نتایج جستجو

از الکتاب
نتایج ۱ - ۵۰ از ۴۸۰
جستجوی پیشرفته

جستجو در فضاهای نام:

  • هر سوگند به كار مى‏رود. [قلم:10] حلّاف كسى است كه زياد قسم مى‏خورد. سوگند خوردن از نظر اسلام خوب نيست و سوگند دروغ حرام و سوگند راست مكروه است مگر آنكه احقاق
    ۳ کیلوبایت (۲۳۳ واژه) - ‏۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۴۲
  • تا يتيم است مال به او داده نمى‏شود و پس از بلوغ به او يتيم گفته نمى‏شود. خوردن مال يتيم از گناهان كبيره است و بر آن وعده آتش داده شده: [نساء:10]. آنانكه
    ۴ کیلوبایت (۲۴۱ واژه) - ‏۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۳۳
  • النحل ٨ (رده خوردن گوشت اسب در صدراسلام)
    نمى کند، معلوم مى شود که خوردن گوشت گاو، گوسفند و شتر متداول بوده; ولى خوردن گوشت اسب، استر و الاغ متداول نبوده است. ۱۰- خوردن گوشت اسب، استر و الاغ در
    ۴۴ کیلوبایت (۴٬۰۳۴ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۸
  • النور ٦١ (رده خوردن از خانه برادر)
    سلام ۲۷; تشریع سلام ۲۷; حقیقت سلام ۲۷ عمو: خوردن از خانه عمو ۳، ۱۰ عمه: خوردن از خانه عمه ۳، ۱۰ فرزند: خوردن از خانه فرزند ۲، ۹; محدوده استیذان از فرزند
    ۱۲۱ کیلوبایت (۱۰٬۱۰۳ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۰
  • البقرة ١٧٣ (رده خوردن خوک)
    پس هيچ گناهى نيست بر او در خوردن آن. اين فرمايش اشاره است به آنكه خوردن آن در اصل مباح نيست، اضطرار، او را ملجأ ساخته به خوردن. إِنَّ اللَّهَ‌ «1» علل الشرايع،
    ۶۸ کیلوبایت (۶٬۰۴۵ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۴
  • مشكل است به ناچار جرعه جرعه مى‏خورد اين كلمه درباره غصّه خوردن و فرو خوردن اين كلمه درباره غصّه خوردن و فرو بردن خشم نيز به كار مى‏رود در نهج البلاغه درباره
    ۲ کیلوبایت (۱۴۷ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۵۰
  • الصافات ٩٢ (رده بتها و خوردن)
    ۱، ۲، ۴; بتها و تکلم ۳; بتها و خوردن ۳; عجز بتها ۱، ۳ تکلم: عجز از تکلم ۳ خرافات: استهزاى خرافات ۴ خوردن: عجز از خوردن ۳ عقیده: استهزاى عقیده باطل ۴ قوم
    ۲۴ کیلوبایت (۲٬۱۸۰ واژه) - ‏۲۵ بهمن ۱۴۰۱، ساعت ۱۵:۴۶
  • چيزى بدهند، كلمه «يأتل» را در آيه، قسم خوردن معنى كرده‏اند ولى معناى اوّلى بهتر است، گر چه «اَئتلى» به معنى قسم خوردن آمده است، زيرا حفظ وحدت معنى بهتر است
    ۴ کیلوبایت (۲۸۸ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۸:۰۰
  • الصافات ٩١ (رده بتها و خوردن)
    ۱; قصه ابراهیم(ع) ۱، ۲، ۳ بتها: استهزاى بتها ۲; بتها و خوردن ۲; عجز بتها ۲ خوردن: عجز از خوردن ۲ قوم ابراهیم: غذا در معبد قوم ابراهیم ۳
    ۲۶ کیلوبایت (۲٬۳۷۷ واژه) - ‏۲۵ بهمن ۱۴۰۱، ساعت ۱۵:۴۵
  • غذایى که در آن قرار مى دهند، و در اصل از مادّه «مید» به معناى حرکت و تکان خوردن است شاید اطلاق «مائده» بر سفره و غذا به خاطر نقل و انتقالى است که در آن صورت
    ۲ کیلوبایت (۱۲۰ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۰۴
  • الأنعام ١١٩ (رده خوردن ذبیحه)
    نفس، و حال آنكه خداوند حلال فرموده خوردن محللات را إِلَّا مَا اضْطُرِرْتُمْ إِلَيْهِ‌: مگر آنچه مضطر و بيچاره شويد از خوردن محرمات. چه اين نيز حلال است شما
    ۴۷ کیلوبایت (۳٬۴۱۷ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۴
  • «وسواس» به گفته «راغب» در «مفردات»: در اصل، صداى آهسته اى است که از به هم خوردن زینت آلات برمى خیزد! سپس، به هر صداى آهسته گفته شده، و بعد از آن به خطورات
    ۴ کیلوبایت (۳۵۱ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۱۸
