گمنام

تفسیر:المیزان جلد۱۷ بخش۱۱: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
خط ۵: خط ۵:


<span id='link86'><span>
<span id='link86'><span>
==معناى آيه: و الشمس تجرى لمستقر لها ==
==اشاره به تقدیر و تدبیر خداوند، در آفرینش خورشید و ماه==
«'''وَ الشمْس تجْرِى لِمُستَقَرٍّ لَّهَا ذَلِك تَقْدِيرُ الْعَزِيزِ الْعَلِيمِ'''»:
«'''وَ الشّمْسُ تَجْرِى لِمُستَقَرٍّ لَّهَا ذَلِك تَقْدِيرُ الْعَزِيزِ الْعَلِيمِ'''»:


((جريان شمس (( همان حركت آن است ، و لام در جمله ((لمستقر لها(( به معناى ((الى : به سوى (( و يا براى ((غايت : تا(( مى باشد. و كلمه مستقر مصدر ميمى و يا اسم زمان و يا اسم مكان است.
«جريان شمس»، همان حركت آن است، و «لام» در جمله «لِمُستَقَرّ لَهَا»، به معناى «إلى: به سوى»، و يا براى «غايت: تا» مى باشد. و كلمۀ «مُستَقر»، مصدر ميمى و يا اسم زمان و يا اسم مكان است.


و معناى آيه اين است كه : خورشيد به طرف قرار گرفتن خود حركت مى كند و يا تا آنجا كه قرار گيرد حركت مى كند، يعنى تا سرآمدن اجلش ، و يا تا زمان استقرار، و يا محل استقرارش حركت مى كند.
و معناى آيه، اين است كه: خورشيد به طرف قرار گرفتن خود حركت مى كند، و يا تا آن جا كه قرار گيرد، حركت مى كند. يعنى تا سرآمدن اجلش، و يا تا زمان استقرار، و يا محل استقرارش، حركت مى كند.


حال ببينيم معناى جريان و حركت خورشيد چيست ؟ از نظر حس اگر حساب كنيم ، حس آدمى براى آفتاب اثبات حركت مى كند، حركتى دورانى پيرامون زمين ، و اما از نظر بحثهاى علمى قضيه درست به عكس است . يعنى خورشيد دور زمين نمى چرخد، بلكه زمين به دور خورشيد مى گردد. و نيز اثبات مى كند كه : خورشيد با سياراتى كه پيرامون آنند به سوى ستاره ((نسر ثابت (( حركتى انتقالى دارند.
حال ببينيم معناى جريان و حركت خورشيد چيست؟
 
از نظر حس اگر حساب كنيم، حسّ آدمى براى آفتاب اثبات حركت مى كند، حركتى دورانى پيرامون زمين. و اما از نظر بحث هاى علمى، قضيه درست به عكس است. يعنى: خورشيد، دور زمين نمى چرخد، بلكه زمين، به دور خورشيد مى گردد. و نيز اثبات مى كند كه: خورشيد با سياراتى كه پيرامون آنند، به سوى ستاره «نسر ثابت»، حركتى انتقالى دارند.
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۷ صفحه ۱۳۲ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۷ صفحه ۱۳۲ </center>
به هر حال حاصل معناى آيه شريفه اين است كه : آفتاب پيوسته در جريان است ، مادامى كه نظام دنيوى بر حال خود باقى است ، تا روزى كه قرار گيرد و از حركت بيفتد، و در نتيجه دنيا خراب گشته ، اين نظام باطل گردد.
به هر حال، حاصل معناى آيه شريفه، اين است كه: آفتاب، پيوسته در جريان است، مادامى كه نظام دنيوى بر حال خود باقى است، تا روزى كه قرار گيرد و از حركت بيفتد، و در نتيجه، دنيا خراب گشته، اين نظام باطل گردد.


البته آيه شريفه - به طورى كه گفته شده - طورى ديگر نيز قرائت شده و آن قراءتى است منسوب به اهل بيت (عليهم السلام ) و بعضى ديگر غير از اهل بيت و در اين قرائت به جاى لام در ((لمستقر(( لاى نافيه آمده و خوانده اند: ((الشمس تجرى لا مستقر لها: خورشيد حركت مى كند، و هيچگاه ساكن نمى شود((، ولى معناى اولى هم سرانجام به اين معنا برگشت مى كند.
البته آيه شريفه - به طورى كه گفته شده - طورى ديگر نيز، قرائت شده و آن قرائتى است منسوب به اهل بيت «عليهم السلام»، و بعضى ديگر غير از اهل بيت. و در اين قرائت، به جاى «لام» در «لِمُستَقَرّ»، «لاى» نافيه آمده و خوانده اند: «الشّمسُ تَجرِى لَا مُستَقَرّ لَهَا: خورشيد، حركت مى كند، و هيچگاه ساكن نمى شود». ولى معناى اولى هم، سرانجام به اين معنا برگشت مى كند.


و اما اينكه : بعضى ((جريان خورشيد را بر حركت وضعى خورشيد به دور مركز خود حمل كرده اند(( درست نيست ، چون خلاف ظاهر ((جريان (( است ، زيرا جريان دلالت بر انتقال از مكانى به مكانى ديگر دارد.
و اما اين كه: بعضى «جريان خورشيد را بر «حركت وضعى» خورشيد به دور مركز خود حمل كرده اند»، درست نيست. چون خلاف ظاهر «جريان» است. زيرا «جريان»، دلالت بر انتقال از مكانى به مكانى ديگر دارد.


«'''ذلك تقدير العزيز العليم'''» - يعنى جريان مزبور خورشيد تقدير و تدبيرى است از خدايى كه عزيز است، يعنى هيچ غلبه گرى بر اراده او غلبه نمى كند، و عليم است، يعنى به هيچ يك از جهات صلاح در كارهايش جاهل نيست.
«'''ذَلِكَ تَقدِيرُ العَزِيزِ العَلِيم'''» - يعنى: جريان مزبور خورشيد، تقدير و تدبيرى است از خدايى كه «عزيز» است. يعنى هيچ غلبه گرى، بر ارادۀ او غلبه نمى كند. و «عليم» است. يعنى به هيچ يك از جهات صلاح در كارهايش، جاهل نيست.
<span id='link87'><span>
<span id='link87'><span>


۱۴٬۲۹۷

ویرایش