گمنام

الحج ٦٤: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
۱۴٬۹۴۷ بایت اضافه‌شده ،  ‏۱۷ دی ۱۴۰۲
(افزودن سال نزول)
 
(۲ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط یک کاربر دیگر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
{{قاب | متن = '''[[شامل این کلمه::لَه|لَهُ‌]] [[شامل این ریشه::ل‌| ]][[شامل این ریشه::ه‌| ]][[شامل این کلمه::مَا|مَا]] [[شامل این ریشه::ما| ]][[شامل این کلمه::فِي|فِي‌]] [[شامل این ریشه::فى‌| ]][[شامل این کلمه::السّمَاوَات|السَّمَاوَاتِ‌]] [[کلمه غیر ربط::السّمَاوَات| ]] [[شامل این ریشه::سمو| ]][[ریشه غیر ربط::سمو| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::مَا|مَا]] [[شامل این ریشه::ما| ]][[شامل این کلمه::فِي|فِي‌]] [[شامل این ریشه::فى‌| ]][[شامل این کلمه::الْأَرْض|الْأَرْضِ‌]] [[کلمه غیر ربط::الْأَرْض| ]] [[شامل این ریشه::ارض‌| ]][[ریشه غیر ربط::ارض‌| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::إِن|إِنَ‌]] [[شامل این ریشه::انن‌| ]][[شامل این کلمه::اللّه|اللَّهَ‌]] [[کلمه غیر ربط::اللّه| ]] [[شامل این ریشه::الله‌| ]][[ریشه غیر ربط::الله‌| ]][[شامل این ریشه::اله‌| ]][[ریشه غیر ربط::اله‌| ]][[شامل این ریشه::وله‌| ]][[ریشه غیر ربط::وله‌| ]][[شامل این کلمه::لَهُو|لَهُوَ]] [[کلمه غیر ربط::لَهُو| ]] [[شامل این ریشه::ل‌| ]][[ریشه غیر ربط::ل‌| ]][[شامل این ریشه::هو| ]][[ریشه غیر ربط::هو| ]][[شامل این کلمه::الْغَنِي|الْغَنِيُ‌]] [[کلمه غیر ربط::الْغَنِي| ]] [[شامل این ریشه::غنى‌| ]][[ریشه غیر ربط::غنى‌| ]][[شامل این کلمه::الْحَمِيد|الْحَمِيدُ]] [[کلمه غیر ربط::الْحَمِيد| ]] [[شامل این ریشه::حمد| ]][[ریشه غیر ربط::حمد| ]]'''}}
{{قاب | متن = '''[[شامل این کلمه::لَه|لَهُ‌]] [[شامل این ریشه::ل‌| ]][[شامل این ریشه::ه‌| ]][[شامل این کلمه::مَا|مَا]] [[شامل این ریشه::ما| ]][[شامل این کلمه::فِي|فِي‌]] [[شامل این ریشه::فى‌| ]][[شامل این کلمه::السّمَاوَات|السَّمَاوَاتِ‌]] [[کلمه غیر ربط::السّمَاوَات| ]] [[شامل این ریشه::سمو| ]][[ریشه غیر ربط::سمو| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::مَا|مَا]] [[شامل این ریشه::ما| ]][[شامل این کلمه::فِي|فِي‌]] [[شامل این ریشه::فى‌| ]][[شامل این کلمه::الْأَرْض|الْأَرْضِ‌]] [[کلمه غیر ربط::الْأَرْض| ]] [[شامل این ریشه::ارض‌| ]][[ریشه غیر ربط::ارض‌| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::إِن|إِنَ‌]] [[شامل این ریشه::انن‌| ]][[شامل این کلمه::اللّه|اللَّهَ‌]] [[کلمه غیر ربط::اللّه| ]] [[شامل این ریشه::الله‌| ]][[ریشه غیر ربط::الله‌| ]][[شامل این ریشه::اله‌| ]][[ریشه غیر ربط::اله‌| ]][[شامل این ریشه::وله‌| ]][[ریشه غیر ربط::وله‌| ]][[شامل این کلمه::لَهُو|لَهُوَ]] [[کلمه غیر ربط::لَهُو| ]] [[شامل این ریشه::ل‌| ]][[ریشه غیر ربط::ل‌| ]][[شامل این ریشه::هو| ]][[ریشه غیر ربط::هو| ]][[شامل این کلمه::الْغَنِي|الْغَنِيُ‌]] [[کلمه غیر ربط::الْغَنِي| ]] [[شامل این ریشه::غنى‌| ]][[ریشه غیر ربط::غنى‌| ]][[شامل این کلمه::الْحَمِيد|الْحَمِيدُ]] [[کلمه غیر ربط::الْحَمِيد| ]] [[شامل این ریشه::حمد| ]][[ریشه غیر ربط::حمد| ]]'''}}
 
{| class="ayeh-table mw-collapsible mw-collapsed"
 
  !کپی متن آیه
|-
|لَهُ‌ مَا فِي‌ السَّمَاوَاتِ‌ وَ مَا فِي‌ الْأَرْضِ‌ وَ إِنَ‌ اللَّهَ‌ لَهُوَ الْغَنِيُ‌ الْحَمِيدُ
|}
'''ترجمه '''
'''ترجمه '''
<tabber>
<tabber>
خط ۱۵: خط ۱۸:
|-|صادقی تهرانی=آنچه در آسمان‌ها و آنچه در زمین است تنها از اوست و همانا خدا، (هم)او، بی‌نیازِ بسیار ستوده است.
