نتایج جستجو
از الکتاب
- مريم ٥٦ (رده عوامل تعظیم ادریس)اولیاءالله: اهمیت تعظیم اولیاءالله ۱۱ تربیت: روش تربیت ۹ تعظیم: ملاک تعظیم ۷، ۱۰ ذکر: ذکر الگوها ۹; ذکر انبیا ۹; ذکر قصه ادریس (ع) ۱ راستگویى: ارزش راستگویى۲۷ کیلوبایت (۲٬۳۰۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۴
- شود، و اگر مى بینیم در سوره، «روم» این کلمه به صورت نکره آمده است، براى تعظیم و بزرگداشت آن است، یعنى در بهترین و برترین باغ هاى زیبا و سرورانگیز بهشت۲ کیلوبایت (۱۳۴ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۴۵
- مريم ٤١ (رده تعظیم انبیا)ارزشها: ارزشهاى معنوى ۸; ملاک ارزشها ۸ انبیا: احترام انبیا ۲; تعظیم انبیا ۲ اولیاءالله: اهمیت تعظیم اولیاءالله ۴ تبلیغ: روش تبلیغ ۲ تکریم: ملاک تکریم ۸ ذکر:۳۵ کیلوبایت (۳٬۱۲۸ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۳
- مريم ٨٥ (رده تعظیم متقین)به سوى خداى رحمان به مهمانى و ديدار فراهم آريم. روزی ما پرهیزگاران را (با تعظیم و تکریم هرچه بیشتر) به گونهی گروههائی که به نزد شاهان روند و مهمانان ایشان۳۲ کیلوبایت (۲٬۷۵۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۴
- پرداخته کردهاید؟!). چون که به پدرش و قومش گفت: «این مجسمههایی که شما با تعظیم دل داده و ملازم آنها شدهاید چیستند؟» هنگامی که گفت به پدر خود و قوم خود۳۳ کیلوبایت (۲٬۸۳۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۶
- الحج ٣٦ (رده تعظیم شعائرالله)احکام ذبح ۶، ۷ شتر: آداب نحر شتر ۸، ۹; بسمله در نحر شتر ۶، ۷ شعائرالله :۱ تعظیم شعائرالله۳ شکر: اهمیت شکر ۱۷; اهمیت شکر نعمت ۱۵; شکر نعمت ۱۶ فقرا: اهمیت۶۳ کیلوبایت (۵٬۶۲۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۸
- پیغمبر! بیان دار) آن گاه را که به فرشتگان دستور دادیم: برای آدم سجده (ی تعظیم و تکریم) ببرید، پس (همگی اطاعت کردند و) سجده بردند مگر ابلیس که سر باز زد۳۰ کیلوبایت (۲٬۴۸۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۵
- ترس فرشتگان از خداوند، آمیخته با تعظیم، احترام و توجه ویژه به خداوند است. (و هم من خشیته مشفقون ) «خشیت» ترس توأم با تعظیم و احترام و «اشفاق» ترس آمیخته با۶۱ کیلوبایت (۵٬۶۸۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۶
- ندارند بسی شتابزده آن را میخواهند، و کسانی که ایمان آوردهاند، از آن با تعظیم هراسناکند و میدانند که آن حقّ است. هان! همانا آنان که در (بارهی) قیامت۴۲ کیلوبایت (۳٬۳۴۰ واژه) - ۱۹ شهریور ۱۴۰۱، ساعت ۱۰:۳۳
- زیرا آوردن اشاره - به جاى ذکر نام - یا براى تحقیر است و یا تعظیم. سیاق آیه شریفه، حاکى از تعظیم است. ۳ - مکه در عصر بعثت، شهرى امن بوده و ساکنان آن، باید۳۱ کیلوبایت (۲٬۹۲۷ واژه) - ۱۵ اسفند ۱۴۰۰، ساعت ۰۹:۲۱
- نپرستیم، و چیزی را با او شریک قرار ندهیم، و برخی برخی را به جای خدا به ربوبیّت تعظیم نکنیم. پس اگر از حق روی گردانند بگویید: شما گواه باشید که ما تسلیم فرمان۵۵ کیلوبایت (۴٬۳۹۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۷
- استعمال فعل جمع به جای فعل مفرد، یعنی (إِرْجِعُونِی) به جای (إِرْجِعْنِی)، محض تعظیم مخاطب است. حسّان بن ثابت میگوید: اَلا فَارْحَمُونِی یا إِلهَ محمّد فَأِنْ۳۴ کیلوبایت (۲٬۹۶۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۰
