يس ١٠: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=و یکسان است بر ایشان چه بترسانیشان یا نترسانیشان ایمان نیارند | |-|معزی=و یکسان است بر ایشان چه بترسانیشان یا نترسانیشان ایمان نیارند | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره يس | نزول = | {{آيه | سوره = سوره يس | نزول = [[نازل شده در سال::5|٥ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::10|١٠]] | قبلی = يس ٩ | بعدی = يس ١١ | کلمه = [[تعداد کلمات::10|١٠]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«سَوَآءٌ عَلَیْهِمْ ...»: (نگا: بقره / . | «سَوَآءٌ عَلَیْهِمْ ...»: (نگا: بقره / . |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۵:۱۶
ترجمه
يس ٩ | آیه ١٠ | يس ١١ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«سَوَآءٌ عَلَیْهِمْ ...»: (نگا: بقره / .
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۱ -۱۲ سوره يس
- غرض و محتواى سوره مباركه يس و شاءن و فضيلت آن
- توضيح و تفسير آيات : يس والقرآن الحكيم ... فهم غافلون
- معناى آيه : لقد حق القول على اكثرهم ...
- تمثيلى كه حال كفار را در راه نيافتن و هدايت نشدنشان بيان مى كند انا جعلنا فى اعناقهماغلالا..
- معناى جمله : نكتب ماقدموا و آثارهم
- بيان اينكه نامه اعمال كتابى غير از لوح محفوظ امام مبين مى باشد
- مراد از امام حسين و سخن ديگر مفسرين در معناى آن
- رواياتى درباره نزول آيه : وجعلنا من بين ايديهم سدا... در ماجراى سوء قصدابوجهل و يارانش به پيامبر صلى الله عليه و آله
- بيان عدم انطباق سياق آيات اول سوره يس با اين روايات
- چند روايت درباره عمل ، در ذيل جمله : و نكتب ما قدموا و آثارهم
- دو روايت درباره اينكه امام مبين على عليه السلام است
نکات آیه
۱ - بیشتر سران شرک و کفر در صدراسلام، به گونه اى بودند که انذار و اخطارِ پیامبر(ص) در آنان کارساز نبوده و ایمان نمى آوردند. (لقد حقّ القول على أکثرهم ... و سواء علیهم ءأنذرتهم أم لم تنذرهم لایؤمنون)
۲ - بیشتر سران شرک و کفر در صدراسلام، گرفتار روح لجاجت و حق ناپذیرى بودند. (و سواء علیهم ءأنذرتهم أم لم تنذرهم لایؤمنون)
۳ - کسانى که داراى روح لجاجت و حق ناپذیرى باشند، انذارها و اخطارهاى پیامبران، در آنان کارساز نخواهد بود. (و سواء علیهم ءأنذرتهم أم لم تنذرهم لایؤمنون)
۴ - تأثیر انذارها و اخطارهاى به حقّ، در گرو وجود شایستگى ها و زمینه هاى لازم براى پذیرش آن در نهاد آدمى است. (و سواء علیهم ءأنذرتهم أم لم تنذرهم لایؤمنون)
۵ - انذار و اخطار، از روش هاى تبلیغى - هدایتى پیامبر(ص) (و سواء علیهم ءأنذرتهم أم لم تنذرهم)
۶ - انسانِ منهاى تعالیم دین و پیامبراسلام، مواجه با خطرها، آسیب ها و دشوارى هاى علاج ناپذیر است.* (و سواء علیهم ءأنذرتهم أم لم تنذرهم) از انذار کردن رسول اکرم(ص) به دست مى آید که بر سر راه انسان ها، خطرها، آسیب ها و دشوارى هاى بسیارى است که پیامبر(ص) به آنان انذار و اخطار مى کند و اگر انسان از رهنمودهاى اسلام و پیامبر(ص) بهره نگیرد و به آن ایمان نیاورد، گرفتار آنها خواهد شد.
موضوعات مرتبط
- اسلام: تاریخ صدراسلام ۱
- انبیا: موانع تأثیر انذارهاى انبیا ۳
- انذار: شرایط تأثیر انذار ۴
- انسان: آسیب پذیرى انسان ۶
- تبلیغ: انذار در تبلیغ ۵
- حق: آثار حق ناپذیرى ۳
- خطر: زمینه خطر ۶
- دین: نقش دین ۶
- رهبران: حق ناپذیرى اکثریت رهبران شرک صدراسلام ۲; حق ناپذیرى اکثریت رهبران کفر صدراسلام ۲; قساوت قلب اکثریت رهبران شرک صدراسلام ۱; قساوت قلب اکثریت رهبران کفر صدراسلام ۱; لجاجت اکثریت رهبران شرک صدراسلام ۲; لجاجت اکثریت رهبران کفر صدراسلام ۲
- سختى: زمینه سختى ۶
- صلاحیت: آثار صلاحیت ۴
- لجاجت: آثار لجاجت ۳
- محمد(ص): انذارهاى محمد(ص) ۱، ۵; روش تبلیغ محمد(ص) ۵; نقش محمد(ص) ۶; هدایتگرى محمد(ص) ۵
- هدایت: روش هدایت ۵