نتایج جستجو
از الکتاب
- صريح است كه سخن گفتن خدا با پيامبران به يكى از سه راه است 1- وحى و آن الهام و انداختن به قلب است و شايد در خواب ديدن نيز جزء آن باشد 2- سخن گفتن از پس سرده۲۸ کیلوبایت (۲٬۰۶۶ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۳۴
- گويائى دارند [بقره:166]. [طه:125]. [ملك:7]. اين آيات نمونه از شنيدن و ديدن و سخن گفتن اهل عذاب است. نتيجه اينكه: كورى، لالى، كرى اهل عذاب معنوى است نه ظاهرى۵ کیلوبایت (۴۲۷ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۲۸
- اضافه مى کند: گاهى این ماده در مورد کسى اطلاق مى شود که به خاطر ضعف عقل از سخن گفتن عاجز و ناتوان است. در حال بارگیری... صمم لا هم عمى الله وله اله على ف ظلم۲ کیلوبایت (۱۳۰ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۲۸
- از شير، روزه از اكل و شرب، و در قرآن حكايت روزه زكريا از سخن گفتن هكذا روزه مريم از سخن گفتن شده است. بلكه روزه عبادتى است از غير ارباب اديان نيز نقل شده۷ کیلوبایت (۶۸۲ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۲۷
- از شير، روزه از اكل و شرب، و در قرآن حكايت روزه زكريا از سخن گفتن هكذا روزه مريم از سخن گفتن شده است. بلكه روزه عبادتى است از غير ارباب اديان نيز نقل شده۷ کیلوبایت (۶۵۹ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۱۰
- است، همان گونه که شما [وقت سخن گفتن یقین دارید] سخن می گویید. پس سوگند به پروردگار آسمانها و زمين كه اين سخن، آنچنان كه سخن مىگوييد، حتمى است. آری، سوگند۴۱ کیلوبایت (۳٬۶۴۰ واژه) - ۲ آذر ۱۴۰۱، ساعت ۰۸:۳۰
- ناتوانىِ از سخن گفتن با مردم، به عبادت و ذکر خداوند، قدرت داشت. (ألاّ تکلّم الناس ثلث لیال سویًّا) واژه «الناس» نشان مى دهد که عجز زکریا، تنها از سخن گفتن با مردم۳۸ کیلوبایت (۳٬۱۶۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۳
- النبإ ٣٨ (رده منشأ سخن روح(اسم خاص))خداوند توان سخن گفتن ندارد. (لایتکلّمون إلاّ من أذن له الرحمن) ضمیر فاعلى «لایتکلمون» اگر مخصوص روح و ملائکه باشد، دیگران به طریق اولى از سخن گفتن عاجزاند۴۱ کیلوبایت (۳٬۵۵۲ واژه) - ۲۲ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۱۹:۰۶
- آیات شامل این کلمه خفت (۳ بار) (مثل فلس) آهسته سخن گفتن خفوت به ضمّ اوّل به معنى ساكت و آرام شدن است در مصباح گفته «خفت الرجل بصوته» يعنى صدايش را بلند۲ کیلوبایت (۱۲۹ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۰۲
- خداوند از آن با «سخن گفتن» تعبير مىكند و آن سه قسم است :وحى، ايجادصدا، آمدن فرشته. [شورى:51]. يعنى براى هيچ بشرى نيست كه خدا با او سخن گويد مگر بطور وحى۸ کیلوبایت (۷۵۵ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۴۹
- خداوند، سبب سوز و سبب ساز است. دهانى را كه وسيله سخن گفتن است مىبندد و دست و پا را وسيلهى سخن گفتن قرار مىدهد. نَخْتِمُ عَلى أَفْواهِهِمْ وَ تُكَلِّمُنا۳۱ کیلوبایت (۲٬۴۰۷ واژه) - ۲۵ بهمن ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۰۶
- آیات شامل این کلمه خرص (۵ بار) سخن گفتن از روى حدس و تخمين. در مجمع دروغ گفتن معنى كرده است . دروغ گفتن و هر سخن كه از روى ظنّ باشد (قاموس) «خرص خرصاً:۳ کیلوبایت (۲۷۴ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۱۲
