الإسراء ٢٦

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۵۸ توسط 127.0.0.1 (بحث) (افزودن سال نزول)


ترجمه

و حقّ نزدیکان را بپرداز، و (همچنین حق) مستمند و وامانده در راه را! و هرگز اسراف و تبذیر مکن،

|و حق خويشاوند و تنگدست و به راه مانده را بده و ولخرجى و اسراف مكن
و حق خويشاوند را به او بده و مستمند و در راه‌مانده را [دستگيرى كن‌] و ولخرجى و اسراف مكن.
و (ای رسول ما) تو خود حقوق خویشاوندان و ارحام خود را ادا کن و نیز فقیران و رهگذران بیچاره را به حق خودشان برسان و هرگز (در کارها) اسراف روا مدار.
و حقّ خویشاوندان و حقّ تهیدست و از راه مانده را بپرداز، و هیچ گونه اسراف و ولخرجی مکن.
حق خويشاوند و مسكين و در راه‌مانده را ادا كن و هيچ اسرافكارى مكن.
و به خویشاوند حقش را ببخش، و نیز به بینوا و در راه مانده، و هیچ‌گونه تبذیری پیشه مکن‌
و حق خويشاوند و درويش بينوا و در راه‌مانده را بده و مال خود را بيهوده و به گزاف مريز و مپاش- تباه مكن-.
حق خویشاوند را (از قبیل: صله‌ی رحم و نیکوئی و مودّت و محبّت)، و حق مستمند و وامانده‌ی در راه را (از قبیل: زکات و صدقه و احسان)، بپرداز، و به هیچ وجه باد دستی مکن.
و حقِ نزدیکترین خویشاوند را به او بده و (نیز حق) مستمند و و‌امانده در راهِ (حلال از تأمین معاش) را، و تبذیر مکن تبذیری (که مال - یا حالت - را پایمال کنی).
و بده به خویشاوند حقّش را و بینوا و درمانده راه و تبذیر مکن تبذیری (بیهوده و فزون از اندازه دادن)


الإسراء ٢٥ آیه ٢٦ الإسراء ٢٧
سوره : سوره الإسراء
نزول : ٨ بعثت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١٤
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«آتِ»: بده. بپرداز. «ذَا الْقُرْبَی»: خویشاوند. نزدیک. «تَبْذِیراً»: زیاده‌روی در پراکندن مال. باد دستی.

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱- اداى حق خویشاوندان، امرى واجب و لازم است. (و ءات ذاالقربى حقّه)

۲- پیامبر(ص) موظف به اداى حقوق خویشاوندان، مساکین و در راه ماندگان با رعایت اعتدال و اجتناب از تبذیر (و ءات ذاالقربى حقّه و المسکین و ابن السبیل و لاتبذّر تبذیرًا) برداشت فوق، مبتنى بر این است که مخاطب در آیه پیامبر(ص) باشد، هر چند دیگران را نیز شامل مى شود.

۳- پیوند خویشاوندى، منشأ پیدایش حقوقى ویژه میان انسانهاست. (و ءات ذاالقربى حقّه)

۴- رعایت حقوق خویشاوندان پس از اداى حق والدین، بر سایر حقوق اجتماعى، اولویت دارد. (و بالولدین إحسنًا ... و ءات ذاالقربى حقّه و المسکین) فاصله شدن «حقّه» میان «ذاالقربى» و دو مورد بعد و نیز تقدمش بر آن دو، مى تواند إشعار به تمایز «ذى القربى» و اولویت مرتبه آن داشته باشد.

۵- دستورات دین در اداى حقوق دیگران، همخوان و همسو با عواطف طبیعى انسان است. (و بالولدین إحسنًا ... و ءات ذاالقربى حقّه) مقدم شمردن حق پدر و مادر و خویشان و رسیدگى به مشکلات آنان، گرایش طبیعى انسان است و خدا همین را مورد تأیید قرار داده است.

