گمنام

الأعراف ١١٩: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
۶٬۶۷۱ بایت اضافه‌شده ،  ‏۲۳ مرداد ۱۳۹۶
QRobot edit
(افزودن سال نزول)
(QRobot edit)
خط ۳۱: خط ۳۱:
<tabber>
<tabber>
المیزان=
المیزان=
{{ نمایش فشرده تفسیر|
*[[تفسیر:المیزان جلد۸_بخش۲۱#link161 | آيات ۱۰۳ - ۱۲۶، سوره اعراف]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۸_بخش۲۱#link161 | آيات ۱۰۳ - ۱۲۶، سوره اعراف]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۸_بخش۲۲#link162 | بيان آيات مربوط به بعثت موسى عليه السلام به سوى فرعون]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۸_بخش۲۲#link162 | بيان آيات مربوط به بعثت موسى عليه السلام به سوى فرعون]]
خط ۴۱: خط ۴۲:
*[[تفسیر:المیزان جلد۸_بخش۲۳#link169 | بحث روايتى (روايات عجيبه در مورد داستان حضرت موسى و فرعون و بيان ضعف آنها)]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۸_بخش۲۳#link169 | بحث روايتى (روايات عجيبه در مورد داستان حضرت موسى و فرعون و بيان ضعف آنها)]]


