۸٬۹۳۳
ویرایش
(Edited by QRobot) |
جزبدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
{{تغییر صفحه | قبلی=تفسیر:المیزان جلد۲ بخش۱۲ | بعدی = تفسیر:المیزان جلد۲ بخش۱۴}} | |||
__TOC__ | __TOC__ | ||
خط ۲۸: | خط ۳۰: | ||
و ممكن است تهديدى باشد به حادثه اى كه وقوعش در دنيا متوقع است ، و اين احتمال بعد از مراجعه به بعد از آيه «'''ولكل امة رسول '''» و آيه بعد از آيه : «'''فاقم وجهك للدين حنيفا'''» و نيز مراجعه به سوره انبيا و غيره در نظر قوت مى گيرد، چون از اين موارد استفاده مى شود كه آخرت آينده همين دنيا است ، و ظهور تام هر حقيقتى است كه در اين دنيا است ، و نيز ممكن است تهديدى باشد به آينده اى كه در انتظار آنان است چه در دنيا و چه در آخرت ، و به هر حال جمله : «'''فى ظلل من الغمام '''» را بايد به معنائى گرفت كه مناسب با موردش باشد. | و ممكن است تهديدى باشد به حادثه اى كه وقوعش در دنيا متوقع است ، و اين احتمال بعد از مراجعه به بعد از آيه «'''ولكل امة رسول '''» و آيه بعد از آيه : «'''فاقم وجهك للدين حنيفا'''» و نيز مراجعه به سوره انبيا و غيره در نظر قوت مى گيرد، چون از اين موارد استفاده مى شود كه آخرت آينده همين دنيا است ، و ظهور تام هر حقيقتى است كه در اين دنيا است ، و نيز ممكن است تهديدى باشد به آينده اى كه در انتظار آنان است چه در دنيا و چه در آخرت ، و به هر حال جمله : «'''فى ظلل من الغمام '''» را بايد به معنائى گرفت كه مناسب با موردش باشد. | ||
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۲ صفحه ۱۵۷ </center> | <center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۲ صفحه ۱۵۷ </center> | ||
وَ قُضىَ الاَمْرُ وَ إِلى | وَ قُضىَ الاَمْرُ وَ إِلى اللَّهِ تُرْجَعُ الاُمُورُ | ||
از جمله «'''والى الله ...'''» به خوبى بر مى آيد كه فاعل قضا هم خداى تعالى است و اگر نام خداى تعالى را نياورد، و فرمود قضاى امر رانده مى شود، براى اين بوده كه مانند هر بزرگى ديگر اظهار عظمت و كبريا كند، كه وقتى از وقوع احكامشان و صدور اوامرشان خبر مى دهند نمى گويند ما چنين كرديم ، بلكه مى گويند چنين و چنان شد، و اينگونه تعبيرها در قرآن كريم بسيار است . | از جمله «'''والى الله ...'''» به خوبى بر مى آيد كه فاعل قضا هم خداى تعالى است و اگر نام خداى تعالى را نياورد، و فرمود قضاى امر رانده مى شود، براى اين بوده كه مانند هر بزرگى ديگر اظهار عظمت و كبريا كند، كه وقتى از وقوع احكامشان و صدور اوامرشان خبر مى دهند نمى گويند ما چنين كرديم ، بلكه مى گويند چنين و چنان شد، و اينگونه تعبيرها در قرآن كريم بسيار است . | ||
<span id='link135'><span> | <span id='link135'><span> | ||
خط ۸۸: | خط ۹۰: | ||
<span id='link142'><span> | <span id='link142'><span> | ||
==آيات ۲۱۲ - ۲۱۱ ، سوره بقره == | ==آيات ۲۱۲ - ۲۱۱ ، سوره بقره == | ||
سلْ بَنى إِسرءِيلَ كَمْ ءَاتَيْنَهُم | سلْ بَنى إِسرءِيلَ كَمْ ءَاتَيْنَهُم مِّنْ ءَايَةِ بَيِّنَةٍ وَ مَن يُبَدِّلْ نِعْمَةَ اللَّهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَتْهُ فَإِنَّ اللَّهَ شدِيدُ الْعِقَابِ(۲۱۱) | ||
زُيِّنَ لِلَّذِينَ كَفَرُوا الْحَيَوةُ الدُّنْيَا وَ يَسخَرُونَ مِنَ الَّذِينَ ءَامَنُوا وَ الَّذِينَ اتَّقَوْا فَوْقَهُمْ يَوْمَ الْقِيَمَةِ وَ اللَّهُ يَرْزُقُ مَن يَشاءُ بِغَيرِ حِسابٍ(۲۱۲) | |||
ترجمه آيات | ترجمه آيات | ||