- «اجازه سخن گفتن به کافران داده نمیشود» (ثُمَّ لا یُؤْذَنُ لِلَّذِینَ کَفَرُوا). آیا ممکن است خداوند اجازه دفاع به مجرمی ندهد؟ آری! در آنجا نیاز به سخن گفتن۳۹ کیلوبایت (۳٬۳۱۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۹
- جواب داده نشوند یعنی قولشان در استرضا مقبول نشود [نحل:84]. به كافران اجازه سخن گفتن داده نشود و نه از آنها استرضاء خواسته شود كه از خدا رضايت جويند در مجمع۳ کیلوبایت (۲۰۵ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۰۷
- خِطاباً: مالك نباشند اهل آسمان و زمين از او سبحانه سخن گفتن را، يعنى قادر نباشند بر آنكه با او سخن گويند، يا زبان به شفاعت بگشايند، مگر به اذن او سبحانه۳۲ کیلوبایت (۲٬۶۱۰ واژه) - ۲۲ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۱۹:۰۵
- شد) در گهواره، (به اعجاز) و در ميانسالى (به وحى) با مردم سخن مىگويد و از شايستگان است. سخن گفتن در گهواره و پيشگويى از آينده، معجزهى است از حضرت مسيح۲۸ کیلوبایت (۲٬۳۳۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۶
- با لفظ و زبان باشد يا طور ديگر مثلا در آيه [نمل:18]. حتماً قول مورچه مثل سخن گفتن انسان نيست ولى به آن قول اطلاق شده و در كلام اعضاء بدن كه روز قيامت با۱۷ کیلوبایت (۱٬۴۹۱ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۳۰
- بار) [احزاب:19]. در اقرب گفته: «سلقه بالكلام: آذاه» او را با سخن گفتن آزار كرد و آن تند گفتن است. در مجمع گويد: اصل آن به معنى ضرب است و به معنى صيحه زدن۲ کیلوبایت (۱۷۶ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۴۹
- گفتارشان زبان بازى و طعنه و تمسخر بدين است... نقل شده كه مسلمانان موقع سخن گفتن به آن حضرت مىگفتند يا رسول اللّه راعنا يعنى حال ما را مراعات كن و مهلت۴ کیلوبایت (۳۱۶ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۲۸
- با مردم سخن گويد و از شايستگان است اين آيه و آيه [مائده:110]. هر دو در باره عيسى «عليه السلام» است و دوبار بيشتر در قرآن مجيد نيامده است ،سخن گفتن آن حضرت۲ کیلوبایت (۱۶۹ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۳۹
- گويائى دارند [بقره:166]. [طه:125]. [ملك:7]. اين آيات نمونه از شنيدن و ديدن و سخن گفتن اهل عذاب است. نتيجه اينكه: كورى، لالى، كرى اهل عذاب معنوى است نه ظاهرى۴ کیلوبایت (۳۵۰ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۳۷
- آیات شامل این کلمه قول (۱۷۲۲ بار) قَوْل و قيل به معنى مطلق سخن گفتن و سخن است در اقرب الموارد گفته: قول به معنى كلام يا هر لفظى است كه زبان آن را افشاء۵ کیلوبایت (۴۷۹ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۵۶
- به شما رسيده ولى به نظر مىآيد كه دومى به معنى حريصان باشد كه با خشونت سخن گفتن براى آن بود كه به آنها هم از غنيمت برسشد معنى آيه چنين مىشود: جز اندكى۳ کیلوبایت (۲۶۶ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۴۹
- گفتارم- سخن گفتن بى ميانجى- بر مردمان برگزيدم پس آنچه به تو دادم فرا گير و از سپاسداران باش. خدا گفت: ای موسی! من تو را با رسالتهای خویش و با سخن گفتنم (با۴۱ کیلوبایت (۳٬۳۹۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۶
- [تحريم:4]. ايضاً [بقره:97]. اما در خصوص سخن گفتن خدا با آن حضرت بايد دانست خدا با پيامبران سه نحو سخن مىگويد: وحى، سخن گفتن با ايجاد صدا، فرستادن ملك. اين آيه۲۳ کیلوبایت (۲٬۴۲۲ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۲۸