}}
|-|نمونه=
|-|نمونه=
{{ نمایش فشرده تفسیر|
*[[تفسیر:نمونه جلد۶_بخش۵۸#link50 | تفسیر آیات]]
*[[تفسیر:نمونه جلد۶_بخش۵۸#link50 | تفسیر آیات]]
}}
|-| تفسیر نور=
===تفسیر نور (محسن قرائتی)===
{{ نمایش فشرده تفسیر|
فَغُلِبُوا هُنالِكَ وَ انْقَلَبُوا صاغِرِينَ «119»
پس (بدين سان) حقّ، آشكار شد (و نبوّت موسى تأييد گرديد) و آنچه (كه ساحران) مى‌كردند، باطل و بيهوده گرديد. پس (ساحران وفرعونيان) همانجا مغلوب شدند وخوار و زبون برگشتند.
}}
|-|
اثنی عشری=
===تفسیر اثنی عشری (حسینی شاه عبدالعظیمی)===
{{نمایش فشرده تفسیر|
فَغُلِبُوا هُنالِكَ وَ انْقَلَبُوا صاغِرِينَ (119)
فَغُلِبُوا هُنالِكَ‌: پس مغلوب شدند سحره و فرعونيان آنجا كه موسى غالب شد، وَ انْقَلَبُوا صاغِرِينَ‌: و باز گشتند از آن موضوع خوار شدگان و منهزمان. و يا رجوع كردند به شهر مصر ذليلان و مقهوران. چون ساحران واقعه عصا را به اين كيفيت غريب مشاهده نمودند، دانستند كه آن سحر نيست، بلكه خارق عادت و معجزه است فوق طاقت بشريت، لذا از كفر برگشتند.
}}
|-|
روان جاوید=
===تفسیر روان جاوید (ثقفى تهرانى)===
{{نمایش فشرده تفسیر|
سوره الأعراف «7»: آيات 119 تا 122
فَغُلِبُوا هُنالِكَ وَ انْقَلَبُوا صاغِرِينَ (119) وَ أُلْقِيَ السَّحَرَةُ ساجِدِينَ (120) قالُوا آمَنَّا بِرَبِّ الْعالَمِينَ (121) رَبِّ مُوسى‌ وَ هارُونَ (122)
ترجمه‌
پس مغلوب شدند آنجا و برگشتند خوارشدگان‌
و افكنده شدند ساحران سجده كنندگان‌
گفتند ايمان آورديم بپروردگار جهانيان‌
پروردگار موسى و هرون‌
تفسير
فرعون و عساكرش در ميدان مبارزه مغلوب شدند و با حال ذلت و خوارى بمصر فرارا معاودت نمودند اگر مراد از انقلاب مراجعت باشد چنانچه گفته‌اند و ميشود مراد انقلاب حال آنها باشد از عزت بذلت و از بزرگى در انظار مردم بكوچكى در هر حال ساحران بى‌اختيار در برابر عظمت و قدرت پروردگار خاضع شده بر و بر زمين افتادند و سجده نمودند و ايمان آوردند بخداوند يگانه كه پروردگار جهانيان است آن خداوندى كه موسى و هرون او را به يگانگى معرفى مينمايند نه فرعون كه مدعى ربوبيّت است و چون سجده از آنها بى‌اختيار و فورى واقع شد و گويا خداوند على رغم فرعون آنها را مسخّر باراده خود فرمود از اين عمل بفعل مجهول تعبير شده است و گفته‌اند اول بزرگان سحره از قبيل شمعون و سابور و عادور و حطط و مصفّى سجده نمودند و ايمان آوردند و بعد سايرين متابعت از آنها كردند.
}}
|-|
اطیب البیان=
===اطیب البیان (سید عبدالحسین طیب)===
{{نمایش فشرده تفسیر|
فَغُلِبُوا هُنالِك‌َ وَ انقَلَبُوا صاغِرِين‌َ (119)
‌پس‌ مغلوب‌ شدند فرعونيان‌ و ‌از‌ ‌آن‌ عظمتي‌ ‌که‌ ‌در‌ انظار مردم‌ داشتند افتادند و ‌از‌ ‌آن‌ بزرگي‌ بيرون‌ رفتند و كوچك‌ شدند.
فَغُلِبُوا مغلوبيت‌ بمعني‌ اينكه‌ ديگر ‌پس‌ ‌از‌ ‌اينکه‌ واقعه‌ نتوانستند عرض‌ اندام‌ كنند ‌در‌ مقابل‌ موسي‌ و حضرت‌ موسي‌ ‌در‌ نظر مردم‌ بزرگ‌ شد و عظمت‌ پيدا كرد هنالك‌ ‌در‌ ‌اينکه‌ موقع‌ زيرا ‌در‌ اول‌ دفعه‌ فرعون‌ و خواص‌ ‌او‌ مشاهده‌ كرده‌ بودند و عموم‌ مردم‌ اطلاع‌ نداشتند و بهمان‌ عقيده‌ ‌که‌ بفرعون‌ داشتند باقي‌ بودند و ‌در‌ ‌اينکه‌ موقع‌ ‌آن‌ عقيده‌ سلب‌ شد.
وَ انقَلَبُوا انقلاب‌ وارونه‌ شدن‌ ‌است‌ وَ إِن‌ أَصابَته‌ُ فِتنَةٌ انقَلَب‌َ عَلي‌ وَجهِه‌ِ حج‌ ‌آيه‌ 11 صاغرين‌ صغر بمعني‌ كوچكي‌ ‌است‌ مقابل‌ كبر ‌که‌ بمعني‌ بزرگي‌ ‌است‌ ‌يعني‌ ‌در‌ نظر مردم‌ كوچك‌ شدند ‌با‌ اينكه‌ قبلا بزرگ‌ بودند و ‌اينکه‌ معناي‌ انقلاب‌ ‌است‌ مسئلة‌-‌ يكي‌ ‌از‌ مطهرات‌ ‌در‌ شريعت‌ اسلام‌ انقلاب‌ ‌است‌ ‌که‌ خمر برگردد و خل‌ّ شود و ‌اينکه‌ ‌غير‌ ‌از‌ استحاله‌ ‌است‌ زيرا ‌در‌ استحاله‌ صورت‌ نوعيه‌ تغيير ميكند و ‌لو‌ حقيقة جنسية باقي‌ ‌باشد‌ مثل‌ سگ‌ ‌در‌ نمكزار نمك‌ شود جنس‌ ‌او‌ تغيير نكرده‌ جسم‌ ‌است‌ ولي‌ نوع‌ ‌آن‌ تغيير كرده‌ كلب‌ ‌با‌ نمك‌ دو نوع‌ هستند، اما انقلاب‌ صورت‌ نوعيه‌ باقيست‌ صفت‌ صنفيه‌ ‌او‌ ‌که‌ صفت‌ خمريت‌ ‌او‌ ‌است‌ تغيير كرده‌، ‌در‌ اينجا فرعون‌ و اتباعش‌ ‌از‌ نوع‌ آدميت‌ و بشريت‌ خارج‌ نشدند صفت‌ كبريت‌ و عظمت‌ ‌آنها‌ مبدل‌ شد بصفت‌ حقارت‌ و كوچكي‌.
}}
|-|
برگزیده تفسیر نمونه=
===برگزیده تفسیر نمونه===
{{نمایش فشرده تفسیر|
(آیه 119)- در این آیه می‌گوید: «به این ترتیب آثار شکست در آنها نمایان شد و همگی خوار و کوچک و ناتوان شدند» (فَغُلِبُوا هُنالِکَ وَ انْقَلَبُوا صاغِرِینَ).
}}
|-|تسنیم=
|-|تسنیم=
{{ نمایش فشرده تفسیر|
*[[تفسیر:تسنیم | تفسیر آیات]]
*[[تفسیر:تسنیم | تفسیر آیات]]
|-|نور=
}}
*[[تفسیر:نور  | تفسیر آیات]]
 
|-|</tabber>
|-|</tabber>


کاربر ناشناس