|-|صادقی تهرانی=آنچه در آسمان‌ها و آنچه در زمین است تنها از اوست و همانا خدا، (هم)او، بی‌نیازِ بسیار ستوده است.
|-|معزی=برای او است آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است و همانا خدا است بی‌نیاز ستوده‌
|-|معزی=برای او است آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است و همانا خدا است بی‌نیاز ستوده‌
|-|</tabber><br />
|-|english=<div id="qenag">To Him belongs everything in the heavens and everything on earth. Allah is the Rich, the Praised.</div>
|-|</tabber>
<div class="audiotable">
<div id="quran_sound">ترتیل: <sound src="http://dl.bitan.ir/quran/parhizgar/022064.mp3"></sound></div>
<div id="trans_sound">ترجمه: <sound src="http://dl.bitan.ir/quran/makarem/022064.mp3"></sound></div>
</div>
{{آيه | سوره = سوره الحج | نزول = [[نازل شده در سال::10|١٠ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::64|٦٤]] | قبلی = الحج ٦٣ | بعدی = الحج ٦٥  | کلمه = [[تعداد کلمات::14|١٤]] | حرف =  }}
{{آيه | سوره = سوره الحج | نزول = [[نازل شده در سال::10|١٠ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::64|٦٤]] | قبلی = الحج ٦٣ | بعدی = الحج ٦٥  | کلمه = [[تعداد کلمات::14|١٤]] | حرف =  }}
===معنی کلمات و عبارات===
===معنی کلمات و عبارات===
خط ۲۶: خط ۳۴:
<tabber>
<tabber>
المیزان=
المیزان=
{{ نمایش فشرده تفسیر|
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۴_بخش۴۵#link386 | آيات ۵۸ - ۶۶ سوره حج]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۴_بخش۴۵#link386 | آيات ۵۸ - ۶۶ سوره حج]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۴_بخش۴۵#link387 | مژده به مهاجران فى سبيل الله كه كشته شدند يا به مرگ طبيعى درگذشتند]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۴_بخش۴۵#link387 | مژده به مهاجران فى سبيل الله، كه كشته شدند، يا به مرگ طبيعى درگذشتند]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۴_بخش۴۵#link388 | معناى آيه : ((ذلك و من عاقب بمثل ما عوقب به ...(( و مراد از نصرت خدا در آن]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۴_بخش۴۵#link388 | معنای نصرت خدا از مظلوم، در آيه: «ذَلِكَ وَ مَن عَاقَبَ بِمِثلِ مَا عُوقِبَ بِهِ...»]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۴_بخش۴۵#link389 | تفسير مفسرين در معناى آيه و بيان اشكالات آن]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۴_بخش۴۵#link389 | اشکالات تفسير مفسران، در معناى آيه]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۴_بخش۴۵#link390 | تعليل نصرت داده به مظلوم ، به حق بردن خداوند و عموم قدرت اوعزوجل]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۴_بخش۴۵#link391 | بحث روايتى]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۴_بخش۴۵#link391 | بحث روايتى (دو روايت در ذيل آيه : ((والدين هاجروا...(( و آيه : ((و من عاقب بمثل ما عوقب به ...(()]]


}}
|-|نمونه=
|-|نمونه=
{{ نمایش فشرده تفسیر|
*[[تفسیر:نمونه جلد۱۴_بخش۵۴#link99 | تفسیر آیات]]
*[[تفسیر:نمونه جلد۱۴_بخش۵۴#link99 | تفسیر آیات]]
}}
|-| تفسیر نور=
===تفسیر نور (محسن قرائتی)===
{{ نمایش فشرده تفسیر|
لَهُ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ وَ إِنَّ اللَّهَ لَهُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ «64»
آنچه در آسمان‌ها و آنچه در زمين است مخصوص اوست، و در حقيقت، اين خداوند است كه بى نياز و ستوده است.
