نتایج جستجو
از الکتاب
- [مائده:71]. مراد از عمى و صم آن است كه حق را نبيند و به آن گوش ندهد كورى و كرى عقل نه چشم و گوش. راغب گويد: آن كه به حق گوش ندهد و قبول نكند به صم توصيف مىشود۵ کیلوبایت (۴۲۷ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۲۸
- را که خداوند نصیب بندگان مى کند، از مواد غذایى، مسکن و پوشاک، و یا علم و عقل و فهم و ایمان و اخلاص، به همه اینها «رزق» گفته مى شود، و آنها که مفهوم این۱۷ کیلوبایت (۱٬۴۳۶ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۲۶
- ديد كه عقل در قرآن به معنى فهم و درك و معرفت است. طبرسى فرموده: عقل، فهم، معرفت و لبّ نظير هماند راغب گويد: به نيروئى كه آماده قبول علم است عقل گويند همچنين۵ کیلوبایت (۲۶۱ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۳۱
- مؤمن توبه نمايد و خدا چاره ساز مهربان است . به نظر نگارنده مراد از امانت عقل و تفكّر و استعداد تكليف است و آن همان عهداللّه است كه انسان آن را درك مىكند۱۱ کیلوبایت (۱٬۰۷۶ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۳۳
- اسر کرم لعل طيب عن ى اما رزق صلح ذوى غلم يوم غنى اول مدن اللاتى بل لم نصر عقل قهر الذين قسم ا اخر کلا ذلک حضر بدل سدد کى ضلل تحت دين عيل ارث جنب جدر۴ کیلوبایت (۲۴۱ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۳۳
- الصافات ٤٧ (رده عوامل زیان به عقل)شرابی که نه در آن مایه تباهی عقل است و نه از آن مست میشوند! |نه در آن تباهى عقل است و نه از آن مست مىشوند نه در آن فساد عقل است و نه ايشان از آن به بدمستى۱۹ کیلوبایت (۱٬۵۲۷ واژه) - ۲۵ بهمن ۱۴۰۱، ساعت ۱۵:۱۵
- آیات شامل این کلمه «نُهى» از مادّه «نهى» در اینجا به معناى «عقل» است چرا که عقل، انسان رااز زشتى ها و بدى ها نهى مى کند. نهى (۵۶ بار) ال وَ لِأُولِي لَآيَات۱ کیلوبایت (۵۸ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۱۴
- گوناگونى آمده است، از جمله: 1 ـ به معناى «عقل و درک»، 2 ـ «روح و جان»، 3 ـ «مرکز عواطف» و بیشتر مراد روح و عقل است. قلب (۱۶۸ بار) وَ کُل لَه مُتَکَبّر۲ کیلوبایت (۷۳ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۰۵
- رسل موت مسک وثق حسب نعم الذين نفق امر التى بلغ حسن طلق کتب انس وقى هما شهد عقل هذا نفس خشى قوم سئل قدر قبض مرر طير اتى منن ضرر قضى عصم اجر هل غير کون صفف۵ کیلوبایت (۲۶۵ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۳۷
- معناى کسى است که مسحور شده باشد. آنها معتقد بودند که ساحران گاه از طریق سحر، عقل و هوش افراد را از کار مى اندازند، این سخن را نه تنها به حضرت صالح(علیه السلام)۲ کیلوبایت (۱۲۵ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۳۶
- در آیه مورد بحث، طغیان غرائز و تسلط هوس هاى سرکش و چیره شدن آنها بر نیروى عقل و ایمان است. و در این حالت، علم و دانش انسان به گناه، گر چه از بین نمى رود،۳ کیلوبایت (۱۶۶ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۴۹
- پنهانى مى کند و از آنجا که شراب عقل انسان را مى پوشاند به آن خمر گفته شده; زیرا سبب مستى است و مستى پرده اى بر روى عقل مى افکند و نمى گذارد انسان خوب و۲ کیلوبایت (۱۷۵ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۱۵
- طه ٥٤ (رده ارزش عقل)«أَنْعَام»: چهارپایان. «النُّهَی»: جمع نُهْیَة، به معنی: عقل. علّت تسمیه عقل بدان، این است که عقل از چیز قبیح نهی میکند. «اُوْلِی النُّهَی»: عاقلان و خردمندان۳۳ کیلوبایت (۲٬۶۹۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۵