- میداند، و جز برای کسی که (او) رضایت دهد شفاعت نمیکنند، حال آنکه از بیم او با تعظیم (وی) هراسانند. و هرکس از آنان بگوید: «بیگمان من خدایی غیر از او هستم» پس۵۱ کیلوبایت (۲٬۴۱۹ واژه) - ۲۲ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۲:۳۷
- مالك نگهبان آن بوده و بتخانهاى بر آن بنا كرده بودند، قريش و تمام عرب آن را تعظيم مىنمودند بدان مناسبت فرزندان خويش را «زيدلات» - و «تيم لات» نام مىگذاشتند۴ کیلوبایت (۲۹۵ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۵۳
- إذا الرسل أُقّتت . لأىّ یوم أُجّلت) «أىّ» اسم استفهام و یا موصوله و مفید تعظیم و تهویل است. «اُجّلت» به معناى «أخّرت» است. در این برداشت مرجع ضمیر فاعلى۲۲ کیلوبایت (۱٬۸۶۶ واژه) - ۲۷ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۱۷:۲۵
- (نگا: یونس / ، طه / ، شعراء / و ). ذکر صیغه جمع خطاب به فرعون در آیه برای تعظیم است. وَ نُمَکِّنَ لَهُمْ فِي الْأَرْضِ وَ... (۱) Tabber requires Javascript۲۰ کیلوبایت (۱٬۴۵۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۶
- تحیت بزرگ خداوند به الیاس پیامبر(ع) (سلم على إل یاسین) تنوین «سلام» براى تعظیم است و «إل یاسین» در زبان عرب، لغت و تعبیر دیگرى از «الیاس» مى باشد. ۲ - الیاس(ع)،۲۶ کیلوبایت (۲٬۴۲۴ واژه) - ۲۶ بهمن ۱۴۰۱، ساعت ۰۲:۵۳
- منظور انوار تجلی الهی، و زیبائیهای غیرقابل توصیف است. «مَا یَغْشی»: مراد تعظیم و تفخیم و تکثیر شیء یا اشیائی است که سدره را در آن وقت در بر گرفته بود.۲۵ کیلوبایت (۲٬۱۰۹ واژه) - ۳۱ مرداد ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۱۲
- الاغ و وسق در باره شتر بكار مىرود. وقار: عظمت. اسم است از توقير به معنى تعظيم و آن در اصل به معنى ثبوت است (مجمع) [نوح:13-14]. «وَقاراً» مفعول «تَرْجُونَ»۳ کیلوبایت (۲۵۸ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۸:۰۱
- (أصحب الیمین . فى جنّ-ت) «جنّات» جمع «جنّت» (بوستان) است و تنوین آن بر تعظیم دلالت دارد. ۲ - اصحاب الیمین در بهشت، به گفتوگو و پرسوجو از یک دیگر خواهند۲۸ کیلوبایت (۲٬۵۷۳ واژه) - ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۹:۰۱
- است. ۳ - روز قیامت، روزى بس با عظمت و مهم (لکم میعاد یوم) تنوین «یوم» بر تعظیم دلالت دارد. ۴ - اجل تعیین شده مردم، نه لحظه اى قابل جلو انداختن است و نه۲۵ کیلوبایت (۲٬۰۸۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۳۰
- ندارند بسی شتابزده آن را میخواهند، و کسانی که ایمان آوردهاند، از آن با تعظیم هراسناکند و میدانند که آن حقّ است. هان! همانا آنان که در (بارهی) قیامت۳۳ کیلوبایت (۱٬۷۱۱ واژه) - ۲۲ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۲:۳۸
- شرافت مند و وابسته به خداوند (ربّ هذا البیت) اسم اشاره (هذا)، به قرینه سیاق براى تعظیم است. خدا: آثار ربوبیت خدا ۳; آثار مالکیت خدا ۳; اتمام حجت خدا ۴; تدبیرهاى۲۴ کیلوبایت (۲٬۰۲۶ واژه) - ۶ اسفند ۱۴۰۰، ساعت ۰۲:۰۱
- استئناف بیانى است و یا حال براى «اللیل» مى باشد. گفتنى است تنکیر «آیة» بر تعظیم دلالت دارد. ۲ - با رفتن روشنایى روز، اهل زمین ناگهان در تاریکى فرو مى روند۲۴ کیلوبایت (۲٬۰۶۴ واژه) - ۲۵ بهمن ۱۴۰۱، ساعت ۰۲:۴۸