===نکته ها===
وجود انسان، سراسر فقر و به هوا، غذا، مسكن، لباس و چيزهاى ديگر محتاج است و اگر چند روزى در شاخه‌اى از امور خود را بى‌نياز بپندارد، دست به طغيان مى‌زند و عوارض و خطراتى به دنبال دارد، مانند: بى‌تفاوتى، غفلت، استثمار، ولى خداوند «الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ»، بى‌نياز مطلق و شايسته‌ى هر گونه ستايش است.
===پیام ها===
1- هستى محتاج ونيازمند است و او تنها بى‌نياز. إِنَّ اللَّهَ لَهُوَ الْغَنِيُ‌ ...
}}
|-|
اثنی عشری=
===تفسیر اثنی عشری (حسینی شاه عبدالعظیمی)===
{{نمایش فشرده تفسیر|
لَهُ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ وَ إِنَّ اللَّهَ لَهُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ (64)
لَهُ ما فِي السَّماواتِ‌: و مر ذات الهى راست بخاصه آنچه در آسمانها است، وَ ما فِي الْأَرْضِ‌: و آنچه در زمينها است، يعنى خالق و مالك همه علويات و سفليات خداى سبحان است. وَ إِنَّ اللَّهَ لَهُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ: و بدرستى كه خداى تعالى هر آينه او است بى‌نياز در ذات خود از ما سوى، ستوده شده باشد، يعنى مستوجب ستايش به صفات و افعال، و سزاوار اينكه همه كس ذات او را ستايش و پرستش نمايند. يا غنى است، يعنى ذاتى كه بى‌نياز از خلق و تمام‌
جلد 9 - صفحه 88
محتاجند به او، پس تعلقى نيست براى او به غير، نه در ذات و نه چيزى از صفات او، بلكه منزه باشد از علاقه به غير؛ زيرا هر كه تعلق دارد ذات يا صفاتش به امر خارجى كه متوقف باشد در وجود يا كمالش بر آن، پس محتاج است به آن امر؛ و ذات الهى منزه باشد از احتياج. حميد يعنى ذاتى كه مستحق حمد است به افعالش در سراء و ضراء و شدت و رخاء.
}}
|-|
روان جاوید=
===تفسیر روان جاوید (ثقفى تهرانى)===
{{نمایش فشرده تفسیر|
أَ لَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً فَتُصْبِحُ الْأَرْضُ مُخْضَرَّةً إِنَّ اللَّهَ لَطِيفٌ خَبِيرٌ (63) لَهُ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ وَ إِنَّ اللَّهَ لَهُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ (64) أَ لَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ سَخَّرَ لَكُمْ ما فِي الْأَرْضِ وَ الْفُلْكَ تَجْرِي فِي الْبَحْرِ بِأَمْرِهِ وَ يُمْسِكُ السَّماءَ أَنْ تَقَعَ عَلَى الْأَرْضِ إِلاَّ بِإِذْنِهِ إِنَّ اللَّهَ بِالنَّاسِ لَرَؤُفٌ رَحِيمٌ (65) وَ هُوَ الَّذِي أَحْياكُمْ ثُمَّ يُمِيتُكُمْ ثُمَّ يُحْيِيكُمْ إِنَّ الْإِنْسانَ لَكَفُورٌ (66)
ترجمه‌
- آيا نديدى كه خدا نازل نمود از آسمان آب را پس ميگردد زمين سبز همانا خدا باريك بين آگاه است‌
مر او را است آنچه در آسمانها و آنچه در زمين است و همانا خدا هر آينه او است بى‌نياز ستوده‌
آيا نديدى كه خدا رام كرد از براى شما آنچه را در زمين است و كشتى را كه ميرود در دريا بفرمان او و نگاه ميدارد آسمانرا از آنكه بيفتد بر زمين مگر بدستور او همانا خدا بمردم هر آينه با رأفت و مهربان است‌
و او است آنكه زنده كرد شما را پس ميميراند شما را پس زنده ميكند شما را همانا انسان هر آينه ناسپاس است.
