گمنام

تفسیر:المیزان جلد۱۷ بخش۱۶: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
خط ۴۵: خط ۴۵:


==مراد از سؤ ال در وقنوهم انهم مسؤ ولون سؤ ال از چيست ؟ ==
==مراد از سؤ ال در وقنوهم انهم مسؤ ولون سؤ ال از چيست ؟ ==
و در اينكه از چه چيز بازخواست مى شوند، كلمات مفسرين مختلف است ، بعضى گفته اند: ((از اينكه آيا از عهده كلمه ((لا اله الا اللّه (( برآمده اند يا نه ((؟ و بعضى ديگر گفته اند: ((از اين كه آيا شكر آب خنك را به جاى آورده اند يا خير؟ و اين سؤ ال از باب استهزاى ايشان است ((. و بعضى ديگر گفته اند: ((از اينكه آيا ولايت على (عليه السلام ) را كه بدان ماءمور بودند چگونه و تا چه حد رعايت كردند((؟.
و در اين كه از چه چيز بازخواست مى شوند، كلمات مفسران مختلف است.
و اين وجوه بر فرض كه درست باشد، هر يك به يكى از مصاديق اشاره دارند، نه اينكه منحصرا از فلان چيز بازخواست خواهند كرد، و از سياق برمى آيد كه مطلب مورد بازخواست همان مطلبى است كه جمله ((ما لكم لا تناصرون (( مشتمل بر آن است ، مى فرمايد: ((شما را چه شده كه يكديگر را يارى نمى دهيد، همان طور كه در دنيا پشتيبان يكديگر بوديد و در برآوردن حوائج خود، و به مقصد رسيدن ، از يكديگر كمك مى گرفتيد((؟.
 
بعضى گفته اند: «از اين كه آيا از عهدۀ كلمه «لا إله إلّا اللّه» برآمده اند، يا نه»؟
 
و بعضى ديگر گفته اند: «از اين كه آيا شكر آب خُنَك را به جاى آورده اند يا خير؟ و اين سؤال، از باب استهزاى ايشان است».  
 
و بعضى ديگر گفته اند: «از اين كه آيا ولايت على «عليه السلام» را، كه بدان مأمور بودند، چگونه و تا چه حد رعايت كردند»؟
 
و اين وجوه، بر فرض كه درست باشد، هر يك به يكى از مصاديق اشاره دارند. نه اين كه منحصرا از فلان چيز بازخواست خواهند كرد.
 
و از سياق بر مى آيد كه مطلب مورد بازخواست، همان مطلبى است كه جملۀ «مَا لَكُم لَا تَنَاصَرُون»، مشتمل بر آن است. مى فرمايد: «شما را چه شده كه يكديگر را يارى نمى دهيد، همان طور كه در دنيا پشتيبان يكديگر بوديد و در برآوردن حوائج خود، و به مقصد رسيدن، از يكديگر كمك مى گرفتيد»؟
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۷ صفحه ۲۰۰ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۷ صفحه ۲۰۰ </center>
و جمله بعدش كه مى فرمايد: ((بل هم اليوم مستسلمون : آخر ايشان امروز تسليم شدند، ديگر كبرى برايشان نمانده تا تكبر كنند(( خود دليل است بر اينكه : مراد از جمله ((ما لكم لا تناصرون (( اين است كه چرا از اطاعت حق استكبار نمى كنيد، همان طور كه در دنيا استكبار مى كرديد.
و جمله بعدش كه مى فرمايد: «بَل هُمُ اليَومَ مُستَسلِمُون: آخر، ايشان امروز تسليم شدند. ديگر كبرى برايشان نمانده تا تكبر كنند»، خود دليل است بر اين كه: مراد از جملۀ «مَا لَكُم لَا تَنَاصَرُون»، اين است كه چرا از اطاعت حق استكبار نمى كنيد، همان طور كه در دنيا استكبار مى كرديد.
پس در حقيقت سؤ ال از يارى نكردن آنان يكديگر را در قيامت ، سوال از سبب استكبارى است كه در دنيا داشتند، پس با اين بيان روشن گرديد كه مورد بازخواست ، عبارت است از هر حقى كه در دنيا از آن روى گردانيده اند، چه اعتقاد حق و چه عمل حق و صالح ، و اين روگردانى آنان به دو جهت بوده : يكى كبر ورزيدن ، و يكى هم پشت گرمى به داشتن ياران و كمك كاران .
 
پس در حقيقت، سؤال از يارى نكردن آنان يكديگر را در قيامت، سؤال از سبب استكبارى است كه در دنيا داشتند. پس با اين بيان، روشن گرديد كه مورد بازخواست، عبارت است از: هر حقى كه در دنيا از آن روى گردانيده اند. چه اعتقاد حق و چه عمل حق و صالح، و اين روگردانى آنان، به دو جهت بوده: يكى كبر ورزيدن، و يكى هم پشت گرمى به داشتن ياران و كمك كاران.
<span id='link130'><span>
<span id='link130'><span>
==اعتراض كفار به بزرگان و رهبران خود در قيامت كه شما باعث گمراهى ما بوديد و جوابرؤ ساى كفر به پيروان خود ==
==اعتراض كفار به بزرگان و رهبران خود در قيامت كه شما باعث گمراهى ما بوديد و جوابرؤ ساى كفر به پيروان خود ==
«'''وَ أَقْبَلَ بَعْضهُمْ عَلى بَعْضٍ يَتَساءَلُونَ ... إِنَّا كُنَّا غَوِينَ'''»:
«'''وَ أَقْبَلَ بَعْضهُمْ عَلى بَعْضٍ يَتَساءَلُونَ ... إِنَّا كُنَّا غَوِينَ'''»:
۱۴٬۱۹۲

ویرایش