المدثر ٥٦: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
(افزودن سال نزول)
جزبدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
{{قاب | متن = '''[[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::مَا|مَا]] [[شامل این ریشه::ما| ]][[شامل این کلمه::يَذْکُرُون|يَذْکُرُونَ‌]] [[کلمه غیر ربط::يَذْکُرُون| ]] [[شامل این ریشه::ذکر| ]][[ریشه غیر ربط::ذکر| ]][[شامل این کلمه::إِلاّ|إِلاَّ]] [[شامل این ریشه::الا| ]][[شامل این کلمه::أَن|أَنْ‌]] [[شامل این ریشه::ان‌| ]][[شامل این کلمه::يَشَاء|يَشَاءَ]] [[کلمه غیر ربط::يَشَاء| ]] [[شامل این ریشه::شى‌ء| ]][[ریشه غیر ربط::شى‌ء| ]][[شامل این کلمه::اللّه|اللَّهُ‌]] [[کلمه غیر ربط::اللّه| ]] [[شامل این ریشه::الله‌| ]][[ریشه غیر ربط::الله‌| ]][[شامل این ریشه::اله‌| ]][[ریشه غیر ربط::اله‌| ]][[شامل این ریشه::وله‌| ]][[ریشه غیر ربط::وله‌| ]][[شامل این کلمه::هُو|هُوَ]] [[شامل این ریشه::هو| ]][[شامل این کلمه::أَهْل|أَهْلُ‌]] [[کلمه غیر ربط::أَهْل| ]] [[شامل این ریشه::اهل‌| ]][[ریشه غیر ربط::اهل‌| ]][[شامل این کلمه::التّقْوَى|التَّقْوَى‌]] [[کلمه غیر ربط::التّقْوَى| ]] [[شامل این ریشه::وقى‌| ]][[ریشه غیر ربط::وقى‌| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::أَهْل|أَهْلُ‌]] [[کلمه غیر ربط::أَهْل| ]] [[شامل این ریشه::اهل‌| ]][[ریشه غیر ربط::اهل‌| ]][[شامل این کلمه::الْمَغْفِرَة|الْمَغْفِرَةِ]] [[کلمه غیر ربط::الْمَغْفِرَة| ]] [[شامل این ریشه::غفر| ]][[ریشه غیر ربط::غفر| ]]'''}}
{{قاب | متن = '''[[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::مَا|مَا]] [[شامل این ریشه::ما| ]][[شامل این کلمه::يَذْکُرُون|يَذْکُرُونَ‌]] [[کلمه غیر ربط::يَذْکُرُون| ]] [[شامل این ریشه::ذکر| ]][[ریشه غیر ربط::ذکر| ]][[شامل این کلمه::إِلاّ|إِلاَّ]] [[شامل این ریشه::الا| ]][[شامل این کلمه::أَن|أَنْ‌]] [[شامل این ریشه::ان‌| ]][[شامل این کلمه::يَشَاء|يَشَاءَ]] [[کلمه غیر ربط::يَشَاء| ]] [[شامل این ریشه::شى‌ء| ]][[ریشه غیر ربط::شى‌ء| ]][[شامل این کلمه::اللّه|اللَّهُ‌]] [[کلمه غیر ربط::اللّه| ]] [[شامل این ریشه::الله‌| ]][[ریشه غیر ربط::الله‌| ]][[شامل این ریشه::اله‌| ]][[ریشه غیر ربط::اله‌| ]][[شامل این ریشه::وله‌| ]][[ریشه غیر ربط::وله‌| ]][[شامل این کلمه::هُو|هُوَ]] [[شامل این ریشه::هو| ]][[شامل این کلمه::أَهْل|أَهْلُ‌]] [[کلمه غیر ربط::أَهْل| ]] [[شامل این ریشه::اهل‌| ]][[ریشه غیر ربط::اهل‌| ]][[شامل این کلمه::التّقْوَى|التَّقْوَى‌]] [[کلمه غیر ربط::التّقْوَى| ]] [[شامل این ریشه::وقى‌| ]][[ریشه غیر ربط::وقى‌| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::أَهْل|أَهْلُ‌]] [[کلمه غیر ربط::أَهْل| ]] [[شامل این ریشه::اهل‌| ]][[ریشه غیر ربط::اهل‌| ]][[شامل این کلمه::الْمَغْفِرَة|الْمَغْفِرَةِ]] [[کلمه غیر ربط::الْمَغْفِرَة| ]] [[شامل این ریشه::غفر| ]][[ریشه غیر ربط::غفر| ]]'''}}