- مجازات) فرا رسد، هیچ کس جز به اجازه او سخن نمیگوید؛ گروهی بدبختند و گروهی خوشبخت! روزى فرا رسد كه هيچ كس جز به اذن او سخن نگويد، پس بعضى از مردم تيرهبخت و۴۷ کیلوبایت (۴٬۳۰۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۴
- كه در بعضى از مواقف آن از شدّت وحشت و حيرت اهل جهنّم قدرت بر سخن گفتن ندارند و اذن سخن گفتن بآنها داده نميشود پس عذر خواهى نميكنند چون عذرى ندارند نه آنكه۲۴ کیلوبایت (۲٬۱۰۹ واژه) - ۲۵ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۱۷:۴۰
- موارد، به معناى فرمان عذاب است. قول (۱۷۲۲ بار) قَوْل و قيل به معنى مطلق سخن گفتن و سخن است در اقرب الموارد گفته: قول به معنى كلام يا هر لفظى است كه زبان آن۷ کیلوبایت (۵۶۰ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۳۵
- آمیزش جنسى پایان مى گیرد. رفث (۲ بار) (فرس) [بقره:187]. جوهرى آن را جماع و سخن گفتن با زن درباره جماع و همچنين قول ناپسند گفته. مراد از آن در آيه جماع است۳ کیلوبایت (۲۱۴ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۲۷
- [شورى:51] وحى خداى نسبت به پيامبران سه قسم است يكى وحى و القاب بقلب. ديگرى سخن گفتن از پس پرده كه خدا صدا خلق مىكند و پيغمبرش مىشنود مثل حضرت موسى. و سوّمى۵ کیلوبایت (۴۹۹ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۸:۰۰
- لقمان ١٩ (رده آداب سخن)پایه هاى رفتار ۱۵ سخن: آداب سخن ۴، ۸، ۱۱; اجتناب از خشونت در سخن ۵; اعتدال در سخن ۵; خشونت در سخن ۸; فریاد در سخن ۸; ناپسندى خشونت در سخن ۷ صدا: زشت ترین۵۰ کیلوبایت (۴٬۷۲۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۸
- كه در بعضى از مواقف آن از شدّت وحشت و حيرت اهل جهنّم قدرت بر سخن گفتن ندارند و اذن سخن گفتن بآنها داده نميشود پس عذر خواهى نميكنند چون عذرى ندارند نه آنكه۲۵ کیلوبایت (۲٬۱۴۳ واژه) - ۲۵ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۱۷:۴۰
- کردن منعى نداشته است. ۲۱- سخن گفتن زن جوان با مرد اجنبى، جایز است. (فلن أکلم الیوم إنسیًّا) اگر اصل سخن گفتن زن با نامحرمان حرام بود، به ایجاد عذر شرعى۵۸ کیلوبایت (۵٬۱۴۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۳
- است در هر چيز نصب شده مثل نيزه و ديوار و بر وزن عنب انحراف است در دين و سخن گفتن و در زمين و از آن است آيه «لاتَرى فيها وَ عِوَجاً وَ لااَمْتاً». اين كلمه۵ کیلوبایت (۴۵۸ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۴۲
- بر او ستم رفته باشد. و خدا بس شنوایی بسیار داناست. دوست ندارد خدا بلند سخن گفتن را به گفتار زشت جز آن کس که ستم بر او شده است و خدا است شنونده دانا Allah۳۷ کیلوبایت (۳٬۲۲۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۰
- كه در بعضى از مواقف آن از شدّت وحشت و حيرت اهل جهنّم قدرت بر سخن گفتن ندارند و اذن سخن گفتن بآنها داده نميشود پس عذر خواهى نميكنند چون عذرى ندارند نه آنكه۲۱ کیلوبایت (۱٬۷۸۱ واژه) - ۲۵ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۱۷:۲۱
- الهامات درونى، تنها راه سخن گفتن مستقیم و بلاواسطه خدا با انسان است. (و ما کان لبشر أن یکلّمه اللّه إلاّ وحیًا) با توجه به انحصار سخن گفتن خدا با انسان در سه۴۴ کیلوبایت (۳٬۸۶۹ واژه) - ۱۹ شهریور ۱۴۰۱، ساعت ۱۰:۱۵
- اتهام هاى قوم خود، در حال روزه بود و سخن نمى گفت. (فأشارت إلیه) ۳- حضرت مریم(س) به قدرت نوزادش عیسى(ع) در سخن گفتن و رفع اتهامات یقین داشت. (فأشارت إلیه)۲۹ کیلوبایت (۲٬۵۵۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۳
