گمنام

تفسیر:المیزان جلد۲۰ بخش۲۵: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
خط ۲۳۵: خط ۲۳۵:
«'''يَوْمَ يَفِرُّ المَْرْءُ مِنْ أَخِيهِ* وَ أُمِّهِ وَ أَبِيهِ * وَ صاحِبَتِهِ وَ بَنِيهِ'''»:
«'''يَوْمَ يَفِرُّ المَْرْءُ مِنْ أَخِيهِ* وَ أُمِّهِ وَ أَبِيهِ * وَ صاحِبَتِهِ وَ بَنِيهِ'''»:


اين آيه به شدت روز قيامت اشاره مى كند، شدت آن روز به حدى است كه اقرباى انسان و نزديكانش كه يك روز طاقت فراقشان را نداشت و آنها را ياور و بازوى خود در زندگى مى پنداشت ، و همواره به آنان پناه مى برد، امروز از همه آنان مى گريزد، براى اينكه شدت آنچنان احاطه مى كند كه نمى گذارد آدمى به ياد چيزى و كسى بيفتد، و اعتنايى بغير خود كند، حال غير خودش هر كه مى خواهد باشد، آرى بلا و مصيبت وقتى عظيم باشد و شدت يابد، و بر آدمى چيره گردد، آنچنان آدمى را به خود جذب مى كند كه از هر فكر و تلاشى منصرفش مى سازد.
اين آيه، به شدّت روز قيامت اشاره مى كند. شدّت آن روز به حدبى است كه اقرباى انسان و نزديكانش - كه يك روز طاقت فراقشان را نداشت و آن ها را ياور و بازوى خود در زندگى مى پنداشت، و همواره به آنان پناه مى برد - امروز از همۀ آنان مى گريزد. براى اين كه «شدّت»، آن چنان احاطه مى كند كه نمى گذارد آدمى به ياد چيزى و كسى بيفتد و اعتنايى به غير خود كند. حال غير خودش، هر كه مى خواهد باشد. آرى، بلا و مصيبت وقتى عظيم باشد و شدّت يابد و بر آدمى چيره گردد، آن چنان آدمى را به خود جذب مى كند كه از هر فكر و تلاشى منصرفش مى سازد.
دليل بر اين معنا آيه بعدى است كه مى فرمايد: «'''لكل امرى ء منهم يومئذ شان يغنيه '''» يعنى براى هر فردى از ايشان ، بقدر كفايت كه نگذارد به چيز ديگرى بينديشد گرفتارى هست .
 
و بعضى در سبب فرار انسان از اقرباء و بستگان نزديك خود در آن روز، وجوه ديگرى آورده اند كه چون دليلى بر آن نبود از ايرادش صرفنظر كرديم .
دليل بر اين معنا، آيه بعدى است كه مى فرمايد: «لِكُلّ امرِئٍ مِنهُم يَومَئِذٍ شَأنٌ يُغنِيه». يعنى براى هر فردى از ايشان، به قدر كفايت - كه نگذارد به چيز ديگرى بينديشد - گرفتارى هست.
وُجُوهٌ يَوْمَئذٍ مُّسفِرَةٌ ضاحِكَةٌ مُّستَبْشِرَةٌ
 
اين آيه بيان مى كند كه در آن روز مردم به دو قسم منقسم مى شوند، قسمى اهل سعادت ، و قسمى ديگر اهل شقاوت ، و اشاره مى كند به اينكه هر يك از اين دو طايفه با سيما و قيافه اش شناخته مى شود،
و بعضى در سبب فرار انسان از اقرباء و بستگان نزديك خود در آن روز، وجوه ديگرى آورده اند، كه چون دليلى بر آن نبود، از ايرادش صرف نظر كرديم.
 
«'''وُجُوهٌ يَوْمَئذٍ مُّسفِرَةٌ * ضاحِكَةٌ مُّستَبْشِرَةٌ'''»:
 
اين آيه بيان مى كند كه در آن روز، مردم به دو قسم منقسم مى شوند: قسمى اهل سعادت، و قسمى ديگر اهل شقاوت، و اشاره مى كند به اين كه هر يك از اين دو طايفه، با سيما و قيافه اش شناخته مى شود،
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۲۰ صفحه ۳۴۴ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۲۰ صفحه ۳۴۴ </center>
اهل سعادت چهره هايى نورانى و درخشنده دارند، كه فرح و سرور و انتظار آينده اى خوش از آن چهره ها هويداست ، پس معناى «'''مستبشره '''» همين است كه از ديدن منزلگاه خود كه به زودى بدانجا منتقل مى شوند خوشحالند.
اهل سعادت، چهره هايى نورانى و درخشنده دارند، كه فرح و سرور و انتظار آينده اى خوش از آن چهره ها هويداست. پس معناى «مُستَبشِرَة»، همين است كه از ديدن منزلگاه خود كه به زودى بدان جا منتقل مى شوند - خوشحال اند.




۱۴٬۰۱۵

ویرایش