 
«'''او نتوفينك'''» - و يا تو را با مرگت بگيريم و آن را نشانت ندهيم .  
 
«'''فالينا يرجعون'''» - خلاصه مى فرمايد: چه اينكه مختصرى از عذابى كه به آنان وعده داديم ، در اين دنيا با بودن تو در حيات به ايشان بچشانيم ، و تو آن را ببينى و چه اينكه قبل از اين نشان دادن وعده خود تو را با مرگت بگيريم ، به هر حال اين كفار نزد ما خواهند برگشت و از چنگ ما بيرون شدنى نيستند، آن وقت وعده خود را در حقشان عملى مى كنيم .
<span id='link342'><span>
<span id='link342'><span>
==اشاره به سنت الهى درباره نصرت رسولان و عدم آن از جانب خداوند ==
==اشاره به سنت الهى درباره نصرت رسولان و عدم آن از جانب خداوند ==
وَ لَقَدْ أَرْسلْنَا رُسلاً مِّن قَبْلِك مِنْهُم مَّن قَصصنَا عَلَيْك وَ مِنْهُم مَّن لَّمْ نَقْصص عَلَيْك ...
وَ لَقَدْ أَرْسلْنَا رُسلاً مِّن قَبْلِك مِنْهُم مَّن قَصصنَا عَلَيْك وَ مِنْهُم مَّن لَّمْ نَقْصص عَلَيْك ...