القصص ٢٢

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۵:۱۱ توسط 127.0.0.1 (بحث) (افزودن سال نزول)


ترجمه

و هنگامی که متوجّه جانب مدین شد گفت: «امیدوارم پروردگارم مرا به راه راست هدایت کند!»

|و چون به جانب شهر مدين روى نهاد گفت: اميد است پروردگارم مرا به راه راست هدايت كند
و چون به سوى [شهر] مدين رو نهاد [با خود] گفت: «اميد است پروردگارم مرا به راه راست هدايت كند.»
و چون رو به جانب شهر مدین آورد، با خود گفت: امید است که خدا مرا به راه‌مستقیم هدایت فرماید.
هنگامی که به سوی مدین روی آورد، گفت: امید است پروردگارم مرا به راه راست [که انسان را به نتیجه مطلوب می رساند] راهنمایی کند.
چون به جانب مدين روان شد، گفت: شايد پروردگار من مرا به راه راست رهبرى كند.
و چون رو به سوی مدین نهاد، گفت باشد که پروردگارم مرا به راه راست راهنمایی کند
و چون به سوى مَدْيَن روى نهاد، گفت: اميد است پروردگارم مرا راه راست- راه خير و رستگارى، يا راهى كه به مَدْيَن بينجامد- بنمايد.
و هنگامی که رو به جانب مدین (شهر شعیب) کرد، گفت: امید است که پروردگارم مرا به راستای راه رهنمود فرماید (و ناهمواریها و گرفتاریها را از سر من به دور دارد).
و هنگامی که سوی (شهر) مَدْیَن روی نهاد (با خود) گفت: «امید است پروردگارم مرا به میانه‌ی راه راهوار هدایت کند.»
و هنگامی که روی آورد بسوی مدین گفت امید است پروردگار من رهبریم کند به راه راست‌


القصص ٢١ آیه ٢٢ القصص ٢٣
سوره : سوره القصص
نزول : ١١ بعثت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١٢
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«تَوَجَّهَ»: روکرد. «تِلْقَآءَ»: جانب. سو. «مَدْیَنَ»: (نگا: اعراف / ). «عَسی»: امید است. «سَوَآءَالسَّبِیلِ»: (نگا: بقره / مائده / و و ).

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱ - تلاش موسى(ع) پس از خروج از شهر مصر، براى رساندن خود به سمت منتهى به مدین (فخرج منها ... و لمّا توجّه تلقاء مدین) تعبیر «لمّا توجّه...» نشان مى دهد که موسى(ع) هم زمان با خارج شدن از شهر مصر، در جهت مدین قرار نداشت; بلکه مدتى راه پیمود تا خود را در آن سمت قرار دهد.

۲ - قرار گرفتن موسى(ع) در جهت منتهى به مدین و روانه شدن وى به سوى آن (و لمّا توجّه تلقاء مدین) «توجُّه» (مصدر «توجّه») به معناى روى آوردن و «تلقاء» معادل جانب است. «و لمّا توجّه تلقاء مدین»; یعنى، «لمّا صرف وجهه هذاء مدین»، (همین که روى به جانب مدین آورد...».

۳ - مدین، سرزمین بیرون از قلمرو حکومت فرعون (و لمّا توجّه تلقاء مدین) انتخاب مدین به عنوان پناهگاه، نشانگر آن است که آن سرزمین از محدوده حکومت فرعون بیرون بوده است.

۴ - موسى(ع) ناآشنا به راه منتهى به مدین (و لمّا توجّه تلقاء مدین قال عسى ربّى أن یهدینى سواء السبیل) مطلب یاد شده با توجه به نیایش موسى(ع) به دست مى آید.

۵ - امید بستن موسى(ع) به هدایت خداوند در یافتن راهى بى خطر و رساننده به مدین (قال عسى ربّى أن یهدینى سواء السبیل) «سواء السبیل» (راه وسط) کنایه از راهى است که خطر گم شدن در آن نباشد و به راحتى انسان را به مقصد برساند.

۶ - راهنمایى گمشدگان، مقتضاى ربوبیت و پروردگارى خداوند (قال عسى ربّى أن یهدینى سواء السبیل)

موضوعات مرتبط

  • امیدوارى: امیدوارى به هدایت ۵
  • خدا: آثار ربوبیت خدا ۶; هدایتهاى خدا ۵
  • فرعون: محدوده حکومت فرعون ۳; موقعیت سیاسى فرعون ۳
  • گمشدگان: منشأ هدایت گمشدگان ۶
  • موسى(ع): امیدوارى موسى(ع) ۵; خروج موسى(ع) از مصر ۱; راهیابى موسى(ع)۵; قصه موسى(ع) ۱، ۲، ۴; محدوده علم موسى(ع) ۴; مسیر هجرت موسى(ع) ۱، ۲، ۴، ۵; هجرت موسى(ع) به مدین ۱، ۲، ۴

منابع