نتایج جستجو
از الکتاب
- سخاوت حد وسط است زياده روي اسراف و تبذير است و كوتاهي بخل است تواضع حد وسط است زياده روي كبر و نخوت است و كوتاهي ذلت و خفت است و۲۲ کیلوبایت (۱٬۷۹۰ واژه) - ۲۵ بهمن ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۰۴
- بعد از توحيد آيه در مقام انحصار حكم به دوران پيرى پدر ومادر نيست ! امر به تواضع وخضوع در برابر والدين ودعا براى آنها اشاره به وجه اينكه فرمود: اسرافكاران۴۶ کیلوبایت (۴٬۲۷۴ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۰
- است، و به تأنّى رفتن نشانه تكبر و تبختر باشد، بلكه ميانهرو باش كه علامت تواضع و بزرگوارى است. در منهج- از ابن عمر نقل است كه در جاهليت مردى از روى نخوت۵۰ کیلوبایت (۴٬۷۲۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۸
- requires Javascript to function. آيات ۶۳ - ۷۷، سوره فرقان صفات مؤ منين : تواضع و فروتنى ، و برخورد سالم درمقابل برخورد زشت و لغو جاهلان با ايشان رعايت اعتدال۴۹ کیلوبایت (۴٬۱۸۶ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۲
- مىفرمود: به راستى در آسمان دو فرشتهاند كه بر بنده گماشتهاند، هر كه براى خدا تواضع كند او را بالا برند و هر كه تكبّر كند او را پَست كنند. امام صادق عليه السلام۳ کیلوبایت (۱۶۱ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۲:۳۶
- requires Javascript to function. آيات ۶۳ - ۷۷، سوره فرقان صفات مؤ منين : تواضع و فروتنى ، و برخورد سالم درمقابل برخورد زشت و لغو جاهلان با ايشان رعايت اعتدال۵۳ کیلوبایت (۵٬۰۰۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۲
- requires Javascript to function. آيات ۶۳ - ۷۷، سوره فرقان صفات مؤ منين : تواضع و فروتنى ، و برخورد سالم درمقابل برخورد زشت و لغو جاهلان با ايشان رعايت اعتدال۵۱ کیلوبایت (۴٬۸۹۶ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۲
- «أَسْتَخْلِصْهُ لِنَفْسِي»* 5- پاكى، امانت، صداقت و عفاف، پادشاهان را نيز به تواضع وا مىدارد. «أَسْتَخْلِصْهُ لِنَفْسِي»* 6- تا مرد سخن نگفته باشد، عيب وهنرش۵۵ کیلوبایت (۵٬۱۶۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۵
- سلطان ستمگرى را به خاطر طمع داشتن به او، ستایش کند و در برابر او کوچکى و تواضع نماید در آتش همنشین او گردد ... خداوند عزوجل فرمود: و لاترکنوا ...». ۱۶-۵۴ کیلوبایت (۴٬۸۵۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۴
- پذيرش دار و در تنهائى بسيار يادم كن و بدان كه شادى من در اين است كه براى من تواضع كنى و در آن زنده و برازنده باشى و فسرده و مرده نباشى. ابن فضال در حديث مرفوعى۵ کیلوبایت (۳۱۳ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۲:۳۱
- ميگذارند در حال گريه و زارى و توبه و انابه و اين معرفت موجب مزيد خضوع و خشوع و تواضع و فروتنى آنها در پيشگاه احديّت خواهد بود و اينكه از رويها بأذقان تعبير فرموده۶۰ کیلوبایت (۵٬۵۵۴ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۱