  • الظّالِمينَ» است كه در صورت خوردن به زحمت مى‏افتادند چنانكه خود گفتند [اعراف:23]. و نيز آيه [اعراف:22]. روشن مى‏كند كه در اثر خوردن از آن وضعشان تغيير كرد و
    ۴ کیلوبایت (۳۸۶ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۵۲
  • در اين آيه روشن شده كه غيبت به حكم خوردن گوشت مرده برادر است، تشبيه به مرده ظاهرا از جهت غياب طرف و تشبيه به خوردن گوشتش به نظر مى‏آيد براى آن است كه احترام
    ۳ کیلوبایت (۲۸۰ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۲۳
  • الإسراء ٣٨ (رده ناپسندى خوردن مال یتیم)
    آمده است. ۲- شرک به خدا، پرخاش به والدین، تبذیر، فرزندکشى، زنا، قتل ناحق، خوردن مال یتیم، پیروى از راهى که پشتوانه علمى ندارد و مغرورانه راه رفتن، اعمال
    ۳۳ کیلوبایت (۲٬۸۰۱ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۰
  • بيان باشد «حَلالاً طَيَّباً» حال است از «مِمّا فِى الْاَرْضِ» يعنى جواز خوردن دو شرط دارد يكى حلال بودن كه حق ديگران در آن نباشد و ديگرى دلچسب و طبع پسند
    ۹ کیلوبایت (۹۲۳ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۴۷
  • دوزخ درآوریم، و این کار (انتقام کشیدن از ظالمان) برای خدا آسان است. و هر که خوردن مال به باطل و قتل نفس را از روی تجاوز [از حدود خدا] و ستم [بر خود و دیگران]
    ۲۲ کیلوبایت (۱٬۷۶۴ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۹
  • المثل مى گوئیم: اگر فلان غذاى ناباب را بخورى پشت سر آن بیمارى است، یعنى خوردن غذا علت آن بیمارى مى باشد، در اینجا نیز اعمال آنها عامل و سبب «عذاب مهین»
    ۴ کیلوبایت (۴۱۴ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۴۹
  • است و كبائر قسمتى از آن مى‏باشد. آيه اول كه در سوره نساء است در آيات قبلى، خوردن مال يتيم، ندادن اموال به سفهاء، گناه درباره تقسيم ارث، زنا، لواط (ظاهراً)،
    ۱۷ کیلوبایت (۱٬۸۰۲ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۵۰
  • بيان باشد «حَلالاً طَيَّباً» حال است از «مِمّا فِى الْاَرْضِ» يعنى جواز خوردن دو شرط دارد يكى حلال بودن كه حق ديگران در آن نباشد و ديگرى دلچسب و طبع پسند
    ۱۲ کیلوبایت (۱٬۰۰۹ واژه) - ‏۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۳۲
  • است زيرا از آيات استفاده مى‏شود كه خلقت آن و آب خوردنش معجزه و در مقابل آب خوردن قهرا شير هم مى‏داده است. ابن اثير در تاريخ كامل مى‏گويد: صالح «عليه السلام»
    ۶ کیلوبایت (۵۸۱ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۱۶
  • سرعت. [نساء:6] اموال يتيمان را به اسراف و به عجله مبادا كه بزرگ شوند و از خوردن و اسراف مانع شوند، نخوريد. وَ أَن إِسْرَافا يَکْبَرُوا تَأْکُلُوهَا مَن لا
    ۱ کیلوبایت (۴۸ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۴۸
  • روزه. همچنين است صيام. اصل آن امساك از مطلق فعل است خوردن باشد، يا گفتن، يا رفتن، لذا به اسبى كه از خوردن و راه رفتن خود دارى كند گويند: صائم. شاعر گويد: خيل
    ۷ کیلوبایت (۶۸۲ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۲۷
  • روزه. همچنين است صيام. اصل آن امساك از مطلق فعل است خوردن باشد، يا گفتن، يا رفتن، لذا به اسبى كه از خوردن و راه رفتن خود دارى كند گويند: صائم. شاعر گويد: خيل
    ۷ کیلوبایت (۶۵۹ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۱۰
  • ده خرماى تازه به سوى تو مى‏افكند. راغب آن را تكان شديد گفته. اهتزاز: تكان خوردن. [حج:5]. چون باران را بر زمين نازل كنيم تكان مى‏خورد و بالا مى‏آيد. [نمل:10]
