نتایج جستجو
از الکتاب
- خداوند ميخواهد چند روزى آنها را سرگرم باين موهومات بنمايد كه هر گونه آزار و اذيت را براى جمعآورى و حفظ آنها تحمّل نمايند و نتوانند صرف در تهيّه توشه آخرت۵۰ کیلوبایت (۴٬۱۷۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۹
- بزرگ شدهاند و خدا شفاعتم را قبول فرمايد و بخدا شفاعت نميكنم از كسانيكه اذيّت نمودند ذريّه مرا و باين معنى روايات كثيره از اهل بيت عصمت و طهارت وارد است۴۵ کیلوبایت (۳٬۹۲۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۱
- را بآنها نشان داد و آنها علاوه بر اينكه قبول نكردند در مقام اذيت و ظلم بانبياء و گروندگان بآنها هر قدر توانستند كردند و فسق و فجور و۴۸ کیلوبایت (۳٬۷۴۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۴
- را از همه بيشتر دوست ميداريم زيرا اگر آنها به ما آزار ميرسانند تو به ما اذيت و آزار روا نمى دارى سپس به وى گفتند: آيا تو واقعا به محمد ايمان دارى؟ عمر۵۲ کیلوبایت (۴٬۶۰۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۳
- ايمان آورده بودند در شك افتادند و قريش خوشحال شدند و پيغمبر را استهزاء و اذيّت نمودند و حضرت ابو طالب محزون گشت و بعد از چهل روز جبرئيل نازل شد و سوره كهف۵۸ کیلوبایت (۵٬۶۸۸ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۱
- ايمان آورده بودند در شك افتادند و قريش خوشحال شدند و پيغمبر را استهزاء و اذيّت نمودند و حضرت ابو طالب محزون گشت و بعد از چهل روز جبرئيل نازل شد و سوره كهف۵۱ کیلوبایت (۴٬۲۸۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۱
- را فرستاد بطوريكه در طعام و شراب آنها داخل ميشدند و بانواع مختلفه آنها را اذيت مينمودند تا به تنگ آمدند و بحضرت موسى متوسّل شدند و شرط كردند كه ايمان بياورند۵۰ کیلوبایت (۴٬۴۸۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۶
- الأَرضِ مُفسِدِينَ در فساد و طغيان و معاصي يعني افساد در زمين نكنيد و اذيت بغير ننمائيد. 368 (آیه 74)- در این آیه میگوید: «به خاطر داشته باشید که۴۲ کیلوبایت (۳٬۰۸۴ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۶
- منافقين هم حق خدا را ضايع كردند به مخالفت، و هم قلب پيغمبر را مكدّر نمودند به اذيت، لذا بايد پيغمبر هم از آنها راضى شود. شأن نزول: حسن بصرى گويد: اين آيه در۴۵ کیلوبایت (۳٬۴۶۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۹
- نمى شدند... و کوران و بیماران مى گفتند: شاید اگر ما با دیگران هم غذا شویم، موجب اذیت آنان باشیم. از این رو از هم غذا شدن با دیگران کناره مى گرفتند. پس هنگامى۱۲۱ کیلوبایت (۱۰٬۱۰۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۰
- توانائى آن را دارد. لا تُضَارَّ والِدَةٌ بِوَلَدِها: بايد كه صدمه نرساند و اذيت نكند هيچ مادرى به فرزند شيرخواره خود كه او را از خود جدا نكند و به پدر دهد۱۲۴ کیلوبایت (۱۰٬۷۰۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۵
- را همان نحوي که خود سكني ميكنيد باندازه وجد و تمكن خود و بآنها اذيت و ظلم و ضرر وارد نكنيد که بر آنها تنگ بگيريد و در مضيقه بيفتند۵۷ کیلوبایت (۴٬۶۵۷ واژه) - ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۰:۱۷
