روایت:من لايحضره الفقيه جلد ۲ ش ۴۶۹

از الکتاب


آدرس: من لا يحضره الفقيه، جلد ۱، بَابُ النَّوَادِر

و في روايه محمد بن اسماعيل بن بزيع عن محمد بن يعقوب عن شعيب عن ابيه عن ابي عبد الله ع قال :

قُلْتُ لَهُ إِنَّ اَلنَّاسَ يَرْوُونَ أَنَ‏ اَلنَّبِيَّ ص‏ مَا صَامَ مِنْ‏ شَهْرِ رَمَضَانَ‏ تِسْعَةً وَ عِشْرِينَ يَوْماً أَكْثَرُ مِمَّا صَامَ ثَلاَثِينَ قَالَ كَذَبُوا مَا صَامَ‏ رَسُولُ اَللَّهِ ص‏ إِلاَّ تَامّاً وَ لاَ تَكُونُ اَلْفَرَائِضُ نَاقِصَةً إِنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى خَلَقَ اَلسَّنَةَ ثَلاَثَمِائَةٍ وَ سِتِّينَ يَوْماً وَ خَلَقَ اَلسَّمََاوََاتِ وَ اَلْأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيََّامٍ‏ فَحَجَزَهَا مِنْ ثَلاَثِمِائَةٍ وَ سِتِّينَ يَوْماً فَالسَّنَةُ ثَلاَثُمِائَةٍ وَ أَرْبَعَةٌ وَ خَمْسُونَ يَوْماً وَ شَهْرُ رَمَضَانَ‏ ثَلاَثُونَ يَوْماً لِقَوْلِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ‏ وَ لِتُكْمِلُوا اَلْعِدَّةَ وَ اَلْكَامِلُ تَامٌّ وَ شَوَّالٌ‏ تِسْعَةٌ وَ عِشْرُونَ يَوْماً وَ ذُو اَلْقَعْدَةِ ثَلاَثُونَ يَوْماً لِقَوْلِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ وََاعَدْنََا مُوسى‏ََ ثَلاََثِينَ لَيْلَةً فَالشَّهْرُ هَكَذَا ثُمَّ هَكَذَا أَيْ شَهْرٌ تَامٌّ وَ شَهْرٌ نَاقِصٌ وَ شَهْرُ رَمَضَانَ‏ لاَ يَنْقُصُ أَبَداً وَ شَعْبَانُ‏ لاَ يَتِمُّ أَبَداً


من لايحضره الفقيه جلد ۲ ش ۴۶۸ حدیث من لايحضره الفقيه جلد ۲ ش ۴۷۰
روایت شده از : امام جعفر صادق عليه السلام
کتاب : من لايحضره الفقيه - جلد ۲
بخش : باب النوادر
عنوان : حدیث در کتاب من لا يحضره الفقيه جلد ۱ بَابُ النَّوَادِر
موضوعات :

ترجمه

‏محمد جواد غفارى, من لا يحضره الفقيه - جلد ۲ - ترجمه على اكبر و محمد جواد غفارى و صدر بلاغى, ۵۲۳

و در روايت محمّد بن اسماعيل بن بزيع، از محمّد بن يعقوب، از شعيب، از پدرش، از امام صادق عليه السّلام آمده است به آن امام معروض داشتم كه: مردم چنين روايت ميكنند كه روزه‏هاى بيست و نه روزه پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله از بابت ماه رمضان از روزه‏هاى سى روزه آن حضرت افزون بوده است. امام عليه السّلام فرمود: دروغ گفته‏اند، رسول خدا جز به نحو كامل و تمام روزه نگرفته است، و فرائض و واجبات ناقص نميشود، زيرا خداى تبارك و تعالى سال را سيصد و شصت روز بيافريد، و آسمانها و زمين را در شش روز خلق كرد، و آنگاه سال را از دخول در اين شمار بازداشت، و بنا بر اين سال سيصد و پنجاه و چهار روز است، و ماه رمضان سى روز است، زيرا خداى عزّ و جلّ در باره آن فرموده است: وَ لِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ و كامل به معنى تمام است، و شوال بيست و نه روز، و ذو القعده سى روز است، زيرا خداى عزّ و جلّ در باره آن فرموده است: وَ واعَدْنا مُوسى‏ ثَلاثِينَ لَيْلَةً و بنا بر اين ماه گاهى‏ بيست و نه روز و گاهى سى روز است، يعنى يك ماه تمام است و يك ماه ناقص است، و ماه رمضان هيچ گاه ناقص نميشود، و شعبان هيچ گاه تمام نميگردد.


شرح

آیات مرتبط (بر اساس موضوع)

احادیث مرتبط (بر اساس موضوع)