گمنام

تفسیر:المیزان جلد۲۰ بخش۲: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
خط ۱۶۰: خط ۱۶۰:
<center> «'''بحث روایی'''» </center>
<center> «'''بحث روایی'''» </center>


==(رواياتى در ذيل برخى آيات گذشته راجع به نماز، حقسائل و محروم و...) ==
==رواياتى در ذيل برخى آيات گذشته==
در تفسير قمى در ذيل آيه «'''اذا مسه الشر جزوعا'''»، فرموده : شر عبارت است از فقر و فاقه ، و خير در جمله «'''و اذا مسه الخير منوعا'''» عبارت است از غنا و وسعت .
در تفسير قمى در ذيل آيه «'''اذا مسه الشر جزوعا'''»، فرموده : شر عبارت است از فقر و فاقه ، و خير در جمله «'''و اذا مسه الخير منوعا'''» عبارت است از غنا و وسعت.
و در روايت ابى الجارود از ابو جعفر (عليه السلام ) آمده كه فرمود: سپس ‍ با جمله «'''الا المصلين '''» نمازگزاران را استثنا كرد و آنان را به بهترين اعمالشان كه همان مداومت در نماز است ستود و فرمود: «'''الذين هم على صلاتهم دائمون '''»، مى فرمايد: وقتى نمازى مستحبى را بر خود واجب مى كنند، بر آن مداومتدارند.
 
مؤ لف : امام (عليه السلام ) مساءله نذر و واجب كردن نماز مستحبى بر خود را از اضافه «'''صلاه '''» بر «'''هم '''» - نمازشان - استفاده كرده كه در سابق هم به اين نكته اشاره كرديم .
و در روايت ابى الجارود از ابو جعفر (عليه السلام ) آمده كه فرمود: سپس ‍ با جمله «'''الا المصلين'''» نمازگزاران را استثنا كرد و آنان را به بهترين اعمالشان كه همان مداومت در نماز است ستود و فرمود: «'''الذين هم على صلاتهم دائمون '''»، مى فرمايد: وقتى نمازى مستحبى را بر خود واجب مى كنند، بر آن مداومت دارند.
و در كافى به سند خود از فضيل بن يسار روايت آورده كه گفت : از امام ابو جعفر (عليه السلام ) از كلام خداى عزوجل پرسيدم كه مى فرمايد: «'''والذين هم على صلاتهم يحافظون '''»، فرمود: منظور نمازهاى واجب است . عرضه داشتم : در آيه «'''الذين هم على صلاتهم دائمون '''» چطور؟ فرمود: نماز نافله است .
 
مؤلف: امام (عليه السلام) مساءله نذر و واجب كردن نماز مستحبى بر خود را از اضافه «'''صلاه '''» بر «'''هم '''» - نمازشان - استفاده كرده كه در سابق هم به اين نكته اشاره كرديم .
 
و در كافى به سند خود از فضيل بن يسار روايت آورده كه گفت : از امام ابو جعفر (عليه السلام ) از كلام خداى عزوجل پرسيدم كه مى فرمايد: «'''والذين هم على صلاتهم يحافظون '''»، فرمود: منظور نمازهاى واجب است . عرضه داشتم : در آيه «'''الذين هم على صلاتهم دائمون '''» چطور؟ فرمود: نماز نافله است.
 