- اينكه نگه دارد نفسهاى مردم را. منادى ندا كند: آيا مىدانيد چيست اين بوئى كه اذيت نموده شما را؟ گويند: ندانيم، بتحقيق به نهايت ما را آزار نموده. گويند: اين۵۷ کیلوبایت (۴٬۸۹۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۰
- از اين موضوع خيلى متأثر بودند لذا وقتى بر او دست يافتند بىاندازه او را اذيّت و آزار نمودند و زدند و گرسنه و تشنه روى زمينش كشيدند روبيل گردنش را پيچاند۵۹ کیلوبایت (۵٬۴۷۸ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۴
- اولاد شما دشمن شما هستند دشمني آنها مجرد عداوت ظاهريه نيست که اذيت و ظلم كنند نسبت به شما بلكه بسا از شما توقعاتي دارند که شما۵۹ کیلوبایت (۵٬۲۶۹ واژه) - ۲ تیر ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۲۸
- و باطل نخواهد گذارد و محتمل است مراد صبر حضرت ختمى مرتبت باشد بر آزار و اذيّت قوم و اشاره بتلافى آن حضرت از آنها باحسان و نيكى در مقابل بدى چنانچه سيره۶۰ کیلوبایت (۵٬۶۶۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۴
- و باطل نخواهد گذارد و محتمل است مراد صبر حضرت ختمى مرتبت باشد بر آزار و اذيّت قوم و اشاره بتلافى آن حضرت از آنها باحسان و نيكى در مقابل بدى چنانچه سيره۵۸ کیلوبایت (۵٬۰۱۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۴
- در دنيا. حاصل آنكه گمان مىكنيد اى مؤمنان كه رايگان بهشت رويد بدون اينكه اذيت و آزار و محنت و بلا به شما رسيده باشد مانند گذشتگان. مراد انبياء و اولياء۶۱ کیلوبایت (۴٬۹۵۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۵
- اسلام نماز را بلند قرائت ميفرمود و اهل شرك مطلع بر مكان آنحضرت ميشدند و اذيّت و آزارش ميكردند لذا مأمور شد كه بلند قرائت نفرمايد ولى از چند روايت كه در۶۳ کیلوبایت (۵٬۹۶۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۱
- بكر و عمر پدران خود نگفتيد که بايد نگوئيد و فاش نكنيد و در مقام اذيت برسول اللّه بر نيائيد. فَقَد صَغَت قُلُوبُكُما با اينكه قلبا تمايل۵۵ کیلوبایت (۴٬۸۴۵ واژه) - ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۰۲:۰۹
- حقّي خداوند بكفار نداده نه در دنيا و نه در آخرت و هر چه ظلم و اذيت نسبت بمؤمنين نمودند مسئول و معاقب خواهند بود هم عقوبات دنيوي و۵۷ کیلوبایت (۴٬۳۵۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۰
- «قَرْحٌ»: زخم. جراحت. مراد از (قَرْحِ) اوّل در این آیه و آیه همین سوره، اذیّت و آزار و شکست و زیانهائی است که در جنگ احد گریبانگیر مسلمانان گردید. و مراد۵۹ کیلوبایت (۵٬۰۰۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۸
- رَسُولَ اَللَّهِ ص فَقَالَ لَعَنَكِ اَللَّهُ فَمَا تُبَالِينَ مُؤْمِناً آذَيْتِ أَمْ كَافِراً ثُمَّ دَعَا بِالْمِلْحِ فَدَلَكَهُ فَهَدَتْ ثُمَّ قَالَ۲ کیلوبایت (۲۴ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۳:۱۷
- «وَاقِى»، اسم فاعل از مصدر «وِقَايَة» است، به معناى حفظ كردن چيزى از هرچه آن را اذيت كند و به آن ضرر بزند. ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۷ صفحه ۴۹۶ و معناى آيه اين۳۸ کیلوبایت (۴٬۳۴۳ واژه) - ۲۷ آذر ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۴۳