خط ۱۶: خط ۱۶:
|-|معزی=و یادآور نشوند جز آنکه بخواهد خدا اوست اهل پرهیزکاری و اهل آمرزیدن‌
|-|معزی=و یادآور نشوند جز آنکه بخواهد خدا اوست اهل پرهیزکاری و اهل آمرزیدن‌
|-|</tabber><br />
|-|</tabber><br />
{{آيه | سوره = سوره المدثر | نزول = [[نازل شده در سال::0|٠ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::56|٥٦]] | قبلی = المدثر ٥٥ | بعدی = المدثر ٥٧ | کلمه = [[تعداد کلمات::13|١٣]] | حرف =  }}
{{آيه | سوره = سوره المدثر | نزول = [[نازل شده در سال::2|٢ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::56|٥٦]] | قبلی = المدثر ٥٥ | بعدی = سوره_القيامة | کلمه = [[تعداد کلمات::13|١٣]] | حرف =  }}
===معنی کلمات و عبارات===
===معنی کلمات و عبارات===
«مَا یَذْکُرُونَ»: پند و اندرز نمی‌گیرند. یادآور نمی‌شوند. «أَهْلُ»: سزاوار. شایسته. «أَهْلُ الْمَغْفِرَةِ»: سزاوار آمرزگاری و گذشت است، و غفار او است و بس.
«مَا یَذْکُرُونَ»: پند و اندرز نمی‌گیرند. یادآور نمی‌شوند. «أَهْلُ»: سزاوار. شایسته. «أَهْلُ الْمَغْفِرَةِ»: سزاوار آمرزگاری و گذشت است، و غفار او است و بس.
خط ۲۴: خط ۲۴:
=== آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک) ===  
=== آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک) ===  
<div id='arabicrel'>
<div id='arabicrel'>
[[الانسان ٣٠ | وَ مَا تَشَاءُونَ‌ إِلاَّ أَنْ‌ يَشَاءَ...]] (۱)  
[[الانسان ٣٠ | وَ مَا تَشَاءُونَ‌ إِلاَّ أَنْ‌ يَشَاءَ...]] (۱)  


</div>
</div>

نسخهٔ ‏۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۲۱:۵۶


ترجمه

و هیچ کس پند نمی‌گیرد مگر اینکه خدا بخواهد؛ او اهل تقوا و اهل آمرزش است!

|ولى پند نگيرند مگر آن كه خدا خواهد. او سزاوار پروا و او سزاوار آمرزش است
و هيچ كس پند نمى‌گيرد مگر اينكه خدا بخواهد؛ او اهل تقوا و اهل آمرزش است!
و نخواهند متذکر شوند جز آنکه خدا بخواهد (یعنی بدون مشیّت و لطف الهی کسی بهشتی و سعادتمند نخواهد شد. از او رواست تقوا و ترس و بیم و شوق و امیدواری که) او اهل تقوا و اهل آمرزش و مغفرت است.
و از آن پند نمی گیرند مگر آنکه خدا بخواهد، او سزاوار است که از وی پروا کنند، و سزاوار است که به آمرزشش امید بندند.
و پند نمى‌گيرند، مگر اينكه خدا خواهد. او شايان آن است كه از او بترسند. و او شايان آمرزيدن است.
و پند نگیرند مگر آنکه خدا خواهد، اوست که سزاوار پرهیز ورزیدن است، و سزاوار آمرزگاری‌
و ياد نكنند و پند نگيرند مگر آنكه خدا خواهد اوست سزاوار پروا كردن- از وى- و سزاوار آمرزيدن.
امّا (در عین حال پند گرفتن از آن، جز به مشیّت و توفیق الهی نیست) آنان اندرز نمی‌گیرند مگر این که خدا بخواهد. سزد که از (خشم) خدا دوری جست، و او را سزد که آمرزگاری کند (و بر دیگران ببخشاید).
و هیچ کس به یاد نمی‌آورد، مگر اینکه خدا بخواهد؛ او اهل تقوی و اهل پوشش است!
و یادآور نشوند جز آنکه بخواهد خدا اوست اهل پرهیزکاری و اهل آمرزیدن‌


المدثر ٥٥ آیه ٥٦ سوره_القيامة
سوره : سوره المدثر
نزول : ٢ بعثت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١٣
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«مَا یَذْکُرُونَ»: پند و اندرز نمی‌گیرند. یادآور نمی‌شوند. «أَهْلُ»: سزاوار. شایسته. «أَهْلُ الْمَغْفِرَةِ»: سزاوار آمرزگاری و گذشت است، و غفار او است و بس.