- ميگذارند در حال گريه و زارى و توبه و انابه و اين معرفت موجب مزيد خضوع و خشوع و تواضع و فروتنى آنها در پيشگاه احديّت خواهد بود و اينكه از رويها بأذقان تعبير فرموده۶۳ کیلوبایت (۵٬۹۶۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۱
- مادّى بىاثر است. «فَلَمْ تُغْنِ عَنْكُمْ» 7- براى ايجاد روحيّهى تعبّد و تواضع، گاهى بايد نقاط ضعف را به رخ كشيد، تا غرورهاى بيجا بشكند. «ثُمَّ وَلَّيْتُمْ۵۵ کیلوبایت (۴٬۹۰۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۸
- بعد از توحيد آيه در مقام انحصار حكم به دوران پيرى پدر ومادر نيست ! امر به تواضع وخضوع در برابر والدين ودعا براى آنها اشاره به وجه اينكه فرمود: اسرافكاران۵۷ کیلوبایت (۵٬۱۴۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۰
- وسط خمود و شهوت. و سخاوت که حد وسط اسراف و تبذير و بخل و تقتير، و تواضع که حد وسط تكبّر و تذليل است و هكذا در ساير صفات نفساني و در افعال۱۷۰ کیلوبایت (۱۵٬۱۹۰ واژه) - ۲۴ بهمن ۱۴۰۰، ساعت ۱۰:۳۱
- خداوند كسى عزيز يا ذليل نمىسازد. مثلًا در روايات مىخوانيم: هركس براى خداوند تواضع و فروتنى كند، خداوند او را عزيز مىكند و هركس تكبّر نمايد، خدا او را ذليل۷۱ کیلوبایت (۶٬۵۶۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۶
- بعد از توحيد آيه در مقام انحصار حكم به دوران پيرى پدر ومادر نيست ! امر به تواضع وخضوع در برابر والدين ودعا براى آنها اشاره به وجه اينكه فرمود: اسرافكاران۶۲ کیلوبایت (۵٬۵۶۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۰
- خوارى نكند (و خود را پست نشمرد) و بلندى ندارد آن كس كه براى خداى عز و جل تواضع نكند. و بمردى فرمود: كار دينت را محكم كن چنانچه اهل دنيا كار دنياشان را محكم۱۱ کیلوبایت (۵۵۳ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۳:۴۱
- تفسیر:المیزان جلد۱۶ بخش۱۰ (بخش چند روايت درباره تواضع و بيان اينكه بسا مى شود كه بند كفش كسى موجب عجب واستعلاى او مى شود)يريدون علوا فى الارض و لا فسادا(( و مى فرمود: اين آيه درباره اهل عدالت و تواضع از واليان امور، و درباره قدرتمندان از ساير مردم نازل شده و نيز در مجمع البيان۴۰ کیلوبایت (۴٬۶۲۷ واژه) - ۲۹ بهمن ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۲۸
- اللَّهَ لا يُحِبُّ مَنْ كانَ مُخْتالًا فَخُوراً» 7- احسان، بايد همراه با تواضع باشد. در ابتداى آيه سفارش به احسان شد و در پايان از تكبّر نهى شد. «لا يُحِبُّ۷۱ کیلوبایت (۶٬۲۹۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۹
- وسط خمود و شهوت. و سخاوت که حد وسط اسراف و تبذير و بخل و تقتير، و تواضع که حد وسط تكبّر و تذليل است و هكذا در ساير صفات نفساني و در افعال۱۸۴ کیلوبایت (۱۶٬۸۴۸ واژه) - ۲۴ بهمن ۱۴۰۰، ساعت ۱۰:۳۹
- ميخواهد بياران خود خدمتى كند، و براى ايشان خدمتى انجام دهد، ولى يارانش از روى تواضع- به او ميگويند، تو را بخدا اين كار را مكن، پس او ميگويد: بخدا قسم هر آينه۴ کیلوبایت (۱۳۷ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۵:۱۵