- در آن، ايمن گردد از سخط الهى. و اگر وحش و طير در آن بيايند، مأمون باشند از اذيت و رمانيدن آنها كه بيرون روند «1». وَ ارْزُقْ أَهْلَهُ مِنَ الثَّمَراتِ:۵۵ کیلوبایت (۴٬۲۴۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۳
- قلب و قدم و مزيد يقين و بصيرت و دلگرمى آنحضرت است در انجام رسالت و صبر بر اذيّت و آزار قوم و اميدوارى بوعده نصرت و ظفر بر كفار و نازل شده است در اين اخبار۶۴ کیلوبایت (۶٬۰۱۸ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۴
- که ميآمد بنوح ايمان بياورد ميرفت و بمشركين خبر ميداد آنها در مقام اذيت بآن ايمان آورنده بر ميآمدند، و عيال لوط نامش و ابله بوده و خيانتش۶۱ کیلوبایت (۵٬۲۲۸ واژه) - ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۰۲:۱۵
- 9 - صفحه 162 شده صداى خود را بلندتر از صداى آنها قرار ندهيد، سفرى كه سبب اذيّت آنان مىشود، حرام است و بايد در آن سفر نماز را كامل خواند. 5. در اسلام، بعضى۶۴ کیلوبایت (۵٬۹۰۴ واژه) - ۱۳ آبان ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۳۵
- هستند که علاوه بر کفر، راه لجاجت و عناد و دشمنی با حق را میپیمایند و حتّی از اذیت و آزار رهبران الهی و پیامبران در صورت امکان فرو گذار نمیکنند. پایان سوره۲۲۰ کیلوبایت (۲۰٬۹۶۶ واژه) - ۲۴ بهمن ۱۴۰۰، ساعت ۱۶:۴۰
- را سنگسار مى كنيم ، و يا گفتند: تو را از ديار خود تبعيد مى كنيم ، و آزار و اذيت او وعده كمى كه به او ايمان آورده بودند را به نهايت رساندند و نمى گذاشتند۴۲ کیلوبایت (۵٬۱۱۹ واژه) - ۷ فروردین ۱۴۰۲، ساعت ۱۴:۴۸
- تعالي فرمود (بايد اعلام بجنگ با من دهد هر که بنده مؤمن مرا اذيت نمايد) و در حديث ديگر فرمود 5» «اذا کان يوم القيمة ينادي مناد اينکه۲۰۳ کیلوبایت (۱۸٬۴۵۳ واژه) - ۲۷ بهمن ۱۴۰۰، ساعت ۱۳:۳۳
- ميباشد و مراد از امساك بمعروف اينست که غرض زوج از رجوع اضرار و اذيت بزوجه نباشد بلكه مقصود اصلاح و ائتلاف و سازش با يكديگر باشد، که۸۲ کیلوبایت (۶٬۹۶۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۵
- دل و موافق با رضا نمى بيند. پس اندوه و ترس و هر سوء ديگر و هر چيزى كه مايه اذيت باشد در چنين كسى راه ندارد. بلكه او از سرور و ابتهاج و امنيت به مرحله اى۴۸ کیلوبایت (۵٬۷۷۶ واژه) - ۴ فروردین ۱۴۰۲، ساعت ۱۶:۲۵
- ايشان بپيونديد به چيزى كه بهتر باشد از باز داشتن آزار از ايشان، كه ايشان را اذيّت نكنيد».۳ کیلوبایت (۱۵۲ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۲:۳۷
- الهى؛ و هر وحش و طير داخل شود، مأمون باشد از اينكه به هيجان آورند او را يا اذيت شود تا خارج شود از حرم. 2- مراد آيه، امر است، يعنى اگر كسى واجب الحد باشد۸۱ کیلوبایت (۷٬۷۱۶ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۷
- در كشتن غلامان و لشكر خود كه: اى آقاى من، حمد از براى خدايى كه او را از اذيّت ما مشغول گردانيد؛ زيرا كه خبر به من رسيد كه او تو را تهديد مىكرده و شاخْ۷ کیلوبایت (۴۲۶ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۲:۱۸
- در ظاهر اظهار محبت و وداد ميكند و صورت خوبي جلوه ميدهد و در باطن اذيّت ميكند و ضرر ميزند مثل منافقين که اظهار ايمان كردند و در زمره مؤمنين۸۱ کیلوبایت (۷٬۱۱۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۴
