گمنام

تفسیر:المیزان جلد۱ بخش۲: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
بدون خلاصۀ ویرایش
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
خط ۴۲: خط ۴۲:
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱ صفحه : ۲۴ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱ صفحه : ۲۴ </center>
<span id='link18'><span>
<span id='link18'><span>
==آيات ۱ ۵ ==
==آيات ۱-۵ ==
بِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ(۱)
بِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ(۱)
الْحَمْدُ للَّهِ رَب الْعَلَمِينَ(۲)
الْحَمْدُ للَّهِ رَب الْعَلَمِينَ(۲)
خط ۴۸: خط ۴۸:
مَلِكِ يَوْمِ الدِّينِ(۴)
مَلِكِ يَوْمِ الدِّينِ(۴)
إِيَّاك نَعْبُدُ وَ إِيَّاك نَستَعِينُ(۵)
إِيَّاك نَعْبُدُ وَ إِيَّاك نَستَعِينُ(۵)
ترجمه آيات  
 
بنام خدائى كه هم رحمتى عام دارد و هم رحمتى خاص به نيكان (۱)
ترجمه آيات:
ستايش مر خدا را كه مالك و مدبر همه عوالم است (۲)
به نام خدایى كه هم رحمتى عام دارد و هم رحمتى خاص به نيكان. (۱)
ستايش مر خدا را كه مالك و مدبر همه عوالم است. (۲)
هم رحمتى عام دارد و هم رحمتى خاص به نيكان (۳)
هم رحمتى عام دارد و هم رحمتى خاص به نيكان (۳)
خدائى كه مالكيت على الاطلاقش در روز جزا براى همه مكشوف ميشود(۳)
خدایى كه مالكيت على الاطلاقش در روز جزا براى همه مكشوف مي شود.(۳)
تنها تو را مى پرستيم و تنها از تو يارى مى طلبيم .
تنها تو را مى پرستيم و تنها از تو يارى مى طلبيم.
 
سبب ابتداء به «'''بسم الله '''»
سبب ابتداء به «'''بسم الله '''»
بيان آيات  
 
بسم الله الرحمن الرحيم بسيار مى شود كه مردم ، عملى را كه مى كنند، و يا مى خواهند آغاز آن كنند، عمل خود را با نام عزيزى و يا بزرگى آغاز مى كنند، تا باين وسيله مبارك و پر اثر شود، و نيز آبروئى و احترامى به خود بگيرد، و يا حداقل باعث شود كه هر وقت نام آن عمل و يا ياد آن به ميان مى آيد، به ياد آن عزيز نيز بيفتند.
بيان آيات
بسم الله الرحمن الرحيم. بسيار مى شود كه مردم، عملى را كه مى كنند، و يا مى خواهند آغاز آن كنند، عمل خود را با نام عزيزى و يا بزرگى آغاز مى كنند، تا به اين وسيله مبارك و پر اثر شود، و نيز آبرویى و احترامى به خود بگيرد، و يا حداقل باعث شود كه هر وقت نام آن عمل و يا ياد آن به ميان مى آيد، به ياد آن عزيز نيز بيفتند.
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱ صفحه : ۲۵ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱ صفحه : ۲۵ </center>
عين اين منظور را در نامگذاريها رعايت مى كنند، مثلا مى شود كه مولودى كه برايشان متولد مى شود، و يا خانه ، و يا مؤ سسه اى كه بنا مى كنند، بنام محبوبى و يا عظيمى نام مى گذارند، تا آن نام با بقاء آن مولود، و آن بناى جديد، باقى بماند، و مسماى اولى به نوعى بقاء يابد، و تا مسماى دومى باقى است باقى بماند، مثل كسى كه فرزندش را به نام پدرش نام مى گذارد، تا همواره نامش بر سر زبانها بماند، و فراموش نشود.
عين اين منظور را در نامگذاري ها رعايت مى كنند. مثلا مى شود كه مولودى كه برايشان متولد مى شود، و يا خانه و يا مؤ سسه اى كه بنا مى كنند، به نام محبوبى و يا عظيمى نام مى گذارند، تا آن نام با بقاء آن مولود و آن بناى جديد، باقى بماند، و مسماى اولى به نوعى بقاء يابد و تا مسماى دومى باقى است باقى بماند. مثل كسى كه فرزندش را به نام پدرش نام مى گذارد، تا همواره نامش بر سر زبان ها بماند، و فراموش نشود.
<span id='link20'><span>
<span id='link20'><span>
==آغاز با نام خدا ادب و عمل را خدائى و نيك فرجام مى كند ==
==آغاز با نام خدا ادب و عمل را خدائى و نيك فرجام مى كند ==
اين معنا در كلام خداى تعالى نيز جريان يافته ، خدايتعالى كلام خود را به نام خود كه عزيزترين نام است آغاز كرده ، تا آنچه كه در كلامش هست مارك او را داشته باشد، و مرتبط با نام او باشد، و نيز ادبى باشد تا بندگان خود را به آن ادب ، مودب كند، و بياموزد تا در اعمال و افعال و گفتارهايش اين ادب را رعايت نموده ، آن را با نام وى آغاز نموده ، مارك وى را به آن بزند، تا عملش خدائى شده ، صفات اعمال خدا را داشته باشد، و مقصود اصلى از آن اعمال ، خدا و رضاى او باشد، و در نتيجه باطل و هالك و ناقص و ناتمام نماند، چون به نام خدائى آغاز شده كه هلاك و بطلان در او راه ندارد.
اين معنا در كلام خداى تعالى نيز جريان يافته ، خدايتعالى كلام خود را به نام خود كه عزيزترين نام است آغاز كرده ، تا آنچه كه در كلامش هست مارك او را داشته باشد، و مرتبط با نام او باشد، و نيز ادبى باشد تا بندگان خود را به آن ادب ، مودب كند، و بياموزد تا در اعمال و افعال و گفتارهايش اين ادب را رعايت نموده ، آن را با نام وى آغاز نموده ، مارك وى را به آن بزند، تا عملش خدائى شده ، صفات اعمال خدا را داشته باشد، و مقصود اصلى از آن اعمال ، خدا و رضاى او باشد، و در نتيجه باطل و هالك و ناقص و ناتمام نماند، چون به نام خدائى آغاز شده كه هلاك و بطلان در او راه ندارد.
۱۴٬۱۱۵

ویرایش