تفسیر:المیزان جلد۱۹ بخش۳۱: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
خط ۷۲: خط ۷۲:
<span id='link268'><span>
<span id='link268'><span>


==چند روايت درباره تجويز معاشرت و خوش رفتارى با كفار غير محارب و درباره حب وبغض بخاطر خدا ==
==چند روايت درباره معاشرت و خوش رفتارى با كفار غير محارب==
باز در همان كتاب است كه بخارى ، ابن منذر، نحاس و بيهقى - در كتاب شعب الايمان - از اسماء دختر ابى بكر روايت كرده كه گفت : مادرم كه زنى مشرك بود و در عهد مشركين قريش و پيمان ايشان با رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله وسلم ) قرار داشت ، به ديدنم آمده بود من از رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله وسلم ) پرسيدم آيا اجازه هست به ديدنش ‍ بروم ، و صله رحم كنم ؟ در پاسخ من بود كه آيه شريفه «'''لا ينهيكم اللّه عن الذين لم يقاتلوكم فى الدين '''» نازل شد، و حضرت فرمود: بله بديدنش برو و صله كن .
باز، در همان كتاب است كه بخارى، ابن منذر، نحاس و بيهقى - در كتاب شعب الايمان - از اسماء دختر ابى بكر روايت كرده كه گفت: مادرم كه زنى مشرك بود و در عهد مشركان قريش و پيمان ايشان با رسول خدا «صلى اللّه عليه و آله و سلم» قرار داشت، به ديدنم آمده بود. من از رسول خدا «صلى اللّه عليه و آله و سلم» پرسيدم: آيا اجازه هست به ديدنش ‍ بروم و صله رحم كنم؟ در پاسخ من بود كه آيه شريفه: «لا يَنهَاكُمُ اللّهُ عَنِ الَّذِينَ لَم يُقَاتِلُوكُم فِى الدِّينِ» نازل شد، و حضرت فرمود: بله، به ديدنش برو و صله كن.
و نيز در همان كتاب آمده كه ابو داوود در تاريخ خود، و ابن منذر از قتاده روايت كرده اند كه گفته است : آيه شريفه «'''لا ينهيكم اللّه عن الذين لم يقاتلوكم فى الدين '''»، به وسيله آيه «'''اقتلوا المشركين حيث وجدتموهم '''» نسخ شده است .
 
مؤ لف : خواننده عزيز توجه فرمود كه گفتيم اين حرف درست نيست ، براى اينكه نسخ در جائى است كه دو آيه دو دلالت ضد هم داشته باشند، و دو آيه هيچ ضديتى با هم ندارند، و هر يك در جاى خودش درست است .
و نيز، در همان كتاب آمده كه ابوداوود در تاريخ خود، و ابن منذر از قتاده روايت كرده اند كه گفته است: آيه شريفه «لَا يَنهَاكُمُ اللّهُ عَنِ الَّذِينَ لَم يُقَاتِلُوكُم فِى الدِّينِ»، به وسيله آيه «اُقتُلُوا المُشرِكِينَ حَيثُ وَجَدتُمُوهُم» نسخ شده است.
و در كافى به سند خود از سعيد اعرج از امام صادق (عليه السلام ) روايت آورده كه گفت : امام فرمود: از محكم ترين دست آويرهاى ايمان يكى اين است كه به خاطر خدا و در راه او دوستى كنى ، و در راه او دشمنى كنى ، در راه او بدهى ، و در راه او از عطاء دريغ نمايى .
 
و قمى به سند خود از اسحاق بن عمار از امام صادق (عليه السلام ) روايت آورده كه فرمود: هر كسى را ديديد كه دوستى اش به خاطر دين نبود، و دشمنى اش به خاطر دين نبود، بدانيد كه او دين ندارد.
مؤ لف: خواننده عزيز توجه فرمود كه گفتيم اين حرف درست نيست. براى اين كه نسخ در جایى است كه دو آيه، دو دلالت ضد هم داشته باشند، و این دو آيه، هيچ ضدّيتى با هم ندارند، و هر يك در جاى خودش درست است.
 
و در كافى، به سند خود، از سعيد اعرج، از امام صادق «عليه السلام» روايت آورده كه گفت: امام فرمود: از محكم ترين دست آويزهاى ايمان، يكى اين است كه به خاطر خدا و در راه او دوستى كنى، و در راه او دشمنى كنى، در راه او بدهى، و در راه او از عطا دريغ نمايى.
 
و قمى، به سند خود، از اسحاق بن عمار، از امام صادق «عليه السلام» روايت آورده كه فرمود: هر كسى را ديديد كه دوستى اش به خاطر دين نبود، و دشمنى اش به خاطر دين نبود، بدانيد كه او دين ندارد.
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۹ صفحه ۴۰۷ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۹ صفحه ۴۰۷ </center>
<span id='link269'><span>
<span id='link269'><span>
==آيات ۱۰ - ۱۳، سوره ممتحنه ==
==آيات ۱۰ - ۱۳، سوره ممتحنه ==
يَأَيهَا الَّذِينَ ءَامَنُوا إِذَا جَاءَكمُ الْمُؤْمِنَت مُهَجِرَتٍ فَامْتَحِنُوهُنَّ اللَّهُ أَعْلَمُ بِإِيمَنهِنَّ فَإِنْ عَلِمْتُمُوهُنَّ مُؤْمِنَتٍ فَلا تَرْجِعُوهُنَّ إِلى الْكُفَّارِ لا هُنَّ حِلُّ لهَُّمْ وَ لا هُمْ يحِلُّونَ لهَُنَّ وَ ءَاتُوهُم مَّا أَنفَقُوا وَ لا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ أَن تَنكِحُوهُنَّ إِذَا ءَاتَيْتُمُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ وَ لا تُمْسِكُوا بِعِصمِ الْكَوَافِرِ وَ سئَلُوا مَا أَنفَقْتُمْ وَ لْيَسئَلُوا مَا أَنفَقُوا ذَلِكُمْ حُكْمُ اللَّهِ يحْكُمُ بَيْنَكُمْ وَ اللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ(۱۰)
يَأَيهَا الَّذِينَ ءَامَنُوا إِذَا جَاءَكمُ الْمُؤْمِنَت مُهَجِرَتٍ فَامْتَحِنُوهُنَّ اللَّهُ أَعْلَمُ بِإِيمَنهِنَّ فَإِنْ عَلِمْتُمُوهُنَّ مُؤْمِنَتٍ فَلا تَرْجِعُوهُنَّ إِلى الْكُفَّارِ لا هُنَّ حِلُّ لهَُّمْ وَ لا هُمْ يحِلُّونَ لهَُنَّ وَ ءَاتُوهُم مَّا أَنفَقُوا وَ لا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ أَن تَنكِحُوهُنَّ إِذَا ءَاتَيْتُمُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ وَ لا تُمْسِكُوا بِعِصمِ الْكَوَافِرِ وَ سئَلُوا مَا أَنفَقْتُمْ وَ لْيَسئَلُوا مَا أَنفَقُوا ذَلِكُمْ حُكْمُ اللَّهِ يحْكُمُ بَيْنَكُمْ وَ اللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ(۱۰)