گمنام

تفسیر:المیزان جلد۱۱ بخش۳۹: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
خط ۷۸: خط ۷۸:
و قولى كلما جشات و جاشت * مكانك تحمدى او تستريحى
و قولى كلما جشات و جاشت * مكانك تحمدى او تستريحى


و مقصود از «وجه ربهم» جهت الهى عمل و يا فكر و يا نيت است. و جهت الهى عمل و يا فكر آن صفت و صورتى است كه عمل نزد خدا دارد و آن عبارت است از اجر و مزدى كه نزد خداست، و با بقاء خدا باقى است. همچنان كه فرموده: «و اللّه عنده حسن الثواب». و نيز فرموده: «'''و ما عند اللّه باق». و نيز فرموده: «كل شئ هالك الا وجهه».
و مقصود از «وجه ربهم» جهت الهى عمل و يا فكر و يا نيت است. و جهت الهى عمل و يا فكر آن صفت و صورتى است كه عمل نزد خدا دارد و آن عبارت است از اجر و مزدى كه نزد خداست، و با بقاء خدا باقى است. همچنان كه فرموده: «و اللّه عنده حسن الثواب». و نيز فرموده: «و ما عند اللّه باق». و نيز فرموده: «كل شئ هالك الا وجهه».


و معناى اين كه فرمود: «و اقاموا الصلوه». اين است كه نماز را بر پا داشتند، يعنى نگذاشتند ساقط شود، و به اجزاء و شرايط آن خللى وارد نساخته و آن را ترك ننمودند و خوارش نداشتند.
و معناى اين كه فرمود: «و اقاموا الصلوه». اين است كه نماز را بر پا داشتند، يعنى نگذاشتند ساقط شود، و به اجزاء و شرايط آن خللى وارد نساخته و آن را ترك ننمودند و خوارش نداشتند.
خط ۹۶: خط ۹۶:
همه اين ها درء (دفع) سيئه به حسنه است، و دليلى از ناحيه لفظ آيه كه دلالت كند، به خصوص يكى از اينها وجود ندارد.
همه اين ها درء (دفع) سيئه به حسنه است، و دليلى از ناحيه لفظ آيه كه دلالت كند، به خصوص يكى از اينها وجود ندارد.
<span id='link336'><span>
<span id='link336'><span>
==وجوهى كه درباره وصف «اولوا الالباب» گفته شده است ==
==وجوهى كه درباره وصف «اولوا الالباب» گفته شده است ==
در آيه شريفه در بيان صفات «اولى الالباب»، تعبيرهاى مختلف شده. در شش صفت، تعبير به لفظ مضارع آمده و فرموده: ۱ - يوفون. ۲ - و لا ينقضون. ۳ - و يصلون. ۴ - يخشون. ۵ - يخافون. ۶ - يدرؤن. و در سه جاى ديگر، به لفظ ماضى آورده و فرموده: ۱ - صبروا. ۲ - اقاموا. ۳ - انفقوا.
در آيه شريفه در بيان صفات «اولى الالباب»، تعبيرهاى مختلف شده. در شش صفت، تعبير به لفظ مضارع آمده و فرموده: ۱ - يوفون. ۲ - و لا ينقضون. ۳ - و يصلون. ۴ - يخشون. ۵ - يخافون. ۶ - يدرؤن. و در سه جاى ديگر، به لفظ ماضى آورده و فرموده: ۱ - صبروا. ۲ - اقاموا. ۳ - انفقوا.
۱۴٬۱۷۹

ویرایش