نتایج جستجو
از الکتاب
- آمده و هم صفت مشبهه (اقرب) المنجد تصريح كرده: چون صفت مشبهه دلالت بر رنگ و عيب و زينت داشته باشد بر وزن افعل آيد مثل اسود، اعرج، ابلج. على هذا در آيه [بقره:187]۳ کیلوبایت (۲۱۶ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۲۷
- شده که از مردم عیبجوئى میکرد. عده اى گویند: درباره ولید بن مغیرة نازل گردیده، سدى گوید: درباره اخنس بن شریق نزول یافته که از پیامبر عیب جوئى مینمود و۴۵ کیلوبایت (۴٬۷۶۰ واژه) - ۷ اسفند ۱۴۰۰، ساعت ۰۱:۰۸
- وای بر هر کوشای در غیبتگویی (و) عیبجویی! آن کس که مالی گرد آوَرْد و بر شمردش. پندارد که مالش او را ماندگار کرده. هرگز (نه چنان است)! همواره در آتش خردکننده۳ کیلوبایت (۷۱ واژه) - ۲۲ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۲:۳۸
- را که برای خدا قائل شده بودند برای خود نیز قائل شوند و اصلا دختر برای آنها عیب و ننگ محسوب میشد! تفسیر آیات ۱- مشرکان دوران جاهلیت، معتقد به وجود دخترانى۳۵ کیلوبایت (۲٬۸۱۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۸
- پاکیزه بلندقدر و پاكيزه، که بلندمرتبه است و پاک داشته بلندپايه و پاكيزه- از عيب و بيهوده و دروغ و از دستهاى شياطين- (نامههائی که) فرا و بالا (از کلام بشر)۲۵ کیلوبایت (۲٬۲۸۳ واژه) - ۱۵ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۱۶:۵۶
- [هود:84-85]، به نظر مىآيد كه مراد از «تَبْخَسُوا» تعييب اشياست يعنى بر متاع ديگران عيب نگيريد و آن چنان كه گفته شد نقصان كيفى است. لا هم ه فى شىء ب من انس وزن قسط۳ کیلوبایت (۲۰۲ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۳۹
- قرآن آمده است [حشر:23]. [جمعه:1]. طبرسى فرموده: «اَاطَّاهِرُ مِنْ كُلِّ عَيْبٍ وَ نَقْصٍ وَ آفَةٍ اَلْمُنَزَّهُ عَنِ الْقَبائِحِ». ال طُوًى بِالْوَاد أَنَا۴ کیلوبایت (۳۰۳ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۱۳
- در مصباح آمده: «اَنْكَرْتُهُ اِنْكاراً» يعنى او را نشناختم. انكار به معنى عيب گرفتن و نهى كردن نيز آمده است. [نحل:83]. نگارنده گويد: انكار نوعى عدم قبول۴ کیلوبایت (۳۵۹ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۴۴
- در مصباح آمده: «اَنْكَرْتُهُ اِنْكاراً» يعنى او را نشناختم. انكار به معنى عيب گرفتن و نهى كردن نيز آمده است. [نحل:83]. نگارنده گويد: انكار نوعى عدم قبول۴ کیلوبایت (۳۳۶ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۵۶
- قرآن آمده است [حشر:23]. [جمعه:1]. طبرسى فرموده: «اَاطَّاهِرُ مِنْ كُلِّ عَيْبٍ وَ نَقْصٍ وَ آفَةٍ اَلْمُنَزَّهُ عَنِ الْقَبائِحِ». ال وَ بِرُوح أَيّدْنَاه۴ کیلوبایت (۳۲۷ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۲۰
- خرده مىگيرند و نيز به كسانيكه جز به اندازه طاقت و تلاش خود پيدا نمىكنند عيب ميگيرند. آيه درباره منافقان است كه هم ثروتمندان را در دادن زكوة مسخره مىكردند۴ کیلوبایت (۴۳۰ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۴۴
- آمده و هم صفت مشبهه (اقرب) المنجد تصريح كرده: چون صفت مشبهه دلالت بر رنگ و عيب و زينت داشته باشد بر وزن افعل آيد مثل اسود، اعرج، ابلج. على هذا در آيه [بقره:187]۴ کیلوبایت (۲۹۹ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۸:۰۰