۶- پرداخت حق مساکین و در راه ماندگان، امرى لازم و واجب است. (و ءات ... و المسکین و ابن السبیل)

۷- فقر و در راه ماندگى، منشأ پیدایش حقوقى ویژه براى فقرا و در راه ماندگان (و ءات ... و المسکین و ابن السبیل)

۸- مسلمانان در قبال مسائل و نیازهاى جامعه خویش، مسؤولند. (و ءات ... و المسکین و ابن السبیل)

۹- رسیدگى به مشکلات خویشاوندان حتى در صورت عدم مسکنت و در راه ماندگى آنان، امرى لازم و واجب است. (و ءات ذاالقربى حقّه و المسکین و ابن السبیل) ذکر «ذاالقربى» به صورت جداگانه، مى تواند إشعار به مطلب فوق داشته باشد.

۱۰- تبذیر (مصرف بیجا و ریخت و پاش) حرام و مورد نهى خداوند است. (و لاتبذّر تبذیرًا) اهل لغت در فرق بین «اسراف» و «تبذیر» آورده اند که: «تبذیر» به معناى «مصرف مال در جایى است که سزاوار نباشد» (فروق اللغة).

۱۱- انسانها در مصرف اموال خویش آزادى مطلق نداشته و محدودیت دارند. (و ءات ... و لاتبذّر تبذیرًا)

۱۲- رعایت اعتدال در انفاق و پرهیز از زیاده روى در آن، لازم و واجب است. (و ءات ... و لاتبذّر تبذیرًا) مورد برداشت فوق مبتنى بر این است که مقصود از تبذیر (زیاده روى) - به مناسبت مورد آیه - زیاده روى در انفاق به خویشاوندان و مستمندان باشد; چنان که در مورد مصرف اموال شخصى در زندگى و انفاق به دیگران در همین سوره (آیه ۲۹) چنین دستورى صادر شده است.

روایات و احادیث

۱۳- «عن أبى عبدالله(ع): ... «و ءات ذاالقربى حقّه» فکان على(ع) و کان حقّه الوصیة التى جعلت له و الإسم الأکبر و میراث العلم و آثار علم النبوة;[۱] از امام صادق(ع) در باره سخن خدا روایت شده است که فرمود: پس مراد از «ذاالقربى» على(ع) است و حق او، جانشینى پیامبر(ص) بود - که براى او قرار داده شده بود - و اسم اکبر و میراث علم و آثار علم نبوت است».

۱۴- «عن على بن الحسین(ع) فى قوله تعالى: «و ءات ذاالقربى حقّه» ... قال: نحن أُولئک الذین أمر الله (عزّوجلّ) نبیه(ص) أن یؤتیهم حقّهم ...;[۲] از امام سجاد(ع) درباره سخن خدا: «و ءات ذاالقربى حقّه» روایت شده است که فرمود: ما [اهل بیت ]همانانى هستیم که خداوند - عزّوجلّ - به پیامبرش فرمان داد حقشان را به آنان بدهد».

۱۵- «عن أبى الحسن موسى(ع): ... ان الله تبارک و تعالى لمّا فتح على نبیه(ص) فدک ... فأنزل الله على نبیه(ص) «و ءات ذاالقربى حقّه» فلم یدر رسول الله(ص) من هم ... فأوحى الله إلیه أن ادفع فدک إلى فاطمة(ع)...;[۳] از ابى الحسن موسى بن جعفر(ع) روایت شده است:... آنگاه که خداوند - تبارک و تعالى - فدک را براى پیامبرش فتح کرد ... پس بر او این آیه را نازل فرمود: «و ءات ذاالقربى حقّه». پس رسول خدا(ص) ندانست نزدیکان چه کسانى اند ... پس خداوند به او وحى کرد که فدک را به حضرت فاطمه(س) بدهد ...».