- اختیار خداوند و در گرو اراده او است. (لنریک) جمع بودن فعل «نریک» یا براى تعظیم است و یا به نقش واسطه هایى نظر دارد که فرمان خداوند را اجرا مى کنند. ۴ -۲۸ کیلوبایت (۲٬۴۸۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۴
- ارجمند و والا در پیشگاه خداوند (و قرءان مبین) تنوین تنکیر «قرآن» براى تفخیم و تعظیم است و بر نکته یاد شده دلالت مى کند. ۸- آیات قرآن کریم، آیاتى روشن و قابل۲۸ کیلوبایت (۲٬۳۳۸ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۷
- لِی»: به چه سبب و در برابر چه کاری مرا بخشیده است؟ مراد تحقیر عمل خود و تعظیم مغفرت خدا است. چه غفرانی نصیبم کرده است. مراد اظهار تعجّب از الطاف بیحدّ۳۰ کیلوبایت (۲٬۶۴۰ واژه) - ۲۴ بهمن ۱۴۰۱، ساعت ۱۲:۲۱
- هر چه دارند، از او دارند. و به همین دلیل نباید در برابر غیر او سر تسلیم و تعظیم فرود آورند و نیز به همین دلیل برای حل هرگونه مشکل باید از او مدد گیرند و۳۰ کیلوبایت (۲٬۶۸۰ واژه) - ۲ تیر ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۲۷
- و پندآموزى، بهترین و جامع ترین کتاب است. (إنّه تذکرة) تنکیر «تذکرة» براى تعظیم است. بر این اساس مى توان گفت: عظیم بودن تذکار قرآن، بیانگر عظمت و برترى این۳۰ کیلوبایت (۲٬۸۰۴ واژه) - ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۹:۱۳
- آنان. و نيز بايد دانست كه حفظ احترامات مقدسين و مقربين درگاه رب العالمين به تعظيم و تكريم و زيارت قبور آنان، عبادت ايشان نخواهد بود. تا شرك لازم آيد؛ بلكه۱۷۰ کیلوبایت (۱۵٬۱۹۰ واژه) - ۲۴ بهمن ۱۴۰۰، ساعت ۱۰:۳۱
- در افاده مطلب ابهامى ندارد. [حج:30] آن است مطلب و هر كه محترمهاى خدا را تعظيم كند و بزرگ دارد آن براى او نزد پروردگارش خير است. به قرينه آيات سابق روشن۱۲ کیلوبایت (۸۸۳ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۳۴
- در «خشية» از راغب نقل كرديم كه آن ترسى آميخته با تعظيم است. سپس گفتيم: اين سخن كلّيت ندارد و تعظيم از مضاف اليه خشيت استفاده مىشود. على هذا به نظر من۵ کیلوبایت (۵۱۳ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۴۹
- چنین فضیلتی از آن کسانی است که در پیشگاه خداوندی که پروردگار کعبه است سر تعظیم فرود آورده، او را عبادت کنند، و احترام این خانه را پاسداری کرده و پیامش را۳۲ کیلوبایت (۲٬۹۵۷ واژه) - ۶ اسفند ۱۴۰۰، ساعت ۰۴:۱۳
- آن که امکان تکریم به صورت دیگر وجود داشت - مى رساند که سجده، رمز و مظهر تعظیم و بزرگداشت است. ۱۴ - اهمیت آفرینش انسان در مجموعه نظام هستى (إذ قال ربّک۲۸ کیلوبایت (۲٬۳۲۴ واژه) - ۲۴ دی ۱۴۰۱، ساعت ۱۲:۲۴
- در چهره آنان نمایان است. (وجوه یومئذ خشعة) «خشوع»; یعنى، در برابر کسى سر تعظیم فرود آوردن و سر به زیر بودن و «خاشع» به معناى شکسته حال است (مقاییس اللغة)۳۶ کیلوبایت (۳٬۳۳۱ واژه) - ۲۷ اسفند ۱۴۰۰، ساعت ۱۴:۴۵
- عظمت چیزى دلالت دارد که به آن سوگند یاد شده است. نکره آمدن «والد» نیز براى تعظیم است. ۵ - وجود افرادى شایسته و ارجمند در سلاله ابراهیم (و ما ولد) ممکن است۳۳ کیلوبایت (۳٬۲۰۱ واژه) - ۲۰ اسفند ۱۴۰۰، ساعت ۰۳:۰۳
- گفتهاند: مراد از اسم، مسمّى يعنى ذات حق تعالى است و گفتهاند: مراد از ذكر اسم، تعظيم مسمّى است و نيز گفتهاند مراد از اسم، ذكر است و گفتهاند: تنزيه اسم تنزيه۱۷ کیلوبایت (۱٬۴۹۱ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۳۰