- البقرة ١٧٠ (رده ارزش عقل)شرک ۱۷; زمینه شرک ۹ شعار: شعار جاهلانه ۱۹ عقل: ارزش عقل ۱۴; اهمیّت تبعیت از عقل ۱۴; نقش عقل ۱۶; هماهنگى عقل و دین ۱۵ عمل: عمل پسندیده ۱۱; عمل ناپسند ۶،۴۴ کیلوبایت (۳٬۳۰۶ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۴
- مى کند و نه عقل را مى رباید. (لایصدّعون عنها و لاینزفون) «یصدّعون» از «صداع» (به معناى سردرد) و «ینزفون» از «نزف» (به معناى از دست دادن عقل) مشتق شده است۱۶ کیلوبایت (۱٬۱۹۶ واژه) - ۴ مرداد ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۱۵
- اطلاق مى شود که به خاطر ضعف عقل از سخن گفتن عاجز و ناتوان است. در حال بارگیری... صمم لا هم عمى الله وله اله على ف ظلم فى شىء عقل اوى الذين ايى کلل وحد بصر۲ کیلوبایت (۱۳۰ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۲۸
- آیات شامل این کلمه «شرح» (گشاده ساختن) همان وسعت روح، بلندى فکر و گسترش افق عقل آدمى است; زیرا پذیرا شدن حق، احتیاج به گذشت هاى فراوانى از منافع شخصى دارد۱ کیلوبایت (۶۴ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۱۱
- الزمر ١٨ (رده سلامتى عقل برگزیدگان بهترین سخن)حقانیت سخن ۱۸; هدف از استماع سخن ۳ شناخت: ابزار شناخت ۱۹ عقل: نشانه هاى عقل سلیم ۱۷; نقش عقل ۱۹ عقیده: آزادى عقیده ۵; انتخاب بهترین عقیده ۸، ۱۰; بهترین۴۶ کیلوبایت (۳٬۷۴۱ واژه) - ۱۶ دی ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۱۳
- الزخرف ٢١ (رده نقش عقل)مُسْتَمْسِکُونَ). یعنی آنها برای اثبات این ادعا باید یا به دلیل عقل متمسک شوند، یا به نقل، در حالی که نه دلیلی از عقل دارند، و نه دلیلی از نقل، تمام دلائل عقلی دعوت به۲۱ کیلوبایت (۱٬۵۸۸ واژه) - ۹ مهر ۱۴۰۱، ساعت ۰۹:۴۷
- آیات شامل این کلمه «حُلُم» (بر وزن کتب) به معناى «عقل» آمده و کنایه از بلوغ است که معمولاً با یک جهش عقلى و فکرى توام است، و گاه گفته اند که «حلم» به معناى۲ کیلوبایت (۱۰۴ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۳۱
- خویشتن دارى به هنگام هیجان غضب است، و از آنجا که این حالت از عقل و خرد ناشى مى شود گاه به معناى عقل و خرد نیز به کار رفته، و گر نه معناى حقیقى «حلم» همان است۳ کیلوبایت (۲۹۸ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۳۹
- «بالِغة» به معناى «رسا» است روشن مى شود که دلائل خداوند براى بشر از طریق عقل و نقل و به وسیله دانش و خرد، و همچنین فرستادن پیامبران، از هر نظر، روشن و۲ کیلوبایت (۱۰۱ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۱۲
- المؤمنون ٧٨ (رده عدم استفاده از عقل)حس شنوایى ۲; منشأ شنوایى ۱ صراط مستقیم: هدایت به صراط مستقیم ۶ عقل: عدم استفاده از عقل ۷ کفران: موارد کفران نعمت ۷ نعمت: نعمت بینایى ۴; نعمت شنوایى ۴;۲۷ کیلوبایت (۲٬۱۹۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۹
- الفجر ٥ (رده اهمیت عقل)لِذِي حِجْرٍ: مقسم به پسنديده مر صاحبان عقل را؟ يا هست در سوگند خوردن من به اين امور مذكوره، سوگندى براى صاحب عقل؟ (استفهام براى تقرير و تحقيق است) يعنى۳۶ کیلوبایت (۳٬۴۶۳ واژه) - ۲۶ اسفند ۱۴۰۰، ساعت ۰۲:۰۳
- کار مى رود، و در مورد کشیدن تمام آب چاه به طور تدریجى و مستى و از دست دادن عقل نیز به کار مى رود. نزف (۲ بار) خارج كردن وخارج شدن. لازم و متعدى بكار رفته۳ کیلوبایت (۲۵۷ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۵۸
- چگونه ممکن است خود مجنون باشد، و همین که منادى تفکر است، خود دلیل بر نهایت عقل و درایت اوست. جنن (۲۰۱ بار) أَيْمَانَهُم فَصَدّوا عَن اللّه اتّخَذُوا سَبِيل۲ کیلوبایت (۱۵۰ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۲۹