- باشد احدي از آنها پي نبرد و نشناسد که در تعقيب شما بيايند و اذيت كنند چون در مقام هستند. (آیه 19)- بیداری بعد از یک خواب طولانی! به خواست۷۷ کیلوبایت (۶٬۰۵۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۱
- بطوريكه گفته اند - به معناى ضرراست ، ليكن اين حرف قابل خدشه است ، چون اگر اذيت ضرر بود، بايد صحيح باشد در مقابل نفع استعمال شود، همانطور كه كلمه ضرر در۴۲ کیلوبایت (۴٬۸۶۱ واژه) - ۸ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۷:۳۲
- انجيل و قرآن، يا بر ايمان به قرآن، پيش از نزول، يا تلاوت آن يا بر دين خود يا اذيّت كافران). ابوالجارود مىگويد كه پس حضرت فرمود كه: «خدا شما را عطا فرموده،۹ کیلوبایت (۶۰۹ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۲:۲۲
- نمود. چون بنىعبّاس و صالح بن على و غير ايشان كه براى تحريص صالحِ طالح بر اذيّت و آزار امام عليه السلام رفته بودند، اين را شنيدند، نوميد برگشتند.۹ کیلوبایت (۵۳۹ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۲:۱۸
- كرد: حسن بصرى عقيده دارد كسانى كه علم را كتمان كنند گند شكمشان اهل دوزخ را اذيت كند. امام فرمود: بنا بر اين مؤمن آل فرعون هلاك شده است!! (در صورتى كه قرآن۷ کیلوبایت (۷۰۶ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۲:۱۹
- و بعضى از مردمند كه مى گويند به خدا ايمان آورديم ولى همين كه به خاطر خدا اذيت مى شوند شكنجه مردم را همسنگ عذاب خدا مى كنند و چون از طرف پروردگارت نصرتى۴۲ کیلوبایت (۴٬۸۹۵ واژه) - ۲۹ بهمن ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۳۷
- باشد. (حتى یبلغ الهدى مَحلّه) ۸ - مُحرمى که بیمار باشد و یا از ناحیه سَر در اذیّت است، مى تواند قبل از قربانى کردن، سرش را بتراشد. (و لا تحلقوا رءوسکم ...۱۱۳ کیلوبایت (۱۰٬۰۰۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۵
- كيستند؟ حضرت بيان فرمود: 1- زنى است كه نمىپوشاند موى خود را از مردان. 2- اذيت كننده شوهر. 3- منع كننده از فراش. 4- معلق به پاها آن كه بدون اجازه شوهر از۱۲۷ کیلوبایت (۱۲٬۹۹۸ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۰
- انسان به مراتب برتر و بالاتر از ثروت و مال است . نكته ديگر اينكه منت گذاردن و اذيت كردن در آيه با كلمه «ثم » كه معمولا براى فاصله بين دو حادثه (و به اصطلاح۲۷ کیلوبایت (۳٬۱۱۹ واژه) - ۱۵ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۳:۲۵
- پاكيزگان از بندگانش را بجانب شما مايل گردانيده که متحمل خواري و اذيت ميشوند و قبور شما را تعمير نموده و بسيار بزيارت شما ميآيند در۴۲۸ کیلوبایت (۳۹٬۴۴۵ واژه) - ۲۶ بهمن ۱۴۰۰، ساعت ۰۴:۵۶
- تفسير كرده اند. بعضى نيز به ضلالت و گمراهى و لجاج و عناد مشركان . و بعضى به اذيت و آزار فوق العاده آنها. و بعضى به اندوه ناشى از وفات عمويش ابو طالب و همسرش۳۳ کیلوبایت (۴٬۰۶۱ واژه) - ۲۰ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۳:۴۳
- تا آنجا كه راهى براى دين دارى خود مى يابد، ديندارى را از دست نداده ، بر هر اذيت و جفايى صبر كند، و چون كارد به استخوانش رسيد، و ديگر نتوانست مراسم دينى خود۴۰ کیلوبایت (۴٬۶۲۵ واژه) - ۱۹ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۱۸:۰۱