- كه در باره شيطان و بر سبيل استخفاف است و نحو [هود:48]. كه به جاى استخفاف تعظيم است. * [بقره:61]. هبوط در اين آيه به معنى حلول و دخول است چنانكه از مجمع۴ کیلوبایت (۳۷۴ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۳۸
- آیات شامل این کلمه عکف (۹ بار) عكوف و عكف به معنى ملازمت با تعظيم است. در مفردات آمده: «العُكُوفُ اَلاِقْبالُ عَلَى الَشَّىءِ وَ مُلازِمَتِهِ عَلَى سَبيلِ۴ کیلوبایت (۴۱۰ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۱۶
- مالك نگهبان آن بوده و بتخانهاى بر آن بنا كرده بودند، قريش و تمام عرب آن را تعظيم مىنمودند بدان مناسبت فرزندان خويش را «زيدلات» - و «تيم لات» نام مىگذاشتند۳ کیلوبایت (۲۸۸ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۲۱
- شد محسوس باشد يا معقول، عين باشد يا معنى. [حج:30]. هر كه محترمات خدا را تعظيم كند و بزرگ و محترم بدارد آن براى او پيش خدايش بهتر است. [طلاق:5]. «يُعظم»۶ کیلوبایت (۱۹۹ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۲۷
- عظمت و بلند مرتبه (لقد أنزلنا إلیکم کتبًا ) تنوین «کتاباً» دال بر تفخیم و تعظیم است. ۳- قرآن در عهد پیامبر(ص) (در نیمه نخست بعثت) به عنوان کتاب شناخته شده۳۳ کیلوبایت (۲٬۷۹۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۶
- نازل شده از جانب خداوند بر پیامبر(ص) (کتب أنزلنه إلیک) تنکیر «کتاب» مفید تعظیم است. ۲ - کتابت و تدوین قرآن، پس از نزول آن در حیات پیامبراسلام(ص) (کتب أنزلنه۳۴ کیلوبایت (۲٬۷۶۳ واژه) - ۲۴ دی ۱۴۰۱، ساعت ۱۱:۴۴
- بزرگ انس و الفت ایشان به کوچ تجارتی تابستانه و زمستانه پرامن و امان توأم با تعظیم و احترام مردمان در حق ایشان، میبایستی حقشناس باشند و خدا را پرستش کنند۳۳ کیلوبایت (۳٬۰۰۷ واژه) - ۶ اسفند ۱۴۰۰، ساعت ۰۲:۰۲
- خود خواهیها، هوی و هوسها، شهوتها، پول و مقام و جاه و جلال و زن و فرزند سر تعظیم فرود نیاورند، هیچ گونه نابسامانی در جوامع انسانی وجود نخواهد آمد. تفسیر آیات۳۱ کیلوبایت (۲٬۴۹۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۲
- خواستند (نه عملى کردن) شاهد این مدعا است. گفتنى است تنوین «کیداً» براى تفخیم و تعظیم باشد که در این صورت بیانگر بزرگى نیرنگ است. ۴- قوم بت پرست ابراهیم، از زیان کارترین۳۷ کیلوبایت (۳٬۳۴۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۷
- استخوانها را به گوشت پوشانيديم؛ بار ديگر او را آفرينشى ديگر داديم. در خور تعظيم است خداوند، آن بهترين آفرينندگان. آنگاه نطفه را به صورت خون بسته و سپس خون۴۷ کیلوبایت (۳٬۸۲۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۸
- آسمان و زمين به آنها گريه نكردند، بعضى گفتهاند: چون كرد بزرگى بميرد عرب در تعظيم او گويد: آسمان و زمين بر او گريه كرد و باد گريست و آفتاب تاريك گرديد و در۵ کیلوبایت (۵۳۶ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۴۱
- كه فرمود: چون خدا بر پادشاه روم و فارس نامه نوشت شاه روم نامه آن حضرت را تعظيم كرد و بفرستادهاش احترام نمود ولى پادشاه فارس نامه آن حضرت را پاره كرد و۵ کیلوبایت (۵۳۸ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۴۵
- نمىآوريم تا از اين سنگ شترى حامله براى ما بيرون آورى، آن سنگى بود كه آن را تعظيم و پرستش مىكردند و هر سال نزد آن جمع شده و قربانى مىكردند... همانطور كه۶ کیلوبایت (۵۸۱ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۱۶