گمنام

الأحزاب ٣٨: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
۲٬۱۰۶ بایت اضافه‌شده ،  ‏۴ آذر ۱۴۰۰
جز
بدون خلاصۀ ویرایش
(QRobot edit)
جزبدون خلاصۀ ویرایش
 
(یک نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط یک کاربر دیگر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
{{قاب | متن = '''[[شامل این کلمه::مَا|مَا]] [[شامل این ریشه::ما| ]][[شامل این کلمه::کَان|کَانَ‌]] [[شامل این ریشه::کون‌| ]][[شامل این کلمه::عَلَى|عَلَى‌]] [[شامل این ریشه::على‌| ]][[شامل این کلمه::النّبِي|النَّبِيِ‌]] [[کلمه غیر ربط::النّبِي| ]] [[شامل این ریشه::نبو| ]][[ریشه غیر ربط::نبو| ]][[شامل این کلمه::مِن|مِنْ‌]] [[شامل این ریشه::من‌| ]][[شامل این کلمه::حَرَج|حَرَجٍ‌]] [[کلمه غیر ربط::حَرَج| ]] [[شامل این ریشه::حرج‌| ]][[ریشه غیر ربط::حرج‌| ]][[شامل این کلمه::فِيمَا|فِيمَا]] [[شامل این ریشه::فى‌| ]][[شامل این ریشه::ما| ]][[شامل این کلمه::فَرَض|فَرَضَ‌]] [[کلمه غیر ربط::فَرَض| ]] [[شامل این ریشه::فرض‌| ]][[ریشه غیر ربط::فرض‌| ]][[شامل این کلمه::اللّه|اللَّهُ‌]] [[کلمه غیر ربط::اللّه| ]] [[شامل این ریشه::الله‌| ]][[ریشه غیر ربط::الله‌| ]][[شامل این ریشه::اله‌| ]][[ریشه غیر ربط::اله‌| ]][[شامل این ریشه::وله‌| ]][[ریشه غیر ربط::وله‌| ]][[شامل این کلمه::لَه|لَهُ‌]] [[شامل این ریشه::ل‌| ]][[شامل این ریشه::ه‌| ]][[شامل این کلمه::سُنّة|سُنَّةَ]] [[کلمه غیر ربط::سُنّة| ]] [[شامل این ریشه::سنن‌| ]][[ریشه غیر ربط::سنن‌| ]][[شامل این کلمه::اللّه|اللَّهِ‌]] [[کلمه غیر ربط::اللّه| ]] [[شامل این ریشه::الله‌| ]][[ریشه غیر ربط::الله‌| ]][[شامل این ریشه::اله‌| ]][[ریشه غیر ربط::اله‌| ]][[شامل این ریشه::وله‌| ]][[ریشه غیر ربط::وله‌| ]][[شامل این کلمه::فِي|فِي‌]] [[شامل این ریشه::فى‌| ]][[شامل این کلمه::الّذِين|الَّذِينَ‌]] [[شامل این ریشه::الذين‌| ]][[شامل این کلمه::خَلَوْا|خَلَوْا]] [[کلمه غیر ربط::خَلَوْا| ]] [[شامل این ریشه::خلو| ]][[ریشه غیر ربط::خلو| ]][[شامل این کلمه::مِن|مِنْ‌]] [[شامل این ریشه::من‌| ]][[شامل این کلمه::قَبْل|قَبْلُ‌]] [[شامل این ریشه::قبل‌| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::کَان|کَانَ‌]] [[شامل این ریشه::کون‌| ]][[شامل این کلمه::أَمْر|أَمْرُ]] [[کلمه غیر ربط::أَمْر| ]] [[شامل این ریشه::امر| ]][[ریشه غیر ربط::امر| ]][[شامل این کلمه::اللّه|اللَّهِ‌]] [[کلمه غیر ربط::اللّه| ]] [[شامل این ریشه::الله‌| ]][[ریشه غیر ربط::الله‌| ]][[شامل این ریشه::اله‌| ]][[ریشه غیر ربط::اله‌| ]][[شامل این ریشه::وله‌| ]][[ریشه غیر ربط::وله‌| ]][[شامل این کلمه::قَدَرا|قَدَراً]] [[کلمه غیر ربط::قَدَرا| ]] [[شامل این ریشه::قدر| ]][[ریشه غیر ربط::قدر| ]][[شامل این کلمه::مَقْدُورا|مَقْدُوراً]] [[کلمه غیر ربط::مَقْدُورا| ]] [[شامل این ریشه::قدر| ]][[ریشه غیر ربط::قدر| ]]'''}}