- جواب داده نشوند یعنی قولشان در استرضا مقبول نشود [نحل:84]. به كافران اجازه سخن گفتن داده نشود و نه از آنها استرضاء خواسته شود كه از خدا رضايت جويند در مجمع۴ کیلوبایت (۳۸۲ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۵۶
- مدّت توّقف آنها را سیصد و نه سال قمرى که معمول بود، معیّن مىکند و این نوع سخن گفتن تفنّن در عبارت است و روایتى که از امام «علیه السلام» نقل شده اوّلاً سندی۸ کیلوبایت (۹۲۱ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۰۲
- مىخوانيم: كسى كه سخن فقيه عادل را رد كند، مثل كسى است كه سخن اهلبيت پيامبر عليهم السلام را رد كرده و كسى كه سخن آنان را رد كند، مثل كسى است كه سخن خدا را رد۶۴ کیلوبایت (۵٬۹۰۴ واژه) - ۱۳ آبان ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۳۵
- كه در بعضى از مواقف آن از شدّت وحشت و حيرت اهل جهنّم قدرت بر سخن گفتن ندارند و اذن سخن گفتن بآنها داده نميشود پس عذر خواهى نميكنند چون عذرى ندارند نه آنكه۲۱ کیلوبایت (۱٬۸۴۹ واژه) - ۲۵ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۱۷:۲۸
- آشكار. سلیمان وارث (پدرش) داود شد و گفت: ای مردم! به ما (درک) سخن پرندگان (و نحوهی سخن گفتن با آنها، به وسیلهی خداوند بزرگوار) آموخته شده است، و به ما۵۴ کیلوبایت (۴٬۷۵۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۴
- يافتى. یکی از آن دو (دختر) که با نهایت حیاء گام برمیداشت (و پیدا بود که از سخن گفتن با یک جوان بیگانه شرم دارد) به پیش او آمد و گفت: پدرم از تو دعوت میکند۴۴ کیلوبایت (۳٬۸۲۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۵
- گردانيده است. [نوزاد به سخن درآمده و] گفت من بنده خداوندم که به من کتاب آسمانی داده است و مرا پیامبر گردانیده است [عيسى به سخن آمد و] گفت: من بنده خدايم،۳۷ کیلوبایت (۳٬۳۵۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۳
- و دوم اینکه، پیشنهاد آنان مبنى بر سخن گفتن خدا با آنها و یا آمدن معجزه، نشانه نادانى ایشان است. ۵ - انتظار سخن گفتن خدا با مردم، انتظارى برخاسته از جهل۵۲ کیلوبایت (۳٬۹۶۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۳
- هر دو به معنى سخن گفتن است و در اولى مفعول منظور است به خلاف دوم مثل [نساء:164]. خدا با موسى به طور مخصوصى سخن گفت. و مثل [نباء:38]. سخن نمىگويند مگر۱۳ کیلوبایت (۱٬۳۸۴ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۴۵
- كه در بعضى از مواقف آن از شدّت وحشت و حيرت اهل جهنّم قدرت بر سخن گفتن ندارند و اذن سخن گفتن بآنها داده نميشود پس عذر خواهى نميكنند چون عذرى ندارند نه آنكه۲۹ کیلوبایت (۲٬۵۱۲ واژه) - ۲۵ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۱۷:۳۶
- و آن به كنايه سخن گفتن است در مجمع فرموده: [بقره:235] مراد از آن خواستگارى از زن به اشاره است زنى كه در عدّه وفات است. گوئى با گوشه سخن خواستگارى مىكند۱۲ کیلوبایت (۱٬۱۶۶ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۵۴
- افتاد سخن مورچه بود كه به مورچگان گفت: به لانههاى خود داخل شويد تا سليمان و سپاهيانش بدون توجه شما را پايمال نسازند. اين سخن مىرساند كه مورچگان سخن گفتن۳۱ کیلوبایت (۳٬۳۹۷ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۲۱
