هود ١٠٥: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
(Edited by QRobot)
 
(افزودن سال نزول)
خط ۱۶: خط ۱۶:
|-|معزی=روزی که آید سخن نگوید کسی جز به رخصت او پس از ایشان است بدبخت و نیکبخت‌
|-|معزی=روزی که آید سخن نگوید کسی جز به رخصت او پس از ایشان است بدبخت و نیکبخت‌
|-|</tabber><br />
|-|</tabber><br />
{{آيه | سوره = سوره هود | نزول = | نام = [[شماره آیه در سوره::105|١٠٥]] | قبلی = هود ١٠٤ | بعدی = هود ١٠٦  | کلمه = [[تعداد کلمات::11|١١]] | حرف =  }}
{{آيه | سوره = سوره هود | نزول = [[نازل شده در سال::9|٩ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::105|١٠٥]] | قبلی = هود ١٠٤ | بعدی = هود ١٠٦  | کلمه = [[تعداد کلمات::11|١١]] | حرف =  }}
===معنی کلمات و عبارات===
===معنی کلمات و عبارات===
«نَفْسٌ»: فردی. کسی. «شَقِیٌّ»: بدبخت. «سَعِیدٌ»: خوشبخت.
«نَفْسٌ»: فردی. کسی. «شَقِیٌّ»: بدبخت. «سَعِیدٌ»: خوشبخت.

نسخهٔ ‏۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۵۳


ترجمه

آن روز که (قیامت و زمان مجازات) فرا رسد، هیچ کس جز به اجازه او سخن نمی‌گوید؛ گروهی بدبختند و گروهی خوشبخت!

روزى فرا رسد كه هيچ كس جز به اذن او سخن نگويد، پس بعضى از مردم تيره‌بخت و برخى نيكبخت‌اند
روزى [است‌] كه چون فرا رسد هيچ كس جز به اذن وى سخن نگويد. آنگاه بعضى از آنان تيره‌بختند و [برخى‌] نيكبخت.
در آن روز که فرا رسد هیچ کس جز به فرمان خدا سخن نگوید، پس برخی شقی و بد روزگارند و بعضی سعید و خوشوقت.
روزی که چون فرا رسد، هیچ کس جز به اجازه او سخن نمی گوید؛ پس برخی تیره بخت و برخی نیک بخت اند.
روزى كه چون بيايد هيچ كس جز به فرمان او سخن نگويد و مردمان بعضى بدبخت باشند و بعضى نيكبخت.
روزی بیاید که هیچ کس جز به اذن او سخن نگوید و از مردمان [بعضی‌] بدبخت و بعضی نیکبخت باشند
روزى كه [آن مدت‌] فرا رسد هيچ كس جز به اذن او سخن نگويد، پس برخى از آنان بدبخت باشند و برخى نيك‌بخت.
زمانی که این روز فرا می‌رسد کسی یارای سخن گفتن و دم بر آوردن ندارد، مگر با اجازه‌ی خدا. (در چنین روزی، مردمان دو گروه بیش نیستند:) دسته‌ای از آنان (به سبب کفر و ضلال، به انواع عذاب گرفتارند و) بدبختند، و دسته‌ای (به سبب طاعت و عبادت، غرق در نعمتهای گوناگونند و) خوشبختند.
روزی (که)، هیچ کس جز به اذن خدا سخن نگوید، پس بعضی از آنان شقاوتمند و (برخی هم) سعادتمندند.
روزی که آید سخن نگوید کسی جز به رخصت او پس از ایشان است بدبخت و نیکبخت‌


هود ١٠٤ آیه ١٠٥ هود ١٠٦
سوره : سوره هود
نزول : ٩ بعثت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١١
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«نَفْسٌ»: فردی. کسی. «شَقِیٌّ»: بدبخت. «سَعِیدٌ»: خوشبخت.

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱- هیچ کس در قیامت جز به اذن و رخصت خداوند سخن نخواهد گفت. (یوم یأت لاتکلم نفس إلاّ بإذنه) ضمیر در «یأت» به «یوم» در آیات قبل، باز مى گردد و «یوم» در «یوم یأت» به معناى حین و زمان است. بنابراین «یوم یأت ...»; یعنى، در آن هنگام که روز قیامت برپا شود ... . قابل ذکر است که «لاتکلم» در اصل «لاتتکلم» بوده که بر اساس قواعد صرفى یک «تاء» از آن حذف شده است.

۲- روز قیامت ، روز بروز و ظهور حاکمیت مطلق خداوند بر بندگان (یوم یأت لاتکلم نفس إلاّ بإذنه) از آن جا که در دنیا هیچ فعل و انفعالى صادر نمى شود مگر اینکه اذن خدا را همراه دارد ، مى توان گفت مقصود از «لاتکلم نفس إلاّ بإذنه» این است که: در آخرت این حقیقت براى همگان مکشوف مى شود و انسانها آن را لمس خواهند کرد.