{{قاب | متن = '''[[شامل این کلمه::مَا|مَا]] [[شامل این ریشه::ما| ]][[شامل این کلمه::کَان|کَانَ‌]] [[شامل این ریشه::کون‌| ]][[شامل این کلمه::عَلَى|عَلَى‌]] [[شامل این ریشه::على‌| ]][[شامل این کلمه::النّبِي|النَّبِيِ‌ّ]] [[کلمه غیر ربط::النّبِي| ]] [[شامل این ریشه::نبو| ]][[ریشه غیر ربط::نبو| ]][[شامل این کلمه::مِن|مِنْ‌]] [[شامل این ریشه::من‌| ]][[شامل این کلمه::حَرَج|حَرَجٍ‌]] [[کلمه غیر ربط::حَرَج| ]] [[شامل این ریشه::حرج‌| ]][[ریشه غیر ربط::حرج‌| ]][[شامل این کلمه::فِيمَا|فِيمَا]] [[شامل این ریشه::فى‌| ]][[شامل این ریشه::ما| ]][[شامل این کلمه::فَرَض|فَرَضَ‌]] [[کلمه غیر ربط::فَرَض| ]] [[شامل این ریشه::فرض‌| ]][[ریشه غیر ربط::فرض‌| ]][[شامل این کلمه::اللّه|اللَّهُ‌]] [[کلمه غیر ربط::اللّه| ]] [[شامل این ریشه::الله‌| ]][[ریشه غیر ربط::الله‌| ]][[شامل این ریشه::اله‌| ]][[ریشه غیر ربط::اله‌| ]][[شامل این ریشه::وله‌| ]][[ریشه غیر ربط::وله‌| ]][[شامل این کلمه::لَه|لَهُ‌]] [[شامل این ریشه::ل‌| ]][[شامل این ریشه::ه‌| ]][[شامل این کلمه::سُنّة|سُنَّةَ]] [[کلمه غیر ربط::سُنّة| ]] [[شامل این ریشه::سنن‌| ]][[ریشه غیر ربط::سنن‌| ]][[شامل این کلمه::اللّه|اللَّهِ‌]] [[کلمه غیر ربط::اللّه| ]] [[شامل این ریشه::الله‌| ]][[ریشه غیر ربط::الله‌| ]][[شامل این ریشه::اله‌| ]][[ریشه غیر ربط::اله‌| ]][[شامل این ریشه::وله‌| ]][[ریشه غیر ربط::وله‌| ]][[شامل این کلمه::فِي|فِي‌]] [[شامل این ریشه::فى‌| ]][[شامل این کلمه::الّذِين|الَّذِينَ‌]] [[شامل این ریشه::الذين‌| ]][[شامل این کلمه::خَلَوْا|خَلَوْا]] [[کلمه غیر ربط::خَلَوْا| ]] [[شامل این ریشه::خلو| ]][[ریشه غیر ربط::خلو| ]][[شامل این کلمه::مِن|مِنْ‌]] [[شامل این ریشه::من‌| ]][[شامل این کلمه::قَبْل|قَبْلُ‌]] [[شامل این ریشه::قبل‌| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::کَان|کَانَ‌]] [[شامل این ریشه::کون‌| ]][[شامل این کلمه::أَمْر|أَمْرُ]] [[کلمه غیر ربط::أَمْر| ]] [[شامل این ریشه::امر| ]][[ریشه غیر ربط::امر| ]][[شامل این کلمه::اللّه|اللَّهِ‌]] [[کلمه غیر ربط::اللّه| ]] [[شامل این ریشه::الله‌| ]][[ریشه غیر ربط::الله‌| ]][[شامل این ریشه::اله‌| ]][[ریشه غیر ربط::اله‌| ]][[شامل این ریشه::وله‌| ]][[ریشه غیر ربط::وله‌| ]][[شامل این کلمه::قَدَرا|قَدَراً]] [[کلمه غیر ربط::قَدَرا| ]] [[شامل این ریشه::قدر| ]][[ریشه غیر ربط::قدر| ]][[شامل این کلمه::مَقْدُورا|مَقْدُوراً]] [[کلمه غیر ربط::مَقْدُورا| ]] [[شامل این ریشه::قدر| ]][[ریشه غیر ربط::قدر| ]]'''}}
 
