گمنام

تفسیر:المیزان جلد۱۵ بخش۱: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
خط ۱۳۷: خط ۱۳۷:
<span id='link6'><span>
<span id='link6'><span>


==مراد از لغو و اعراض از لغو در آيه شريفه ==
==مراد از «لغو» و اعراض از آن، در آيه شريفه ==
كار «'''لغو'''» آن كارى است كه فايده نداشته باشد، و بر حسب اختلاف امورى كه فايده
«'''وَ الَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضونَ'''»:
 
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۵ صفحه : ۹ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۵ صفحه : ۹ </center>
عايد آنها مى شود مختلف مى گردد. چه بسا فعلى كه نسبت به امرى لغو، و نسبت به امرى ديگر مفيد باشد.
كار «لغو»، آن كارى است كه فايده نداشته باشد، و بر حسب اختلاف امورى كه فايده عايد آن ها مى شود، مختلف مى گردد. چه بسا فعلى كه نسبت به امرى لغو، و نسبت به امرى ديگر مفيد باشد.
پس كارهاى لغو درنظر دين، آن اعمال مباح و حلالى است كه صاحبش در آخرت و يا در دنيا از آن سودى نبرد و سرانجام آن، منتهى به سود آخرت نگردد مانند خوردن و آشاميدن به انگيزه شهوت در غذا كه لغو است، چون غرض از خوردن و نوشيدن گرفتن نيرو براى اطاعت و عبادت خدا است.  
 
پس كارهاى لغو در نظر دين، آن اعمال مباح و حلالى است كه صاحبش در آخرت و يا در دنيا از آن سودى نبرد و سرانجام آن، منتهى به سود آخرت نگردد. مانند خوردن و آشاميدن به انگيزه شهوت در غذا كه لغو است، چون غرض از خوردن و نوشيدن، گرفتن نيرو براى اطاعت و عبادت خدا است.  


بنابراين اگر فعل هيچ سودى براى آخرت نداشته باشد، و سود دنيايى اش هم سر انجام منتهى به آخرت نشود، چنين فعلى لغو است و به نظرى دقيق تر، «لغو» عبارت است از غير واجب و غير مستحب.
بنابراين، اگر فعل هيچ سودى براى آخرت نداشته باشد، و سود دنيايى اش هم، سرانجام منتهى به آخرت نشود، چنين فعلى لغو است و به نظرى دقيق تر، «لغو» عبارت است از غير واجب و غير مستحب.


خداى عزوجل در وصف مؤمنين فرموده كه به كلى لغو را ترك مى كنند، بلكه فرموده: از آن اعراض مى كنند، چون هر انسانى هر قدر كه با ايمان باشد در معرض لغزش و خطا است، و خدا هم لغزش هاى غير كبائر را، در صورتى كه از كبائر اجتناب شود بخشيده و فرموده است: «ان تجتنبوا كبائر ما تنهون عنه نكفر عنكم سيئاتكم و ندخلكم مدخلا كريما».
خداى عزوجل در وصف مؤمنان فرموده كه به كلى لغو را ترك مى كنند، بلكه فرموده: از آن اعراض مى كنند. چون هر انسانى، هر قدر كه با ايمان باشد، در معرض لغزش و خطا است، و خدا هم لغزش هاى غير كبائر را، در صورتى كه از كبائر اجتناب شود، بخشيده و فرموده است: «إن تَجتَنِبُوا كَبَائِرَ مَا تُنهَونَ عَنهُ نُكَفِّر عَنكُم سَيِّئَاتِكُم وَ نُدخِلكُم مُدخَلاً كَرِيماً».
<span id='link7'><span>
<span id='link7'><span>


۱۴٬۱۱۵

ویرایش