۳- اختیار و انتخاب در روز قیامت ، از انسانها سلب مى شود. (یوم یأت لاتکلم نفس إلاّ بإذنه) قرین بودن هر گونه سخن در قیامت با اذن خداوند، مى تواند به این معنا باشد که: صحنه قیامت مانند دنیا نیست که انسانها با اراده خویش سخن بگویند و یا افعال دیگرى انجام دهند و احیاناً کارى کنند که مورد رضایت خدا نباشد; بلکه اختیار از آنها سلب مى شود و نمى توانند هر چه را مى خواهند بگویند.

۴- انسانها در قیامت ، به دو گروه تیره بختان و سعادتمندان تقسیم خواهند شد. (فمنهم شقى و سعید)

۵- مشرکان و منکران رسالت پیامبران ، تشکیل دهنده گروهِ تیره بختان در سراى آخرتند. (و ما ظلمنهم و لکن ظلموا أنفسهم ... فمنهم شقى) آیات پیشین که سخن از شرک ورزى و انکار رسالت پیامبران داشت ، قرینه بر این است که مشرکان و منکران رسالت ، مصداق بارزى از شقاوتمندانند.

۶- موحدان و مؤمنانِ به رسالت پیامبران ، تشکیل دهنده گروه سعادتمندان قیامتند. (فمنهم شقى و سعید)

روایات و احادیث

۷- «عن عبدالله بن سلام مولى رسول الله(ص) انه قال: سألت رسول الله(ص) فقلت: ... فأولاد المشرکین فى الجنة أم فى النار؟ فقال: ... انه إذا کان یوم القیامة... فیأمرالله عزوجل ناراً... ثم یأمرالله تبارک و تعالى أطفال المشرکین أن یلقوا أنفسهم فى تلک النار فمن سبق له فى علم الله عزوجل أن یکون سعیداً ألقى نفسه فیها ... و من سبق له فى علم الله عزوجل أن یکون شقیاً إمتنع فلم یلق نفسه فى النار ... و ذلک قول الله عزوجل: «فمنهم شقىّ و سعید»...;[۱] از عبدالله بن سلام نقل شده است که گفت: از رسول خدا(ص) پرسیدم: ... آیا فرزندان مشرکان [که در کودکى مرده اند] بهشتى هستند یا جهنمى؟ فرمود: ... هنگامى که قیامت فرا رسد ... خداوند به آتش فرمان حضور مى دهد ... سپس به کودکان مشرکان دستور مى دهد تا خود را در آن آتش درافکنند. پس هر کدام از آن کودکان که در علم خداى عزوجل سعادتمندیش رقم خورده است خود را در آن آتش مى افکند ... و آنان که در علم خداى عزوجل برایشان شقاوتمندى رقم خورده، از پذیرش فرمان خدا امتناع نموده و خود را در آتش نمى اندازند ... و این سخن خداوند عزوجل است که فرمود: « فمنهم شقى و سعید »...».

۸- «عن على(ع) انه قال: حقیقة السعادة أن یختم الرجل عمله بالسعادة و حقیقة الشقاء أن یختم المرء عمله بالشقاء;[۲] از امیرالمؤمنین(ع) روایت شده است: حقیقت سعادت این است که انسان عمل خود را به سعادت ختم کند (عاقبت به خیر شود) و حقیقت شقاوت این است که انسان عملش را به بدبختى ختم کند».

موضوعات مرتبط

  • انبیا: شقاوت مکذبان انبیا ۵; مؤمنان به انبیا ۶
  • انسان: انسان ها در قیامت ۳; تقسیم انسان ها در قیامت ۴
  • خدا: اذن خدا ۱; حاکمیت اخروى خدا ۲
  • سعادت: حقیقت سعادت ۸; ملاک سعادت ۷
  • سعادتمندان: ۶ سعادتمندان در قیامت ۴
  • شقاوت: حقیقت شقاوت ۸; ملاک شقاوت ۷
  • شقاوتمندان: شقاوتمندان در قیامت ۴، ۵
  • قیامت: تکلم در قیامت ۱; سلب اختیار در قیامت ۳; ظهور حقایق در قیامت ۲; ویژگیهاى قیامت ۱، ۲، ۳
  • مؤمنان: سعادت اخروى مؤمنان ۶
  • مشرکان: شقاوت مشرکان ۵; فرزندان مشرکان در قیامت ۷
  • موحدان: سعادت اخروى موحدان ۶

منابع

  1. توحید صدوق، ص ۳۹۱، ح ۱، ب ۶۱; نورالثقلین، ج ۲، ص ۳۹۵، ح ۲۱۲.
  2. خصال صدوق، ص ۵، ح ۱۴، باب الواحد; نورالثقلین، ج ۲، ص ۳۹۸، ح ۲۲۰.