- كه در بعضى از مواقف آن از شدّت وحشت و حيرت اهل جهنّم قدرت بر سخن گفتن ندارند و اذن سخن گفتن بآنها داده نميشود پس عذر خواهى نميكنند چون عذرى ندارند نه آنكه۳۰ کیلوبایت (۲٬۶۵۵ واژه) - ۲۵ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۱۷:۳۶
- رفت و حیران ماند; به گونه اى که سخت نیازمند راهنمایى روشن و صریح بود. ۳ - سخن گفتن بىواسطه خدا با موسى در وادى طور (فلمّا جاءها نودى ... إنّه أنا اللّه العزیز۳۲ کیلوبایت (۳٬۰۱۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۴
- پراکنده میکنند (و اخبار را به گوش دشمنان میرسانند). اگر این گونه افراد، سخن گفتن در اینباره را به پیغمبر و فرماندهان خود واگذارند (و خبرهائی را که میشنوند۵۳ کیلوبایت (۴٬۳۴۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۰
- كه در بعضى از مواقف آن از شدّت وحشت و حيرت اهل جهنّم قدرت بر سخن گفتن ندارند و اذن سخن گفتن بآنها داده نميشود پس عذر خواهى نميكنند چون عذرى ندارند نه آنكه۳۳ کیلوبایت (۲٬۹۴۷ واژه) - ۲۵ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۱۷:۳۵
- وجوم مختلف درباره لفظ ((كان (( در جمله : ((كيف نكلم من كان فى المهد صبيا(( سخن گفتن عيسى (عليه السلام ) در گهواره با مردم :((قال انى عبدالله ...(( تقرير حجتى۳۰ کیلوبایت (۲٬۶۶۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۳
- پدرش(ع) از رسول خدا(ص) روایت شده که درباره «عرباً» در کلام خدا فرمود: [یعنى ]سخن گفتن آنان عربى است». بهشتیان: تمایلات جنسى بهشتیان ۴ حورالعین: بکارت حورالعین۱۸ کیلوبایت (۱٬۶۱۰ واژه) - ۴ مرداد ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۲۸
- به ((مسيح )) يهود و كلمه ((مسيح )) معناى كلمه ((عيسى )) اقوالى كه درباره سخن گفتن عيسى (ع )با مردم در سن كهولت ، گفته شده است مراد از ((تورات )) ((انجيل۳۸ کیلوبایت (۲٬۸۵۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۶
- الحجرات ٣ (رده نرمى در سخن با محمد)آيه ادب سخن گفتن با رسول خدا را بيان مىكند، در اينجا مناسب است به دستوراتى كه اسلام براى نوع سخن و گوينده و چگونگى بيان او دارد، اشاره كنيم: 1. سخن بايد۴۳ کیلوبایت (۳٬۶۷۸ واژه) - ۱۳ آبان ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۳۶
- واقعیت هاى هستى (تنزیل الکتب من اللّه ... الحکیم) توصیف خداوند به حکمت - در پى سخن گفتن از نزول قرآن - مى تواند ناظر به مطلب یاد شده باشد. ۷ - خداوند، «عزیز» (پیروزمند۱۹ کیلوبایت (۱٬۴۴۱ واژه) - ۵ آبان ۱۴۰۱، ساعت ۱۵:۲۵
- تكلم نميكنند از آنان و مردم مگر كسانيكه مأذون باشند از طرف خداوند در سخن گفتن و سخن صواب و خوب و بسزا گويند و در مجمع از امام صادق و در كافى از امام كاظم۲۳ کیلوبایت (۱٬۹۸۶ واژه) - ۲۲ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۱۹:۰۲
- تكلم نميكنند از آنان و مردم مگر كسانيكه مأذون باشند از طرف خداوند در سخن گفتن و سخن صواب و خوب و بسزا گويند و در مجمع از امام صادق و در كافى از امام كاظم۲۴ کیلوبایت (۲٬۰۷۸ واژه) - ۲۲ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۱۹:۰۳
- تكلم نميكنند از آنان و مردم مگر كسانيكه مأذون باشند از طرف خداوند در سخن گفتن و سخن صواب و خوب و بسزا گويند و در مجمع از امام صادق و در كافى از امام كاظم۲۳ کیلوبایت (۲٬۰۴۷ واژه) - ۲۲ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۱۹:۰۴
