گمنام

تفسیر:المیزان جلد۱ بخش۱۱: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
خط ۹۷: خط ۹۷:
<span id='link156'><span>
<span id='link156'><span>


==دو نوع عكس العمل مردم در انكار دعوى انبياء (ع ) ==
==دو نوع عكس العمل مردم در انكار دعوى انبيا(ع) ==
و مردم در انكار دعوى انبياء يكى از دو عكس العمل را نشان دادند، جمعى در مقام ابطال دعوى آنان بر آمده ، و خواستند تا با استدلال آنرا باطل سازند، از آنجمله گفتند: «'''ان انتم الا بشر مثلنا، تريدون ان تصدونا عما كان يعبد آباونا'''»، (شما جز بشرى مثل ما نيستيد، و با اينحال ميخواهيد ما را از پرستش چيزهائيكه پدران ما مى پرستيدند باز بداريد)، كه حاصل استدلالشان اينستكه شما هم مثل ساير مردميد، و مردم در نفس خود چنين چيزهائى كه شما براى خود ادعا مى كنيد نمى يابند، با اينكه آنها مثل شما و شما مثل ايشانيد، و اگر چنين چيزى براى يك انسان ممكن بود، براى همه بود، و يا همه مثل شما ميشدند.
و مردم در انكار دعوى انبيا، يكى از دو عكس العمل را نشان دادند: جمعى در مقام ابطال دعوى آنان بر آمده و خواستند تا با استدلال، آن را باطل سازند. از آن جمله گفتند: «'''إن أنتم إلّا بشر مثلنا، تريدون أن تصدّونا عمّا كان يعبد آباؤنا'''»: (شما جز بشرى مثل ما نيستيد، و با اين حال می خواهيد ما را از پرستش چيزهایی كه پدران ما مى پرستيدند، باز بداريد).
و از سوى ديگر يعنى از ناحيه انبياء جوابشان را بنا بر حكايت قرآن كريم چنين دادند: «'''قالت لهم رسلهم ان نحن الا بشر مثلكم ، و لكن اللّه يمن على من يشاء من عباده '''»، (رسولان ايشان بايشان گفتند: ما (همانطور كه شما ميگوئيد) جز بشرى مثل شما نيستيم ، تنها تفاوت ما با شما منتى است كه خدا بر هر كسى بخواهد مى گذارد)، يعنى مماثلت را قبول كرده گفتند: رسالت از منت هاى خاصه خدا است ، و اختصاص بعضى از مردم به بعضى از نعمت هاى خاصه ، منافاتى با مماثلت ندارد، همچنانكه مى بينيم : بعضى از مردم به بعضى از نعمت هاى خاصه اختصاص يافته اند واگر خدا بخواهد اين خصوصيت را نسبت به بعضى قائل شود مانعى نيست كه جلوگيرش شود، نبوت هم يكى از آن خصوصيت ها است ، كه خدا انبياء را بدآن اختصاص داده ، هر چند كه ميتوانست بغير ايشان نيز بدهد.
 
و حاصل استدلال شان اين است كه: شما هم مثل ساير مردم ايد، و مردم در نفس خود چنين چيزهایى كه شما براى خود ادّعا مى كنيد، نمى يابند، با اين كه آن ها مثل شما و شما مثل ايشانيد. و اگر چنين چيزى براى يك انسان ممكن بود، براى همه بود، و يا همه مثل شما می شدند.
 
و از سوى ديگر، يعنى از ناحيه انبيا، جوابشان را بنابر حكايت قرآن كريم چنين دادند: «'''قالت لهم رسلهم إن نحن إلّا بشر مثلكم، ولكنّ اللّه يمنّ على من يشاء من عباده'''»: (رسولان ايشان، به ايشان گفتند: ما (همان طور كه شما می گویيد) جز بشرى مثل شما نيستيم. تنها تفاوت ما با شما، منّتى است كه خدا بر هر كسى بخواهد، مى گذارد). يعنى مماثلت را قبول كرده گفتند: رسالت از منّت هاى خاصّه خداست، و اختصاص بعضى از مردم به بعضى از نعمت هاى خاصه، منافاتى با مماثلت ندارد. همچنان كه مى بينيم: بعضى از مردم به بعضى از نعمت هاى خاصه اختصاص يافته اند؛ و اگر خدا بخواهد اين خصوصيت را نسبت به بعضى قائل شود، مانعى نيست كه جلوگيرش شود. نبوّت هم يكى از آن خصوصيت هاست، كه خدا انبيا را بدان اختصاص داده، هرچند كه می توانست به غير ايشان نيز بدهد.
<span id='link157'><span>
<span id='link157'><span>
==احتجاجاتى كه عليه رسول اكرم (ص ) شده و خداوند آنها را رد كرده است ==
==احتجاجاتى كه عليه رسول اكرم (ص ) شده و خداوند آنها را رد كرده است ==
نظير اين احتجاج كه عليه انبياء كردند، استدلالى است كه عليه رسول اسلام (ص ) كردند، و قرآن آنرا چنين حكايت ميكند: «'''اانزل عليه الذكر من بيننا'''»، (آيا از ميانه همه ما مردم ، قرآن تنها باو نازل شود؟) و نيز حكايت مى كند كه گفتند: «'''لو لا نزل هذا القرآن على رجل من القريتين عظيم ؟'''» (چرا اين قرآن بر يكى از دو مردان بزرگ اين دو محل نازل نشد).
نظير اين احتجاج كه عليه انبياء كردند، استدلالى است كه عليه رسول اسلام (ص ) كردند، و قرآن آنرا چنين حكايت ميكند: «'''اانزل عليه الذكر من بيننا'''»، (آيا از ميانه همه ما مردم ، قرآن تنها باو نازل شود؟) و نيز حكايت مى كند كه گفتند: «'''لو لا نزل هذا القرآن على رجل من القريتين عظيم ؟'''» (چرا اين قرآن بر يكى از دو مردان بزرگ اين دو محل نازل نشد).
۱۴٬۲۹۷

ویرایش