نتایج جستجو
از الکتاب
- [اعراف:177]. مثلاً ظاهراً به معنى وصف است چنانكه از آيه ماقبل روشن مىشود. 8- [زخرف:56]. مثل در آيه به معنى عبرت است كه به صورت مثل سائر آمده يعنى فرعونيان را۱۵ کیلوبایت (۱٬۰۲۵ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۲۸
- زوجيتها است رجوع شود به «عصم». استمساك: به معنى چنگ زدن و قصد نگاه داشتن است.[زخرف:43]. به آنچه بتو وحى شد چنگ بزن. * [مطفّفين:26]. مسك به معنى مشك است كه عطر۵ کیلوبایت (۲۶۵ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۳۷
- ظرف قرآن است عبارت اخراى كتاب مكنون و امّ الكتاب است كه در «اُمّ» ذيل آيه [زخرف:4]. درباره آن صحبت كردهايم. ل فى ه على اخذ من ب لا ها نا کلل ما امر وذر۴ کیلوبایت (۳۱۷ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۴۵
- ظاهراً مراد آن است كه زينت آن از طلا باشد. طلا را به جهت كمال حسن زخرف گفتهاند زخرف القول سخنى است باطل كه ظاهر آن صدق و راست باطل كه ظاهر آن صدق و راست۳ کیلوبایت (۲۲۴ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۳۳
- زندگى فرعون و فرعونیان و سرنوشت دردناک آنها درس عبرت بزرگى بود، در سوره «زخرف» به عنوان «مثل» براى آیندگان یاد شده است. مثل (۱۶۹ بار) (بروزن فرس) مانند،۱۴ کیلوبایت (۱٬۰۶۸ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۲۶
- نيست لذا قبض و بسط در دست خدا است گر چه كار و تلاش بشر نيز بىتأثير نيست[زخرف:32] روشن مىشود. * [بقره :25].آيه درباره بهشت است كه جون ميوهاى به دست آنها۱۷ کیلوبایت (۱٬۴۳۶ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۲۶
- زيد قرين عمرو است در ولادت، در شجاعت، در قدرت و غيره. [زخرف:53]. يا ملائكه با او با هم بيايند. [زخرف:13]. اقران به معنى اطاقه و توانائى است يعنى قرين شدن۴ کیلوبایت (۳۹۸ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۱۱
- مِنْهُمْ تَضْحَكُونَ» است. ولى در آيه 32 زخرف مراد از آن تسخير شده است كه ذيلاً آن را بررسى ميكنيم : * [زخرف:32]. «سُخْرِيّاً» در اين آيه چنانكه گفتيم۶ کیلوبایت (۵۷۷ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۳۷
- «مسخ». «وَ امْضُوا حَيْثُ تُؤمَروُنَ» برويد به مكانيكه دستور داده مىشويد. [زخرف:8]. [انفال:38]. ظاهرا مراد از مضى روشن شدن است يعنى حكايت و طريقه مكذبين۲ کیلوبایت (۷۹ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۵۷
- اشتها و ميل «لَذَّ الشَّيْىُ لَذاذاً: صارَشَهِيّاً» لَذ و لذيذ وصف آن است. [زخرف:71]. در بهشت هست هر چه دلها آرزو كند و ديدگان محظوظ شود و لذت برد. [محمّد:15]۲ کیلوبایت (۹۱ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۵۸
- مىگردند با جامها و بطريها و شرابى از معين، اكواب چهار بار در قرآن آمده [زخرف:71]. [واقعة:18]. [انسان:15]. [غاشيه:14]. وَ مُخَلّدُون وِلْدَان عَلَيْهِم۲ کیلوبایت (۹۶ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۲۶
- به طور احتمال و ترديد گفته شده ولى نمىشود درست باشد زيرا آيات ديگر نظير [زخرف:19]، [صافات:150] صريحاند در اينكه مشركان ملائكه را دختران خدا مىدانستند۷ کیلوبایت (۷۳۰ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۳۵
- فرموده: در صبر بر ايذاء قومت از آنها پيروى كن. ولى بهتر است آن را اعم بگيريم. [زخرف:23]. ما پدرانمان را بر دينى يافتهايم و ما بر آثار آنها پيرويم از اين ماده۲ کیلوبایت (۱۲۳ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۱۰
- شهوة: احبّه و رغب فيه» [انبياء:102]. آنها در آنچه دلشان خواسته پيوستهاند. [زخرف:71]. در بهشت است آنچه دلها مىخواهد و چشمها لذت مىبرد. [اعراف:81]. مراد۲ کیلوبایت (۱۳۲ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۱۶
- فرموده: در صبر بر ايذاء قومت از آنها پيروى كن. ولى بهتر است آن را اعم بگيريم. [زخرف:23]. ما پدرانمان را بر دينى يافتهايم و ما بر آثار آنها پيرويم از اين ماده۲ کیلوبایت (۱۲۹ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۰۸
- اذانِهِمْ حِجاباً اَنْ تَسْمَعَ» به هر حال منظور از آن خواب رفتن لست. * [زخرف:5]. ضرب عنه به معنى اعراض و رو گرداندن است، معنى آيه در «صفح» گذشت. وَ عَلَيْهِم۲ کیلوبایت (۱۴۸ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۱۸
- باشد [اعراف:38] هر وقت امتى به جهنم داخل شود به امت هم مثل خود، لعنت كند [زخرف:48] هيچ آيه بقوم موسى نشان نمىداديم مگر اينكه از نظيرش و از آيه پيش بزرگتر۲ کیلوبایت (۱۴۰ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۴۸
- [يونس:87]. و شايد از [يوسف:21]. و از [يوسف:99]. نيز شهر مراد باشد. ولى از [زخرف:51]. ظاهراً مراد مملكت است. * [بقره:61]. اين سخن موسى «عليه السلام» به بنىاسرائيل۲ کیلوبایت (۱۸۸ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۱۸
- *** كلمه «غير» گاهى به معنى «لا» و نفى صرف آيد كه در آن اثبات نيست مثل [زخرف:18]. يعنى او در احتجاج فصيح نيست كه تقدير «لامبين» است. گاهى براى اثبات است۳ کیلوبایت (۱۸۳ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۲۵
- «مسخ». «وَ امْضُوا حَيْثُ تُؤمَروُنَ» برويد به مكانيكه دستور داده مىشويد. [زخرف:8]. [انفال:38]. ظاهرا مراد از مضى روشن شدن است يعنى حكايت و طريقه مكذبين۲ کیلوبایت (۱۲۰ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۴۶