از بنى اسرائيل بپرس چه قدر آيت هاى روشن برايشان آورديم (آنها خواهند گفت : كه ) هر كس نعمت خدارا بعد از آنكه در اختيارش قرار گرفت تغيير دهد بايد بداند كه خدا در عقاب شديد است .(۲۱۱) | از بنى اسرائيل بپرس چه قدر آيت هاى روشن برايشان آورديم (آنها خواهند گفت : كه ) هر كس نعمت خدارا بعد از آنكه در اختيارش قرار گرفت تغيير دهد بايد بداند كه خدا در عقاب شديد است .(۲۱۱) | ||
خط ۹۶: | خط ۹۸: | ||
==عبرت گرفتن از سرگذشت و سرنوشت بنى اسرائيل و علت انحراف كفار == | ==عبرت گرفتن از سرگذشت و سرنوشت بنى اسرائيل و علت انحراف كفار == | ||
بيان آيات | بيان آيات | ||
سلْ بَنى إِسرءِيلَ كَمْ ءَاتَيْنَهُم | سلْ بَنى إِسرءِيلَ كَمْ ءَاتَيْنَهُم مِّنْ ءَايَةِ... | ||
اين آيه كه در آيه : «'''فان زللتم من بعد ما جائتكم البينات فاعلموا ان الله عزيز حكيم '''» بود، و مى فرمود: مخالفين را به اءخذ عزيزى مقتدر خواهد گرفت ، تثبيت كند. | اين آيه كه در آيه : «'''فان زللتم من بعد ما جائتكم البينات فاعلموا ان الله عزيز حكيم '''» بود، و مى فرمود: مخالفين را به اءخذ عزيزى مقتدر خواهد گرفت ، تثبيت كند. | ||
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۲ صفحه ۱۶۵ </center> | <center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۲ صفحه ۱۶۵ </center> | ||
خط ۱۰۲: | خط ۱۰۴: | ||
و اين سنت جاريه از ناحيه خداى سبحان اختصاص به قومى و ملتى ندارد، هر كس نعمت خدا را تغيير دهد، و از محرابش منحرف كند، خدا عقابش مى كند و چقدر شديد العقاب است . | و اين سنت جاريه از ناحيه خداى سبحان اختصاص به قومى و ملتى ندارد، هر كس نعمت خدا را تغيير دهد، و از محرابش منحرف كند، خدا عقابش مى كند و چقدر شديد العقاب است . | ||
بنابراين بيان ، پس جمله : «'''و من يبدل نعمه الله '''» تا كلمه «'''العقاب '''» از قبيل وضع كلى در مورد جزئى است ، تا دلالت كند بر اينكه حكم نامبرده سنتى است در همه ادوار. | بنابراين بيان ، پس جمله : «'''و من يبدل نعمه الله '''» تا كلمه «'''العقاب '''» از قبيل وضع كلى در مورد جزئى است ، تا دلالت كند بر اينكه حكم نامبرده سنتى است در همه ادوار. | ||
لِلَّذِينَ كَفَرُوا الْحَيَوةُ الدُّنْيَا... | |||
<span id='link144'><span> | <span id='link144'><span> | ||
==زينت يافتن زندگى دنيا در نظر مردم سرچشمه تمامى انحرافات == | ==زينت يافتن زندگى دنيا در نظر مردم سرچشمه تمامى انحرافات == | ||
خط ۱۱۰: | خط ۱۱۲: | ||
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۲ صفحه ۱۶۶ </center> | <center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۲ صفحه ۱۶۶ </center> | ||
مسلمان اصطلاحى هم دچار اين انحراف بشود و حقيقتى از حقايق دينى را بپوشاند، و نعمتى از نعمت هاى دينى را تغيير دهد، كه چنين كسى هم كافرى است كه حيات دنيا در نظرش زينت يافته ، او نيز بايد خود را آماده عذاب شديد بكند. | مسلمان اصطلاحى هم دچار اين انحراف بشود و حقيقتى از حقايق دينى را بپوشاند، و نعمتى از نعمت هاى دينى را تغيير دهد، كه چنين كسى هم كافرى است كه حيات دنيا در نظرش زينت يافته ، او نيز بايد خود را آماده عذاب شديد بكند. | ||
وَ | وَ الَّذِينَ اتَّقَوْا فَوْقَهُمْ يَوْمَ الْقِيَمَةِ... | ||
اگر در اين جمله كلمه ايمان به كلمه تقوا مبدل شده ، براى اين بوده كه بفهماند ايمان بدون تقوا به درد نمى خورد، بايد تواءم با عمل باشد. | اگر در اين جمله كلمه ايمان به كلمه تقوا مبدل شده ، براى اين بوده كه بفهماند ايمان بدون تقوا به درد نمى خورد، بايد تواءم با عمل باشد. | ||
{{تغییر صفحه | قبلی=تفسیر:المیزان جلد۲ بخش۱۲ | بعدی = تفسیر:المیزان جلد۲ بخش۱۴}} | |||
[[رده:تفسیر المیزان]] | [[رده:تفسیر المیزان]] |
ویرایش