گمنام

تفسیر:المیزان جلد۷ بخش۴۴: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
بدون خلاصۀ ویرایش
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
 
خط ۹۶: خط ۹۶:


==بحث روایتی: (پيرامون اسلام خالص و...) ==
==بحث روایتی: (پيرامون اسلام خالص و...) ==
در كافى به سند خود از ابن مسكان از امام صادق عليه السلام روايت كرده كه در معناى : «''' حنيفا مسلما '''» فرموه : يعنى خالصا مخلصا و بدون اينكه چيزى از بت پرستى در آن مخلوط باشد .
در كافى، به سند خود، از ابن مسكان، از امام صادق (عليه السلام) روايت كرده كه در معناى: «حنيفا مسلما» فرموده: يعنى خالصا مخلصا، و بدون اين كه چيزى از بت پرستى در آن مخلوط باشد.
مؤ لف : اين روايت را صاحب تفسير برهان از برقى نقل كرده و وى به سند خود از ابن مسكان از امام صادق عليه السلام روايت كرده است ، با اين تفاوت كه در اينجا بعد از خالصا مخلصا مى گويد: «''' لا يشوبه شى ء : چيزى به آن مخلوط نيست '''» و اين در حقيقت بيان مراد است نه تفسير به معنا .
 
و در تفسير عياشى از ابى بصير از ابى عبدالله عليه السلام روايت كرده كه در ذيل جمله «''' و رفع بعضكم فوق بعض درجات '''» فرموده : اينكه خداى تعالى در اينجا درجات را متعدد گرفته و فرموده : «''' درجات بعضها فوق بعض '''» و نفرموده : «''' درجة '''» براى اين است كه بفهماند مردم از نظر عمل همه در يك درجه نيستند
مؤلف: اين روايت را، صاحب تفسير برهان، از برقى نقل كرده و وى، به سند خود، از ابن مسكان، از امام صادق (عليه السلام) روايت كرده است. با اين تفاوت كه در اين جا، بعد از خالصا مخلصا مى گويد: «لا يشوبه شئ: چيزى به آن مخلوط نيست»، و اين در حقيقت بيان مراد است، نه تفسير به معنا.
مؤ لف : اين روايت آيه شريفه را نقل به معنا كرده و عبارت «''' درجات بعضها فوق بعض '''» از خود امام است ، و گرنه آيه شريفه مورد بحث «''' و رفع بعضكم فوق بعض درجات '''» آمده است همچنانكه در جاى ديگر «''' و رفعنا بعضهم فوق بعض درجات '''» آمده ، و احتمال مى رود كه اين روايت در تفسير آيه «''' هم درجات عندالله '''» وارد شده ، مرحوم عياشى و يا ابى بصير اشتباها آن را در تفسير آيه مورد بحث ايراد كرده اند؛ چون جمله «''' كه بفهماند مردم از نظر اعمال همه در يك درحه نيستند '''» بر آيه مورد بحث منطبق نيست . والحمد لله رب العالمين
 
و در تفسير عياشى، از ابى بصير، از ابى عبدالله (عليه السلام) روايت كرده كه در ذيل جمله «و رفع بعضكم فوق بعض درجات» فرموده: اين كه خداى تعالى، در اين جا درجات را متعدد گرفته و فرموده: «درجات بعضها فوق بعض»، و نفرموده: «درجة»، براى اين است كه بفهماند مردم از نظر عمل، همه در يك درجه نيستند.
 
مؤلف: اين روايت، آيه شريفه را نقل به معنا كرده، و عبارت «درجات بعضها فوق بعض»، از خود امام است، و گرنه آيه شريفه مورد بحث «و رفع بعضكم فوق بعض درجات» آمده است. همچنان كه در جاى ديگر «و رفعنا بعضهم فوق بعض درجات» آمده، و احتمال مى رود كه اين روايت، در تفسير آيه «هم درجات عندالله» وارد شده. مرحوم عياشى و يا ابى بصير، اشتباها آن را در تفسير آيه مورد بحث، ايراد كرده اند. چون جمله «كه بفهماند مردم از نظر اعمال همه در يك درجه نيستند»، بر آيه مورد بحث منطبق نيست. و الحمد لله ربّ العالمين




۱۳٬۹۷۷

ویرایش