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱ - اختیار و خواست انسان مستقل نیست; بلکه منوط به مشیّت و خواست خداوند به داشتن این اختیار و خواست است. (و ما یذکرون إلاّ أن یشاء اللّه) برداشت یاد شده، با توجه به این نکته است که خداوند در آیه قبل (فمن شاء ذکره)، براى بشر خواست و اختیار قائل شده است و در آیه مورد بحث فرمود: این خواست و اختیار، بسته به مشیت و خواست خداوند است. بنابراین بشر در اختیار و خواست خود، مستقل نیست.

۲ - تعلق مشیت الهى، به مختار و آزاد بودن بشر (فمن شاء ذکره . و ما یذکرون إلاّ أن یشاء اللّه)

۳ - اراده و خواست خداوند، مستقل، مطلق و بالاتر از همه خواست ها و اراده ها است. (و ما یذکرون إلاّ أن یشاء اللّه)

۴ - بیدارى و پندگیرى از قرآن به توفیق الهى است. (و ما یذکرون إلاّ أن یشاء اللّه) آیه شریفه مى رساند که خواست انسان وابسته به خواست خداوند است. در ضمن مى فهماند که پندگرفتن و متذکر شدن از قرآن نیز، به توفیق الهى است.

۵ - خداوند، سزاوار پروا داشتن از او و تقواپیشگى است. (هو أهل التقوى)

۶ - شناخت خداوند، موجب تقواپیشگى و پروا داشتن از او است. (هو أهل التقوى) برداشت یاد شده، از معرفى شدن خداوند به «أهل تقوا»، استفاده مى شود.

۷ - خداوند، اهل آمرزش است. (هو ... أهل المغفرة)

۸ - تقواپیشگى، از زمینه هاى جلب آمرزش الهى (هو أهل التقوى و أهل المغفرة) تقدیم «أهل التقوى» بر «أهل المغفرة»، ممکن است نشانگر مطلب یاد شده باشد.

۹ - اهلیت خداوند به تقواپیشگى و آمرزش گناهان، مقتضى پذیرش بیدارباش ها و پندهاى او در قرآن (فمن شاء ذکره ... هو أهل التقوى و أهل المغفرة) برداشت یاد شده، با توجه به این نکته است که جمله «هو أهل التقوى...»، در مقام تعلیل براى «فمن شاء ذکره» است.

۱۰ - هشدار و ترغیب، از روش هاى تربیتى و هدایتى قرآن (هو ... أهل المغفرة) برداشت یاد شده، با توجه به این نکته است که این سوره، با فرمان انذار و اخطار آغاز گردیده (قم فأنذر...) و با مغفرت و آمرزش الهى، خاتمه یافته است.

موضوعات مرتبط

  • اختیار: منشأ اختیار ۱، ۲
  • اسماء و صفات: اهل التقوى ۵; اهل المغفرة ۷
  • انسان: اختیار انسان ۱، ۲
  • تذکر: منشأ تذکر ۴
  • تربیت: روش تربیت ۱۰
  • ترس: آثار ترس از خدا ۹; ترس از خدا ۵; موجبات ترس از خدا ۶
  • تقوا: آثار تقوا ۸; عوامل تقوا ۶
  • خدا: آثار آمرزشگرى خدا ۹; آثار توفیقات خدا ۴; آثار خداشناسى ۶; آثار مشیت خدا ۱، ۲; آمرزشگرى خدا۷; استقلال اراده خدا ۳; زمینه جلب آمرزشهاى خدا ۸; علو اراده خدا ۳; علو مشیت خدا ۳
  • قرآن: انذارهاى قرآن ۱۰; بشارتهاى قرآن ۱۰; زمینه عبرت از قرآن ۹; منشأ عبرت از قرآن ۴
  • هدایت: روش هدایت ۱۰

منابع