۱۶- «عبدالرحمان بن الحجاج قال: سألت أباعبدالله(ع) عن قوله: «و لاتبذّر تبذیراً» قال: من أنفق شیئاً فى غیر طاعة الله فهو مبذّر... ;[۴] عبدالرحمان بن حجاج گوید: از امام صادق(ع) درباره سخن خدا «و لاتبذّر تبذیراً» سؤال کردم، حضرت فرمود: کسى که چیزى را در غیر طاعت خدا خرج کند، اسراف کار است ...».

۱۷- «أبى بصیر قال: سألت أباعبدالله(ع) فى قوله «و لاتبذّر تبذیراً» قال: بذل الرجل ماله و یقعده لیس له مال قال: فیکون تبذیر فى حلال؟ قال: نعم;[۵] ابى بصیر گوید: از امام صادق(ع) در باره سخن خدا «و لاتبذّر تبذیراً» سؤال کردم، حضرت فرمود: بخشش کردن مرد مالش را [به گونه اى] که این بخشش او را خانه نشین کند، در حالى که مالى براى او نباشد، سؤال کننده گفت: پس در خرج حلال هم اسراف هست؟ حضرت فرمود: آرى».

موضوعات مرتبط

  • ابن السبیل: اداى حقوق ابن السبیل ۲، ۶; منشأ حقوق ابن السبیل ۷
  • احکام ۱، ۶، ۹، ۱۰، ۱۲:
  • امام على(ع): فضایل امام على(ع) ۱۳
  • اموال: محدوده تصرف در اموال ۱۱
  • انسان: محدوده اختیارات انسان ۱۱
  • انفاق: احکام انفاق ۱۲; اعتدال در انفاق ۱۲
  • اهل بیت(ع): فضایل اهل بیت(ع) ۱۴
  • تبذیر: اجتناب از تبذیر ۲; احکام تبذیر ۱۰; حرمت تبذیر ۱۰; مراد از تبذیر ۱۷; نهى از تبذیر ۱۰
  • جامعه: تأمین نیازهاى جامعه ۸
  • حقوق: اعتدال در اداى حقوق ۲; اولویتها در حقوق ۴; عواطف در اداى حقوق ۵; منشأ پیدایش حقوق ۳
  • خدا: نواهى خدا ۱۰
  • خویشاوندان: اداى حقوق خویشاوندان ۱، ۲; اهمیت حقوق خویشاوندان ۴; رفع مشکلات خویشاوندان ۹
  • خویشاوندى: آثار خویشاوندى ۳; حقوق خویشاوندى ۳
  • دین: دین و عواطف ۵; ویژگیهاى تعالیم دین ۵
  • فدک: قصه فدک ۱۵
  • فقر: آثار فقر ۷
  • فقرا: منشأ حقوق فقرا ۷
  • مبذران ۱۶:
  • محرمات ۱۰:
  • محمد(ص): حقوق خویشاوندان محمد(ص) ۲، ۱۵; مراد از خویشاوندان محمد(ص) ۱۳، ۱۴; مسؤولیت محمد(ص) ۲
  • مساکین: اداى حقوق مساکین ۲، ۶
  • مسلمانان: مسؤولیت اجتماعى مسلمانان ۸
  • واجبات ۱، ۶، ۹، ۱۲:
  • والدین: اهمیت حقوق والدین ۴

منابع

  1. کافى، ج ۱، ص ۲۹۴، ح ۳; نورالثقلین، ج ۳ ، ص ۱۵۳- ، ح ۱۵۷.
  2. احتجاج طبرسى، ج ۲، ص ۳۳; نورالثقلین، ج ۳- ، ص ۱۵۵، ح ۱۶۰.
  3. کافى، ج ۱، ص ۵۴۳، ح ۵; نورالثقلین، ج ۳، ص ۱۵۴- ، ح ۱۵۸.
  4. تفسیرعیاشى، ج ۲، ص ۲۸۸، ح ۵۳; نورالثقلین، ج ۳، ص ۱۵۶، ح ۱۶۸.
  5. تفسیر عیاشى، ج ۲، ص ۲۸۸، ح ۵۴; نورالثقلین، ج ۳، ص ۱۵۶، ح ۱۶۹.