تفسير
- خداوند براى تقرير و اثبات نعمت و قدرت خود بر بندگان سؤال فرموده كه آيا نديدى كه خداوند باران رحمت بيحساب خود را از آسمان سرازير فرموده تا در بسيط زمين فرش زمرّدين بگستراند و اينكه از صيغه انزل كه ماضى است بتصبح كه مضارع است عدول فرموده براى دلالت بر تجدّد و حدوث خرّمى است در زمانى بعد از زمانى و اخيرا اشاره فرموده بمقام لطف و مرحمت خود نسبت به بندگان و احاطه علميّه بر دقائق و رموز و آگاهى خود از هر امر آشكار و مرموز و مخلوق و مملوك او است بملكيت حقّه حقيقيّه آنچه در آسمانها و زمين است و
----
جلد 3 صفحه 620
همه آنها بخدا نيازمندند و او از همه بى‌نياز و او است مستوجب حمد و مستحق ثنا در ذات و صفات و افعال و نيز پرستش فرموده براى تقرير از تسخير موجودات ارضيّه از قبيل حيوانات سوارى و باركش و غيرها كه خداوند آنها را رام و ذليل فرموده براى انسان كه از منافع گوناگونشان استفاده و شكر گذارى نمايند و از تسخير كشتيها براى انسان كه بأمر و فرمان الهى در دريا سير ميكنند باراده و اختيار كشتيبان بنابر آنكه و الفلك عطف بما فى الارض شود ولى محتمل است عطف بر اللّه باشد و بنابراين مراد آنستكه آيا نديدى كشتى را كه سير ميكند در دريا بفرمان خدا و كلمه فلك ممكن است مفرد باشد و محتمل است جمع و در صورت افراد هم واحد و جمع در آن يكسان است مانند ساير اسماء اجناس و خداوند حافظ و نگهدار آسمان و موجودات علويّه است از آنكه سقوط نمايند و بيفتند بر زمين مگر آنكه خواسته باشد خدا كه البتّه در آنحال سقوط خواهند نمود و در اكمال از پيغمبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم نقل نموده كه بعد از ذكر اسماء شريفه ائمه اثنى عشر فرمود و كسيكه منكر آنها يا يكى از آنها شود منكر من شده بواسطه وجود ايشان نگهميدارد خدا آسمانرا از آنكه بيفتد بر زمين مگر بفرمان او و بوجود ايشان باز ميدارد زمين را از آنكه بيندازد اهلش را و اين براى كمال رأفت و رحمت خداوند است بر بندگان و او آنچنان كسى است كه زنده كرد بدوا مردم را از خاك و خوراك و نطفه مرده و بعدا ميميراند آنها را و باز در آخرت زنده ميكند براى پاداش اعمال ولى آدميزاد بالطّبع كفران نعمت خدا را مينمايد و متمايل بمعصيت و ناسپاسى است با آن كه نعم او ظاهر است ..
}}
|-|
اطیب البیان=
===اطیب البیان (سید عبدالحسین طیب)===
{{نمایش فشرده تفسیر|
لَه‌ُ ما فِي‌ السَّماوات‌ِ وَ ما فِي‌ الأَرض‌ِ وَ إِن‌َّ اللّه‌َ لَهُوَ الغَنِي‌ُّ الحَمِيدُ (64)
اختصاص‌ دارد بذات‌ اقدس‌ ‌او‌ آنچه‌ ‌در‌ آسمانها و آنچه‌ ‌در‌ زمين‌ ‌است‌ و محققا خداوند ‌هر‌ آينه‌ ‌او‌ غني‌ بالذات‌ ‌است‌ و ستايش‌ مختص‌ باو ‌است‌.