و در مجمع البيان در ذيل آيه «'''والذين فى اموالهم حق معلوم '''» مى گويد: از ابو عبد اللّه (عليه السلام ) روايت شده كه فرمود: حق معلوم زكات واجب نيست ، بلكه آن مقدار صدقه اى است كه يا جمعه به جمعه از مالت بيرون مى كنى ، و يا همه روزه كه هر صاحب فضيلتى فضل خود را دارد.
و در مجمع البيان در ذيل آيه «'''والذين فى اموالهم حق معلوم '''» مى گويد: از ابو عبد اللّه (عليه السلام ) روايت شده كه فرمود: حق معلوم زكات واجب نيست ، بلكه آن مقدار صدقه اى است كه يا جمعه به جمعه از مالت بيرون مى كنى ، و يا همه روزه كه هر صاحب فضيلتى فضل خود را دارد.
آنگاه مى گويد: و نيز از آن جناب روايت شده كه فرمود: وقتى در اموالت حق معلومى دارى كه صله خويشاوندان كنى ،
آنگاه مى گويد: و نيز از آن جناب روايت شده كه فرمود: وقتى در اموالت حق معلومى دارى كه صله خويشاوندان كنى ،
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۲۰ صفحه ۲۶ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۲۰ صفحه ۲۶ </center>
و به كسى كه محرومت كرد عطا كنى ، و با كسى كه در حقت دشمنى كرد دوستى كنى .
و به كسى كه محرومت كرد عطا كنى ، و با كسى كه در حقت دشمنى كرد دوستى كنى .
مؤ لف : اين معنا را صاحب كافى هم از امام ابو جعفر و ابو عبد اللّه (عليه السلام ) به چند طريق نقل كرده ، صاحب محاسن هم آن را از امام ابو جعفر (عليه السلام ) روايت كرده است .
 
مؤلف: اين معنا را صاحب كافى هم از امام ابو جعفر و ابو عبد اللّه (عليه السلام ) به چند طريق نقل كرده، صاحب محاسن هم آن را از امام ابو جعفر (عليه السلام ) روايت كرده است .
 
و در كافى به سند خود از صفوان جمال ، از امام صادق (عليه السلام ) روايت كرده كه در ذيل جمله للسائل و المحروم فرمود: محروم كاسبى است كه خريد و فروش ندارد، او مى خواهد از دسترنج خود استفاده كند، اما كسى به او مراجعه نمى كند.
و در كافى به سند خود از صفوان جمال ، از امام صادق (عليه السلام ) روايت كرده كه در ذيل جمله للسائل و المحروم فرمود: محروم كاسبى است كه خريد و فروش ندارد، او مى خواهد از دسترنج خود استفاده كند، اما كسى به او مراجعه نمى كند.
كلينى مى گويد در روايتى ديگر از امام باقر و امام صادق (عليه السلام ) آمده كه فرمودند: محروم مردى است كه عقلش به جاست ، ولى كاسبى است كه خدا روزيش را تنگ گرفته است .
كلينى مى گويد در روايتى ديگر از امام باقر و امام صادق (عليه السلام ) آمده كه فرمودند: محروم مردى است كه عقلش به جاست ، ولى كاسبى است كه خدا روزيش را تنگ گرفته است .
و در مجمع البيان در ذيل آيه «'''والذين هم على صلاتهم يحافظون '''» مى گويد: محمد بن فضيل از حضرت ابى الحسن (عليه السلام ) روايت كرده كه فرمود: اينان آن افراد از شيعيان ما هستند كه داراى پنجاه ركعت نمازند.
و در مجمع البيان در ذيل آيه «'''والذين هم على صلاتهم يحافظون '''» مى گويد: محمد بن فضيل از حضرت ابى الحسن (عليه السلام ) روايت كرده كه فرمود: اينان آن افراد از شيعيان ما هستند كه داراى پنجاه ركعت نمازند.
مؤ لف : شايد اساس اين كلام رواياتى باشد كه از حضرات رسيده كه فرموده اند: تشريع نافله هاى يوميه به منظور تكميل نمازهاى واجب بوده است .
 
مؤلف: شايد اساس اين كلام رواياتى باشد كه از حضرات رسيده كه فرموده اند: تشريع نافله هاى يوميه به منظور تكميل نمازهاى واجب بوده است .
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۲۰ صفحه ۲۷ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۲۰ صفحه ۲۷ </center>
<span id='link17'><span>
<span id='link17'><span>
==آيات ۳۶ - ۴۴، سوره معارج ==
==آيات ۳۶ - ۴۴، سوره معارج ==
فَمَا لِ الَّذِينَ كَفَرُوا قِبَلَك مُهْطِعِينَ(۳۶)
فَمَا لِ الَّذِينَ كَفَرُوا قِبَلَك مُهْطِعِينَ(۳۶)
۱۴٬۲۰۵

ویرایش