گمنام

تفسیر:المیزان جلد۱۲ بخش۸: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
خط ۱۴۰: خط ۱۴۰:
سوم اين كه: هرچند به طور صريح براى عاصيان خود طلب مغفرت و رحمت نكرد، و تنها در جمله «و من عصانى فانك غفور رحيم»، ايشان را در معرض مغفرت خداى قرار داد، وليكن كلامش بدون اشاره به اين جهت نيست كه رحمت الهى را جهت ايشان هم خواسته است.  
سوم اين كه: هرچند به طور صريح براى عاصيان خود طلب مغفرت و رحمت نكرد، و تنها در جمله «و من عصانى فانك غفور رحيم»، ايشان را در معرض مغفرت خداى قرار داد، وليكن كلامش بدون اشاره به اين جهت نيست كه رحمت الهى را جهت ايشان هم خواسته است.  


آرى، درست است كه سيره و طريقه او آدمى را براى رحمت الهى و محفوظ ماندن از پرستش بت ها آماده مى سازد، ليكن چنان هم نيست كه هر كس طريقه او را پيش گيرد، معصوم و هر كس آن را ترك گويد، به كلى از رحمتش مأيوس شود. چون اين مقدار از گناه مانع شمول رحمت حق نمى شود، هرچند كه مقتضى آن هم نيست. اين را هم مى دانيم كه مقصود از نافرمانى در جمله: «و من عصانى»، تنها شرك به خداى تعالى نيست تا با آيه «ان الله لا يغفر ان يشرك به و يغفر ما دون ذلك لمن يشاء» - كه درخواست آمرزش از شرك را بى فايده مى داند - منافات داشته باشد.
آرى، درست است كه سيره و طريقه او آدمى را براى رحمت الهى و محفوظ ماندن از پرستش بت ها آماده مى سازد، ليكن چنان هم نيست كه هر كس طريقه او را پيش گيرد، معصوم و هر كس آن را ترك گويد، به كلى از رحمتش مأيوس شود. چون اين مقدار از گناه مانع شمول رحمت حق نمى شود، هرچند كه مقتضى آن هم نيست.  
 
اين را هم مى دانيم كه مقصود از نافرمانى در جمله: «و من عصانى»، تنها شرك به خداى تعالى نيست تا با آيه «ان الله لا يغفر ان يشرك به و يغفر ما دون ذلك لمن يشاء» - كه درخواست آمرزش از شرك را بى فايده مى داند - منافات داشته باشد.
<span id='link75'><span>
<span id='link75'><span>
اين حاصل آن نكاتى است كه دقت و تدبر در دو آيه كريمه آن را افاده مى كند، و با در نظر داشتن آن، ديگر جايى براى اشكال و جوابى كه مفسران در اين دو آيه آورده ،باقى نمى ماند، و بلكه اشكالى دور از ذوق سليم مى گردد.
اين حاصل آن نكاتى است كه دقت و تدبر در دو آيه كريمه آن را افاده مى كند، و با در نظر داشتن آن، ديگر جايى براى اشكال و جوابى كه مفسران در اين دو آيه آورده ،باقى نمى ماند، و بلكه اشكالى دور از ذوق سليم مى گردد.
۱۴٬۰۶۶

ویرایش