(لَه‌ُ): لام‌ اختصاص‌ ‌است‌ ‌که‌ ‌غير‌ ‌از‌ ‌او‌ خالق‌ و رازق‌ شيئي‌ نيست‌: «إِن‌َّ‌-‌ الَّذِين‌َ تَدعُون‌َ مِن‌ دُون‌ِ اللّه‌ِ لَن‌ يَخلُقُوا ذُباباً وَ لَوِ اجتَمَعُوا لَه‌ُ وَ إِن‌ يَسلُبهُم‌ُ الذُّباب‌ُ شَيئاً لا يَستَنقِذُوه‌ُ مِنه‌ُ ضَعُف‌َ الطّالِب‌ُ وَ المَطلُوب‌ُ» حج‌ آيه 72.
(ما فِي‌ السَّماوات‌ِ): سماوات‌ عالم‌ بالا ‌که‌ عبارت‌ ‌از‌ ‌اينکه‌ كرات‌ جويّه‌ ‌باشد‌ شمس‌ قمر كواكب‌ ‌که‌ بسا بسيار ‌از‌ ‌اينکه‌ كرات‌ چندين‌ هزار برابر كره زمين‌
جلد 13 - صفحه 333
‌است‌ و ‌خود‌ ميداند ‌که‌ ‌در‌ ‌هر‌ يك‌ ‌آنها‌ چه‌ اندازه‌ خلق‌ فرموده‌ و ملائكه‌ هستند تمام‌ مشغول‌ بعبادت‌ ‌که‌ حضرت‌ ‌رسول‌ فرمود: ‌در‌ ليلة المعراج‌ جاي‌ يك‌ قدم‌ نبود ‌از‌ كثرت‌ ملائكه‌ و ‌در‌ عالم‌ بالا عرش‌ أعظم‌ و كرسي‌ ‌که‌ احاطه‌ ‌بر‌ جميع‌ آسمانها و زمينها دارد: «وَسِع‌َ كُرسِيُّه‌ُ‌-‌ السَّماوات‌ِ وَ الأَرض‌َ» بقره‌ آية الكرسي‌، و بيت‌ المعور و سدرة المنتهي‌ و جنة الماوي‌ و لوح‌ و قلم‌ و عالم‌ ارواح‌ و مالا يعلمه‌ الا اللّه‌.
(وَ ما فِي‌ الأَرض‌ِ): ‌از‌ جمادات‌ جواهر و فلزات‌ و معادن‌ و جبال‌ و حجارة و تراب‌، و نباتات‌ ‌از‌ اشجار و حبوبات‌ و فواكه‌ و ادويه‌جات‌ و گياه‌، و حيوانات‌ ‌از‌ حشرات‌ و سباع‌ و وحوش‌ و طيور و انعام‌ و جن‌ و انس‌ و ‌غير‌ اينها.
(وَ إِن‌َّ اللّه‌َ لَهُوَ الغَنِي‌ُّ): ‌با‌ سه‌ تاكيد كلمه ‌ان‌ و لام‌ تاكيد و جمله اسميّه‌ و غني‌ ‌را‌ اكثر تفسير كردند ‌به‌ بي‌نيازي‌ و ‌از‌ صفات‌ سلبيه‌ شمردند ‌که‌ گفتند:
نه‌ مركب‌ ‌بود‌ و جسم‌ نه‌ مرئي‌ نه‌ محل‌ ||  بي‌شريك‌ ‌است‌ و معاني‌ تو غني‌ دان‌ خالق‌
و لكن‌ ‌ما گفتيم‌: غني‌ ‌از‌ اعظم‌ صفات‌ ثبوتيه‌ ‌است‌ بمعني‌ دارايي‌ ‌که‌ لازمه ‌او‌ سلب‌ احتياج‌ ‌است‌ و همين‌ جمله‌ قبل‌ شاهد ‌بر‌ ‌اينکه‌ معني‌ ‌است‌.
(الحَمِيدُ): حمد مختص‌ بذات‌ مقدس‌ ‌او‌ ‌است‌ ‌که‌ كامل‌ ‌است‌ فوق‌ الكمال‌ و تمام‌ ‌است‌ فوق‌ التمام‌ ذاتا و صفة و فعلا. الحمد للّه‌ رب‌ العالمين‌.