- روايات متعدد چنانكه گفتيم هاروت و ماروت دو فرشته الهى بودند كه براى مبارزه با اذيت و آزار ساحران به تعليم مردم پرداختند، آيا براستى فرشته مى تواند معلم انسان۴۱ کیلوبایت (۴٬۶۶۶ واژه) - ۱۵ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۳:۰۷
- قريش، نزد ابى طالب «عليه السلام» آمده، گفتند: برادرزاده ات، ما و خدايان ما را اذيت كرد، او را بخوان و به او دستور بده تا دست از خدايان ما بر دارد، تا ما نيز،۴۰ کیلوبایت (۴٬۵۸۲ واژه) - ۷ دی ۱۴۰۱، ساعت ۱۱:۱۶
- به آيندۀ مشهودى كه همه آن را به زودى، خواهند ديد كه آن افرادى كه مؤمنان را اذيت مى كنند، چنين و چنان مى شوند، تا آخر دو آيه. از اين جا روشن مى گردد كه شهادت۴۰ کیلوبایت (۴٬۴۸۸ واژه) - ۷ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۱۴:۵۶
- براى اينكه خداى عزوجل بزرگتر از آن است كه در حقش فقر و احتياج و يا تاثر و اذيت تصور شود، و سخن كوتاه آنكه خداى سبحان برى از هر نقص است ، پس هر اثر خوبى۴۰ کیلوبایت (۴٬۷۳۸ واژه) - ۲ شهریور ۱۴۰۱، ساعت ۰۹:۳۲
- كرده مى گويد: «اى كسانى كه ايمان آورده ايد مانند كسانى نباشيد كه ((موسى » را اذيت و آزار كردند، اما خدا او را از همه نسبتهاى ناروا مبرا و پاك نمود، تفسير نمونه۳۷ کیلوبایت (۴٬۳۵۰ واژه) - ۱۷ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۴:۰۱
- پيغمبر اكرم (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) زير پا گذارده شد؟! چرا هر گونه اذيت و آزار نسبت به او و يارانش روا مى داشتند، و حتى خونشان را مباح مى شمردند؟۴۰ کیلوبایت (۴٬۹۵۴ واژه) - ۲۰ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۳:۴۱
- اشاره شده ، يكى نفاق ايشان است ، كه در ظاهر اظهار ايمان مى كنند، تا خود را از اذيت و طعن و قتل حفظ كنند، و دوم اين است كه خواستند حقيقت و منويات درونى خود را۴۳ کیلوبایت (۴٬۹۰۵ واژه) - ۱ شهریور ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۲۹
- وسيله كفر و نفاق است. و بعضى گفته اند: مراد تنها ابطال صدقات به وسيله منّت و اذيت است، همچنان كه فرموده: «لا تُبطِلُوا صَدَقَاتِكُم بِالمَنّ وَ الأذَى». و۴۴ کیلوبایت (۴٬۹۵۴ واژه) - ۲۸ مهر ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۱۸
- اند كه منظور از اين جمله، اين باشد كه: در رزق مردم باايمان و صالح، منّت و اذيت نيست و دهندۀ رزق، عمل خود را با منّت نهادن مكدر نمى كند. ممكن است ما نيز۴۸ کیلوبایت (۵٬۵۰۰ واژه) - ۶ آذر ۱۴۰۱، ساعت ۱۵:۰۷
- است ، بنابراين معناى آيه چنين مى شود كه : اين مؤ منين از اهل كتاب آزار و اذيت مردم را به وسيله مدارا و حلم و حوصله از خود دور مى كردند، و بقيه الفاظ آيه۴۲ کیلوبایت (۵٬۰۹۰ واژه) - ۲۸ بهمن ۱۴۰۱، ساعت ۱۲:۳۹
- طريق مشروع ، و انفاق آن نيز در طريق مشروع ، و خالى بودن از هر گونه منت و اذيت و آزار بوده باشد، چرا كه مجموعه اين اوصاف در عنوان تقوى جمع است . بعضى نيز۴۵ کیلوبایت (۵٬۵۱۰ واژه) - ۲۰ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۳:۴۲
- بيان مى كنند، و هم بر بى ادبى بنى اسرائيل دلالت مى كند، كه پيغمبر خود را اذيت كردند، و باو نسبت دادند: كه ما را مسخره مى كنى ، و با آن توضيح خواهى هاى۴۳ کیلوبایت (۴٬۹۳۷ واژه) - ۱ شهریور ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۲۲