- مى شود. ۶ - قیامت، داراى غم و اندوه کشنده و زجرآور، به گونه اى که کسى ناى سخن گفتن و فریاد زدن ندارد. (إذ القلوب لدى الحناجر کظمین) «کاظم» (مفرد «کاظمین»)۳۷ کیلوبایت (۳٬۰۶۵ واژه) - ۲۷ آذر ۱۴۰۱، ساعت ۱۲:۳۱
- و گویا سخن گوید، بهترم؟ آيا من بهترم يا اين مرد خوار ذليل كه درست سخنگفتن نتواند؟ بلکه من بهترم از این کسی که بیمقدار است، و نزدیک نیست که سخن واضح بگوید۲۸ کیلوبایت (۲٬۴۵۲ واژه) - ۹ مهر ۱۴۰۱، ساعت ۱۰:۱۲
- إِنَّ الْمُنافِقِينَ لَكاذِبُونَ» 9- بر خلاف اعتقاد، سخن گفتن دروغ است، گرچه آن سخن راست باشد. (خداوند، سخن منافقان را كه به پيامبر اسلام مىگفتند: تو پيامبر۵۶ کیلوبایت (۴٬۲۹۰ واژه) - ۲۹ خرداد ۱۴۰۱، ساعت ۱۰:۰۴
- بكمال لايق خود برسند و مستحقّ نعيم ابدى شوند و چون موعد مقرّر برسد ديگر جاى سخن گفتن در اطراف تقصير بندگان بعنوان اعتذار يا شفاعت يا توسل بوسائل نجات براى كسى۲۸ کیلوبایت (۲٬۵۶۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۴
- تكلم نميكنند از آنان و مردم مگر كسانيكه مأذون باشند از طرف خداوند در سخن گفتن و سخن صواب و خوب و بسزا گويند و در مجمع از امام صادق و در كافى از امام كاظم۲۸ کیلوبایت (۲٬۴۰۳ واژه) - ۲۲ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۱۹:۰۵
- النبإ ٣٥ (رده نفى سخن لغو در بهشت)[يكديگر را] تكذيب [كنند]. هرگز در آنجا سخن بیهوده و دروغ نشنوند. در آنجا نه سخن بیهوده ای می شنوند و نه دروغ و تکذیبی. نه سخن بيهوده شنوند و نه دروغ. در آنجا۲۹ کیلوبایت (۲٬۴۸۶ واژه) - ۲۲ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۱۹:۰۴
- در حالی که آهسته با همدیگر سخن میگفتند پس به راه افتادند و با هم آهسته مىگفتند: آنان پچ پچ کنان به راه افتادند (تا فقراء سخن ایشان را نشنوند و متوجّه آنان۲۹ کیلوبایت (۲٬۶۴۱ واژه) - ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۲۳:۳۱
- مباش. سخن حق همان است که از جانب خدا به تو رسید، مبادا هیچ گاه در آن شکّ کنی! حق از [ناحیه] پروردگار توست؛ بنابراین از تردیدکنندگان مباش. اين سخن حق از۳۱ کیلوبایت (۲٬۵۳۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۷
- بشود پس گفتن هم لازم ندارد همان ارادهاش گفتن است كه تحقق در خارج از آن حاصل ميشود و فعل و قول و اراده و ايجاد و وجود همه از خداوند يك امر است از گفتن بشو۳۱ کیلوبایت (۲٬۴۸۶ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۸
- فرمود: مراد از «یخوضون فى آیاتنا»، سخن گفتن در مورد ذات خداوند و مجادله کردن درباره قرآن است. «پس از آنان رویگردان شو تا به سخن دیگرى بپردازند» ... . ۲۰- عن۵۵ کیلوبایت (۴٬۳۱۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۳
- به ((مسيح )) يهود و كلمه ((مسيح )) معناى كلمه ((عيسى )) اقوالى كه درباره سخن گفتن عيسى (ع )با مردم در سن كهولت ، گفته شده است مراد از ((تورات )) ((انجيل۲۷ کیلوبایت (۲٬۰۱۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۷
- است که بحق با شما سخن میگوید (و اعمال شما را بازگو میکند)؛ ما آنچه را انجام میدادید مینوشتیم! |اين نامه ماست كه بر ضد شما به حق سخن مىگويد. همانا ما۲۷ کیلوبایت (۲٬۱۳۶ واژه) - ۵ آبان ۱۴۰۱، ساعت ۱۵:۵۱
- نازل شدن این آیه چنین بوده كه مردم در حین خواندن نماز، سخن مى گفتند. سپس این آیه نازل شد و سخن گفتن موقع خواندن نماز حرام گردید. ابن زهرى گوید: درباره مردى۳۰ کیلوبایت (۲٬۶۴۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۷