}}
|-|
برگزیده تفسیر نمونه=
===برگزیده تفسیر نمونه===
{{نمایش فشرده تفسیر|
]
(آیه 64)- نشانه دیگری که برای قدرت بی‌پایان و حقانیت ذات پاک او می‌آورد این است که می‌گوید: «آنچه در آسمانها، و آنچه در زمین است از آن خداست» (لَهُ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ).
خالق همه اوست، و مالک همه نیز اوست، و به همین دلیل بر همه چیز توانایی دارد.
و نیز به همین دلیل «خداوند تنها غنی و بی‌نیاز (در عالم هستی) و شایسته هر گونه حمد و ستایش است» (وَ إِنَّ اللَّهَ لَهُوَ الْغَنِیُّ الْحَمِیدُ).
پیوند این دو صفت (غنیّ و حمید) با هم یک پیوند بسیار حساب شده است، چرا که اولا بسیارند کسانی که غنی هستند اما بخیلند و استثمارگر و انحصار طلب و غرق غفلت و غرور، ولی غنی بودن خداوند توأم است با لطف و بخشندگی، و جود و سخای او نسبت به بندگان که او را شایسته حمد و ستایش می‌کند.
}}
|-|تسنیم=
|-|تسنیم=
{{ نمایش فشرده تفسیر|
*[[تفسیر:تسنیم | تفسیر آیات]]
*[[تفسیر:تسنیم | تفسیر آیات]]
|-|نور=
}}
*[[تفسیر:نور  | تفسیر آیات]]
 
|-|</tabber>
|-|</tabber>


خط ۸۲: خط ۱۹۸:
[[رده:تعدد آسمان ها]][[رده:مالک آفرینش]][[رده:مربى آفرینش]][[رده:نیازمندى آفرینش]][[رده:حمید]][[رده:غنى]][[رده:مربى انسان ها]][[رده:آثار بى نیازى]][[رده:توحید ربوبى]][[رده:جهان بینى توحیدى]][[رده:حمد خدا]][[رده:منشأ حمد]][[رده:اختصاصات خدا]][[رده:بى نظیرى خدا]][[رده:بى نیازى خدا]][[رده:مالکیت خدا]][[رده:شرایط ربوبیت]][[رده:آثار کمال]][[رده:نیاز به خدا]]
[[رده:تعدد آسمان ها]][[رده:مالک آفرینش]][[رده:مربى آفرینش]][[رده:نیازمندى آفرینش]][[رده:حمید]][[رده:غنى]][[رده:مربى انسان ها]][[رده:آثار بى نیازى]][[رده:توحید ربوبى]][[رده:جهان بینى توحیدى]][[رده:حمد خدا]][[رده:منشأ حمد]][[رده:اختصاصات خدا]][[رده:بى نظیرى خدا]][[رده:بى نیازى خدا]][[رده:مالکیت خدا]][[رده:شرایط ربوبیت]][[رده:آثار کمال]][[رده:نیاز به خدا]]
[[رده:آیات قرآن]] [[رده:سوره الحج ]]
[[رده:آیات قرآن]] [[رده:سوره الحج ]]
{{#seo:
|title=آیه 64 سوره حج
|title_mode=replace
|keywords=آیه 64 سوره حج,حج 64,لَهُ‌ مَا فِي‌ السَّمَاوَاتِ‌ وَ مَا فِي‌ الْأَرْضِ‌ وَ إِنَ‌ اللَّهَ‌ لَهُوَ الْغَنِيُ‌ الْحَمِيدُ,تعدد آسمان ها,مالک آفرینش,مربى آفرینش,نیازمندى آفرینش,حمید,غنى,مربى انسان ها,آثار بى نیازى,توحید ربوبى,جهان بینى توحیدى,حمد خدا,منشأ حمد,اختصاصات خدا,بى نظیرى خدا,بى نیازى خدا,مالکیت خدا,شرایط ربوبیت,آثار کمال,نیاز به خدا,آیات قرآن سوره الحج
|description=لَهُ‌ مَا فِي‌ السَّمَاوَاتِ‌ وَ مَا فِي‌ الْأَرْضِ‌ وَ إِنَ‌ اللَّهَ‌ لَهُوَ الْغَنِيُ‌ الْحَمِيدُ
|image=Wiki_Logo.png
|image_alt=الکتاب
|site_name=الکتاب
}}
۱۳٬۸۷۹

ویرایش