    ۲ کیلوبایت (۱۰۲ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۳۷
  • المثل مى گوئیم: اگر فلان غذاى ناباب را بخورى پشت سر آن بیمارى است، یعنى خوردن غذا علت آن بیمارى مى باشد، در اینجا نیز اعمال آنها عامل و سبب «عذاب مهین»
    ۸ کیلوبایت (۷۰۹ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۲۱
  • که نه پایان‌پذیر است و نه بازداشته‌ نه بريده- قطع نشود- و نه بازداشته- از خوردن-. که نه تمام می‌شود و نه منع می‌گردد. نه انقطاع یافته و نه ممنوع. نابریده
    ۱۶ کیلوبایت (۱٬۲۹۱ واژه) - ‏۴ مرداد ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۲۶
  • دارد برای آنان وجود نخواهد داشت، و از بیماریها و ناراحتیهائی که گاه بر اثر خوردن میوه‌ها در این دنیا پیدا می‌شود در آنجا وجود ندارد، و همچنین بیمی از فساد
    ۲۰ کیلوبایت (۱٬۶۴۰ واژه) - ‏۳ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۸:۳۸
  • همانطور كه به او الهام شده بود تحقق واقعى پيداكرد. * [انعام:121]. آيه در خوردن ذبيحه‏اى است كه نام خدا بر آن برده نشده ممكن است مراد از شياطين انسانهاى
    ۸ کیلوبایت (۷۵۵ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۴۹
  • الحج ٣٦ (رده خوردن قربانى حج)
    ولى به قصد كمك گرفتن از كنار شما عبور مى‌كند. «1» در اسلام، هر جا مسأله خوردن مطرح است، در كنارش وظيفه ديگرى نيز ذكر شده است: كُلُوا ... وَ لا تُسْرِفُوا
    ۶۳ کیلوبایت (۵٬۶۲۹ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۸
  • آشکار شماست؟ پس آن دو را با مکر و فریب از مقام و منزلتشان فرود آورد [و به خوردن درخت ممنوعه نزدیک کرد]، هنگامی که از آن درخت چشیدند، شرمگاه بدنشان بر دو
    ۶۴ کیلوبایت (۵٬۲۵۹ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۵
  • مريم ٢٦ (رده خرما خوردن مریم)
    ديگرى را مطرح مى‌كردند. امام صادق عليه السلام فرمودند: روزه تنها به امساك از خوردن و آشاميدن نيست و آنگاه اين آيه را تلاوت فرمودند. «1» ممكن است اين آيه، ادامه‌ى
    ۵۸ کیلوبایت (۵٬۱۴۵ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۳
  • خيط اسود تاريكى شب است طبرسى در وجه اين تشبيه فرمود: اندازه‏اى از صبح كه خوردن با آن حرام مى‏شود شبيه به نخ است و با اندازه آن تاريكى شب از بين مى‏رود و
    ۲ کیلوبایت (۱۵۸ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۲۷
  • تا يتيم است مال به او داده نمى‏شود و پس از بلوغ به او يتيم گفته نمى‏شود. خوردن مال يتيم از گناهان كبيره است و بر آن وعده آتش داده شده: [نساء:10]. آنانكه
    ۳ کیلوبایت (۱۹۱ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۱۲
  • خداى خود راز و نياز دارند. سحور طعامى است كه در آن وقت تناول شود و تسحّر خوردن آن است (راغب). نِعْمَة مِن نَجّيْنَاهُم عِنْدِنَا لُوط کَذٰلِک آل نَجْزِي
    ۲ کیلوبایت (۱۷۸ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۲۳
  • را روز دروکردنش [که به تهیدستان اختصاص داده شده] بپردازید، و از اسراف [در خوردن وخرج کردن] بپرهیزید، که قطعاً خدا اسراف کنندگان را دوست ندارد. و اوست كه
    ۶۴ کیلوبایت (۵٬۲۳۳ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۴
  • تکرار در قرآن: ۴(بار) لیست کلمات مشتق شده در حال بارگیری... لغزيدن. ليز خوردن. در اقرب آمده «زلّ الرجل زللاً: زلق عن صخرة و نحوها» [نحل:94] تا پائى پس
    ۲ کیلوبایت (۱۴۹ واژه) - ‏۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۳۰
