تفسیر:المیزان جلد۱۸ بخش۱: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
خط ۴۱: خط ۴۱:
<span id='link2'><span>
<span id='link2'><span>


==مدار سخن در سوره مباركه شورى و وجوه مختلفى كه درباره حروف مقطعه قرآن گفته شده است . ==
بنابراين، مسأله «وحى»، موضوعى است كه در اين سوره محور كلام قرار گرفته. و اما مطالب ديگر، از قبيل آيات توحيد و صفات مؤمنان و كفار، و سرانجامى كه هر يك از اين دو فريق دارند، و بازگشت شان به خداى سبحان در روز قيامت، از باب «الكلامُ يَجُرُّ الكَلام = حرف، حرف مى آورد» مى باشد، و منظور اولىِ سوره نيست.
بنابراين مساءله وحى موضوعى است كه در اين سوره محور كلام قرار گرفته . و اما مطالب ديگر از قبيل آيات توحيد و صفات مؤ منين و كفار، و سرانجامى كه هر يك از اين دو فريق دارند، و بازگشتشان به خداى سبحان در روز قيامت ، از باب ((الكلام يجر الكلام حرف ، حرف مى آورد(( مى باشد، و منظور اولى سوره نيست .
 
اين سوره در مكه نازل شده - مگر چند آيه آن كه استثناء شده است ، و آن آيه ((و الذين استجابوا لربهم (( تا آخر سه آيه ، و يكى هم آيه ((قل لا اسالكم عليه اجرا الا الموده فى القربى (( تا آخر چهار آيه است كه در باره اش - ان شاءاللّه - سخن خواهيم گفت .
اين سوره در مكه نازل شده - مگر چند آيه آن كه استثناء شده است و آن، آيه «وَ الّذِينَ استَجَابُوا لِرَبّهِم» تا آخر سه آيه، و يكى هم آيه «قُل لَا أسألُكُم عَلَيهِ أجراً إلّا المَوَدّةَ فِى القُربى» تا آخر چهار آيه است، كه در باره اش - إن شاء اللّه - سخن خواهيم گفت.
حم عسق
 
اين پنج حرف از حروف مقطعه است كه در اوائل چند سوره از سوره هاى قرآنى آمده ، و اين از مختصات قرآن كريم است و در هيچ كتاب آسمانى ديگر ديده نمى شود.
«'''حم عسق'''»:
مفسرين - قدماء و متاءخرين - در تفسير آنها اختلاف كرده اند، و صاحب مجمع البيان ، مرحوم طبرسى در تفسير خود يازده قول از آنها در معناى آن نقل كرده .
 
اين پنج حرف از حروف مقطعه است كه در اوائل چند سوره از سوره هاى قرآنى آمده و اين، از مختصات قرآن كريم است و در هيچ كتاب آسمانى ديگر ديده نمى شود.
 
مفسران - قدماء و متأخّرين - در تفسير آن ها اختلاف كرده اند، و صاحب مجمع البيان، مرحوم طبرسى، در تفسير خود، يازده قول از آن ها در معناى آن نقل كرده.
<span id='link3'><span>
<span id='link3'><span>
==يازده قول در معناى حروف مقطعه ==
==يازده قول در معناى حروف مقطعه ==
۱ اين حروف از متشابهات قرآن است كه خداى سبحان علم به آن را به خود اختصاص داده ، و در ذيل آيه هفتم از سوره آل عمران فرموده : ((تاءويل متشابهات را جز خدا كسى نمى داند.((
۱ اين حروف از متشابهات قرآن است كه خداى سبحان علم به آن را به خود اختصاص داده ، و در ذيل آيه هفتم از سوره آل عمران فرموده : ((تاءويل متشابهات را جز خدا كسى نمى داند.((