- شيطان راندن و دفع انسان است به معاصى. در اقرب از لسان العرب نقل كرده: همز عيب گرفتن در پشت سر و لمز بدگويى در حضور است. همز را فشردن و غيبت كردن و عيبجويى۴ کیلوبایت (۳۳۳ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۲۷
- منکرند آنان كه [مردم را] از راه خدا باز مىدارند و آن را كج مىخواهند- از آن عيب مىگيرند و آن را به كجى و انحراف از راستى وصف مىكنند-، و به سراى واپسين كافرند۳۴ کیلوبایت (۲٬۷۲۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۲
- کرد: «پروردگارا! آیا دنیاپرستان غیر از این عیبی هم دارند»؟ فرمود: «ای احمد! عیب آنها این است که جهل و حماقت در آنها فراوان است، برای استادی که از او علم آموختهاند۴۰ کیلوبایت (۳٬۹۱۶ واژه) - ۳۱ مرداد ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۱۳
- الذین ... و یصدّون عن سبیل الله و یبغونها عوجًا) ۴- کافران، در پى یافتن عیب و نقص در تعالیم الهى و اثبات نادرستى آنها هستند. (للکفرین ... و یبغونها عوجًا)۳۸ کیلوبایت (۳٬۰۴۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۶
- ببينند جز به ريشخندت نگيرند [گويند:] آيا اين است آن كه خدايانتان را [به بدى و عيب] ياد مىكند؟ و حال آنكه خود به يادكرد خداى رحمان كافرند- پس آنها خود سزاوار۳۵ کیلوبایت (۲٬۸۹۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۶
- اضافهاش نامند» و مانند سبّوح و قدّوس که دلالت بر تنزيه باري از صفات عيب و نقص دارد و اينکه صفات، صفات ذاتيّه و عين ذات است نه زائد بر۱۸۴ کیلوبایت (۱۶٬۸۴۸ واژه) - ۲۴ بهمن ۱۴۰۰، ساعت ۱۰:۳۹
- آن است كه زمانى بر آن گذشته باشد نه چيزيكه اول ندارد. فيومى در مصباحگفته:«عيب قديم اى سابق زمانه...» راغب مىگويد: در قرآن و در آثارصحيحه لفظ قديم در وصف۷ کیلوبایت (۶۵۶ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۲۳
- آيات وصف شخص است . مراد از آن در [اعراف:189-190]. ظاهراً تام الخلقه و بى عيب است. چنانكه در [نور:32]. به معنى لياقت و اهليت است. صالحون: نيكوكاران. شايسته۱۲ کیلوبایت (۶۱۹ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۱۵
- خرده مىگيرند و نيز به كسانيكه جز به اندازه طاقت و تلاش خود پيدا نمىكنند عيب ميگيرند. آيه درباره منافقان است كه هم ثروتمندان را در دادن زكوة مسخره مىكردند۷ کیلوبایت (۵۱۸ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۸:۰۰
- جارى است درآوريم، تا ابد در آنجا خواهند بود. و در آنجا صاحب زنان پاك و بىعيب شوند و در سايههاى پيوسته و خنك جايشان مىدهيم. و کسانی که ایمان آورده و کارهای۳۲ کیلوبایت (۲٬۲۸۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۹
- آيات وصف شخص است . مراد از آن در [اعراف:189-190]. ظاهراً تام الخلقه و بى عيب است. چنانكه در [نور:32]. به معنى لياقت و اهليت است. صالحون: نيكوكاران. شايسته۱۱ کیلوبایت (۶۲۰ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۲۸
- طپش و زبانش به تلجلج افتد چنانكه در جاى ديگر گفته: [شعراء:13] و اگر مراد عيب و لكنت زبان بود بهتر بود بگويد «وَحْلُلِ الْعُقْدَةَ» با الف و لام عهد. وانگهى۹ کیلوبایت (۹۶۲ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۳۲
- طپش و زبانش به تلجلج افتد چنانكه در جاى ديگر گفته: [شعراء:13] و اگر مراد عيب و لكنت زبان بود بهتر بود بگويد «وَحْلُلِ الْعُقْدَةَ» با الف و لام عهد. وانگهى۱۰ کیلوبایت (۹۹۷ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۸:۰۰
