تفسیر:المیزان جلد۲۰ بخش۴: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۲۷: خط ۲۷:
كه يا مربوط به اول گفتار است و معنايش اين است كه : «'''لو كنتم من اهل العلم لاستجبتم دعوتى و آمنتم: اگر از اهل علم بوديد، دعوت مرا اجابت مى كرديد، و ايمان مى آورديد'''» و يا مربوط به آخر كلام است و معنايش اين است كه : «'''لو كنتم من اهل العلم لعلمتم ان لله اجلين ، و ان اجله اذا جاء لا يوخر و استجبتم دعوتى ... - اگر از اهل علم بوديد، مى دانستيد كه خدا دو اجل دارد، و وقتى اجلش برسد تاءخير نمى افتد، آن وقت دعوتم را مى پذيرفتيد...'''»
كه يا مربوط به اول گفتار است و معنايش اين است كه : «'''لو كنتم من اهل العلم لاستجبتم دعوتى و آمنتم: اگر از اهل علم بوديد، دعوت مرا اجابت مى كرديد، و ايمان مى آورديد'''» و يا مربوط به آخر كلام است و معنايش اين است كه : «'''لو كنتم من اهل العلم لعلمتم ان لله اجلين ، و ان اجله اذا جاء لا يوخر و استجبتم دعوتى ... - اگر از اهل علم بوديد، مى دانستيد كه خدا دو اجل دارد، و وقتى اجلش برسد تاءخير نمى افتد، آن وقت دعوتم را مى پذيرفتيد...'''»
<span id='link29'><span>
<span id='link29'><span>
==گله و شكايت نوح (ع ) از قومش به خداى متعال ==
==گله و شكايت نوح «ع» از قومش به خداى متعال ==
قَالَ رَب إِنى دَعَوْت قَوْمِى لَيْلاً وَ نَهَاراً فَلَمْ يَزِدْهُمْ دُعَاءِى إِلا فِرَاراً
قَالَ رَب إِنى دَعَوْت قَوْمِى لَيْلاً وَ نَهَاراً فَلَمْ يَزِدْهُمْ دُعَاءِى إِلا فِرَاراً


خط ۵۳: خط ۵۳:
در اين جمله دعوت قوم را به اينكه استغفار كنيد تعليل كرده به اينكه : «'''آخر پروردگارتان غفار است'''»، و «'''غفار'''» كه صيغه مبالغه است ، معناى كثير المغفره را مى دهد، و مى فهماند علاوه بر اينكه كثير المغفره است ، مغفرت سنت مستمرى او است .
در اين جمله دعوت قوم را به اينكه استغفار كنيد تعليل كرده به اينكه : «'''آخر پروردگارتان غفار است'''»، و «'''غفار'''» كه صيغه مبالغه است ، معناى كثير المغفره را مى دهد، و مى فهماند علاوه بر اينكه كثير المغفره است ، مغفرت سنت مستمرى او است .
<span id='link30'><span>
<span id='link30'><span>
==اثر استغفار از گناهان در رفع مصائب و بلايا و فتح باب نعمت ها ==
==اثر استغفار از گناهان در رفع مصائب و بلايا و فتح باب نعمت ها ==
يُرْسِلِ السمَاءَ عَلَيْكم مِّدْرَاراً
يُرْسِلِ السمَاءَ عَلَيْكم مِّدْرَاراً