مريم ٤٦

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۶:۳۵ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

گفت: «ای ابراهیم! آیا تو از معبودهای من روی گردانی؟! اگر (از این کار) دست برنداری، تو را سنگسار می‌کنم! و برای مدّتی طولانی از من دور شو!»

|گفت: اى ابراهيم! آيا تو از خدايان من بيزارى؟ اگر دست بر ندارى تو را سنگسار خواهم كرد، و مدت زيادى از من دور شو
گفت: «اى ابراهيم، آيا تو از خدايان من متنفّرى؟ اگر باز نايستى تو را سنگسار خواهم كرد، و [برو] براى مدّتى طولانى از من دور شو.»
گفت: ای ابراهیم، تو مگر از خدایان من روگردان و بی‌عقیده شدی؟ چنانچه دست (از مخالفت بتان) برنداری بی‌گمان تو را سنگسار کنم، و گرنه سالها از من به دور باش.
گفت: ای ابراهیم! آیا تو از معبودهای من روی گردانی؟ اگر [از بت ستیزی] باز نایستی، قطعاً تو را سنگسار می کنم، و [تا از من آسیبی به تو نرسیده] زمانی طولانی از من دور شو.
گفت: اى ابراهيم، آيا از خدايان من بيزار هستى؟ اگر بازنايستى سنگسارت مى‌كنم. اكنون زمانى دراز از من دور باش.
گفت ای ابراهیم آیا از خدایان من روی بر می‌تابی؟ اگر دست برنداری سنگسارت می‌کنم و روزگاری دراز از من دور شو
گفت: اى ابراهيم، آيا از خدايان من روگردانى؟ اگر [از گفتار خود] باز نايستى هر آينه سنگسارت مى‌كنم، و ديرگاهى از من دور باش.
(پدر ابراهیم برآشفت و) گفت: آیا تو ای ابراهیم از خدایان من رویگردانی؟! اگر (از این کار یکتاپرستی و ناسزاگوئی درباره‌ی بتان) دست نکشی، حتماً تو را سنگسار می‌کنم. برو برای مدّت مدیدی از من دور شو (تا آتش کینه و خشمم فروکش کند، و دست به خون تو نیالایم).
(آزر) گفت: «ابراهیم! آیا تو از خدایان من رویگردانی‌؟ هر آینه اگر (به این رویگردانی) پایان ندهی، بی‌چون تو را به‌راستی سنگسار خواهم کرد. (برو) و مدتی طولانی از من دور شو.»
گفت آیا روی گرداننده‌ای از خدایانم ای ابراهیم اگر کوتاه نیائی هر آینه سنگسارت می‌کنم و دوری گزین از من روزگاری دراز (یا اندک اندک)


مريم ٤٥ آیه ٤٦ مريم ٤٧
سوره : سوره مريم
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١٥
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«رَاغِبٌ ... عَنْ»: رویگردان از. بیزار از. «أُهْجُرْنِی»: مرا رها کن و از پیش من برو. «مَلِیّاً»: مدّت طولانی. از واژه (مَلاوَة) به معنی زمان دراز. در این صورت ظرف است، یا صفت مصدر محذوف است. این واژه را به معنی (سالم) نیز معنی کرده‌اند، که در این صورت حال است. «أُهْجُرْنِی مَلِیّاً»: مدّتهای مدید از پیش من برو. برای همیشه از من دور شو. سالم از پیش من برو.

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱- اظهار شگفتى و ناباورى نسبت به عقاید توحیدى حضرت ابراهیم(ع)، پاسخ آزر به منطق توحیدى و بت ستیزى آن حضرت بود. (قال أراغب أنت عن ءالهتى یأبرهیم) همزه در «أراغب» براى استفهام توبیخى است که تعجب نیز از آن فهمیده مى شود.

۲- آزر، پیش از دعوت شدن به توحید از سوى ابراهیم(ع)، از عقاید توحید آن حضرت بى خبر بود. (قال أراغب أنت عن ءالهتى) اظهار شگفتى و ناباورى آزر از عقاید توحیدى ابراهیم(ع)، دال براین است که تا پیش از آن آزر او را در عقاید، همراه خود مى دیده و به همین خاطر است که پس از اظهارات حضرت ابراهیم(ع)، وى دچار شگفتى و ناباورى مى شود.