- شماتت و عيبجويى يهود برهد كه در ضمن روايت گذشته نقل شده: يهود بر آن حضرت عيب و نقص گرفته و مىگفتند: تو پيرو مايى و بر قبله ما نماز مىخوانى. آن حضرت از۱۱ کیلوبایت (۱٬۰۸۶ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۲۴
- عذرخواهى، تصميم گرفت كه نسل بشر را گمراه كند. «مَذوم» از ريشهى «ذئم»، به معناى عيب شديد است. «مَدحور» از «دحر»، به معناى بيرون راندن همراه با ذلّت است. ابوحنيفه۳۷ کیلوبایت (۳٬۱۳۶ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۵
- منّت است. ظاهرا معناى اول منظور باشد، زيرا به رخ كشيدن نعمت از جانب خداوند عيب نيست، بلكه انگيزهاى براى شكر و اطاعت از او مىشود. «1» نقش قلم از نقش زبان،۴۰ کیلوبایت (۳٬۸۶۱ واژه) - ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۲۳:۲۰
- صحيحي هست آن را حمل بر صحت كند و اگر واقعا عيب نيست و گوينده تخيّل نموده نفي عيب نمايد و اگر قابل محمل صحيح نيست گوينده را موعظه۲۰۳ کیلوبایت (۱۸٬۴۵۳ واژه) - ۲۷ بهمن ۱۴۰۰، ساعت ۱۳:۳۳
- آيات وصف شخص است . مراد از آن در [اعراف:189-190]. ظاهراً تام الخلقه و بى عيب است. چنانكه در [نور:32]. به معنى لياقت و اهليت است. صالحون: نيكوكاران. شايسته۱۴ کیلوبایت (۱٬۰۱۵ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۱۸
- شود که فساد در آن نباشد. و مراد از آن به مناسبت مورد، فرزند سالم و مبرا از عیب و نقص است به گونه اى که استعداد زنده ماندن را دارا باشد. گفتنى است که جمله۵۶ کیلوبایت (۴٬۷۰۶ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۷
- بملاحظه مستور شدن دو شاخش عمامه بسر گذارد و تصوّر نشود كه شاخ عيب است و بايد پيغمبر از عيب مبرّى باشد چون ممكن است در دو جانب سرش ارتفاع مختصرى بوده كه۲۹ کیلوبایت (۲٬۷۳۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۲
- منّت است. ظاهرا معناى اول منظور باشد، زيرا به رخ كشيدن نعمت از جانب خداوند عيب نيست، بلكه انگيزهاى براى شكر و اطاعت از او مىشود. «1» نقش قلم از نقش زبان،۴۵ کیلوبایت (۴٬۳۱۸ واژه) - ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۲۳:۲۱
- اللّه بما لا یعلم فى السموت و لا فى الأرض) ۱۵ - خدا، کمال مطلق و به دور از هر عیب و نقص (سبحنه) ۱۶ - خداوند، منزه و فراتر از داشتن شریک است. (سبحنه و تعلى عما۴۷ کیلوبایت (۳٬۷۳۶ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۰
- است. (یسبّحون بحمد ربّهم) «با» در «بحمد» براى مصاحبت است. ۳ - خداوند، از هر عیب و نقصى منزه و مبرا است. (یسبّحون بحمد ربّهم) ۴ - قابل رؤیت بودن فرشتگان و۵۴ کیلوبایت (۴٬۵۴۰ واژه) - ۱۶ دی ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۱۰
- آنرا بحال اوّلش و متّصل كن دستت را بزير بازويت بيرون ميآيد سفيد نورانى بدون عيب كه معجزه ديگرى است تا بنمايانيم بتو از معجزات ما كه بزرگ است برو بسوى فرعون۲۸ کیلوبایت (۲٬۴۸۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۴
- آنرا بحال اوّلش و متّصل كن دستت را بزير بازويت بيرون ميآيد سفيد نورانى بدون عيب كه معجزه ديگرى است تا بنمايانيم بتو از معجزات ما كه بزرگ است برو بسوى فرعون۲۵ کیلوبایت (۲٬۱۸۶ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۴
- اسلام عيب و عوجى پيدا كنند و بآنوسيله مانع از قبول اسلام مردم شوند و اينجماعت بسيار از وادى حقّ دورند چون جلد 3 صفحه 219 دين اسلام منزّه از عيب و نقص۲۴ کیلوبایت (۱٬۸۳۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۶