- مطلق علم نيست حقيقت علم و تمامى آن نزد خداوند است و بس ! جواب پيامبران نوعى تواضع در برابر كبريائى خداوند است گفتارى در معناى شهادت اعتبار شهادت در ميان ملل۷۶ کیلوبایت (۶٬۲۳۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۲
- تفسيرالميزان. جلد 4 - صفحه 195 9- انسان به طور فطرى در برابر بزرگى و بزرگوارى، تواضع مىكند. «أَكْبَرْنَهُ» 10- زليخا خواست به زنان مصر تفهيم كند كه شما يك لحظه۸۱ کیلوبایت (۷٬۱۱۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۴
- جميع صفات كمال اكمل از جميع بشر بوده: سخاوت، شجاعت، حلم صبر، تواضع، رحم و غير اينها و خوارق عادات و معجزات صادره از حضرتش که حدّ۳۶ کیلوبایت (۲٬۹۹۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۷
- تلافي بقدر وسع خود بكنند و لو بدعاء خير يا اطاعت آنها يا تواضع و فروتني نسبت بآنها که ميفرمايد: هَل جَزاءُ الإِحسانِ إِلَّا الإِحسانُ۴۴ کیلوبایت (۴٬۱۸۳ واژه) - ۲۷ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۱۶:۴۵
- 1- موسی خود را به عنوان تابع خضر معرفی میکند «أَتَّبِعُکَ». 2- در مقام تواضع، علم استاد را بسیار معرفی میکند و خود را طالب فرا گرفتن گوشهای از علم او۹۰ کیلوبایت (۸٬۲۲۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۲
- آرى ، انسان داراى هواى نفسى است كه دائما او را دعوت مى كند به اينكه از هر چيزى كه برايش ميسور است كام دل بگيرد، و آنچه را كه هوس مى كند مرتكب شود، چه اينكه۴۲ کیلوبایت (۴٬۹۷۰ واژه) - ۸ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۲۰:۰۹
- وادارى مشركين موكدتر باشد (دقّت بفرمائيد) اين را نيز بايد دانست كه تذلل و تواضع همه موجودات در برابر ساحت پروردگارشان خضوع و تذلل ذاتى است ، كه هيچ موجودى۳۹ کیلوبایت (۴٬۶۷۰ واژه) - ۸ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۲۲:۳۹
- و بدخواهى آن، اگر سرى به دلش كشى، از پارسائى او در شگفت اندر شوى و هم از تواضع و دورانديشى او، و اما راغب و مشتاق به دنيا باك ندارد كه از چه راهى به دست۱۱ کیلوبایت (۷۰۹ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۲:۳۰
- اللّه عليه و آله و سلّم ) چنين قدرت ظاهرى نداشت كه مشركان در برابرش اينچنين تواضع كنند. قطع نظر از اين موضوع بى اساس بودن بعضى ديگر از آنها نيز از توضيحاتى۴۱ کیلوبایت (۴٬۸۲۵ واژه) - ۱۶ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۴:۵۳
- در) عيوب برادران با ايمانش باز دارد. خوشا بحال كسى كه براى خداى عز ذكره تواضع و فروتنى كند، و در آنچه خداوند بر او حلال كرده بدون آنكه از روش من منحرف۱۶ کیلوبایت (۸۵۰ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۳:۳۹
- عبوديت مختصّ بذات اقدس حق است و بر غير او شرك و كفر است و سجده تواضع در شرايع سابقه جايز بود مثل سجده يعقوب و پسران او از براي۶۰ کیلوبایت (۴٬۷۷۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۲
- آنها فرياد مزن ، و گفتار لطيف و سنجيده بزرگوارانه به آنها بگو. ۲۴ - بالهاى تواضع خويش را در برابرشان از محبت و لطف فرود آر، و بگو پروردگارا همانگونه كه آنها۴۰ کیلوبایت (۴٬۷۹۹ واژه) - ۱۶ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۴:۴۹