۳- آزر، ابراهیم(ع) را - در صورت دست نکشیدن از بت ستیزى - به سنگسارکردن تهدید کرد. (لئن لم تنته لأرجمنّک) «رجم» که در اصل به معناى کشتن به وسیله سنگسار بوده است، به هریک از انواع کشتن نیز اطلاق مى گردد. این لغت، به معناى ناسزا گفتن نیز آمده است (لسان العرب). در آیه، همه این معانى محتمل است و برداشت یادشده براساس اصل معناى آن است.

۴- آزر، با سوگند بر سنگسارکردن ابراهیم(ع)، در صورت ادامه مبارزه با بت پرستى، او را براى مدتى طولانى از خانه اش بیرون کرد. (واهجرنى ملیًّا) «ملیّاً» به معناى مدت طولانى است (لسان العرب).

۵- آزر با حضرت ابراهیم(ع) و عقاید توحیدى او، على رغم دعوت منطقى، مستدل و عاطفى آن حضرت، برخوردى خشن و غیر منطقى داشت. (لئن لم تنته لأرجمنّک) در کلام آزر هیچ استدلال و پاسخى وجود ندارد. تنها وجهه شاخص سخن او ارعاب و تهدید است و حتى در خطاب به او هم کمترین عطوفتى نظیر «یابنىّ» در پاسخ «یاأبت» به کار نبرد.

۶- آزر با تهدید ابراهیم(ع) به سنگسار کردن و نیز دور ساختن او از خود، در صدد تحمیل عقیده خویش بر ابراهیم(ع) و بازداشتن او از توحید بود. (لئن لم تنته لأرجمنّک واهجرنى ملیًّا)

۷- آزر، بت هاى متعددى را معبود خود مى دانست و آنها را عبادت مى کرد. (قال أراغب أنت عن ءالهتى)

۸- مجازات روى گردانى از بت پرستى در عصر آزر سنگسار کردن بود. (لئن لم تنته لأرجمنّک) آزر به دو صورت ابراهیم(ع) را تحت فشار قرار داد ۱- تهدید به سنگسارکردن ۲- راندن و طرد او از خانمان; از این دو، آنچه که جنبه اجتماعى دارد همان سنگسارکردن است، زیرا چنین کارى با تصمیم فردى و بدون پایگاه و پشتوانه قانونى، قاعدتاً قابل اجرا نیست، برخلاف طرد از خانواده که امرى فردى و داخلى است. بنابراین مى توان گفت که مجازات رجم براى کسانى که علیه بت ها اقدامى انجام دهند در آن زمان وجود داشته است.

۹- حضرت ابراهیم(ع) در خانه آزر و تحت سرپرستى او زندگى مى کرد. (واهجرنى ملیًّا)

موضوعات مرتبط

  • آزر: آزر و ابراهیم(ع) ۹; بت پرستى آزر ۷; بى منطقى آزر ۵، ۶; تعجب آزر ۱; تعدد معبود آزر ۷; تهدیدهاى آزر ۳; جهل آزر ۲; خشونت آزر ۵; روش برخورد آزر ۵، ۶; سوگند آزر ۴; فلسفه تهدیدهاى آزر ۶
  • ابراهیم(ع): اخراج ابراهیم(ع) ۴، ۶; تحمیل عقیده به ابراهیم(ع) ۶; تعجب از عقیده ابراهیم(ع) ۱; تکفل ابراهیم(ع) ۹; توحید ابراهیم(ع) ۲; تهدید ابراهیم(ع) ۳، ۶; سنگسار ابراهیم(ع) ۳، ۴; شرک ستیزى ابراهیم(ع) ۱، ۴; عقیده ابراهیم(ع) ۲; قصه ابراهیم(ع) ۱، ۲، ۳، ۴، ۵، ۶، ۹
  • بت پرستى: کیفراجتناب از بت پرستى ۸
  • سنگسار: تاریخ سنگسار ۸; سنگسار در دوران ابراهیم(ع) ۸

منابع