- مسامحه كنى پس مسامحه كنند و اطاعت مكن هر بسيار سوگند خورنده پستى را كه بدگو و عيبجو و سخنچين ميان مردم است بسيار بازدارنده از نيكى از حدّ گذرنده در ستم بسيار۲۹ کیلوبایت (۲٬۷۱۴ واژه) - ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۲۳:۲۲
- آنرا بحال اوّلش و متّصل كن دستت را بزير بازويت بيرون ميآيد سفيد نورانى بدون عيب كه معجزه ديگرى است تا بنمايانيم بتو از معجزات ما كه بزرگ است برو بسوى فرعون۲۸ کیلوبایت (۲٬۶۰۴ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۴
- منّت است. ظاهرا معناى اول منظور باشد، زيرا به رخ كشيدن نعمت از جانب خداوند عيب نيست، بلكه انگيزهاى براى شكر و اطاعت از او مىشود. «1» نقش قلم از نقش زبان،۴۸ کیلوبایت (۴٬۷۲۸ واژه) - ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۲۳:۱۹
- نمایند. و از هر قسمخورندهی بیمبالات بس فرومایهای فرمان مبر، (که) بسیار عیبجوست و برای خبرچینی پیاپی گام برمیدارد، و بسی مانع از خیر، متجاوز و گناهپیشه۱۶ کیلوبایت (۶۵۵ واژه) - ۲۲ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۲:۳۸
- آن تا یمن را در اختیار گرفت ... در عین حال نیافتیم کسى را که این را بر او عیب گرفته باشد ...». ۱۹- «عن الرضا(ع): ... فى قوله تعالى: «...إنى حفیظ علیم» قال:۵۸ کیلوبایت (۵٬۵۰۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۵
- دیگران بپرهیزند، خداوند لذاتی برتر و بالاتر در جهت مادی و معنوی که از هر گونه عیب و نقص پاک و پاکیزه است نصیب آنها خواهد کرد. تفسیر آیات ۱ - خداوند، راهنماى۵۹ کیلوبایت (۴٬۵۵۸ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۶
- آنرا بحال اوّلش و متّصل كن دستت را بزير بازويت بيرون ميآيد سفيد نورانى بدون عيب كه معجزه ديگرى است تا بنمايانيم بتو از معجزات ما كه بزرگ است برو بسوى فرعون۳۱ کیلوبایت (۲٬۷۲۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۴
- مسامحه كنى پس مسامحه كنند و اطاعت مكن هر بسيار سوگند خورنده پستى را كه بدگو و عيبجو و سخنچين ميان مردم است بسيار بازدارنده از نيكى از حدّ گذرنده در ستم بسيار۳۲ کیلوبایت (۲٬۹۷۳ واژه) - ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۲۳:۲۲
- آنرا بحال اوّلش و متّصل كن دستت را بزير بازويت بيرون ميآيد سفيد نورانى بدون عيب كه معجزه ديگرى است تا بنمايانيم بتو از معجزات ما كه بزرگ است برو بسوى فرعون۳۰ کیلوبایت (۲٬۶۶۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۴
- نباشد يا كلمهاي بر خلاف يا خطا و اشتباهي در او شده يا عيب و نقصي در او مشاهده شود حاشا و كلا و لذا شخص متهم را مريب گويند،۱۵ کیلوبایت (۱٬۱۶۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۸
- منّت است. ظاهرا معناى اول منظور باشد، زيرا به رخ كشيدن نعمت از جانب خداوند عيب نيست، بلكه انگيزهاى براى شكر و اطاعت از او مىشود. «1» نقش قلم از نقش زبان،۴۹ کیلوبایت (۴٬۹۳۵ واژه) - ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۲۳:۲۱
- آنرا بحال اوّلش و متّصل كن دستت را بزير بازويت بيرون ميآيد سفيد نورانى بدون عيب كه معجزه ديگرى است تا بنمايانيم بتو از معجزات ما كه بزرگ است برو بسوى فرعون۳۱ کیلوبایت (۲٬۷۲۴ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۴