- اهل دنيا و آخرت، و از جمله اوامر مؤكده در شريعت مىباشد. فرمود: از آثار تواضع است سلام نمودن با هر كه ملاقات كنى. «1» و نيز فرمود: بخيل كسى باشد كه بخل۱۲۱ کیلوبایت (۱۰٬۱۰۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۰
- آنها در تمام امور زندگى و حتى در مطالعات فكرى و خط سير انديشه ها توام با تواضع است . برنامه عملى پيشوايان اسلام سرمشق بسيار آموزنده اى براى هر مسلمان راستين۴۰ کیلوبایت (۴٬۸۵۳ واژه) - ۱۶ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۴:۵۱
- ما بعيد نيست كه مراد از آن اين باشد كه : خواسته است آن جناب سيماى خشوع و تواضع را به خود بگيرد، چون عادت مردم متكبر و خودپسند اين است كه همواره بازوها را۴۳ کیلوبایت (۴٬۹۷۹ واژه) - ۲۸ بهمن ۱۴۰۱، ساعت ۱۲:۲۳
- عِزُّكَ وَ نَفَذَ كُلَّ شَيْءٍ أَمْرُكَ وَ قَامَ كُلُّ شَيْءٍ بِكَ وَ تَوَاضَعَ كُلُّ شَيْءٍ لِعَظَمَتِكَ وَ ذَلَّ كُلُّ شَيْءٍ لِعِزَّتِكَ وَ اِسْتَسْلَمَ۱۱ کیلوبایت (۲۲ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۴:۰۱
- پستان و خضوع و تسليم آن در برابر دوشنده است ، سپس به معنى تسليم آميخته با تواضع و خضوع آمده است ! يعنى اين حوادث دردناك را بخاطر آن ايجاد مى كرديم ، كه آنها۳۵ کیلوبایت (۳٬۹۹۰ واژه) - ۱۵ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۸:۰۳
- «ايمان » يعنى اعتقادى كه در اعماق قلب انسان نفوذ كند، و سپس حالت «قنوت » يعنى تواضع و اطاعت از همسر و بعد از آن «توبه » يعنى اگر كار خلافى از او سر زند در اشتباه۳۵ کیلوبایت (۴٬۱۰۷ واژه) - ۲۰ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۳:۱۷
- علم حدّ وسط بين جربزه و جهل، و سخاوت حدّ وسط بين اسراف و بخل، و تواضع حدّ وسط بين تكبر و ذلت و همچنين ساير اخلاق امّا از حيث اعمال: داراي۱۲۱ کیلوبایت (۱۰٬۷۰۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۴
- عِزُّكَ وَ نَفَذَ كُلَّ شَيْءٍ أَمْرُكَ وَ قَامَ كُلُّ شَيْءٍ بِكَ وَ تَوَاضَعَ كُلُّ شَيْءٍ لِعَظَمَتِكَ وَ ذَلَّ كُلُّ شَيْءٍ لِعِزَّتِكَ وَ اِسْتَسْلَمَ۱۷ کیلوبایت (۶۱۰ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۵:۰۱
- الرحمن ، الذين يمشون على الارض هونا»، (بندگان رحمان كسانى هستند كه در زمين با تواضع و ذلت قدم بر ميدارند) الخ . و بنابراين اگر كسى باشد كه علاوه بر بندگى ذاتى۴۱ کیلوبایت (۴٬۵۸۹ واژه) - ۱ شهریور ۱۴۰۱، ساعت ۱۲:۵۲
- بـزرگـى كه داشت (پيامبر اولوا العزم و صاحب رسالت و كتاب بـود) ايـنـهـمـه تواضع مى كند يعنى هر كه هستى و هر مقامى دارى در مقام كسب دانش بايد فروتن باشى۴۴ کیلوبایت (۴٬۸۷۹ واژه) - ۱۶ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۵:۱۳
- جبروتيش به ستيز و منازعه برخاست ، لباس خود بزرگ بينى بر تن پوشانيد، و پوشش تواضع و فروتنى را كنار گذاشت . آيا نمى بينيد چگونه خداوند او را به خاطر تكبرش كوچك۴۲ کیلوبایت (۴٬۹۷۵ واژه) - ۱۷ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۵:۰۰