- از ورود به مجلس پیامبر(ص)، در کنار مسلمانى قرار گرفت که در حال ارشاد و سخن گفتن با دیگرى بود. (أمّا من استغنى . فأنت له تصدّى ... و أمّا من جاءک یسعى)۲۹ کیلوبایت (۲٬۷۹۰ واژه) - ۱۵ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۱۶:۵۲
- استدلال، مباهله واعلام همسويى با عقايد و كتب آسمانى ديگر، جاى صراحت و بىپرده سخن گفتن است. جلد 1 - صفحه 556 1- اسلام، ناسخ همه اديان پيشين است. «وَ مَنْ يَبْتَغِ۲۶ کیلوبایت (۲٬۰۴۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۷
- لا یؤمنون ... إنا عملون) ۵- سخن اصحاب پیامبر و طریقه آنان ، همان سخن و طریقه پیامبر(ص) بود. (و قل ... إنا عملون) سخن گفتن پیامبر(ص) از جانب مؤمنان (إنا)۲۶ کیلوبایت (۲٬۲۸۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۴
- طه ٤٨ (رده نرمى سخن در انذار)الْهُدى» «1». نازعات، 24. جلد 5 - صفحه 350 13- سلام دادن در پايان سخن، از آداب سخن است. «والسلامعلى ...» إِنَّا قَدْ أُوحِيَ إِلَيْنا أَنَّ الْعَذابَ۳۵ کیلوبایت (۳٬۱۰۸ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۵
- وجوم مختلف درباره لفظ ((كان (( در جمله : ((كيف نكلم من كان فى المهد صبيا(( سخن گفتن عيسى (عليه السلام ) در گهواره با مردم :((قال انى عبدالله ...(( تقرير حجتى۲۸ کیلوبایت (۲٬۲۳۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۳
- تكلم نميكنند از آنان و مردم مگر كسانيكه مأذون باشند از طرف خداوند در سخن گفتن و سخن صواب و خوب و بسزا گويند و در مجمع از امام صادق و در كافى از امام كاظم۳۱ کیلوبایت (۲٬۶۶۷ واژه) - ۲۲ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۱۹:۰۶
- تفسیر آیات ۱- خطاب استهزاگرانه و بى ادبانه کافران مکه به پیامبر(ص) به هنگام سخن گفتن با آن حضرت (و قالوا یأیها الذى نزّل علیه الذّکر) از اینکه کفار، در مخاطب۳۰ کیلوبایت (۲٬۴۸۴ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۷
- آیات بین اوصاف دو فرد تقابل شیوایى به نام احتباک پدید آمده است. این گونه سخن گفتن، نوعى بلاغت است که با ذکر وصف ثروتمندى در یک طرف (استغنى) اشاره به نبود۳۱ کیلوبایت (۲٬۹۳۵ واژه) - ۱۵ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۱۶:۵۳
- و منافقان) را که از نجوا و راز گفتن با هم ممنوع شدند ندیدی که باز هم با یکدیگر بر بزهکاری و دشمنی و مخالفت رسول راز گفتن از سرگرفتند؟ و هر گاه حضور تو آیند۶۸ کیلوبایت (۵٬۷۲۸ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۴۶
- بكمال لايق خود برسند و مستحقّ نعيم ابدى شوند و چون موعد مقرّر برسد ديگر جاى سخن گفتن در اطراف تقصير بندگان بعنوان اعتذار يا شفاعت يا توسل بوسائل نجات براى كسى۳۳ کیلوبایت (۳٬۰۳۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۴
- بسیار پائینی بودند، چرا که یکی از روشنترین نشانههای تمدن انسانی، همان سخن گفتن اوست. ج3، ص66 تفسیر آیات ۱- رسیدن ذوالقرنین به تنگه اى میان دو کوه سدآسا،۳۲ کیلوبایت (۲٬۶۳۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۲
- ص501 تفسیر آیات ۱ - سوگند خداوند به ابراهیم و اسماعیل(ع) (و والد و ما ولد) سخن گفتن از مکه در آغاز سوره، قرینه است بر این که «والد و ما ولد»، پدر و فرزندى اند۳۳ کیلوبایت (۳٬۲۰۱ واژه) - ۲۰ اسفند ۱۴۰۰، ساعت ۰۳:۰۳
- پیام از جانب خداوند (إذ أوحینا إلى أُمّک) «وحى» در آیه ممکن است به معناى سخن گفتن خداوند با مادر موسى(ع) باشد و ممکن است از آن الهام اراده شده باشد; برخى۳۵ کیلوبایت (۳٬۲۱۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۴