{| class="ayeh-table mw-collapsible mw-collapsed"
 
  !کپی متن آیه
|-
|مَا کَانَ‌ عَلَى‌ النَّبِيِ‌ مِنْ‌ حَرَجٍ‌ فِيمَا فَرَضَ‌ اللَّهُ‌ لَهُ‌ سُنَّةَ اللَّهِ‌ فِي‌ الَّذِينَ‌ خَلَوْا مِنْ‌ قَبْلُ‌ وَ کَانَ‌ أَمْرُ اللَّهِ‌ قَدَراً مَقْدُوراً
|}
'''ترجمه '''
'''ترجمه '''
<tabber>
<tabber>
خط ۱۵: خط ۱۸:
|-|صادقی تهرانی=بر پیامبر برجسته - در آنچه خدا برایش حتمی کرده است- هرگز (گیرودار) طاقت‌فرسایی نبوده است. سنّت خدا را که در پیشینیان از دیرباز بوده (نگه‌دار). و امر خدا همواره به اندازه‌ی مقرّر و در خور توان (مکلفان) بوده است.
|-|صادقی تهرانی=بر پیامبر برجسته - در آنچه خدا برایش حتمی کرده است- هرگز (گیرودار) طاقت‌فرسایی نبوده است. سنّت خدا را که در پیشینیان از دیرباز بوده (نگه‌دار). و امر خدا همواره به اندازه‌ی مقرّر و در خور توان (مکلفان) بوده است.
|-|معزی=نیست بر پیمبر پروائی (سخت‌گیریی) در آنچه بایسته داشت خدا برایش شیوه خدا در آنان که گذشتند از پیش و بوده است کار خدا اندازه‌ای گذارده‌
|-|معزی=نیست بر پیمبر پروائی (سخت‌گیریی) در آنچه بایسته داشت خدا برایش شیوه خدا در آنان که گذشتند از پیش و بوده است کار خدا اندازه‌ای گذارده‌
|-|</tabber><br />
|-|english=<div id="qenag">There is no blame on the Prophet regarding what Allah has ordained for him. Such is the pattern of Allah among those who passed before. The command of Allah is an absolute decree.</div>
|-|</tabber>
<div class="audiotable">
<div id="quran_sound">ترتیل: <sound src="http://dl.bitan.ir/quran/parhizgar/033038.mp3"></sound></div>
<div id="trans_sound">ترجمه: <sound src="http://dl.bitan.ir/quran/makarem/033038.mp3"></sound></div>
</div>
{{آيه | سوره = سوره الأحزاب | نزول = [[نازل شده در سال::18|٦ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::38|٣٨]] | قبلی = الأحزاب ٣٧ | بعدی = الأحزاب ٣٩  | کلمه = [[تعداد کلمات::23|٢٣]] | حرف =  }}
{{آيه | سوره = سوره الأحزاب | نزول = [[نازل شده در سال::18|٦ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::38|٣٨]] | قبلی = الأحزاب ٣٧ | بعدی = الأحزاب ٣٩  | کلمه = [[تعداد کلمات::23|٢٣]] | حرف =  }}
===معنی کلمات و عبارات===
===معنی کلمات و عبارات===
«حَرَجٍ»: گناه. تقصیر. «فِیمَا فَرَضَ اللهُ لَهُ»: در چیزی و کاری که خدا آن را برای او معیّن و واجب کرده است (نگا: تحریم / . «سُنَّةَ اللهِ»: طریقه و شیوه‌کار خدا. واژه (سُنَّة) مفعول مطلق و در اصل چنین بوده است: سَنَّ اللهُ ذلِکَ سُنَّةً. «الَّذِینَ»: مراد انبیاء خدا است (نگا: اسراء / ). «قَدَراً مَّقْدُوراً»: این بخش اشاره به حتمی‌بودن فرمان الهی، و چه بسا ناظر به رعایت حکمت و مصلحت در آن است. یعنی فرمان خدا هم از روی حساب است و هم بی‌چون و چرا باید اجرا شود. واژه (قَدَر) یا به معنی همان قضا و قدر است. یعنی کار خدا از قضا و قدر سرچشمه می‌گیرد. یا به معنی ذُوقَدَر و یا این که اندازه و مقدار معیّن است. توصیف (قَدَراً) به (مَقْدُوراً) برای تأکید است. مثل: ظِلٌّ ظَلِیلٌ. لَیْلٌ أَلْیَلُ.
«حَرَجٍ»: گناه. تقصیر. «فِیمَا فَرَضَ اللهُ لَهُ»: در چیزی و کاری که خدا آن را برای او معیّن و واجب کرده است (نگا: تحریم / . «سُنَّةَ اللهِ»: طریقه و شیوه‌کار خدا. واژه (سُنَّة) مفعول مطلق و در اصل چنین بوده است: سَنَّ اللهُ ذلِکَ سُنَّةً. «الَّذِینَ»: مراد انبیاء خدا است (نگا: اسراء / ). «قَدَراً مَّقْدُوراً»: این بخش اشاره به حتمی‌بودن فرمان الهی، و چه بسا ناظر به رعایت حکمت و مصلحت در آن است. یعنی فرمان خدا هم از روی حساب است و هم بی‌چون و چرا باید اجرا شود. واژه (قَدَر) یا به معنی همان قضا و قدر است. یعنی کار خدا از قضا و قدر سرچشمه می‌گیرد. یا به معنی ذُوقَدَر و یا این که اندازه و مقدار معیّن است. توصیف (قَدَراً) به (مَقْدُوراً) برای تأکید است. مثل: ظِلٌّ ظَلِیلٌ. لَیْلٌ أَلْیَلُ.