- نبوده است ، زيرا پرستش مخصوص خدا است ، بلكه سجده در اينجا به معنى خضوع و تواضع است (يعنى در برابر عظمت آدم خضوع كردند) و يا به معنى سجده براى خداوندى است۴۱ کیلوبایت (۴٬۹۲۰ واژه) - ۱۵ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۸:۱۳
- از ما قبول كن ، تنها گفتند خدايا از ما قبول كن ، تا در مقام بندگى رعايت تواضع و ناقابلى خدمت خود يعنى بناى كعبه را برسانند، پس معناى كلامشان اين مى شود،۴۴ کیلوبایت (۵٬۰۳۴ واژه) - ۱ شهریور ۱۴۰۱، ساعت ۱۳:۰۰
- در گذشته نيز ذيل آيات مربوط به آفرينش آدم گفته ايم اين سجده يكنوع خضوع و تواضع به خاطر عظمت خلقت آدم و امتياز او بر ساير موجودات و يا سجده اى بوده است به۴۱ کیلوبایت (۴٬۷۷۵ واژه) - ۱۶ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۴:۵۲
- مخادعه در امور نفسانيه مثل اينكه دعوي عدالت و علم و اجتهاد و سخاوت و تواضع و شجاعت و زهد و خوف از خدا و توكّل و انقياد و تسليم و ورع و تقوي۲۰۳ کیلوبایت (۱۸٬۴۵۳ واژه) - ۲۷ بهمن ۱۴۰۰، ساعت ۱۳:۳۳
- كه ابراهيم (عليه السلام ) هر چه باشد بالاخره بنده است ، و طبع بنده ذلت و تواضع است ، لذا ايجاب مى كند كه خود را در اين مقام آزاد و رها نبيند، بلكه در عوض۴۳ کیلوبایت (۴٬۷۶۵ واژه) - ۱ شهریور ۱۴۰۱، ساعت ۱۳:۱۴
- نادانى و غفلت و بيخبرى ! « خاشعة » از ماده « خشوع » در اصل به معنى تضرع و تواضع توام با ادب است ، و به كار بردن اين تعبير در مورد زمين خشكيده در حقيقت يك۵۰ کیلوبایت (۵٬۸۴۶ واژه) - ۱۷ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۵:۲۹
- دو تن، به طوع و رغبت آمديم»، بعيد نيست براى اين بوده كه خواسته اند اظهار تواضع كنند و خود را از ساير مخلوقات خدا كه آن ها نيز مطيع امر اويند، متمايز و جدا۴۸ کیلوبایت (۵٬۵۰۰ واژه) - ۶ آذر ۱۴۰۱، ساعت ۱۵:۰۷
- دلش رام و بيمناك در تحت سلطنت او و باعضايش متواضع باشد مانند تواضع كسي که ترسناك و اندوهناك است بر آنچه از او فوت شده از۴۲۸ کیلوبایت (۳۹٬۴۴۵ واژه) - ۲۶ بهمن ۱۴۰۰، ساعت ۰۴:۵۶
- وجـودى غـالب داشـت ، شـعـارش خـدمـت انـسـانـيـت و خـوى او بذل عدالت بود، و تواضع و سماحت در وجود او جاى كبر و عجب را گرفته بود. جالب اينكه اين مورخان كه كورش۴۴ کیلوبایت (۴٬۸۴۵ واژه) - ۱۶ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۵:۱۳
- وسط خمود و شهوت. و سخاوت که حد وسط اسراف و تبذير و بخل و تقتير، و تواضع که حد وسط تكبّر و تذليل است و هكذا در ساير صفات نفساني و در افعال۲۲۰ کیلوبایت (۲۰٬۹۶۶ واژه) - ۲۴ بهمن ۱۴۰۰، ساعت ۱۶:۴۰
- بهره گيريد) و بگوئيد خداوندا! گناهان ما را بريز، و از در (بيت المقدس ) با تواضع وارد شويد، اگر چنين كنيد گناهان شما را مى بخشيم و نيكوكاران را پاداش بيشتر۴۲ کیلوبایت (۴٬۸۳۴ واژه) - ۱۵ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۸:۲۱
- نام مخوان، بلكه بگو: اى پدر و اى مادر)، و فرو گذار براى ايشان بالِ خوارى و تواضع و فروتنى را، و با ايشان نهايت عجز و انكسار به عمل آور از فرط مهربانى يا به۱۴۹ کیلوبایت (۱۰٬۷۸۰ واژه) - ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۲:۳۸