- الواقعة ٣٤ (رده عقل همسران بهشتى)- همخوابگان اصحاب الیمین در بهشت، زنانى در اوج شکوه و جلال مادى و معنوى (عقل، کمال و جمال) (و فرش مرفوعة) برخى از مفسران بر آنند که مراد از «فرش» در آیه۱۷ کیلوبایت (۱٬۴۷۹ واژه) - ۴ مرداد ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۲۷
- الزخرف ٥٤ (رده زمینه زوال عقل)سطحى نگرانى: آثار سطحى نگرانى ۳ ظالمان: تقلید کورکورانه از ظالمان ۷ عقل: زمینه زوال عقل ۱۳ فرعون: تبلیغ فرعون ۱; فساد در حکومت فرعون ۹; فسق در حکومت فرعون۲۷ کیلوبایت (۲٬۱۸۸ واژه) - ۹ مهر ۱۴۰۱، ساعت ۱۰:۱۳
- مى گویند که از روى خشم و غضب مى زند، مى کشد و نابود مى کند، و پیرو فرمان عقل نیست. به تعبیر دیگر، جبّار کسى است که دیگرى را مجبور به پیروى خود مى کند و۳ کیلوبایت (۱۸۲ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۳۸
- الحجرات ٤ (رده ملاکهاى سنجش عقل)مرتبت تو و ترك توقير و تعظيم تو، به منزله بهائمند كه از فهم و عقل عاريند، زيرا مقتضى عقل آنست كه مراعات حسن ادب كنند و رعايت اجلال و تعظيم نمايند خصوصا۳۳ کیلوبایت (۲٬۸۷۲ واژه) - ۱۳ آبان ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۳۶
- دست انداختن در درون فکر و اندیشه مردم، به حرکت در آوردن آن و بیدار ساختن عقل هاى خفته، نخستین گام محسوب مى شود. «حکمت» در سوره «ص» به معناى علم و دانش۳ کیلوبایت (۱۹۲ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۵۷
- الأنعام ١٥١ (رده هماهنگى دین و عقل)اجتناب از شرک ۲۵، ۲۸; حرمت شرک ۷; شرک در جاهلیت ۱۲; موارد شرک ۹ عقل: زمینه رشد عقل ۲۹; نقش عقل ۲۷ عمل: ترک عمل ناپسند ۲۸; حرمت عمل ناپسند ۲۱; عمل ناپسند آشکار۷۷ کیلوبایت (۶٬۳۷۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۵
- ص ٤٣ (رده آثار عقل)عوامل رفع سختى ها ۹ عاقلان: عاقلان و قصه ایوب(ع) ۱۱ عبرت: عوامل عبرت ۱۱ عقل: آثار عقل ۱۲ لطف خدا: مشمولان لطف خدا ۱، ۲ مردگان: احیاى مردگان ۱ نعمت: نعمت خانواده۳۰ کیلوبایت (۲٬۵۵۰ واژه) - ۲۴ دی ۱۴۰۱، ساعت ۱۲:۰۲
- يونس ١٦ (رده نقش عقل)فردى ۱۲ شخصیت: ابزار شناخت شخصیت ۱۲ شناخت: ابزار شناخت ۱۱ عقل: نشانه هاى بىعقلى ۹ ; نقش عقل ۱۱ قرآن: تازگى قرآن ۵ ; تکذیب قرآن ۹ ; دلایل وحیانیت قرآن ۸ ;۳۷ کیلوبایت (۲٬۹۹۴ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۰
- القلم ٢ (رده نعمت عقل)برخوردارى پیامبر(ص)، از نعمت نبوت و عقل (ما أنت بنعمة ربّک بمجنون) واژه «جنون»، قرینه است بر این که نعمت اعطایى به پیامبر(ص) «عقل» است و برخى از مفسران آن را نعمت۴۰ کیلوبایت (۳٬۸۶۱ واژه) - ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۲۳:۲۰
- القلم ٦ (رده نشانه هاى عقل)المفتون) ایمان: آثار ایمان ۳ جنون: نشانه هاى جنون ۳ خدا: گواهى خدا ۱ عقل: نشانه هاى عقل ۳ کافران: تهمتهاى کافران ۴; جنون کافران ۲ کفر: آثار کفر ۳; کفر به۳۲ کیلوبایت (۲٬۹۷۳ واژه) - ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۲۳:۲۲
- يس ٧٠ (رده آثار عقل)هاى خدا ۹; وعده هاى خدا ۱۰ شعر: نقش شعر ۸ عاقلان :۷ فضایل عاقلان ۷ ۱۱ عقل: آثار عقل ۵ قرآن: آثار انذارهاى قرآن ۴; تشبیهات قرآن ۷; فلسفه نزول قرآن ۱; نقش۳۵ کیلوبایت (۳٬۱۰۹ واژه) - ۲۵ بهمن ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۲۷