__TOC__
__TOC__
خط ۱۹۸: خط ۲۰۶:


۵ - پیامبراکرم(ص) در انجام دادن برخى از کارهاى مباح و روا، در تنگنا بوده و شرایط مناسب اجتماعى براى او، فراهم نبوده است. <span id='arabicinline'>'''(ما کان على النبىّ من حرج فیما فرض اللّه له)'''</span>
۵ - پیامبراکرم(ص) در انجام دادن برخى از کارهاى مباح و روا، در تنگنا بوده و شرایط مناسب اجتماعى براى او، فراهم نبوده است. <span id='arabicinline'>'''(ما کان على النبىّ من حرج فیما فرض اللّه له)'''</span>
صدور چنین حکمى، از جانب خداوند درباره پیامبر(ص) حکایت مى کند که آن حضرت، در انجام دادن برخى از امور، مانند ازدواج با مطلَّقه پسرخوانده اش، در شرایط سختى قرار داشته است.  
صدور چنین حکمى، از جانب خداوند درباره پیامبر(ص) حکایت مى کند که آن حضرت، در انجام دادن برخى از امور، مانند ازدواج با مطلَّقه پسرخوانده اش، در شرایط سختى قرار داشته است.  


۶ - خداوند به حفظ شخصیت اجتماعى پیامبر(ص) اهتمام ویژه اى داشته است. <span id='arabicinline'>'''(ما کان على النبىّ من حرج فیما فرض اللّه له)'''</span>
۶ - خداوند به حفظ شخصیت اجتماعى پیامبر(ص) اهتمام ویژه اى داشته است. <span id='arabicinline'>'''(ما کان على النبىّ من حرج فیما فرض اللّه له)'''</span>
آیه، در صدد دفاع از ازدواج پیامبر(ص) با مطلَّقه پسرخوانده اش است. از آن جایى که طبق شأن نزول ها، ازدواج با مطلَّقه پسرخوانده، امرى شایسته نبوده و پیامبر(ص) که به فرمان خداوند، اقدام به آن کرده، احتمال داشت مورد شماتت قرار بگیرد خداوند، از آن حضرت دفاع کرده است. و این، حکایت از عنایت خداوند به آن حضرت دارد.  
آیه، در صدد دفاع از ازدواج پیامبر(ص) با مطلَّقه پسرخوانده اش است. از آن جایى که طبق شأن نزول ها، ازدواج با مطلَّقه پسرخوانده، امرى شایسته نبوده و پیامبر(ص) که به فرمان خداوند، اقدام به آن کرده، احتمال داشت مورد شماتت قرار بگیرد خداوند، از آن حضرت دفاع کرده است. و این، حکایت از عنایت خداوند به آن حضرت دارد.  