- غمگين گشت ، چون او فرزند نداشت و به همين جهت همواره ابراهيم را در خصوص هاجر اذيت ميكرد، و غمناكش مى ساخت . ابراهيم نزد خدا شكايت كرد، خداى عز و جل به او وحى۴۴ کیلوبایت (۵٬۰۳۴ واژه) - ۱ شهریور ۱۴۰۱، ساعت ۱۳:۰۰
- اموال آنها دراز كرده به تصرف خود در - آوردند و به هر كس دست مى يافتند، از اذيت و آزار زبانى و بدنى فروگذار نمى كردند. و به هنگامى كه به مدينه آمدند، در۴۶ کیلوبایت (۵٬۲۱۴ واژه) - ۱۵ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۷:۳۰
- عاجز بود و حال آنكه قبل از هجرتش و همچنين بعد از آن در راه خدا و در برابر اذيت ها و شكنجه هاى مردم آنچنان صبر كرد كه خداى تعالى به مثل آيه «و انك لعلى خلق۳۵ کیلوبایت (۴٬۰۸۸ واژه) - ۸ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۲۲:۲۰
- كنند، اين سخن نيز ايذاء ديگرى بود، ولى به هر حال مفهوم آيه عام است و هر گونه اذيت و آزار را شامل مى شود. تفسير نمونه جلد ۱۷ صفحه ۴۰۴ سرانجام ششمين و آخرين۵۱ کیلوبایت (۶٬۰۸۲ واژه) - ۱۷ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۳:۵۹
- گونه عملى است كه با اصول بندگى سازگار نيست ، از مخالفت و نافرمانى گرفته ، تا اذيت و آزار فرستادگان پروردگار، و يا ادعاى الوهيت و ربوبيت و مانند آن . و از آنجا۵۰ کیلوبایت (۵٬۷۶۰ واژه) - ۱۷ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۵:۴۳
- باشد به اينكه انفاق بايد به صورتى زشت و شر نباشد، مانند انفاق تواءم با منت و اذيت ، همچنانكه در جاى ديگر به اين نكته تصريح كرده مى فرمايد: «ثم لا يتبعون ما۴۳ کیلوبایت (۴٬۹۸۳ واژه) - ۸ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۷:۲۹
- اى كه با كنيزش از عقب نزديكى مى كند، بايد بدانى كه زن لعبتى است كه نبايد اذيت شود، و كشتزار است همانطور كه خدا كشتزارش خوانده . مولف : روايات در اين معانى۴۲ کیلوبایت (۴٬۸۳۵ واژه) - ۸ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۷:۳۲
- رَحْمَةٌ وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ» «۱»؛ يعنى: آن گروه كه در مصيبت اذيّت دشمنان و غيبت امام زمان صبر و شكيبايى مىورزند بر ايشان است رحمتهاى بسيار۵۳ کیلوبایت (۳٬۶۵۱ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۲:۱۸
- به احكام خمسه تقسيم مى شود، يعنى گاه حرام است و اين در صورتى است كه موجب اذيت و آزار و هتك حيثيت مسلمانى گردد (همانگونه كه در آيات فوق به آن اشاره شده۵۴ کیلوبایت (۶٬۳۲۴ واژه) - ۱۷ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۶:۴۶
- بلكه منظور اين است كه او پـدر و مـادر خـود را بـه خـاطـر طـغـيـان و كـفـرش اذيـت و آزار فـراوان دهـد ولى تـفـسـيـر اول نزديكتر به نظر مى رسد. به هر حال آن۴۴ کیلوبایت (۴٬۹۱۰ واژه) - ۱۶ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۵:۱۲
- قرابت و خويشاوندى داشته. و نيز آن حضرت را مورد بغض و كينه خود قرار ندهند و اذيت ننمايند. پس بنابر اين تفسير، كلمه «قُربَی» به معناى خويشاوند نيست، بلكه به۴۴ کیلوبایت (۵٬۰۹۱ واژه) - ۹ شهریور ۱۴۰۱، ساعت ۰۲:۰۵
- دعوت مداوم و شبانه روزى قومش را در تمامى مدت عمر - كه قريب هزار سال بوده - و اذيت و آزارى كه در برابر آن از آنان ديده و بذل جهدى كه در راه خدا كرده و اينكه۴۳ کیلوبایت (۵٬۱۹۲ واژه) - ۸ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۲۰:۱۳