- الأنعام ١٥٢ (رده اجتناب از سخن ناحق)خویشاوندى ۱۶ ; آثار روابط عاطفى ۱۶ سخن: اجتناب از سخن ناحق ۲۰ ; بیخعدالتى در سخن ۱۵ ; حرمت سخن ناحق ۱۵ ; زمینه سخن ناحق ۱۴ عدالت: اهمیت عدالت ۱۳ عهد: با۶۷ کیلوبایت (۵٬۵۷۸ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۵
- وجوم مختلف درباره لفظ ((كان (( در جمله : ((كيف نكلم من كان فى المهد صبيا(( سخن گفتن عيسى (عليه السلام ) در گهواره با مردم :((قال انى عبدالله ...(( تقرير حجتى۳۶ کیلوبایت (۳٬۲۱۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۳
- وجوم مختلف درباره لفظ ((كان (( در جمله : ((كيف نكلم من كان فى المهد صبيا(( سخن گفتن عيسى (عليه السلام ) در گهواره با مردم :((قال انى عبدالله ...(( تقرير حجتى۳۱ کیلوبایت (۲٬۶۳۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۳
- فروختن او و تنها گذاردن بن يامين و سوء سلوك آنها با او بود بطوريكه جرئت سخن گفتن با آنها را بطور عادى نداشت و با آنها نمىنشست و غذا نميخورد و مقصود سرزنش۳۳ کیلوبایت (۲٬۷۸۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۵
- بپردازيد. آمَنَّا ... تَوَكَّلْنا ... فَسَتَعْلَمُونَ ... 8- قاطع و استوار سخن گفتن رهبر جامعه اسلامى، سبب دلگرمى خودىها و دلهره بيگانگان مىشود. قُلْ هُوَ۳۳ کیلوبایت (۲٬۸۵۴ واژه) - ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۱۷
- ومعاندين مراعات مى نمودند خود را از مردم شمردن و متناسب با ميزان عقل مردم سخن گفتن ، از آداب انبياء (ع ) است در باطل و در حقى كه آميخته با باطل است ادب نيست۳۵ کیلوبایت (۲٬۵۹۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۲
- وجوم مختلف درباره لفظ ((كان (( در جمله : ((كيف نكلم من كان فى المهد صبيا(( سخن گفتن عيسى (عليه السلام ) در گهواره با مردم :((قال انى عبدالله ...(( تقرير حجتى۳۷ کیلوبایت (۳٬۲۱۶ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۳
- باشد، يعنى آنها به جاى پرستش فرشتگان، از شيطان پيروى مىكردند. 1- ادبِ سخن گفتن با خداوند را از فرشتگان بياموزيم. «سُبْحانَكَ أَنْتَ وَلِيُّنا» 2- تولّى۳۵ کیلوبایت (۲٬۷۷۸ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۳۱
- وجوم مختلف درباره لفظ ((كان (( در جمله : ((كيف نكلم من كان فى المهد صبيا(( سخن گفتن عيسى (عليه السلام ) در گهواره با مردم :((قال انى عبدالله ...(( تقرير حجتى۳۶ کیلوبایت (۳٬۱۵۸ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۳
- القصص ٥٥ (رده آداب سخن)أجرهم مرّتین بما صبروا ... و إذا سمعوا اللّغو أعرضوا عنه) ۵ - رعایت ادب در سخن گفتن و پرهیز از بیهوده گویى، امرى ستوده و مورد توصیه خداوند (و إذا سمعوا اللّغو۳۸ کیلوبایت (۳٬۱۹۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۶
- وجوم مختلف درباره لفظ ((كان (( در جمله : ((كيف نكلم من كان فى المهد صبيا(( سخن گفتن عيسى (عليه السلام ) در گهواره با مردم :((قال انى عبدالله ...(( تقرير حجتى۳۲ کیلوبایت (۲٬۷۰۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۳
- نيروى خيال كاله را كوه و كوه را كاه مىبينند. [انبياء:5. در مجمع فرموده: اين سخن شخص متحير است كه آنچه شنيده مبهوش كرده گاهى مىگويد سحر است و گاهى شعر و گاهى۱۴ کیلوبایت (۱٬۲۸۸ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۱۴