۷ - پیامبر خدا، ممکن است احکام و تکالیفى ویژه داشته باشد. <span id='arabicinline'>'''(ما کان على النبىّ من حرج فیما فرض اللّه له)'''</span>
۷ - پیامبر خدا، ممکن است احکام و تکالیفى ویژه داشته باشد. <span id='arabicinline'>'''(ما کان على النبىّ من حرج فیما فرض اللّه له)'''</span>
خط ۲۰۷: خط ۲۱۵:
۸ - فرمان هاى خداوند، حساب شده است. <span id='arabicinline'>'''(و کان أمر اللّه قدرًا مقدورًا)'''</span>
۸ - فرمان هاى خداوند، حساب شده است. <span id='arabicinline'>'''(و کان أمر اللّه قدرًا مقدورًا)'''</span>


۹ - صدور فرمان ازدواج پیامبر(ص) با زینب، مطلَّقه پسرخوانده اش، امرى حساب شده بوده است. <span id='arabicinline'>'''(زوّجنکها ... ما کان على النبىّ من حرج فیما فرض اللّه له ... و کان أمر اللّه قدرًا مقدورًا)'''</span>
۹ - صدور فرمان ازدواج پیامبر(ص) با زینب، مطلَّقه پسرخوانده اش، امرى حساب شده بوده است. <span id='arabicinline'>'''(زوّجنکها ... ما کان على النبىّ من حرج فیما فرض اللّه له ... و کان أمر اللّه قدرًا مقدورًا)'''</span>


== روایات و احادیث ==
== روایات و احادیث ==
خط ۲۲۶: خط ۲۳۴:
[[رده:اختصاصات انبیا]][[رده:تکلیف انبیا]][[رده:سهولت تکلیف]][[رده:اوامر خدا]][[رده:سنتهاى خدا]][[رده:دقت اوامر خدا]][[رده:ازدواج زینب بنت جحش]][[رده:اختیارات محمد]][[رده:ازدواج محمد]][[رده:تکلیف محمد]][[رده:دفاع از محمد]][[رده:مشکلات محمد]][[رده:مقامات محمد]]
[[رده:اختصاصات انبیا]][[رده:تکلیف انبیا]][[رده:سهولت تکلیف]][[رده:اوامر خدا]][[رده:سنتهاى خدا]][[رده:دقت اوامر خدا]][[رده:ازدواج زینب بنت جحش]][[رده:اختیارات محمد]][[رده:ازدواج محمد]][[رده:تکلیف محمد]][[رده:دفاع از محمد]][[رده:مشکلات محمد]][[رده:مقامات محمد]]
[[رده:آیات قرآن]] [[رده:سوره الأحزاب ]]
[[رده:آیات قرآن]] [[رده:سوره الأحزاب ]]
{{#seo:
|title=آیه 38 سوره أحزاب
|title_mode=replace
|keywords=آیه 38 سوره أحزاب,أحزاب 38,مَا کَانَ‌ عَلَى‌ النَّبِيِ‌ مِنْ‌ حَرَجٍ‌ فِيمَا فَرَضَ‌ اللَّهُ‌ لَهُ‌ سُنَّةَ اللَّهِ‌ فِي‌ الَّذِينَ‌ خَلَوْا مِنْ‌ قَبْلُ‌ وَ کَانَ‌ أَمْرُ اللَّهِ‌ قَدَراً مَقْدُوراً,اختصاصات انبیا,تکلیف انبیا,سهولت تکلیف,اوامر خدا,سنتهاى خدا,دقت اوامر خدا,ازدواج زینب بنت جحش,اختیارات محمد,ازدواج محمد,تکلیف محمد,دفاع از محمد,مشکلات محمد,مقامات محمد,آیات قرآن سوره الأحزاب
|description=مَا کَانَ‌ عَلَى‌ النَّبِيِ‌ مِنْ‌ حَرَجٍ‌ فِيمَا فَرَضَ‌ اللَّهُ‌ لَهُ‌ سُنَّةَ اللَّهِ‌ فِي‌ الَّذِينَ‌ خَلَوْا مِنْ‌ قَبْلُ‌ وَ کَانَ‌ أَمْرُ اللَّهِ‌ قَدَراً مَقْدُوراً
|image=Wiki_Logo.png
|image_alt=الکتاب
|site_name=الکتاب
}}