الحجر ٥٠: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
(Edited by QRobot)
 
(افزودن سال نزول)
خط ۱۶: خط ۱۶:
|-|معزی=و آنکه عذاب من است آن عذاب دردناک‌
|-|معزی=و آنکه عذاب من است آن عذاب دردناک‌
|-|</tabber><br />
|-|</tabber><br />
{{آيه | سوره = سوره الحجر | نزول = | نام = [[شماره آیه در سوره::50|٥٠]] | قبلی = الحجر ٤٩ | بعدی = الحجر ٥١  | کلمه = [[تعداد کلمات::6|٦]] | حرف =  }}
{{آيه | سوره = سوره الحجر | نزول = [[نازل شده در سال::3|٣ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::50|٥٠]] | قبلی = الحجر ٤٩ | بعدی = الحجر ٥١  | کلمه = [[تعداد کلمات::6|٦]] | حرف =  }}
===معنی کلمات و عبارات===
===معنی کلمات و عبارات===
«الألِیمُ»: بسیار دردآور و دردناک.
«الألِیمُ»: بسیار دردآور و دردناک.

نسخهٔ ‏۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۵۶


ترجمه

و (اینکه) عذاب و کیفر من، همان عذاب دردناک است!

|و اين كه عذاب من عذابى دردآور است
و اينكه عذاب من، عذابى است دردناك.
و نیز عذاب من بسیار سخت و دردناک است.
و اینکه عذابم [برای مجرمان] همان عذاب دردناک است.
و عذاب من عذابى دردآور است.
و [در جای خود] عذاب من هم عذابی دردناک است‌
و اينكه عذاب من عذاب دردناك است.
و این که عذاب من (در حق سرکشان بی‌ایمان) عذاب بسیار دردناکی است (و عذابهای دیگر در برابرش عذاب نیست).
و اینکه بی‌گمان عذاب من، آن عذاب دردناک است.
و آنکه عذاب من است آن عذاب دردناک‌


الحجر ٤٩ آیه ٥٠ الحجر ٥١
سوره : سوره الحجر
نزول : ٣ بعثت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٦
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«الألِیمُ»: بسیار دردآور و دردناک.

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱- پیامبر(ص) وظیفه دار باخبر ساختن بندگان از عذاب دردناک خداوند (و أن عذابى هو العذاب الألیم)

۲- ایجاد حالت خوف و رجا و بیم و امید در انسان، از روشهاى هدایتى و تربیتى قرآن (نبّىء عبادى أنى أنا الغفور الرحیم . و أن عذابى هو العذاب الألیم)

۳- در نظام هدایتى و تربیتى، امیدوار ساختن باید بر تهدید مقدم باشد. (نبّىء عبادى أنى أنا الغفور الرحیم . و أن عذابى هو العذاب الألیم) تقدیم ذکر دو صفت «غفور» و «رحیم» براى خداوند بر «عذاب ألیم» در دو آیه فوق، مى تواند مشعر به نکته یاد شده باشد.

۴- تقدم و سبقت لطف و رحمت خداوند بر غضب و عذاب او (نبّىء عبادى أنى أنا الغفور الرحیم . و أن عذابى هو العذاب الألیم) از اینکه خداوند در توصیه به پیامبراسلام(ص) ابتدا غفران و رحمت خود و سپس عذاب خویش را ذکر کرده است مى تواند بیانگر این باشد که: غفران و رحمت خداوند همواره بر غضب و عذاب او مقدم است.

۵- لطف و قهر الهى، فوق همه لطفها و قهرهاست. (نبّىء عبادى أنى أنا الغفور الرحیم . و أن عذابى هو العذاب الألیم) از جمله هاى اسمى «أنى أنا...» و «أن عذابى ...» با آوردن حرف تأکید «أنّ» و ذکر ضمیر فصل و آوردن لام در خبر، بالاترین تأکید را دارد و حامل این نکته است که غفران و رحمت (لطف) خداوند و عذاب (قهر) او به گونه اى است که هیچ رادع و مانعى براى تحقق آنها وجود ندارد و نیز هر لطف و قهرى که تصور شود، با لطف و قهر او قابل مقایسه نیست.

۶- آگاه ساختن از عذاب دردناک الهى و آگاهى از آن، امرى بس مهم و سودمند (نبّىء عبادى أنى أنا الغفور الرحیم . و أن عذابى هو العذاب الألیم) «نبأ» به خبر مهم و بسیار سودمند گفته مى شود (مفردات راغب).

موضوعات مرتبط

  • امیدوارى: اهمیت امیدوارى ۳; اهمیت زمینه امیدوارى ۲
  • تربیت: روش تربیت ۲، ۳
  • ترس: اهمیت زمینه ترس ۲
  • خدا: آگاهى از عذابهاى خدا ۶; اعلام عذابهاى خدا ۱; اهمیت اعلام عذابهاى خدا ۶; تقدم رحمت خدا ۴; عذابهاى خدا ۴; عظمت رحمت خدا ۵; غضب خدا ۴; غلبه عذابهاى خدا ۵
  • عذاب: عذاب دردناک ۱; مراتب عذاب ۱، ۶
  • عمل: عمل پسندیده ۶
  • قرآن: روش تعالیم قرآن ۲
  • محمد(ص): انذارهاى محمد(ص) ۱; مسؤولیت محمد(ص) ۱
  • هدایت: روش هدایت ۲، ۳

منابع