  • كرد و از زندگى در جنّت محروم و بركنار شد مراد از عصيان آدم مخالفت اوست در خوردن از شجره و پيروى از وسوسه شيطان. و غوايت او به قرينه آيات قبل و بعد محروم
    ۳ کیلوبایت (۲۷۶ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۱۷
  • كرد و از زندگى در جنّت محروم و بركنار شد مراد از عصيان آدم مخالفت اوست در خوردن از شجره و پيروى از وسوسه شيطان. و غوايت او به قرينه آيات قبل و بعد محروم
    ۴ کیلوبایت (۲۸۷ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۱۷
  • تشنه را گويند كه از آب سير نمى‏شود البته در اثر عروض مرض عطش. يعنى پس از خوردن زقوم از روى آن آب جوشان مى‏خورند و آن رامانند شتران تشنه مى‏نوشند(نعودبالله)
    ۳ کیلوبایت (۲۴۹ واژه) - ‏۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۵۲
  • خداى خود راز و نياز دارند. سحور طعامى است كه در آن وقت تناول شود و تسحّر خوردن آن است (راغب). وَ شَهِد الْمُسْتَغْفِرِين يَهْجَعُون اللّه هُم أَنّه مَا
    ۳ کیلوبایت (۲۲۰ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۳۸
  • كه چهارپايان مى‌خورند و (سرانجام،) آتش جايگاه آنهاست. در اين آيه، خوردن كفّار به خوردن چهارپايان تشبيه شده است و اين شباهت مى‌تواند از چند جهت باشد، از
    ۴۸ کیلوبایت (۳٬۶۹۳ واژه) - ‏۶ آبان ۱۴۰۱، ساعت ۰۲:۳۹
  • ظاهراً مراد از اكل لمّ آن است كه انسان مال خويش و ديگران را بخورد و در خوردن ميان حلال و حرام را جمع كند. يعنى همه ميراث و مجموع آن را كه نصيب خود و ورّاث
    ۱۴ کیلوبایت (۳۵۷ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۲۰
  • شد آنها را دعوت كرد و مجلسى براى آنهابياراست و به هريك چاقويى داد - تا در خوردن ميوه وطعام از آن استفاده كنند. ولى اين طبيعى نخواهد بود كه بگوييم: آنها را
    ۴ کیلوبایت (۲۹۰ واژه) - ‏۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۵۴
  • برای او، و سهم روز معینی برای شماست، گفت: اين ماده‌شترِ من است. يك روز آب خوردن حق او باشد و يك روز حق شما. گفت این ماده شتری است که آبشخوری [معین‌] برای
    ۲۳ کیلوبایت (۱٬۹۱۹ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۴
  • چه چيزهايى بر آنها حلال شده است. بگو: چيزهاى پاكيزه بر شما حلال شده و نيز خوردن صيد آن حيوان كه به آن صيدكردن آموخته‌ايد، چون پرندگان شكارى و سگان شكارى،
    ۶۷ کیلوبایت (۵٬۷۱۱ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۱
  • شدن درياها در اثر بزرگ شدن حجم خورشيد و يا تخليه نيروها است كه از به هم خوردن نظم فعلى به وجود خواهد آمد. اين مطلب را در رساله معاد از نظر قرآن و علم مشروحاً
    ۴ کیلوبایت (۴۲۹ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۴۷
  • آن است از جاهائيكه كليد آنها دست شماست مى‏توانيد بخوريد و يا از چيزى به خوردن مجازيد كه انبارهاى آن دست شماست و درآيه سوم قريب به علم است كه مراد خزائن
    ۵ کیلوبایت (۴۳۳ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۴۵
  • صالح- به آنان گفت: ماده‌شتر خداى را با آبشخورش واگذاريد- آزارش مكنيد و از آب خوردن بازش مداريد-. فرستاده‌ی خدا (صالح) بدیشان گفت: کاری به شتر خدا نداشته باشید
    ۳۷ کیلوبایت (۳٬۴۲۷ واژه) - ‏۱۸ اسفند ۱۴۰۰، ساعت ۱۳:۲۸
  • أَنْتُمْ بِهِ مُؤْمِنُونَ (88) حق تعالى بعد از آن بر طريق اباحه، ايشان را بر خوردن و تصرف حلال امر مى‌فرمايد: وَ كُلُوا مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ حَلالًا طَيِّباً:
    ۳۴ کیلوبایت (۲٬۸۴۵ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۲
نمایش (۵۰تای قبلی | ) (۲۰ | ۵۰ | ۱۰۰ | ۲۵۰ | ۵۰۰)