- شده است. به هر حال، «اثم» به هر کار و هر چیزى گفته مى شود که حالتى در روح و عقل به وجود مى آورد، و انسان را از رسیدن به نیکى ها و کمالات باز مى دارد. و به۵ کیلوبایت (۴۰۷ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۲۶
- الأنعام ٣٢ (رده نقش عقل)مصونیت از زیان ۱۱; مصونیت از زیان اخروى ۱۱ سعادت: عوامل سعادت اخروى ۵ عقل: نقش عقل ۱۰ عقیده: باطل ۲ غفلت: زمینه غفلت از آخرت ۱۰; عوامل غفلت از آخرت ۷ لعب:۳۴ کیلوبایت (۲٬۶۴۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۳
- سبإ ٤٤ (رده آثار عقل)نقش انبیا ۷ دین: ابزار تشخیص حقانیت دین ۵; ملاک اظهارنظر درباره دین ۲ عقل: آثار عقل ۵ قرآن: تهمت ساختگى به قرآن ۱ کتب آسمانى: تاریخ کتب آسمانى ۴ محمد(ص):۲۵ کیلوبایت (۱٬۹۱۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۳۱
- الجن ٤ (رده عقل جن)داراى عقل و در معرض سفاهت و کم خردى (و أنّه کان یقول سفیهنا على اللّه شططًا) جن: اقرار جنیان مؤمن ۱; حقیقت جن ۴; سفاهت جن ۴; سفاهت جنیان مشرک ۱; عقل جن ۴۲۸ کیلوبایت (۲٬۵۱۱ واژه) - ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۲۱:۴۳
- [نور:58]. مِرَّة (به كسر ميم) قوّه و نيرو و عقل و حالت و مستمر است [نجم:6-5]. شايد مراد از مِرَّة نيرو يا بصيرت و عقل باشد يعنى: او را فرشته پر قوت تعليم داده۳ کیلوبایت (۲۴۵ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۲۲
- [نور:58]. مِرَّة (به كسر ميم) قوّه و نيرو و عقل و حالت و مستمر است [نجم:6-5]. شايد مراد از مِرَّة نيرو يا بصيرت و عقل باشد يعنى: او را فرشته پر قوت تعليم داده۳ کیلوبایت (۲۴۹ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۳۴
- آن يك نوع سنگينى هست و على هذا عقل را حجر گفتهاند كه شخص را از خواستههاى نفس منع مىكند [فجر:5] آيا در آن بر صاحب عقل سوگندى هست؟ و ايضاً حرام را از۷ کیلوبایت (۶۷۹ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۱۸
- [نور:58]. مِرَّة (به كسر ميم) قوّه و نيرو و عقل و حالت و مستمر است [نجم:6-5]. شايد مراد از مِرَّة نيرو يا بصيرت و عقل باشد يعنى: او را فرشته پر قوت تعليم داده۴ کیلوبایت (۲۸۳ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۳۴
- ابراهيم ٥٢ (رده قرآن و عقل)تدبر را و بر اينكه عقل حجت باطنى است براى آنان، زيرا غير ذوى العقول را ممكن نيست تدبر و اعتبار، پس سزاوار آن كه عاقل لبيب از متابعت عقل غافل نگردد. خاتمه:۴۴ کیلوبایت (۳٬۹۰۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۷
- النحل ١٢٥ (رده هماهنگى اسلام با عقل)به حق در پرتو علم و عقل و موعظة; یعنى، تذکر به خیر آن گونه که باعث رقّت قلب شود (مفردات راغب). ۱۱- راه خدا و اسلام، سازگار با عقل، علم و عواطف انسانى (ادع۶۰ کیلوبایت (۵٬۲۰۶ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۰
- [مائده:71]. مراد از عمى و صم آن است كه حق را نبيند و به آن گوش ندهد كورى و كرى عقل نه چشم و گوش. راغب گويد: آن كه به حق گوش ندهد و قبول نكند به صم توصيف مىشود۴ کیلوبایت (۳۵۰ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۳۷
- «مقابل معروف» كارمنكر و امر منكر آن است كه بقول راغب: عقل سليم آن را قبيح و ناپسند مىداند يا عقل در باره آن توقف كرده و شرع به قبح آن حكم مىكند. منظور۴ کیلوبایت (۳۵۹ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۴۴
- «مقابل معروف» كارمنكر و امر منكر آن است كه بقول راغب: عقل سليم آن را قبيح و ناپسند مىداند يا عقل در باره آن توقف كرده و شرع به قبح آن حكم مىكند. منظور۴ کیلوبایت (۳۳۶ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۵۶